دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
8 باید مهم برای گرفتن فشار خون دقیق در خانه

نکات مهم برای گرفتن فشار خون درست و دقیق در منزل

8 باید مهم برای گرفتن فشار خون دقیق در خانه
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
برای آنکه فشار خون صحیح و دقیق خود را بدانید باید هنگام اندازه گیری آن نکاتی را رعایت کنید ، نکاتی که در غالب بایدهای مهم هنگام گرفتن فشار خون در خانه برایتان خواهیم گفت.

نکات مهم در مورد روش صحیح گرفتن فشار خون در خانه

امروزه یادگیری نحوه صحیح گرفتن فشار خون در خانه بسیار مهم است چرا که با این کار می توانید از حملات قلبی و ایسکمی جلوگیری کنید .پزشکان یادگیری نحوه صحیح گرفتن فشار خون در خانه را به افرادی که فشار خون بالایی دارند پیشنهاد می کنند ، با این حال بسیاری افراد این نکات را کاملا نمی دانند و ممکن است در پوزیشنی نا مناسب فشار خون را بگیرند و پاسخ اشتباهی از دستگاه دریافت نمایند .

به همین دلیل در این مقاله از دلگرم ما 8 راهنمایی برای نحوه صحیح گرفتن فشار خون در خانه را آموزش می دهیم . پس ،آرامشتان را حفظ کنید و با دقت به خواندن ادامه این مطلب بپردازید.

مراحل مهمی که باید هنگام انجام روش گرفتن فشار خون در خانه رعایت کنید

1. پوزیشن یا همان وضعیت صحیح بدن

برخی از افراد روی تختشان می خوابند ، سپس مانیتور فشار سنج را نیز در زیرشان قرار می دهند که این کار کاملا اشتباه است و باید در پوزیشن مناسبی قرار بگیرند و سپس فشار خون را با دستگاه مربوطه بگیرند .

طرز صحیح نشستن بدین گونه است که شما باید بصورت صاف و عمودی روی صندلی بنشینید و کمر کاملا باید با صندلی که به رویش نشسته اید در تماس باشد .

2. پوزیشن صحیح قرار گیری بازو

با کمی بالا یا پایین شدن بازو ، ممکن است نتیجه بدست آمده اشتباه باشد .به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می کنند که دست خود را بطور کامل روی میز بگذارید و همچنین باید دستتان صاف باشد .بنابراین بازو باید صاف ، کاملا روی میز قرار داده شود و در هنگام گرفتن فشار بی حرکت باشد تا نتیجه کاملا صحیح باشد .

3. هیچ حرکتی در طول گرفتن تست نباید داشته باشید

همانگونه که در بالا ذکر شد ، شما نباید در طول گرفتن آزمایش هر گونه حرکتی داشته باشید چرا که این کار از جانب شما باعث اشتباه شدن نتیجه آزمایش می شود .بنابراین اگر شما می خواهید یک نتیجه قابل اعتماد داشته باشید باید طبق نکات ذکر شده پیش بروید .

4. مراقب خوردنی ها ونوشیدنی ها از نیم ساعت قبل از انجام تست باشید

قبل از انجام تست باید از برخی خوردنی ها و نوشیدنی ها خودداری نمایید چرا که آنها می توانند میزان قند خون را تغییر دهند برای مثال از نوشیدن شربت و نوشابه خودداری نمایید و همچنین لازم به ذکر است که نباید نیم ساعت قبل از تست از هرگونه دخانیات اعم از سیگار و... استفاده نمایید . بنابراین منطقی است که از این محصولات استفاده ننمایید تا نتیجه تست شما کاملا واقعی باشد.

توجه : برای نوشیدن نوشابه توصیه می شود که یک ساعت از تست از آن استفاده نمایید .

5. وقفه های میان تست

افرادی که کهن سال هستند ، در واقع روزانه بیش از چندین بار متوالی فشار خون خود را اندازه گیری می کنند و این کار از نظر متخصصان کاملا اشتباه است .شما حداکثر دو بار در روز می توانید فشار خون خود را اندازه گیری کنید .اولین سری باید قبل از خوردن صبحانه باشد که معده خالی است و سری دوم باید یک ساعت قبل از خوردن شام باشد .

توجه :توصیه می شود که انجام این تست را در یک اتاق با دمای متوسط اندازه گیری نمایید .

شرایط لازم برای اجرای روش گرفتن فشار خون صحیح

6. تجهیزات و ابزار مناسب و با کیفیت و البته استاندارد

برخی از دستگاه های فشار سنج ممکن است خطای اندازه گیری داشته باشند و اگر با این نوع از دستگاه ها فشارتان را اندازه گیری کنید ، قطعا پاسخ اشتباهی با خطای اندازه گیری به شما خواهد داد . بنابراین دستگاه هایی را که سازمان های معتبر آنرا تایید می کنند را خریداری نمایید تا هیچ خطای اندازه گیری نداشته باشند .

7. دستگاه های فشار سنج مچی را فراموش کنید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، دستگاه های دیجیتال برای اندازه گیری فشار خون که خطای اندازه گیری ندارند تولید شده اند و روانه بازار شده اند و می توانید از آنها برای اندازه گیری میزان فشار خون استفاده نمایید و تنها مشکل آنها این است که با حرکت دست ، عدد نشان داده شده توسط آنها تغییر می کند .

8. در هنگام گرفتن فشار خون در خانه ، تا آنجا که ممکن است آرام باشید

یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است در هنگام گرفتن فشار خون مرتکب شوید این مورد است که برای مثال شما استرس دارید یا بعد از دویدن که به نفس نفس افتاده اید فورا اندازه گیری می کنید و امثال این موارد می توانند در نتیجه تست بسیار موثر باشند . در هنگام گرفتن فشار خون ، به مقدار کافی نفس بکشید و نفس خود را حبس نکنید .


عدد فشار خون نرمال

فشارخون فشاری است که خون ، موقع عبور از رگ های خونی به دیواره آنها وارد می کند. نوسانات فشار خون طبیعی اند. مثلاً فشار خون وقتی استراحت می کنید یا خوابیده اید افت می کند، وقتی فعالیت یا ورزش می کنید بالا می رود؛ اما اگر فشارخون بالا باقی بماند طبیعی نیست.

فشارخون بالا یک بیماری طبی وخیم است که "هیپرتانسیون" نیز نامیده می شود. این بیماری باعث می شود قلب شما فشار کاری بیشتری تحمل کند.

ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند، فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از 120/80 می باشد.

عدد و رقم فشار خون نشانه چیست ؟

فشار خون با دو رقم گفته می شود مثلاً 8/12.

  1. رقم بالا، فشار سیستولیک ( زمان انقباضی) را نشان می دهد. یعنی فشاری که ضربان قلب برای جلو راندن خون در رگ ها ایجاد می کند.
  2. رقم پایین فشار دیاستولیک ( زمان شل شدن) را نشان می دهد. یعنی فشاری که خون بین دو ضربان دارد. فشار خون طبیعی برای هر انسانی متفاوت است.

در افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی یا سایر بیماری ها، ممکن است رقم های دیگری را طبیعی قلمداد کنیم. قبل از تشخیص فشار خون بالا باید فشارخون را چندین نوبت اندازه گیری نمود. آزمایش های دیگری هم ممکن است لازم شوند.

فشار کمتر از 14/8سالم تلقی می شود.

فشار 14/8 یا بالاتر، فشار بالا تلقی می شود.

مقدار فشار خون نرمال و عادی

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا میزان فشار خون سالم و ناسالم به شرح زیر است:

فشارخون نرمال: فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از mm Hg 120 و فشار دیاستولیک (عدد پایین) کمتر از 80 mm Hg؛

پیش فشارخون؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg 139-120 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین 80-89 mm Hg؛

فشارخون بالا (مرحله1)؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg 159-140 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین 90-99 mm Hg؛

فشارخون بالا (مرحله2)؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) mm Hg 160 یا بالاتر یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) 100 mm Hgیا بالاتر؛ و

فشارخون بحرانی (مراقبت فوری): فشار سیستولیک (عدد بالا) بالاتر از mm Hg 180 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بالاتر از 110 mm Hg.

اگر فشارخون شما بالاتر از 180/110 mm Hg بوده و شما دارای علائمی نظیر درد سینه، تنگی نفس، پشت درد، بیحسی/ضعف، تغییر در بینایی یا دشواری در صحبت کردن هستید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

حتی اگر هیچ نشانه ای ندارید، حدود 5 دقیقه صبر کرده و مجددا فشارتان را بگیرید، اگر همچنان فشارتان بالاتر از 180/110 بود به پزشک مراجعه نمایی

عدد فشار خون مناسب کودکان و نوجوانان

فشار خون نرمال برای افراد بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 بر روی 77 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشار خون برای این سنین 120 بر روی 81 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 132 بر روی 83 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 133 بر روی 84 می باشد.

عدد فشار خون افراد جوان و میان سال

فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

فشار خون طبیعی در سنین 35تا 39 سالگی 123بر روی 82است و حداقل این فشار در این سنین 111بر روی 78و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

فشار خون طبیعی در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشار خون طبیعی 125 بر روی 83 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشار خون برای این سنین 137 بر روی 87 می باشد.

فشار خون طبیعی در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشار خون طبیعی 127 بر روی 84 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 115بر روی 80 و حداکثر فشار خون برای این سنین 138 بر روی 88 می باشد.

عدد فشار خون برای افراد مسن چه مقدار است؟

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54سالگی 128 بر روی 85 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشار خون برای این سنین 142 بر روی 89 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59سالگی 131بر روی 86است ، حداقل فشار خون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشار خون برای این سنین 144 بر روی 90 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 60تا 64سالگی 134 بر روی 87 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 121 بر روی 83و حداکثر فشار خون برای این سنین 147 بر روی 91 می باشد.

با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 می باشد.

فشارخون بالا در کدام دسته شایع تر است؟

فشارخون بالا در مردان شایع تر از زنان است.

زنان ممکن است در هنگام حاملگی یا موقع مصرف قرص های ضدبارداری دچار فشار خون شوند.

فشار خون بالا ممکن است ناشی از یک بیماری مانند دیابت یا بیماری کلیوی باشد.

اغلب به فشارخون بالا، " قاتل خاموش"، می گویند زیرا اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا ظاهراً هیچ علامتی ندارند.


سوالات شما کاربران عزیز درباره فشارخون

سوال : هر چند وقت یکبار باید فشارخون خود را بررسی کنیم؟

جواب : به طور کلی، بستگی به فشار خونتان دارد. در ابتدا ممکن است لازم باشد به طور هفتگی بررسی کنید. سپس ممکن است لازم شود هر چند ماه یکبار بررسی کنید. جزئیات را از پزشک خود بپرسید.


سوال : حاملگی چه اثری بر فشار خون دارد؟

جواب : بعضی زنان در انتهای حاملگی دچار فشارخون بالا می شوند. درمان ممکن است شامل استراحت در بستر و بازنگری فشارخون در خانه باشد. در اکثرموارد پس از زایمان، فشارخون به سطح طبیعی باز می گردد.


سوال : آیا فشار خون بالا قابل ریشه کنی است ؟

جواب : در اکثر موارد، نه. اما بسیاری از افراد با درمان می توانند فشارخون بالا را تحت کنترل در آورند. فشارخون بالا که ثانویه به بیماری های دیگر باشد( مثل بیماری کلیه ) ممکن است با درمان بیماری اولیه ریشه کن شود.


سوال : عوارض جانبی داروهای ضد فشار خون بالا چیست ؟

جواب : ممکن است شامل اختلالات خواب، ضعف عضلانی، خستگی و سرگیجه باشد. اگر دچار عوارض جانبی شدید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است او بتواند مقدار مصرف را تعدیل کند یا داروها را تغییر دهد. به یاد داشته باشید که نباید داروی خود را قطع کنید مگر آن که با تأیید پزشک باشد.


سوال : اطلاعات بیشتر را از کجا کسب کنیم ؟

جواب : با پزشک خود در درمانگاه یا بیمارستان محله خود مشورت کنید. یا درصورت امکان با پزشک محل کار خود صحبت کنید. در پایان تأکید می کنیم که فشارخون شما کلید سلامتی شماست و شیوه زندگی سالم ، فشار خون شما را تحت کنترل نگه می دارد!


بیشتر بخوانید :

۱۶ روش معجزه آسای کاهش فشار خون

فشار خون بالا (htn) و راه های کنترل آن

۳۰ روش خانگی معجزه آسا برای درمان فشار خون پایین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits