دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان زخم پوست سر به کمک روش های طبیعی

چگونه زخم پوست سر را به راحتی در منزل درمان کنیم؟

درمان زخم پوست سر به کمک روش های طبیعی
21
زمان مطالعه: 9 دقیقه
روغن درخت چای یک عامل ضد قارچ قوی و همچنین مرطوب کننده است. این روغن هر نوع عفونت و زخم پوست سر را از بین می برد. با دلگرم همراه باشید تا با دیگر راه های درمان زخم پوست سر آشنا شوید.

درمان زخم پوست سر در منزل

آیا هنگام دست زدن یا شانه کردن موها دچار درد در پوست سر می شوید؟ اگر این چنین است باید به طور جدی این مشکل را برطرف کنید. زیرا درد پوست سر ممکن است به دلیل زخم های پوستی ایجاد شود. در هر صورت در ادامه این مطلب از دلگرم به معرفی چند روش طبیعی برای درمان زخم پوست سر اشاره می کنیم.این زخم ها معمولا موقت هستند اما ممکن است در دراز مدت موجب ریزش مو شوند. انواع مختلفی از بیماری های پوست سر می توانند منجر به زخم شوند. زخم های پوستی ممکن است به علل زیر رخ دهند:

بعضی از بیماری های دیگر که می توانند موجب ایجاد زخم روی سر و پوست شوند عبارتند از:

  • آکنه
  • ویروس هایی مانند آبله مرغان
  • گروهی از بیماری های خودایمنی نادر به نام پمفیگوس

از آنجا که زخم شدن پوست سر می تواند ناشی از بیماری های مختلف باشد، روش درمان آن نیز می تواند بسته به علت ایجاد کننده، متفاوت باشد. بنابراین، قبل از درمان زخم پوست سر مهم است که علت دقیق مشکل را بیابید. با این حال، هنگامی که علت این زخم ها در اوایل بیماری تشخیص داده می شود، تقریبا تمام آن ها قابل درمان هستند و تنها موارد جدی به مراقبت های پزشکی نیاز دارند.

درمان زخم پوست سر

روش های طبیعی درمان زخم پوست سر

مراقبت از پوست و مو

شما می توانید به سادگی با مراقبت از پوست و مو از زخم های پوستی جدید جلوگیری کرده و حتی آن ها را به درستی درمان کنید. برای درمان یا کاهش خطر ابتلا به زخم های پوستی یا عفونت باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. موهای خود را به طور مرتب بشویید. بلافاصله پس از ورزش کردن و برای شستن عرق عرق حتما دوش بگیرید.
  2. همیشه موهای خود را پس از استحمام کاملا خشک کنید.
  3. لوازم شخصی مانند حوله، کلاه، شانه و قلمو رنگ را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  4. اگر روی پوستتان زخم یا بریدگی ایجاد شد، فورا آن را درمان کنید. حتی کوچکترین حفره در پوست می تواند به عفونت منتهی شود.

کمپرس گرم

کمپرس آب گرم می تواند باعث تسکین درد ناشی از زخم های پوستی و بهبود گردش خون در ناحیه آسیب دیده شود. همچنین می تواند خارش و سوزش همراه با زخم را کاهش دهد.حوله ای را در آب گرم خیس کرده و آب اضافه آن را بگیرید.حوله گرم را دور سر بپیچید.۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.یک یا دو بار در روز این روش درمان زخم پوست سر را انجام دهید تا زخم ها به طور کامل درمان شوند.

سرکه سیب

سرکه سیب یک عامل ضد قارچی طبیعی است و به حفظ تعادل در PH پوست سر کمک می کند. این ماده قارچ ها، باکتری ها و ویروس هایی که ممکن است باعث ایجاد زخم شوند، را از بین می برد. همچنین در کاهش شوره، خشکی و سایر علائم مربوط به زخم های پوستی موثر است.۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب فیلتر نشده را در ۱ فنجان آب گرم مخلوط کنید. از این محلول برای شستن موهایتان استفاده کنید.با استفاده از نوک انگشتان خود ۵ دقیقه به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید.در نهایت محلول را با آب بشویید و بلافاصله موها را شامپو کنید.از این درمان یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

نکته: از سرکه سیب رقیق نشده استفاده نکنید، زیرا ممکن است برای پوست سرتان مضر باشد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک عامل ضد قارچی قوی و همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است. این به این معنی است که به پاک کردن و حذف موجودات عفونی از روی پوست سر کمک می کند. علاوه بر این، با جلوگیری از خشکی، وضعیت پوست سر را بهبود می بخشد. روغن درخت چای می تواند به طور موثر خارش را خنثی کند.۳ یا ۴ قطره روغن درخت چای را با ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کنید.این ترکیب را روی پوست سر ماساژ دهید و ۵ دقیقه صبرکنید.سپس موها را به صورت عادی با شامپو شستشو دهید.۲ یا ۳ بار در هفته این درمان را تکرار کنید.

حتماً بخوانید:
۱۴ علت اصلی بروز زخم پوست سر چیست ؟

۱۴ علت اصلی بروز زخم پوست سر چیست ؟

زخم پوست سر معمولا قرمز و ناخوشایند است. خراشیدن عموما آنها را بدتر کرده و احتمال عفونت را افزایش ‌می‌دهد

روش دیگر

۱۰ قطره روغن درخت چای را به ۱/۲ فنجان شامپو بچه اضافه کنید.از این شامپو برای شستن موهای خود به صورت روزانه تا زمانی که زخم های پوست سر به طور کامل بهبود یابند، استفاده کنید.

روغن نارگیل

برای خلاص شدن از شر زخم های پوست سر، باید از خشکی پوست سر جلوگیری کنید. ماساژ پوست با روغن نارگیل گرم بسیار موثر است و در حفظ رطوبت پوست سر نقش مهمی دارد. روغن نارگیل باعث می شود که میکروب ها خنثی شوند و نتوانند پوست سر را آلوده کنند.۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کمی گرم کنید.کمی کافور به آن اضافه کنید.این روغن را روی سر ریخته و ماساژ دهید تا پوست سرتان کاملا به این ترکیب آغشته شود.سر و موها را با کلاه یک بار مصرف رنگ بپوشانید و تا صبح صبر کنید.صبح روز بعد موهای خود را با شامپو بشویید.از این درمان ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

یاس بنفش هندی

این گیاه که به عنوان نئم نیز شناخته می شود، می تواند برای درمان زخم پوست سر استفاده شود. این گیاه دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد قارچی است که به جلوگیری از عفونت کمک کرده و سرعت بهبودی را افزایش می دهد. علاوه بر این، این گیاه شپش سر که یکی از علل ایجاد زخم روی پوست سر است را از بین می برد.چند عدد برگ نئم را بشویید و آنها را در ۲ فنجان آب قرار دهید.سپس بگذارید این ترکیب ۱۰ دقیقه بجوشد.برگ ها را بردارید و اجازه دهید آب خنک شود و به دمای محیط برسد.موهای خود را هر روز با این آب بشویید.

روش دیگر

۴ قطره روغن نئم را به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون اضافه کنید.پوست سر خود را با استفاده از نوک انگشتان ماساژ دهید و سر را با یک کلاه یک بار مصرف رنگ بپوشانید.صبح روز بعد موهای خود را با شامپو ملایم شستشو دهید.هر روز این کار را تکرار کنید.

پسوریازیس پوست سر

روغن جوجوبا

برای حفظ سلامت پوست سر، روغن جوجوبا بسیار موثر است. این ماده کمک می کند تا چربی های ضروری پوست سر بازسازی شده و رطوبت کافی ایجاد شود. این عوامل برای مبارزه با خشکی پوست سر ضروری است. همچنین با توجه به ترکیبات ضد قارچی روغن جوجوبا، پوست از شر قارچ ها و باکتری های بد خلاص می شود.مقدار کمی روغن جوجوبا را روی پوست بریزید.با استفاده از حرکات دایره ای ۵ دقیقه این روغن را روی پوست سر ماساژ دهید.چند ساعت یا حداکثر یک شب صبر کنید.صبح روز بعد موهای خود را با شامپو ملایم شستشو دهید.یک یا دو بار در هفته این روش درمان زخم پوست سر را تکرار کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی دیگر از روش های عالی برای درمان زخم پوست سر است. البته اگر مشکل به علت خشکی پوست سر ایجاد شده باشد. این ماده خواص مرطوب کننده دارد و پوست را آبرسانی می کند. طبیعت آنتی باکتریال و ضد قارچ این ماده باعث می شود پوست سر از میکروب های مضر خلاص شود.علاوه بر این، PH سطح پوستتان را متعادل کرده و از بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری می کند.ژل داخل یک برگ آلوئه ورا را خارج کنید.ژل تازه را روی زخم های روی پوست بمالید.حداقل ۱ ساعت صبر کنید.در نهایت، موهای خود را با شامپو ملایم شستشو دهید.این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

آب لیمو

آب لیمو یکی دیگر از مواد معمولی است که می تواند در درمان زخم پوست سر مفید باشد. این ماده به ویژه در کاهش خارشی که به علت خشکی و زخم ایجاد می شود موثر است. لیمو همچنین برای درمان قارچ که یکی از علل شایع زخم های پوستی است، مفید می باشد.½ قاشق چای خوری آب لیمو را به ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم یا ماست ساده اضافه کنید.آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید.قبل از شستشو ۳۰ دقیقه صبر کنید.۳ یا ۴ بار در هفته این کار را انجام دهید.

اجتناب از مصرف محصولات قوی مراقبت از مو

مراقبت از مو با انتخاب محصولات مناسب آغاز می شود. در واقع، کارشناسان معتقدند که محصولات قوی یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم روی پوست سر هستند.محصولات غنی از مواد شیمیایی می توانند پوست سر را خشک کرده و فولیکول های مو و پوست سر را بیشتر در معرض عفونت قرار دهند. هنگام خرید شامپو، ژل و اسپری مو، مطمئن شوید که مواد شیمیایی سمی ندارند. توصیه می شود برای مراقبت از مو بیشتر از مواد طبیعی و غیر سمی استفاده کنید.

سایر نکات مهم برای درمان زخم پوست سر

  1. در مقابل خارش مقاومت کنید. زیرا خاراندن زیاد پوست خطر عفونت و زخم های دائمی را افزایش می دهد.
  2. هر روز برای کمک به توزیع چربی های طبیعی روی پوست سر و افزایش گردش خون، موها را بشویید.
  3. آنتی بیوتیک های موضعی می توانند به درمان زخم های پوستی کمک کنند.
  4. برای رفع خشکی و خلاص شدن از شر خارش، شب ها از مرطوب کننده پوست استفاده کنید.
  5. از لوسیون بلغور جو دوسر برای رفع خارش پوست سر استفاده کنید.
  6. مصرف مواد غذایی مانند شکر، گلوتن و محصولات لبنی را کاهش دهید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (21 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits