دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نقش آپاندیس در بدن انسان چیست؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آپاندیس عضو وستیجیال محسوب می‌شود. کارکرد آن در بدن انسان کمک به از بین بردن آلودگی‌های بدن است.

همه چیز در مورد آپاندیس و نحوه عملکرد آن

آپاندیس زائده‌‏ای کوچک و انگشتی شکل در انتهای روده است و در جدار این عضو، بافت لنفاوی فراوانی وجود دارد. طول آپاندیس در بدن یک فرد بزرگ‌سال معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سانتی‏متر و قطر آن ۶ تا ۸ میلی‎متر است.

اما این زائدۀ کوچک مستعد ابتلا به التهابی دردناک است که به آن آپاندیسیت می‌گویند و گاهی این عفونت به حدی است که پزشک جراح این عضو را از بدن بیمار خارج می‌‎کند.

درحالی‌ که معمولاً در هنگام جراحی آپاندیسیت به بیماران گفته می‌‎‏شود این عضو نقشی در بدن ندارد، محققان دانشگاه غرب میانه در ایالت آریزونای امریکا اعلام کردند آپاندیس به‌عنوان مخزن باکتری‎های سودمندِ روده می‌‎تواند نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن انسان ایفا کند.

بر اساس گزارش روزنامۀ انگلیسی ایندیپندنت، هدر اسمیت، از اساتید دانشگاه غرب میانه برای تکمیل اطلاعات موجود دربارۀ آپاندیس به بررسی روده‌‏‌ها و ویژگی‎های زیست‌‏محیطی ۵۳۳ پستاندار مختلف پرداخته است. برخی از حیوانات از جمله پستانداران، وامبت‎‌ها و خرگوش‎‌ها آپاندیس دارند، درحالی‌ که حیوانات دیگری همچون سگ‎‌ها و گربه‌ها فاقد این عضو هستند.

محققان دریافتند حیواناتی که دارای آپاندیس هستند حجم بالاتری از بافت لنفاوی در رودۀ خود دارند و این بافت نقش مهمی در سیستم ایمنی بدنشان ایفا می‌‎کند. بر اساس پژوهش‎های صورت گرفته، این بافت می‌تواند محرک رشد برخی از انواع باکتری‏‌های مفیدی شود که در آپاندیس ذخیره می‌شوند تا هنگامی‌که انسان یا حیوان دچار اسهال می‌‎شود، به کمک سیستم ایمنی بیایند.

به گفتۀ یکی از محققان این پژوهش، ممکن است بهبود بیماری در افرادی که آپاندیس خود را خارج کرده‎‏اند، مدت‌زمان بیشتری نسبت به دیگران طول بکشد.

همچنین بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا برداشتن آپاندیس عارضه ای دارد؟

عمل جراحی برای برداشتن آپاندیس، عمل معمول و شایعی است. بسیاری از پزشکان معتقدند که این جراحی هیچ عارضه و خطری برای سلامتی فرد ندارد. اما مساله آن است که این عمل جراحی در زمان التهاب و عفونت آپاندیس انجام می گیرد.

بنابراین خطرات و عوارض این جراحی بر اساس نوع عمل انجام شده، وضعیت سلامتی فرد و شدت التهاب و پارگی آپاندیس متنوع و گسترده است.

برخی خطرات برای تمام اعمال جراحی وجود دارند و در طی عمل، سلامتی فرد را تهدید می کنند، مانند پنومونی و اختلال اکسیژن رسانی، لخته شدن خون، فتق، حمله قلبی، نحوه واکنش به داروی بیهوشی و البته به ندرت خونریزی بیش از حد و مرگ.

همچنین بخوانید: عوارض داروی بیهوشی بر سلامت روح و روان و بدن

عمل جراحی آپاندیس

اما برخی دیگر از عوارض، سلامتی فرد را بعد از اتمام جراحی، در دوران ریکاوری و در طول زندگی تهدید می کنند که شامل موارد زیر هستند:

پریتونیت: عفونت خطرناک صفاق که منجر به گسترش التهاب و عفونت در تمام اعضای شکمی خواهد شد را پریتونیت می گویند. افراد مسن و بچه ها و خانم های باردار با احتمال بالاتری به این عارضه دچار خواهند شد.

ترکیدن آپاندیس منجر به عفونت خون و عفونت گسترده خواهد شد. عفونت خون با گردش در تمام عروق، تهدید جدی برای سلامتی خواهد بود. البته درمان آنتی بیوتیک راهکار مناسبی برای سرکوب این وضعیت خواهد بود.

عفونت زخم: عفونت زخم عارضه بسیار شایع ترکیدن آپاندیس و پریتونیت است. علائم این عفونت شامل تب، قرمزی و ورم، التهاب، خونریزی یا بوی نامطلوب و چرک از ناحیه زخم می باشد.

عفونت مجاری ادراری: تقریبا 11 بیمار از هر 1000 نفر عفونت مجاری ادراری بعد از جراحی را تجربه می کنند. از علائم این عفونت می توان به احساس سوزش ادراری، تب و ادرار کدر و تیره اشاره کرد.

مشکلات روده و شکم: تقریبا 38 بیمار از هر 1000 بیمار، گرفتگی و انسداد روده بعد از عمل جراحی را تجربه می کنند. علت این انسداد، التهاب بافت های اطراف روده است که مانع عبور مدفوع و گاز در طول دستگاه گوارش خواهد شد. علائم این عارضه درد، بادکردن و نفخ شکم، صداهای غیرعادی در روده ها و البته یبوست است. یبوست عارضه بسیار شایع بعد از عمل جراحی برداشتن آپاندیس است.

البته یکی از علت های خیلی پررنگ این یبوست مصرف داروهای مسکن توسط فرد برای سرکوب درد بعد از اتمام عمل جراحی و دوران بهبود است.

همچنین بخوانید: درمان عفونت ادراری: ۲۶ راهکار خانگی درمان عفونت مجاری ادراری

درد: درد عارضه شایع بعد از هر عمل است. اگرچه شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. جراحان معمولا داروهای مسکن را برای دوران بعد از جراحی برای بیمار تجویز می کنند. البته علت دیگر این درد، تجمع گاز و هوا در روده و دستگاه گوارش طی عمل جراحی است و راه رفتن در روزهای بعد از جراحی، به دفع این گاز و کاهش درد کمک خواهد کرد.

خستگی: خستگی شایع بعد از انجام اعمال جراحی از مصرف داروهای بیهوشی و البته داروهای سرکوب کننده درد ناشی می شود. لازم است بیمار بعد از جراحی خوب استراحت کند و بسته به شدت جراحی و وضعیت سلامتی خود، از فعالیت های شدید برای حداقل یک تا چهار هفته پرهیز کند.


راه های تشخیص درد آپاندیس با سایر بیماری ها

نکته مهم در مورد آپاندیسیت این است که باید از بیماری‌های مشابه افتراق داده شود. بر خلاف تصوراتی که به تازگی ایجاد شده، معاینه و سیر بیماری مهم‌ترین راه این‌ افتراق است و سونوگرافی گرچه کمک‌کننده است، ولی اگر بخواهیم جای معاینه و مصاحبه پزشک و بیمار را بگیرد بسیار گمراه‌کننده خواهد بود.

با چند مثال این موضوع روشن‌تر خواهد شد:

بیماری که درد در قسمت پایینی و راست شکم دارد، ولی چند روز متوالی این درد را داشته است به احتمال زیاد مبتلا به آپاندیسیت نیست، زیرا آپاندیسیت در مدت کوتاهی ـ حداکثر 48 ساعت ـ به طول انجامیده و اگر جراحی نشود سیر بدی پیدا می‌کند.

چنین دردهایی می‌تواند نتیجه عفونت‌های لگنی در خانم‌ها باشد یا در اثر بیماری‌های التهابی روده مثل کرون ایجاد شده باشد. تب ملایمی در سیر بیماری ایجاد می‌شود، ولی تب شدید که بیشتر از 5/38 درجه باشد می‌تواند نشانه یک‌بیماری عفونی مثل آبسه‌های شکمی باشد.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد بیماری کرون

پرسیدن زمان شروع آخرین عادت ماهیانه در زنان بسیار مهم است. حاملگی خارج رحمی گاهی علائمی دقیقا شبیه آپاندیسیت خواهد داشت و تاخیر عادت ماهیانه می‌تواند آن را مشخص کند.

در دختران جوان، اواسط دوره عادت ماهیانه یعنی حدود دو هفته بعد از تاریخ آخرین عادت، ممکن است در محل تخمدان راست یعنی دقیقا جای آپاندیس، دردی مشابه آپاندیسیت ایجاد شود. این درد ساعاتی بعد برطرف ‌شده، ولی ماه بعد تکرار می‌شود و این نکته مهمی در افتراق خواهد بود.

علاوه بر معاینه و شرح حال، آزمایش خون و ادرار هم به تشخیص کمک می‌کند. آزمایش ادرار باعث می‌شود بیماری‌ هایی مثل سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری که می‌تواند علائم آپاندیسیت را تقلید کند، تشخیص داده شود.

سنگ کلیه باعث می‌شود خون در ادرار ظاهر شود و عفونت ادراری هم باعث ظهور گلبول‌های سفید و باکتری فراوان در ادرار می‌شود.

همچنین بخوانید: افزایش ناگهانی گلبول های سفید در بدن نشانه ی چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits