دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بلفاروپلاستی (جراحی پلک) چیست؟ چه عوارضی دارد؟
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
عمل بلفاروپلاستی (blepharoplasty) یا جراحی زیبایی پلک : بعد از جراحی بینی، یكی از رایج ‏ترین عمل‏های زیبایی در ایران محسوب می‌شود. ممکن است پلکهای بالایی و گاهی اوقات پلکهای پایینی چشم شما، به عنوان بخشی از روند پیری ، و یا بصورت ارثی، افتادگی پیدا...

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

کلمه بلفاروپلاستی Blepharoplasty از دو کلمه بلفارون و پلاست ساخته شده است که در معنی لغوی بلفارون یعنی پلک و پلاست به معنی ساختن است. کلمه بلفاروپلاستی به معنی ساختن پلک و یا بازسازی پلک است اما عملا امروزه در عمل های زیبایی پلک و رفع پف پلک استفاده می شود.

عموما بلفاروپلاستی برای پلک بالا و پلک پایین، بخصوص برای افرادی که پف و چربی اضافه دارند استفاده میشود.

البته جراحی بلفاروپلاستی تنها برای رفع پف پلک، چربی اضافی و یا افتادگی پلک استفاده نمی شود بلکه در برخی اوقات برای افرادی که از سن پایین مشکل پشت پلک دارند و یا از سن پایین پف پلک پایین دارند و نیاز به بازسازی پلک و اصلاح طرح چشم و پلک باشدنیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکلاتی که میتواند در اطراف چشم روی چهره ی شما تاثیر بگذارد شامل چند مورد است :

  1. افتادگی و پف پلکهای بالایی
  2. پف و کیسه های چربی پلکهای پایینی
  3. چروک هایی که در زمان خنده ایجاد میشود

عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین کاندیدای جراحی پلک چه کسانی هستند؟

بهترین افراد برای بلفاروپلاستی، چه مرد و چه زن کسانی هستند که از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند و تصور واقع ‌بینانه‌ای از عمل خود دارند. اگر کسی تصور اشتباهی از نتیجه این عمل داشته باشد، از نتایج عمل راضی نخواهد بود.

سن معمول برای این عمل، ۳۵ سال به بالاست اما اگر در خانواده ای، پف و افتادگی پلک ارثی باشد، ممکن است که افراد در سنین پایین تر نیز تصمیم به انجام چنین عملی بگیرند.

جراحی پلک در سنین جوانی

برخی افراد با توجه به زمینه خانوادگی و ارثی ، از همان سنین جوانی پلک هایی پف کرده دارند که چهره شان را همیشه خسته نشان میدهد و با بلفاروپلاستی خواستار تغییر شکل پلک برای زیباتر شدن چهره شان میباشند

برخی دیگر، چشم هایی شبیه ژاپنی ها دارند یعنی شیار پشت پلک در آنها تشکیل نشده است که برای این موارد نوع به خصوصی از عمل جراحی پلک به نام Oriental blepharoplasty انجام می شود. در این نوع جراحی با ایجاد چین پلکی چشم ها حالت درشت تری پیدا می کنند.

جراحی پلک در سنین میانسالی

دسته دوم افرادی هستند که در اثر مرور زمان و بالا رفتن سن، نخستین آثار سالخوردگی را در پلک خود می بینند. در این افراد جراحی پلاستیک پلک با هدف جوان سازی چهره و برگرداندن حالت چشم ها به سال های قبل انجام می شود.

درحقیقت این نوع بلفاروپلاستی که اصطلاحا Blepharoplasty regurgitation نامیده می شود یکی از هفت نوع جراحی اصلی برای جوان سازی چهره به شمار می آید.

عمل بلفاروپلاستی

فواید عمل بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی برای رفع اختلالات پلک

دسته سوم افرادی هستند که به علت شلی بیش از حد پلک ها دچار مشکلات متعدد در عملکرد پلک می شوند. شلی بیش از حد پلک بالا موجب افتادگی پوست پلک روی مژه های بالا می شود. شلی بیش از حد پلک پایین نیز موجب باز ماندن پلک ها و خشکی چشم می شود.

در این افراد عمل جراحی پلاستیک پلک برای اصلاح عملکرد پلک ها انجام می شود و به همین دلیل بلفاروپلاستی فانکشنال Functional Blepharoplasty نام دارد.

عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی چگونه است؟

جراحی پلک بالا چگونه انجام میشود؟

هدف از عمل جراحی فوقانی پلک، از بین بردن افتادگی و پف چشم است که حالتی خسته و ناخوشایند به فرد می دهد. جراحی پلک بالایی گاهی اوقات به نام “بال چشم”، نوعی جراحی کم خطر بوده و در بسیاری از افراد انجام می شود.

مشکلات مربوط به پلک بالایی ، حتی ممکن است ابرو را هم درگیر کرده و شکل و حالت آن را تغییر دهد جراحی پلک بالا معمولا به روش برش از روی پوست ( ترانسکوتینیوز Transcotinous) انجام می شود.

در عمل جراحی پلک های فوقانی، خطوط افتاده ، با ساختاری طبیعی برش داده شده و جراح هر گونه پوست اضافی را که مانع از دید یا خستگی چشم می شود را برمیدارد.

در بعضی موارد، عضلات چشم هم جراحی و ترمیم شده و به نظر می رسد که پوست جدید، ظاهری جوان تر و مرطوب تر دارد.در بیشتر مواقع که باید پوست را برداریم ما حتما به برش پوستی نیاز داریم. اما روش هایی هم وجود دارد که از پشت پلک در برخی از افراد که مشکل خاصی دارند برش انجام می شود که نیاز به برش از روی پوست نیست.

در اینجا توجه به این نکته اهمیت دارد که افتادگی پلک متفاوت از پف پلک است . افتادگی پلک در مواقعی گفته می شود که پلک افتاده و پایین تر از مکان خود قرار دارد و قسمتی از کره چشم و یا قسمت رنگی چشم و در برخی قسمت مردمک چشم رو پوشانده است. در خیلی اوقات تنها یک پلک افتادگی دارد و در بیشتر مواقع هر دو پلک افتادگی دارند.

به این مشکل که افتادگی واقعی پلک است پتوز گفته میشود. لازم است که بیمار به این نکته دقت کند چون رفع پف پلک به تنهایی مشکل افتادگی را برطرف نمیکند و اگر مقدار آن زیاد و قابل توجه است لازم است که در حین عمل جراحی و یا در عمل جراحی جداگانه اصلاح شود.بصورت دقیق تر جراحی پلک های بالایی به این صورت انجام میشود.

در پلک فوقانی معمولا روی پوست برش داده میشود.این برش کمی بالاتر از خط مژه ها داده می شود و معمولا بین ۸ تا ۱۰ میلی متر با لبه پلک فاصله دارد. البته این متوسط اندازه است و در افراد مختلف متفاوت است و با توجه به شرایط بیمار این فاصله تعیین می شود.

بعد از برش در پلک ، مقدار پوست اضافی و چربی های اضافی برداشته می شود. در بعضی موارد ممکن است به جای برداشتن چربی، مکان چربی ها را جا به جا شود و این گونه فرم چشم را اصلاح شود.در مرحله آخر بلفاروپلاستی، محل برش داده شده توسط جراح پلک بخیه می خورد و جراحی پلک به اتمام می رسد

جراحی پلک پایین چگونه انجام می شود؟

وجود کیسه های زیر چشم، اغلب ناشی از خستگی یا آلرژی است. کیسه هایی که در زیر چشم دیده می شوند و مربوط به خواب و یا آلرژی نیستند، به علت پرولاپس چربی پلک پایین ایجاد می شوند. چربی پرولاپس، به عنوان چربی مداری نیزنامیده می شود.

این نام به این دلیل است که در این حالت، چشم در فضایی مدار مانند قرار گرفته و این فضا در محفظه چربی قرار دارد. برای بهبود ظاهر کیسه های زیر چشم، چربی می تواند برداشته شود.

این جراحی برای بهبود ظاهر خسته فرد صورت می گیرد. لیفتینگ پلک پایین، بیشتر در موارد زیر انجام می شود:

  • پف کردگی زیر چشم
  • و چروک بافت ها

افراد، اغلب به دنبال جراحی پلک پایین هستند زیرا پف کردگی زیر چشم، آشکارتر از مشکلات مربوط به پلک فوقانی است در حالی که عمل جراحی پلک های فوقانی به طورعمده ، تنها شامل حذف پوست است، جراحی پلک پایین شامل حذف رسوبات چربی است که بیشتر زیر چشم هستند.

عمل بلفاروپلاستی

آمادگی قبل از جراحی پلک

قبل از عمل بلفاروپلاستی مواردی زیر را رعایت کنید :

جراح دستورالعمل های خاص پیش از عمل را در اختیار شما قرار می دهد. از جمله این موارد می توان به نحوه خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات، مصرف یا خودداری از برخی قرص ها و ویتامین ها اشاره کرد. پیروی از دستورات پزشک عمل جراحی آرام تر و راحت تری را به همراه خواهد داشت.

زمانیکه در حال آماده شدن برای عمل جراحی هستید، باید یک نفر را همراه خود ببرید تا شما را از بیمارستان به خانه انتقال داده و در وصورت نیاز برای چند روز از شما مراقبت کند.از کشیدن سیگار حداقل شش هفته قبل از عمل جراحی پرهیز کنید تا مقاومت بدنتان افزایش یابد.

دو هفته قبل از عمل جراحی، مصرف الکل را متوقف کنید، زیرا این کار می تواند زمان بهبودی را طولانی کند در مورد داروهایی که مصرف میکنید حتما با پزشک خود مشورت کنیداز مصرف داروهای آسپیرین یا ضد التهابی، داروهای هومیوپاتی یا قرص های ویتامین را خودداری کنیدزیرا خونریزی بیشتر و اختلال در حین عمل می شود.

در روز جراحی به هیچ عنوان از کرم و یا مواد آرایشی دیگر استفاده نکنید. اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی مناسب، کمپرس یخ، پد های گاز داستریل آماده برای مراقبت بعد از عمل ، در منزل وجود داشته باشد.اگر شاغل هستید برنامه های کاری خود را هماهنگ کنید که بعد از عمل بتوانید استراحت کافی داشته باشید

دوران نقاهت پس از جراحی پلک چقدر است ؟

بخیه ها در جراحی پلک معمولا با نخ های قابل جذب بوده و نیاز به کشیدن ندارند. بستری بیمار هم ممکن است از نصف روز تا حداکثر یک شب متغیر باشد. علاوه براین بلافاصله بعد از جراحی، بیمار قادر به باز کردن چشم هایش خواهد بود و تنها ممکن است تا چند روز ورم و کبودی دور چشم داشته باشد، بنابراین بهتر است دو روز در منزل استراحت کند.

استفاده از کمپرس یخ نیز باید بلافاصله بعد از عمل شروع شود و تا یک روز ادامه یابد. آب زدن به چشم ها بعد از ۴۸ ساعت اشکالی ندارد، همچنین در چند روز اول موقع خوابیدن سر تخت باید با زاویه ۳۰ درجه بالاتر باشد. این اعمال معمولا درد ندارند و اگر هم داشته باشند ظرف ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول برطرف می شوند.

میزان تورم در عمل های مختلف، متفاوت است. ورم های شدید و کبودی ها معمولا طی دو تا سه هفته اول رفع می شوند. ورم های متوسط نیز بعد از حدود سه ماه در ناحیه پلک و صورت اصلاح می شوند. نتیجه نهایی اعمال جراحی پلک هم معمولا بعد از ۶ تا ۱۰ ماه در نظر گرفته می شود.

عمل بلفاروپلاستی

بازگشت به حالت اولیه پس از جراحی پلک

شما پس از گذشت سه روز باید بتوانید مطالعه کرده و یا تلویزیون تماشا کنید؛ اما تا دو هفته اول امکان استفاده از لنز وجود ندارد و حتی پس از گذشت دو هفته استعمال لنز می تواند برای مدتی ناراحتی ایجاد کند.
بیشتر بیمارن پس از یک هفته تا ۱۰ روز می توانند به شرایط عادی زندگی بازگشته (و به محل کار خود بروند).

در آن زمان بسته به میزان بهبودی و طبق دستور العمل های پزشک می توانید با استفاده از آرایش، تورم و کبودی را بپوشانید. برای چند هفته نسبت به نور خورشید، باد و سایر موارد محرک حساس هستید به همین دلیل زمانیکه بیرون می روید باید عینک آفتابی بزنید و از ضد آفتاب های طبی که مخصوص پلک چشم هستند، استفاده نمایید.

برای ۳ تا ۵ روز باید فعالیت بدنی خود را به کمترین میزان ممکن برسانید. به مدت ۳ هفته نیز از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید. همچنین از فعالیت هایی که موجب افزایش فشار خون می شوند، مانند: خم شدن، بلند کردن اشیاء سنگین، و ورزش های سخت، پرهیز کنید. از مصرف الکل نیز صرف نظر کنید چرا که در گردش خون اختلال ایجاد می کند.

مضرات عمل بلفاروپلاستی

مضرات عمل بلفاروپلاستی چیست؟

عوارض و خطرات جراحی پلک

اگر تحت نظر یک جراح پلاستیک حرفه ای و باتجربه عمل شوید، عوارض چندانی را مشاهده نخواهید کرد. البته نمی توان به طور قطع گفت که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. همیشه احتمال بروز عفونت و یا حساسیت به داروهای بی حسی وجود دارد.

اینگونه خطرات را می توانید با توجه کافی به دستور العمل های جراح، در قبل و بعد از عمل به طور قابل ملاحظه ای پایین بیاورید.بصورت لیست وار میتوان عوارض زیر را عنوان کرد که البته پزشک حاذق و باتجربه میتواند به شما اطمینان دهد که احتمال بروز بسیاری از این عوارض بسیار پایین باشد.

برخی از دردها و مشکلات هم مرتبط با مرحله بهبودی بعد از عمل است. شدت درد به مهارت جراح و سلامت بیمار بستگی دارد.

عوارض کوتاه مدت که بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف میشود :

  • پلکهای به احتمال زیاد درد داشته و کمی تنگ خواهد شد
  • دو بینی و ماتی دید، که بیش از چند روز ادامه پیدا نخواهد کرد
  • تورم گوشه های پلک
  • کبودی : که بسته به پاسخ بافتی افراد، از چند روز تا دو هفته، ممکن است طول بکشد
  • عدم تقارن در بهبود زخم
  • و پیدایش گلوله های سفید : پزشک می تواند با استفاده از سوزن مخصوص، سفیدی ها را از روی پلک بردارد
  • ریزش اشک

عوارض جراحی که ارتباط مستقیم با تبحر و تجربه جراح زیبایی پلک دارد :÷

  • خونریزی داخل چشم : با ایجاد فشار روی عصب بینایی ممکن است موجب کوری فرد شود
  • هماتوم و جدا سازی شبکیه
  • برگشتن پلک به داخل یا خارج
  • برگشتن لبه پلک تحتانی به سمت خارج (اکتروپیون) : اکتروپیون نوعی اثر خراشیدگی است که باعث می شود بخش زیرین؛ آسیب دیده ونیاز به جراحی اضافی برای اصلاح آن باشد.
  • خشکی چشم
  • باقی ماندن جای برش
  • ناتوانی در بستن چشم : به علت برداشته شدن بیش از حد پوست پلک رخ می دهد. به همین دلیل همیشه به جراحان پلاستیک صورت توصیه می شود تا حداکثر محافظه کاری را در جراحی پلک انجام دهند.
  • درواقع کم برداشتن همیشه بهتر از زیاد برداشتن است. اگر مختصری از شلی پوست پلک بالا باقی بماند بسیار بهتر از این است که چشم همیشه باز بماند زیرا بازماندن چشم موجب خشکی قرنیه و به دنبال آن زخم، عفونت و کدر شدن قرنیه می شود.
  • این امر نیز به نوبه خود موجب از دست دادن بینایی فرد می شود. برداشتن بیش از حد پوست پلک تحتانی باعث می شود لبه آن به طرف پایین کشیده شود و سفیدی چشم بیشتر در دید قرار گیرد و ظاهر نامناسبی برای بیمار ایجاد کند.

 عمل بلفاروپلاستی

جراحی پلک به چه افرادی توصیه نمی شود؟

افرادی که دارای بیماری‌های خاص چشم و یا بیماری‌های زمینه‌ای جدی هستند و یا داروهای ضد انعقادی برای بیماری قلبی و عروقی مصرف می‌کنند که قطع آن به مدت کوتاه هم امکان پذیر نیست و همچنین افرادی که تاتوهای مکرر و نا به جا در اطراف چشم و ابرو انجام داده‌اند، انجام این عمل‌ها می‌تواند برایشان خطرناک باشد.

همچنین بخوانید:

دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک

جراحی پلک و تزریق ژل در کلینیک آسمان آبی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits