دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آزمایش تروپونین برای تشخیص بیماری های قلبی

آزمایش تروپونین چیست؟ چرا انجام می شود؟

آزمایش تروپونین برای تشخیص بیماری های قلبی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آزمایش تروپونین Troponin Test چیست و هدف از انجام آن چیست؟ آزمایش تروپونین میزان تروپونین در خون شما را اندازه گیری می کند. تروپونین نوعی پروتئین است که در ماهیچه های قلب شما یافت می شود. تروپونین به طور معمول در خون یافت نمی شود.

هدف از انجام آزمایش تروپونین چیست؟

این آزمایش جهت تشخیص حمله قلبی یا آسیب عضله قلب یا در صورتیکه آنژین قفسه صدری در حال وخیم تر شدن باشد ،درخواست می گردد.

چه موقع آزمایش تروپونین درخواست می گردد؟

بلافاصله در شرایطی که چند ساعت ازوجود علائم و نشانه های حمله قلبی از جمله وجود درد در ناحیه سینه ،کتف وگردن بهمراه تنگ نفس، گذشته باشد، یا وضعیت آنژین قفسه صدری رو به وخامت بگذارد و با استراحت رفع نشود، یک سری تست تروپونین درخواست میشود.

نمونه مورد آزمایش چیست؟

نمونه خون وریدی که معمولا از ناحیه بازو گرفته می شود.

آیا به رعایت شرایط خاص و آمادگی های قبل از نمونه گیری نیاز می باشد؟

خیر

تروپونین چیست؟

تروپونین ها خانواده ای از پروتئین ها هستند که در فیبریل های ماهیچه ای از جمله عضلات اسکلتی بدن و همچنین عضله قلب وجود داشته و موجب انقباض عضلات می گردند.باآزمایش تروپونین که در آزمایشگاههای تشخیص طبی انجام میشود، سطح تروپونین های اختصاصی قلب درجریان خون تعیین می گردد.

همچنین بخوانید: بیماری ناراحتی قلبی و علائم آن

وقتی عضلات قلب آسیب می بینند ، تروپونین به جریان خون فرستاده می شود. با افزایش ضربان قلب ، مقادیر بیشتری از تروپونین در خون آزاد می شود.

مقادیر بالای تروپونین در خون ممکن است به معنای حمله قلبی باشد یا اخیراً انجام شده باشد. حمله قلبی هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون به قلب مسدود شود. این انسداد می تواند کشنده باشد. اما تشخیص سریع و درمان می تواند زندگی شما را نجات دهد.

همچنین بخوانید: درمان ضربان قلب پایین (علل و عوارض کاهش ضربان قلب)

از آزمایش تروپونین برای چه کاری استفاده می شود؟

این آزمایش اغلب برای تشخیص حمله قلبی استفاده می شود. گاهی اوقات برای نظارت بر آنژین بکار می رود ، شرایطی که جریان خون به قلب را محدود کرده و باعث درد قفسه سینه می شود. آنژین گاهی اوقات منجر به حمله قلبی می شود.

چرا به آزمایش تروپونین نیاز دارم؟

در صورت بستری در اورژانس با علائم حمله قلبی ممکن است به این آزمایش احتیاج داشته باشید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • درد قفسه سینه یا ناراحتی
  • درد در قسمت های دیگر بدن از جمله بازو ، کمر ، فک یا گردن شما
  • تنفس مشکل
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • سرگیجه
  • تعریق

بعد از اولین آزمایش ، احتمالاً طی 24 ساعت آینده دو یا چند بار امتحان خواهید شد. این کار برای دیدن اینکه آیا در طول زمان تغییراتی در میزان تروپونین وجود دارد ، انجام می شود.

همچنین بخوانید: دلایل اصلی ایجاد درد در قفسه سینه

در طول آزمایش تروپونین چه اتفاقی می افتد؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک ، نمونه خون از رگ موجود در بازوی شما می گیرد. پس از وارد کردن سوزن ، مقدار کمی خون در لوله آزمایش یا ویال جمع میشود. ممکن است هنگام وارد شدن یا خارج کردن سوزن احساس سوزش کمی کنید. این معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

آیا برای آمادگی در آزمون باید کاری انجام دهم؟

برای انجام تست تروپونین نیازی به مقدمات خاصی ندارید.

آیا خطری برای تست وجود دارد؟

خطر آزمایش خون بسیار کمی وجود دارد. ممکن است در مکانی که سوزن در آن قرار گرفته بود دچار درد جزئی یا کبودی شوید اما بیشتر علائم به سرعت از بین می رود.

نتایج تست به چه معناست؟

تروپونین بالا و حتی افزایش اندک آن ممکن است برخی از آسیب ­های وارد شده به قلب را نشان دهد. هنگامی که یک فرد به طور قابل توجهی افزایش سطح تروپونین و به ویژه افزایش تروپونین برای چند ساعت را تجربه کند احتمال دارد که فرد مبتلا به حمله قلبی یا آسیب دیگر به قلب باشد. سطح تروپونین می تواند در عرض 3 یا 4 ساعت پس از آسیب قلب افزایش یابد و ممکن است برای 10 تا 14 روز بالا باقی بماند.

همچنین بخوانید: ۱۴ یافته درباره حمله قلبی

در افراد مبتلا به آنژین صدری، تروپونین بالا می تواند نشان دهد که وضعیت آنها بدتر شده و در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند. سطح تروپونین همچنین ممکن است با سایر بیماری های قلب مانند مایوکاردیت (التهاب قلب)، تضعیف قلب (کاردیومیوپاتی) یا نارسایی احتقانی قلب و با شرایط غیر مرتبط با قلب مانند عفونت شدید و بیماری کلیوی افزایش یابد.

. مقادیر تروپونین طبیعی در یک سری از اندازه گیری ها در عرض چند ساعت به معنی آن است که احتمال آسیب به قلب کم است. نشانه ها و علائم ممکن است به دلیل علت غیر مرتبط با قلب باشد.

از آنجایی که آزمایش تروپونین اندازه گیری تروپونین خاص عضلات قلب را اندازه گیری می کند، آزمایش توسط آسیب به عضلات اسکلتی تحت تاثیر قرار نمی گیرد، بنابراین تزریق، حوادث، و داروهایی که می توانند عضله آسیب بزنند بر سطح تروپونین قلب تاثیر نمی گذارد. تروپونین ممکن است پس از ورزش شدید افزایش یابد، اگر چه در غیاب علائم و نشانه های بیماری قلبی، معمولا از اهمیت پزشکی برخوردار نیست.

همچنین بخوانید: نشانه های درست کار نکردن کلیه چیست؟

این نتایج چه معنی ای می دهد؟

سطح طبیعی تروپونین در خون معمولاً بسیار پایین است ، در اکثر آزمایش های خون نمی توان آنها را یافت. اگر نتایج شما پس از شروع درد قفسه سینه ، 12 ساعت سطح طبیعی تروپونین را نشان داد ،بعید است که علائم شما در اثر حمله قلبی ایجاد شده باشد.

اگر حتی سطح کمی از تروپونین در خون شما یافت شود ، ممکن است به این معنی باشد که قلب شما آسیب دیده است. اگر سطح بالایی از تروپونین در یک یا چند آزمایش در طول زمان یافت شود ، احتمالاً به این معنی است که شما دچار حمله قلبی شده اید.

دلایل دیگر بالاتر از حد معمول تروپونین عبارتند از:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری کلیوی
  • لخته خون در ریه های شما

اگر در مورد نتایج خود سؤالی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید: چگونه لخته خون را از بین ببریم ؟

سه تیپ تروپونین وجود دارد: تروپونین C ،تروپونین T و تروپونین I .

تروپونین C شروع کننده است ، این تروپونین با اتصال به کلسیم و حرکت تروپونین I، سبب شده که این دو پروتئین که فیبریل های عضلانی را پر کرده اند ،باهم ارتباط برقرار کرده و متصل شوند،سرانجام تروپونین T بصورت یک لنگر، کمپلکس تروپونین را به میوزین رشته های عضلانی متصل نموده، موجب انقباض فیبریل های عضلانی و انقباض عضله می گردد.

تفاوتی بین تروپونین Cعضلات اسکلتی با تروپونین C عضله قلب وجود ندارد.اما تروپونین های I و T عضلات اسکلتی وعضله قلب باهم متفاوتند.بنابراین اندازه گیری تروپونین های اختصاصی T یا I ،به عنوان مارکر قلبی، می تواند به تشخیص حملات قلبی یا انفارکتوس میو کارد کمک نمایند.

درحالت نرمال سطح تروپونین در جریان خون ناچیز یا غیر قابل تشخیص می باشد، اما وقتی که به عضله قلب صدمه ای وارد آمده باشد ،تروپونین بداخل جریان خون آزاد شده و غلظت آن در خون افزایش می یابدو هرچه آسیب وارده به عضله قلب شدیدتر باشد،غلظت تروپونین خون هم بیشتر خواهد بود.

زمانیکه در یک فرد حمله قلبی اتفاق می افتد ،بین 3 تا 4 ساعت پس از این ضایعه قلبی ،سطح تروپونین های I و T اختصاص قلب در خون افزایش می یابند وممکن است بین 10 تا 14روز بهمین صورت بالا بمانند، سپس کاهش تدریجی یافته و حذف می گردند.در بین مارکرهای قلبی تروپونین بیشترین پایداری را دارد ،در شرایطی که مارکر میوگلوبین پس از 24 ساعت و مارکر CK-MB پس از 36 ساعت از جریان خون حذف می گردند.

همچنین بخوانید:

سلامت قلب در تابستان : در هوای گرم مراقب سلامتی قلبتان باشید

لیست بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits