دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص روغن ماهی سالمون برای بدن
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
روغن ماهی از جمله روغن های سالم و مفید برای بدن است که در درمان بیماری ها نیز تاثیر فوق العاده ای دارد همچنین باعث آب شدن چربی دور شکم نیز می شود.

روغن ماهی سالمون چه خواصی دارد؟

روغن ماهی سالمون یکی از بهترین منبع شناخته شده برای تامین چربی های امگا ۳ مورد نیاز بدن است. چربی های امگا ۳ اصلی موجود در روغن ماهی عبارتند از:

  • ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA)
  • داکوزاگزائنیک اسید (DHA)

تحقیقات مربوطه نشان می دهند که مصرف EPA و DHA خواص زیادی مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بهبود سلامت مغز و کاهش التهاب را به همراه دارد.در ادامه این مقاله از دلگرم به ۸ نمونه از فواید چشمگیر روغن ماهی سالمون برای بدن می پردازیم.

فواید مصرف روغن ماهی سالمون

1. روغن ماهی سالمون خواص ضد التهابی دارد

پاسخ التهابی، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. با این حال، التهاب بیش از حد می تواند موجب بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت شود.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف چربی های امگا ۳ موجود در روغن ماهی سالمون می تواند پاسخ التهابی بدن شما را به طرق مختلفی کاهش دهد. به عنوان مثال، تصور می شود که با مصرف این مکمل سطح مواد شیمیایی التهابی تولید شده توسط سلول های ایمنی بدن کاهش می یابد.

در واقع، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های حاوی امگا ۳ ممکن است به درمان علائم مرتبط با برخی بیماری های التهابی مانند آرتروز و بیماری های قلبی کمک کند.

2. ممکن است تری گلیسیرید را کاهش دهد و سطح کلسترول را بهبود بخشد

تری گلیسرید نوعی چربی ایت که در خون وجود دارد. افزایش سطح تری گلیسیرید در خون یکی از عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد. از طرفی کلسترول HDL که اغلب به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود، اثر محافظتی بر روی سلامت قلب دارد.

تحقیقات نشان داده اند که امگا ۳ موجود در روغن ماهی سالمون ممکن است در کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL نقش داشته باشد.

یک مطالعه ۴ هفته ای که بر روی ۱۹ نفر انجام شد نشان داد که مصرف بیش از ۹٫۵ اونس (۲۷۰ گرم) ماهی سالمون دو بار در هفته باعث کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول HDL می شود.

مطالعه دیگری که بر روی ۹۲ مرد مبتلا به کلسترول و تری گلیسیرید بالا انجام شد، اثرات مصرف سالمون را با مصرف انواع دیگر پروتئین مقایسه کرد. نتایج نشان داد، مردانی که هر ماه ۸ وعده سالمون می خورند، در مقایسه با افرادی که از منابع دیگر پروتئین استفاده می کنند، کاهش قابل توجهی را در تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL شاهد هستند.

این شواهد نشان می دهد که مصرف روغن ماهی ممکن است باعث بهبود سلامت قلب شما شده و باعث افزایش غلظت و ترکیب چربی های موجود در خون شود.

3. این ماده می تواند جریان خون را بهبود بخشد

بدن می تواند از چربی های امگا ۳ موجود در روغن ماهی برای تولید ترکیباتی به نام اکسید نیتریک استفاده کند. اکسید نیتروژن باعث شل شدن رگ های خونی شده و منجر به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می شود.

مطالعه ای که بر روی ۲۱ نفر انجام شد نشان داد افرادی که مکمل DHA و EPA (چربی های امگا ۳ موجود در روغن ماهی) مصرف می کنند، در طی ورزش کردن با بهبود جریان خون و انتقال اکسیژن مواجه هستند.

یک مطالعه کوچک ۶ هفته ای نیز نشان داد که مصرف مکمل EPA و DHA به صورت روزانه موجب بهبود جریان خون و افزایش تحمل بدن برای انجام حرکات سخت ورزشی می شود.

اگر چه این نتایج دلگرم کننده هستند، اما برای کسب نتایج دقیق تر و تایید تاثیر چربی های امگا ۳ بر روی جریان خون و عملکرد فیزیکی بدن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

4. ممکن است از رشد جنین پشتیبانی کند

چربی های امگا ۳ مانند چربی هایی که در روغن ماهی یافت می شوند برای رشد جنین ضروری هستند. کودکان متولد شده از مادرانی که در طول بارداری ماهی و یا مکمل امگا ۳ مصرف می کردند، معمولا در آزمون های شناختی و حرکتی مهارت بیشتری نسبت به کودکانی دارند که مادرانشان از چربی های امگا ۳ در طول حاملگی استفاده نمی کردند.

مصرف امگا ۳ در دوران بارداری توسط مادر و مصرف این ماده توسط کودک در اوایل دوران کودکی، شانس ابتلا به مشکلات رفتاری در کودک را کاهش می دهد. بعضی تحقیقات نشان داده اند که مصرف امگا ۳ ممکن است در جلوگیری از زایمان زودرس موثر باشد. با این حال، شواهدی که در این زمینه کسب شده اند کمی ضد و نقیض هستند.

5. روغن ماهی سالمون می تواند سلامت مغز را ارتقا دهد

شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهند، مصرف چربی های امگا ۳ برای رشد مغز در کودکان بسیار مفید است. در حال حاضر، تحقیقات اولیه نشان داده اند که مصرف این ماده ممکن است سلامت مغز را در طول زندگی افزایش دهد.

مطالعات آزمایشگاهی و سلولی نیز نشان داده اند که DHA (یکی از چربی های امگا ۳ موجود در روغن ماهی)، نقش مهمی در بهبود و رشد سلول های عصبی دارد. علاوه بر این، مصرف کافی DHA خطر مشکلات شناختی مرتبط با افزایش سن و پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

از طرفی برخی مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان داده اند که مصرف مکمل امگا ۳ می تواند به پیشگیری و درمان بیماری پارکینسون کمک کند.

در نهایت برای درک بهتر این موضوع که چربی های امگا ۳ موجود در روغن ماهی سالمون چگونه می توانند در طول زندگی، از سلامت مغز حمایت کنند؟ باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

6. این ماده می تواند سلامت پوست و چشم را ارتقاء دهد

مصرف کافی چربی های امگا ۳ موجود در منابعی مانند روغن ماهی سالمون ممکن است برای سلامت پوست و چشم مفید باشد. مصرف چربی های امگا ۳ در رشد چشم ها و افزایش قدرت بینایی در دوران کودکی نقش دارند. علاوه بر این، مصرف این ماده در طول بزرگسالی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشم مانند گلوکوم و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، ارتباط دارد.

امگا ۳ موجود در روغن ماهی سالمون از طریق اثرات ضد التهابی که در بدن ایجاد می کند برای سلامت پوست بسیار مفید است.تحقیقات نشان داده اند که مصرف امگا ۳ ممکن است از پوست در برابر آسیب های ناشی از تماس با نور خورشید محافظت کند، علائم مربوط به درماتیت را کاهش دهد و سرعت بهبود زخم را افزایش دهد.

7. مصرف این ماده به کنترل وزن کمک می کند

برخی مطالعات نشان داده اند که اضافه کردن چربی های امگا ۳ به رژیم غذایی، همراه با تغییر شیوه زندگی، می تواند به شما در دستیابی به وزن ایده آل خود کمک کند. با این وجود، داده های به دست آمده در این زمینه کمی ضد و نقیض هستند.

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل امگا ۳ ممکن است تمایل بدن به جمع کردن چربی را کاهش دهد. چند مطالعات انسانی نیز نشان داده اند که مصرف مکمل امگا ۳، هنگامی که با رژیم غذایی کم کالری و برنامه ورزشی ترکیب می شود، تجمع چربی را در بدن کاهش می دهد.

با این حال، بیشتر این شواهد حاصل مطالعات بسیار کوتاه مدت هستند. بنابراین برای ارزیابی نقش روغن ماهی سالمون بر روی چاقی و کنترل وزن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

8. اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی کار آسانی است

یکی از ساده ترین روش ها برای اضافه کردن روغن ماهی سالمون به رژیم غذایی، مصرف چند وعده ماهی در هفته است. متخصصان انجمن قلب آمریکا توصیه می کنند که حداقل دو بار در هفته یک وعده ۳٫۵ پوندی (۱۰۰ گرمی) از ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا استفاده کنید. ماهی تازه، یخ زده و یا ماهی کنسرو شده همه گزینه های عالی هستند.

برای وعده ناهار یک عدد فیله ماهی را با کمی سیر، آب لیمو، و روغن زیتون مزه دار کنید و آن را روی باربری کیو گریل کنید یا به صورت بخار پز در کنار سبزیجات استفاده کنید. از سالمون کنسرو شده نیز برای تهیه سالاد و یا ساندویچ استفاده کنید.


چگونگی مصرف مکمل روغن ماهی

اگر مصرف ماهی را دوست ندارید اما می خواهید از خواص روغن ماهی بهره مند شوید، تحت نظر پزشک از مکمل روغن ماهی استفاده کنید. بیشتر مکمل های موجود در بازار مایع یا کپسول نرم هستند.

مقدار مصرف توصیه شده بستگی به عوامل مختلفی دارد. با این حال، مصرف روزانه حدود ۱ گرم روغن ماهی که حاوی EPA و DHA است، احتمالا برای یک فرد بزرگسال و سالک کافی است. بهتر است از مصرف بیش از ۳ گرم روغن ماهی در روز خودداری کنید مگر اینکه متخصص مجوز این کار را صادر کرده باشد.

هشدارها و عوارض جانبی مصرف روغن ماهی سالمون

مکمل روغن ماهی به احتمال زیاد برای بسیاری از افراد ایمن و بی ضرر است. اما مصرف بیش از حد این ماده می تواند منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی مانند حالت تهوع، سوزش سر دل و اسهال شود.

اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل روغن ماهی با دکتر مشورت کنید، زیرا مصرف همزمان این دو ماده خطر خونریزی را افزایش می دهد.

در برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده، نظارت کاملی روی تولید مکمل ها وجود ندارد. بنابراین، مکمل های تولید شده می توانند حاوی مواد افزودنی بالقوه مضر باشند. بنابراین همیشه مکملی را انتخاب کنید که توسط یک مرکز معتبر آزمایش شده و خلوص و کیفیت محصول تایید شده است.

خلاصه

روغن ماهی سالمون منبع غنی از چربی های امگا ۳ DHA و EPA است. مصرف امگا -۳ موجود در این ماهی خواص زیادی از جمله کاهش التهاب، کنترل وزن و تقویت سلامت قلب و مغز را به همراه دارد. شما می توانید با اضافه کردن ماهی سالمون به رژیم غذایی خود یا مصرف مکمل روغن ماهی، این خواص را به بدن خود برسانید.

با این حال مقدار مصرف توصیه شده از این نوع ماهی در هفته و دوز مکمل آن بستگی به عوامل مختلفی دارد. یادتان نرود که مصرف بیش از حد این ماده می تواند منجر به پیامدهای منفی شود.اگر مطمئن نیستید که آیا روغن ماهی برای بدنتان مفید است یا خیر؟، برای مشاوره با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید:

کپسول کادلیور(کپسول روغن ماهی)

خاصیت روغن جگر ماهی

خواص بی نظیر روغن ماهی

فواید مصرف و عوارض شربت آکوامارین (AquaMarine ۲in۱ Syrup)

آیا تن ماهی خواص ماهی را دارد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits