دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیش از ۲۵ سوال و جواب از متداول ترین سوالات درباره تزریق بوتاکس
3
زمان مطالعه: 13 دقیقه
چند سالی است به مدد بوتاکس خودمون و یا اطرافیانمون از گذشت زمان و حادث شدن اتفاق پیری کمتر رنجیده خاطر می شیم، چرا که در کوتاه ترین زمان و با صرف یک هزینه ناچیز چند سال از سن واقعیمون جوان تر به نظر می رسیم. اما پیرو این موضوع همیشه یه سری سوالات...

سوالات رایج درباره بوتاکس

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با سوالات متداول درباره تزریق بوتاکس آشنا شوید.

بوتاکس سم بوتولینوم خالص است که برای صاف کردن چین و چروک‌ها و خطوط صورت به کار برده می‌شود. بوتاکس به خوبی خطوط پیشانی، خط خنده و خط اخم را از بین می‌برد.

بوتاکس در عضله‌های این ناحیه‌ها تزریق می‌شود و عضله‌ها را ضعیف می‌کند که این امر به نوبه خود خطوط حالت‌های مختلف صورت مانند اخم یا خنده را کاهش می‌دهد.

بوتاکس عضله‌ها را به گونه‌ای شل می‌کند که دیگر به طور کامل منقبض نمی‌شود. بوتاکس مانع رسیدن تکانه‌های عصبی به عضله‌های ظریف صورت و موثر در ایجاد چین و چروک می‌شود.

متداول ترین سوالات درباره تزریق بوتاکس

سوال : چند بار بوتاکس می توان انجام داد؟

جواب : سم بوتولونیوم توکسین به منظور فلجی و بی حسی عضلات صورت برای رفع چین و چروک ها به صورت کوتاه مدت عمل کرده و در حدود 3 تا 6 ماه کارایی داره و پس از اون دو مرتبه باید تزریق بوتاکس انجام گردد.

این عدد در برخی افراد متفاوته و گاهی اوقات دارو تا 10 ماه هم در بدنشون ماندگاری دارد. پس با اتمام میزان ماندگاری بوتاکس مجاز به تزریق دوباره آن هستید، بنابراین یا هر ده ماه یکبار و یا هر شش ماه یکبار.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : چرا بوتاکس عمل نکرد؟

جواب : برخی ها که برای اولین بار تزریق می کنن، بر این باور هستند که بلافاصله پس از تزرق بوتاکس، باید نتیجه مطلوب حاصل بشه، اما تمامی تزریق ها در حدود 5 تا 10 روز زمان می بره و تازه در حدود دو هفته بعد نتیجه ایده آل حاصل می شه.

البته گاهی اوقات هم بعد از دو هفته همچنان تاثیر قابل ملاحظه ای رویت نمی شه که این مربوط به عمق چین و چروک ها و نوع اونها داره، که در مقاله بوتاکس چه کار می کند، براتون گفتیم چین و چروک های استاتیک نسبت به تزریق بوتاکس واکنش چندانی نشون نمی دهند مگر اینکه در کنار بوتاکس از سایر روش های درمانی مثل لیزردرمانی، پیلینگ و غیره نیز استفاده کنیم.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : بوتاکس چقدر ماندگاری دارد؟

جواب : اثر سم بوتولونیوم توکسین همیشگی و دائمی نیست و بایستی که در فواصل معین و مورد نیاز تمدید بشه.

اما مدت زمان ماندگاری بوتاکس هم به نوع برند بوتاکس و هم سیستم بدن هر فرد بستگی داره. اما اونچیزیکه در بین عموم مردم تقریبا مشترک ماندگاری بوتاکس در حدود 6 ماه است. اما در افرادی که چین و چروک عمیقی دارند این زمان کمتر بوده و بیشتر از دو ماه نخواهد بود.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : از دیگر سوالات رایج درباره بوتاکس؛ چه موقع باید بوتاکس کرد؟

جواب : اونچیزیکه مسلمه اینه که افراد زیر 18 سال نباید این کار رو انجام بدن و سایرین هم با توجه به پوستشون و میزان چین و چروک ها باید اقدام کنند. بهترین زمان برای انجام بوتاکس 23 سال تا 60 سالگی است.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : چه چیزی اثر بوتاکس را از بین می برد؟

جواب : گرما و حرارت، دشمن سم بوتولونیوم توکسین بوده و به سرعت سبب از بین رفتن بوتاکس می شه، پس یکی دو روز بعد از تزریق از کمپرس گرم و یا قرار گرفتن در محیط بخار و گرمای شدید اجتناب کنید زیرا هم مواد داخل پوست احتمال جا به جایی داشته و هم از میزان اثرگذاری بوتاکس کم خواهد شد.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

پرسش : آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟

پاسخ : در دوران بارداری و شیردهی تزریق بوتاکس ممنوع است و منطقی نیست خانم ها در این دوره سم بوتولینیوم وارد بدن کنند زیرا به هر حال این احتمال وجود دارد که مقداری از آن هرچند ناچیز از شیر به نوزاد یا از جفت به جنین برسد.

البته تاکنون در تحقیقات انجام شده عارضه ای در خانم هایی که در دوران شیردهی تزریق بوتاکس داشته اند، دیده نشده است.

من نیز در بیمارانی که در دوران بارداری به اصرار و به دلایل گوناگون این کار را انجام داده اند، مشکلی ندیده ام، با این وجود آن را توصیه نمی کنم. بهتر است خانم ها صبر کنند بعد از اتمام این دوره تزریق را از سر بگیرند.

البته اگر خانمی بدون اینکه بداند باردار است تزریق بوتاکس انجام دهد، نباید نگران نباشد زیرا بوتاکس دارویی نیست که به واسطه تزریق آن لازم باشد فرد جنینش را سقط کند و تجربیات نشان داده مشکلی ایجاد نخواهد شد.

اگر خانمی در دوران شیردهی خواست بوتاکس تزریق کند حتما باید از برندهای مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده کند. موارد چینی دوزهای غیراستاندارد و پروتئین های عجیبی دارند که هم برای خود فرد هم نوزاد و جنین خطرناک است.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : چرا بوتاکس صورت بعضی ها را مصنوعی می کند؟

جواب : اصولا اگر نقاطی که بوتاکس تزریق می شود متخصص پوست تعبیه کند، چهره فرد غیرطبیعی نخواهد شد و اصلا حسن انجام عمل زیبایی هم همین است. اگر قرار باشد با تزریق بوتاکس ابروها تغییر شکل پیدا کند، صورت فرد زیبا نخواهد بود.

موضوع دیگر در نوع بوتاکس تزریقی است. بوتاکس چینی به دلیل دوز بالای سم چهره فرد را فریز و ماسکه می کند. هرچقدر هم تزریق خوب باشد به دلیل غیراستاندارد بودن دوز دارو، میزان فلج بودن عضلات بالاست و صورت مصنوعی می شود. پس هم خود ماده مهم است، هم چگونگی تزریق.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

پرسش : بوتاکس یک روش درمانی است یا یک راهکار پیشگیرانه؟

پاسخ : بوتاکس هم درمانی و هم پیشگیری کننده است. در برخی افراد جوان به دلیل بعضی عادات مثل اخم کردن حین تمرکز روی یک مساله یا مواجهه طولانی با نور آفتاب، چین های دینامیکی روی پیشانی و کنار چشم ها ظاهر می شود.

ابتدا در حالت آرام بودن چهره این چین ها باقی نمی ماند و دیده نمی شود، اما با گذر زمان و تکرر این عمل الیاف کلاژن و الاستین پوست می شکند و چین های دینامیک استاتیک می شوند. در این شرایط حتی در حالت آرام چهره هم چین ها دیده می شوند.

بوتاکس درمان کننده چین های دینامیک است و تا 70-60 درصد چین های استاتیک را هم رفع می کند. اگر فرد چند بار هر 6-5 ماه یکبار بوتاکس را تکرار کند، این چین ها ممکن است کاملا از بین بروند.

به طور کلی، در افرادی که زیاد اخم می کنند و چشم ها را جمع می کنند، تزریق بوتاکس ضروری است و از بروز چین های استاتیک پیشگیری می کند.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : اثر بوتاکس موقتی است یا دائمی؟

جواب : با تزریقات مکرر اثر بوتاکس تقریبا دائمی می شود زیرا به تدریج زمانی که به عضله ای سم یوتولینیوم تزریق می شود، عضله مربوط آتروفیک و ضعیف می شود.

هدف از تزریق هم همین است. عضلات قوی در ناحیه پیشانی زمینه ساز چین است و ضعیف شدن عضلات از این مساله پیشگیری می کند.

از سوی دیگر، بوتاکس به تدریج عادت اخم کردن را از سر فرد می اندازد. افرادی که هر 5-4 ماه یکبار بوتاکس تزریق می کنند، بعد از 5-4 بار هر 1 تا 5/1 سال نیاز به تزریق دوباره خواهند داشت.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : بوتاکس پوست را روشن می کند؟

جواب : نه، بوتاکس تاثیری روی رنگدانه های پوستی ندارد، ولی در کاهش تعریق موثر است. از بوتاکس برای کاهش عرق زیر بغل هم استفاده می کنند که اثر آن 8-7 ماه می ماند.

بوتاکس تاثیرات درمانی ثابت شده دیگری هم دارد، مثلا در درمان برخی خارش های عصبی موثر است و در برخی موارد برای بهتر جوش خوردن زخم ها مخصوصا در ناحیه پیشانی توصیه می شود تا نتیجه زیبایی نهایی بیشتر شود.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : چه کسی نباید از بوتاکس استفاده کنند؟

جواب : اگردر محل تزریق عفونت وجود دارد یا چنانچه شما حساسیت شناخته شده به هر یک از مواد تشکیل دهنده این دارو دارید نباید تزریق را انجام دهید.

در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی مانند ALS، میاستنی گراویس، یا سندرم لامبرت-ایتون ممکن است خطرات و عوارض جانبی افزایش یابد.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

پرسش : چنانچه به درمان ادامه ندهیم چه اتفاقی برای خطوط صورت می افتد؟

پاسخ : جنانچه درمان ادامه پیدا نکند تمام خطوط پس از مدتی به حالت قبل باز می گردند.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : آیا درمان با بوتاکس دردناک است؟

جواب : درد معمولا کم و کوتاه است. قبل از تزریق، پزشک شما ممکن است منطقه را با یک بسته سرد و یا داروی موضعی بی حس کند.

کل عملیات در حدود 10 دقیقه طول می کشد. بسیاری از افراد پس از تزریق بدون هیچ مشکلی دوباره به محل کار یا فعالیت قبلی خود باز می گردند.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : چه کسی نباید از بوتاکس استفاده کنند؟

جواب : اگردر محل تزریق عفونت وجود دارد یا چنانچه شما حساسیت شناخته شده به هر یک از مواد تشکیل دهنده این دارو دارید نباید تزریق را انجام دهید.

در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی مانند ALS، میاستنی گراویس، یا سندرم لامبرت-ایتون ممکن است خطرات و عوارض جانبی افزایش یابد

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : آیا بوتاکس باعث بی‌حسی و غیرطبیعی بودن صورت می‌شود؟

جواب : بوتاکس بر عصب‌های حسی اثر نمی‌گذارد یا باعث بی‌حسی نمی‌شود. چنانچه بوتاکس به درستی تزریق شود، پیشانی را اندکی بالا می‌برد تا چهره حالتی خوشایند و صادقانه بیابد.

اما اگر بوتاکس بیش از حد در ناحیه خطر، یعنی در خطوط افقی روی پیشانی تزریق شود، حالتی غیرطبیعی به چهره می‌دهد. به همین دلیل باید به پزشکی مجرب مراجعه کنید که اندازه عضله‌ها و مقدار بوتاکس لازم را به خوبی برآورد کند.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

پرسش : آیا اطرافیان متوجه تزریق بوتاکس می‌شوند؟

بله و خیر. صورت پس از تزریق شاداب‌تر و سرحال‌تر و احتمالاً جوان‌تر به نظر می‌رسد.

اما اگر بوتاکس به خوبی تزریق نشود، چهره حالتی غیرطبیعی پیدا می‌کند و اطرافیان متوجه این تزریق می‌شوند. پیشانی صاف و درخشان یا خط اخم و خنده‌ای که هنگام خندیدن یا گریه کردن حرکت نمی‌کند از نشانه‌های تزریق ناموفق است.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : دوران پس از تزریق بوتاکس چگونه است؟

جواب : تزریق بوتاکس عوارض خاصی ندارد. نتایج پس از چند روز قابل مشاهده است و ظرف دو هفته بهتر می‌شود.

برخی متخصصین معتقداند که اثر دیسپورت سریع‌تر مشخص می‌شود، اما هیچ دلیلی برای اثبات این موضوع در دست نیست.

بیمارانی که آسپرین یا داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب مصرف می‌کنند، کبودی‌های آبی رنگ نقطه نقطه‌ای روی پوستشان ایجاد می‌شود. بیماران می‌توانند بلافاصله پس از عمل آرایش کنند، اما ورزش سنگین تا 24 ساعت ممنوع است.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : آیا هزینه بوتاکس بالا است؟

جواب : بوتاکس یکی از درمان‌های زیبایی صورت با هزینه قابل قبول است که در سراسر جهان حتی در میان اقشار کم‌درآمد نیز هواداران بسیاری دارد.

هزینه تزریق بوتاکس نیز مانند هر سرمایه‌گذاری مرتبط با زیبایی دیگری مانند کوتاه کردن و رنگ کردن مو، سفید کردن دندان و لایه‌برداری با مواد شیمیایی باید با توجه به انتظارات از عمل و نتیجه نهایی سبک و سنگین شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

پرسش : بوتاکس به کجای بدن می‌رود؟

پاسخ : بوتاکس نزدیک به عضله‌ها در محل تزریق می‌ماند. بوتاکس پس از تزریق متابولیزه می‌شود و ظرف چند ساعت به فراورده‌های جانبی طبیعی تجزیه می‌شود.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : آیا چین و چروک‌ها پس از از بین رفتن اثر بوتاکس بدتر می‌شود؟

جواب : خیر. چین و چروک‌های صورت پس از از بین رفتن اثر بوتاکس یا توقف تزریق بدتر نمی‌شود. بوتاکس زمان را متوقف می‌کند یا گذر آن را آهسته‌ می‌کند.

پس از توقف تزریق بوتاکس زمان به روال طبیعی می‌گذارد و در بدترین حالت به وضعیت اولیه برمی‌گردید. اگر تزریق بوتاکس را پس از چند سال استفاده قطع کنید، چون عضله‌ها عادت به شل بودن کرده‌اند، صورت از زمان شروع تزریق بهتر و جوان‌تر به نظر خواهد رسید.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : بوتاکس برای میگرن مفید است؟

جواب : متخصص بوتاکس را با سوزن‌هایی بسیار ظریف در 7 نقطه معین از سر و گردن تزریق می‌کند. دوره کامل تزریق شامل 31 تزریق است.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

پرسش : تفاوت تزریق بوتاکس و تزریق ژل؟

پاسخ : بوتاکس دارویی است که با اثر بر محل سیناپس عصب و عضله موجب کم شدن حرکات ماهیچه ها میشود و با توجه به اینکه چین و چروکهای پیشانی به دلیل فعالیت بیش از حد عضلات است، با این مکانیسم خطوط باز تر و پوست صاف میشود.

ژل ها و یا بهتر بگوییم، فیلرها و یا همان پرکننده ها برای پر کردن نقاطی که برجستگی خود را به دلایل مادرزادی و یا آب شدن بافتهایی مثل چربی از دست داده اند بکار میرود. بنابراین این دو کاملا کاربردشان متفاوت است.

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : عوارض استفاده از مارک های غیر استاندارد و نامرغوب بوتاکس چیست؟

جواب : با توجه به تکنولوژی بسیار پیشرفته در ساخت بوتاکس و ترکیب آن از دهها نوع پروتئین که از پیچیده ترین مواد در طبیعت هستند، باید از مارک کاملٱ استاندارد و شناخته شده استفاده شود.

بوتاکس های استاندارد عوارض بسیار نادری دارند ولی انواع غیره آن میتوانند باعث عوارض گوناگونی از جمله شوک آنافیلاکسی، حساسیت و قرمزی شدید و یا افتادگی پلک شوند. بنابراین توصیه میشود که بوتاکس را فقط نزد پزشک معتمدتان تزریق کنید

 سوالات رایج درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس

سوال : هر چند وقت یکبار باید مجدد تزریق بوتاکس انجام شود؟

جواب : جواب این سؤال در حقیقت در پاسخ سؤال قبلی مستتر است. کلا شرکت های تولید کننده بوتاکس، مدت اثر آن را بین ۲ تا ۶ ماه ذکر میکنند که در افراد مختلف متفاوت است.

در تجربه شخصی و در بیماران من این مدت ۴ تا ۶ و یا حتی بیشتر بوده است. توصیه من برای بیشتر افراد ۶ ماه است.

بیشتر بخوانید :

بوتاکس چیست و چه عوارضی دارد؟

چه سنی برای تزریق بوتاکس مناسبه و عوارض جانبی بوتاکس کدامند؟+ ...

بوتاکس زیر چشم درمان قطعی چین و چروک صورت

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله دلگرم:
کاربران و همیاران عزیز در صورت هر گونه پرسش و پاسخ درباره بوتاکس و تزریق بوتاکس میتوانید با پزشکان دلگرم درمیان گذاشته و پاسخ سوالات تزریق بوتاکس خود را در اولین فرصت دریافت نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    سارا | ۳ سال پیش
    سلام وقت بخیر
    بوتاکس باقرص پومئول برولر تداخل دارویی دارد یا نه؟
    0
    1
    
    hits