دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر چغندر برای رفع مشکلات کبد

بهترین و فوری ترین راه درمان کبد چرب با چغندر

فواید بی نظیر چغندر برای رفع مشکلات کبد
7
زمان مطالعه: 15 دقیقه
در این بخش می توانید با مصرف بیشتر چغندر تا حد زیادی مشکلات کبدی خود را درمان کنید ابتدا اشاره ای داریم به خواص چغندر و سپس در پایان به دستور تهیه یک نوشیدنی فوق العاده برای مشکلات کبدی می پردازیم.

رفع مشکلات کبد : چگونه با تغذیه سالم مشکلات کبدی را بر طرف کنیم؟

چغندر؛ این سبزی پرخاصیت سرشار از فیبر و پروتئین، انرژی زا و درمانگر بوده و برای ارتقای سلامت بدن و بهبود برخی از مشکلات مانند مشکلات کبدی مؤثر است. در این مطلب شما را با تأثیر مثبت چغندر در سلامت کبد بیشتر آشنا می کنیم.

فواید چغندر یا لبو جهت درمان بیماری های کبدی

چغندر: گنجینه ای طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان

چغندر سرشار از بتاکاروتن، کاراتنوئیدها و فلاوونوئیدها است که همگی آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند. به طور کلی سبزیجات و میوه های رنگی بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها را دار می باشند.

هر ماده ی غذایی حاوی این ترکیبات مغذی برای تصفیه و تمیزی کبد مؤثر بوده و بخصوص برای افرادی که از کبد چرب رنج می برند مفید است. به گزارش نازوب نتایج یک پژوهش بالینی که در سال ۲۰۱۲ در مجله ی New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است نشان می دهد مصرف آنتی اکسیدان ها باعث کاهش چشمگیر میزان چربی کبد و التهاب آن می شود.

این بهبودی ویژه مربوط به وجود نوعی از آنتی اکسیدان ها به نام «بتالائین» است که قدرت زیادی داشته و برای پیشگیری از پیری بسیار مؤثر است. برای جذب هر چه بیشتر این آنتی اکسیدان ها حتماً به چغندر اعتماد کنید چون سرشار از این ترکیبات مغذی است.

چغندر همیار کبد

فصل وفور چغندر در راه است. بدون شک چغندر شما را نیز یاد لبوی قرمز شب یلدا می اندازد. اما تا آن زمان صبر نکنید. همین که چشمتان به این سبزی پرخاصیت افتاد آن را خریداری کرده و به منزل ببرید. بخصوص اگر اهل ورزش هستید و از مشکلات کبدی رنج می برید.

این سبزی علاوه بر این که برای ورزشکاران بسیار مفید است تأثیر زیادی در حل مشکلات کبدی دارد. متأسفانه این روزها به دلیل سبک زندگی نادرست و بی تحرکی و غیره کبد همه ی ما در معرض آسیب است. بنابراین لازم است که بیش از پیش به فکر سلامت این اندام پرتلاش باشیم.

چغندر برای تصفیه ی خون و مراقبت از قلب نازنینتان

در دوران باستان از چغندر برای تصفیه ی خون و درمان و بهبود افرادی که دوره ی نقاهت را سپری می کردند و آسیب پذیر بودند استفاده می شد. چغندر حاوی پتاسیم بوده و برای تنظیم فشار خون فوق العاده است. این سبزی باعث کاهش کلسترول بد خون(LDL) می شود.

میزان بالای فیبر، منیزیم، فسفر، اسید فولیک و ویتامین های A،B و C این سبزی را به یک گنجینه ی کم نظیر تبدیل کرده است. بنابراین توصیه می شود برای تصفیه ی خون و برطرف کردن مواد سمی از مصرف چغندر غافل نشوید.

چغندر: ایده آل برای فعال کردن سوخت و ساز بدن و دفع چربی ها

چغندر برای افرادی که دغدغه ی اضافه وزن دارند و به دنبال راهی مطمئن برای لاغری هستند نیز مفید است. چون یک ماده ی غذایی انرژی زا، سیرکننده و سرشار از فیبر است.

به عنوان مثال اگر شما قبل از غذا یک لیوان آب چغندر میل کنید مواد مغذی فوق العاده ای جذب می کنید که باعث ایجاد سیری نیز می شوند و شما را از پرخوری و ریزه خواری بین وعده های غذایی خلاص می کنند.

چغندر به دلیل دارا بودن فیبر فراوان به تصفیه و پاکسازی بدن کمک زیادی می کند. این سبزی پرخاصیت با تحریک عملکرد روده ها و پیشگیری از یبوست از احتباس آب در بدن و همچنین تجمع توکسین ها جلوگیری می کند.

چغندر با ممانعت از تجمع چربی ها در سلول های کبدی به کنترل عملکرد آن کمک زیادی می کند. اگر می خواهید متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنتان را فعال تر کنید نیز می توانید به این سبزی اعتماد کنید چون همزمان باعث بهبود عملکرد کبد و روده ها می شود. چغندر همچنین باعث بهبود عملکرد سیستم لنفاوی می شود و به دفع توکسین ها از بدن کمک می کند.

بهتر است بدانید که کبد چرب یک بیماری قابل برگشت است به شرط اینکه رژیم غذایی سالم، کم چرب و سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ناشی از میوه و سبزیجات داشته باشید. برای این کار نیز چغندر بهترین گزینه است.

مصرف چغندر برای مراقبت بیشتر از کبد

بهترین شیوه برای بهره مندی از خواص چغندر در جهت درمان کبد و تصفیه خون مصرف خام آن است. بنابراین بهتر است که چغندر را به صورت رنده شده، داخل سالاد و یا به همراه هویج رنده شده مصرف کنید. می توانید مقداری روغن زیتون و لیموترش نیز به این سبزی اضافه کنید.بهترین شیوه برای بهره مندی از خواص چغندر مصرف خام آن است

دستور تهیه ی یک نوشیدنی سالم و مغذی برای کبد

  • مواد لازم میزان
  • آب ۱ لیوان (۲۰۰ میلی لیتر)
  • چغندر متوسط ۱ عدد
  • هویج متوسط ۱ عدد
  • سیب متوسط ۱ عدد

روش تهیه

قبل از هر کاری مواد اشاره شده را به دقت بشویید و سپس به تکه های کوچک تر تقسیم کنید تا در مخلوط کن بهتر میکس شوند. چغندر، هویج و سیب باید خام باشند.

مواد را داخل مخلوط کن بریزید تا کاملاً میکس و یکدست شوند. سپس یک لیوان آب به آن اضافه کرده و میل کنید. می توانید چند قالب یخ نیز به نوشیدنی تان اضافه کنید. این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید.

برای تصفیه و پاکسازی کبد کافی است به مدت ۵ روز پی در پی روزانه یک لیوان از این نوشیدنی سالم میل کنید. سپس ۱۰ روز فاصله داده و دوباره شروع کنید. با همین کار ساده از یک گنجینه ی طبیعی و درمانگر بهره مند خواهید شد.

درمان کبد چرب با عرقیجات گیاهی

با مجله دلگرم همراه باشید تا با شیوه درمان کبد چرب با عرقیجات گیاهی آشنا شوید

وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده‌است. این بیماری نشانهٔ خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شود.

1- عرق خار مریم

طبیعت عرق خار مریم گرم است و خواص دارویی آن عبارتند از:

خواص خار مریم (Silybum marianum) شامل : پیشگیری و درمان سنگ صفرا بوده، همچنین یک گیاه “محافظ کبد” است.طبیعت عرق خار مریم سرد می باشد درمان کننده یرقان،هپاتیت و اختلالات کبدی .جلوگیری از ایجاد و درمان کننده سنگ صفرا ضد سرطان پرستات،رحم وسینه کاهش دهنده رشد سلولهای سرطانی و کاهش دهنده کلسترول مضر.افزایش دهنده کلسترول مفید خون.

فراورده‌های دارویی خار مریم : از خار مریم قرص گیاهی با نام لیورگل 70 و 140 میلی در داروخانه‌ها موجود است که همراه داروهای تجویزی دیگر توسط پزشک معالج برای درمان بیماری‌های کبدی و جلوگیری از پیشرفت دیابت و کنترل آن به جای اصل گیاه می‌توان استفاده نمود.

عوارض عرق خار مریم

مصرف عرق خارمریم حتی در طولانی مدت عوارض نداشته و فقط در بعضی موارد ممکن است موجب اسهال خفیف شود. البته لازم به ذکر است گیاه خار مریم نباید همزمان با داروهایی که متابولیزم آنها در کبد است مانند آسپرین، استامینوفن و غیره استفاده شود، همچنین اگر داروی خاصی مصرف میکنید و یا به هر گونه بیماری مبتلا می‌باشید قبل از مصرف گیاه و عرق خار مریم با پزشک مشورت کنید.

2- عرق کاسنی

کاسنی یکی از گیاهان دارویی موثر است که در انواع مختلف در طبیعت وجود داشته و همه اجزای آن خواصی بسیار مفید برای بدن دارد، البته اگر به‌ اعتدال مصرف شود. کاسنی و عرق کاسنی، از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در میان تمام شیشه‌های عطر و ادویه در مطبخ خانه‌هایشان، یک قرابه کوچک، عرق کاسنی را در کنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع و ... نگه‌داری می‌کردند.

فواید عرق کاسنی

کاسنی با تاثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

کبد عضو سم زدای بدن بوده و بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زاید، سم زدایی، تجزیه مواد شیمیایی، انهدام میکروب ها، تنظیم هورمون‌ها، سوخت و ساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و قندها، دفع اوره و ... از جمله وظایف کبد است.

هر چیزی که می‌خوریم، می‌آشامیم، تنفس می‌کنیم یا با پوستمان تماس دارد سرانجام به کبدمان می‌رسد، بنابراین اگر این عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگیر کرده و عوارض آن به سرعت انتشار پیدا می‌کند و علائمی چون زردی پوست، خستگی مفرط، التهاب بدن، عطش، چربی خون بالا و... از جمله علائم بروز مشکل در کبد محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید:

علت ایجاد همانژیوم کبدی چیست؟

علت افزایش آنزیم های کبدی چیست؟!

ارتباط بین دیابت ، سیروز کبدی و مبتلایان به کبد چرب

نشانه های سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) چیست ؟

علل هپاتومگالی(بزرگی کبدی) چیست؟چگونه درمان میشود؟

درمان کبد چرب با عسل

خواص دیگر لبو

1. تاثیر مصرف لبو در پیشگیری از سرطان

لبو سرشار از ریزمغذی گیاهی به نام بتالین (یکی از انواع رنگدانه‌های گیاهی قرمز و نارنجی) است که دو نوع از بهترین بتالین‌های موجود در لبو «بتانین» و «ولگازانتین» است و هردو خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و سم‌زدایی دارند.

تحقیقات نشان داده است عصاره لبو می تواند از تشکیل تومورهای سرطانی در چند ارگان از بدن نقش بسزایی اعمال کند و از تشکیل آن ها جلوگیری کند. بتانین موجود در لبو با رادیکال‌های آزاد مبارزه نموده و از سلول های بدن محافظت می نماید و بدین شکل از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس جلوگیری می کند.

تحقیقات آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی نشان داده است که ذرات بتانین موجود در لبو می‌تواند با سرکوب آنزیم‌های ملتهب‌کننده، رشد سلول‌های تومور را کاهش دهند.

در این آزمایش سلول تومورهای کولون، شکم، عصب، ریه، سینه، پروستات و بافت بیضه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند و گرچه خواص پیشگیری از سرطان توسط لبو اثبات نشده اما دانشمندان با خوش‌بینی بیشتری بتانین و سایر بتانین‌های موجود در لبو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا ارزش لبو در پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان‌ها مشخص شود.

2- لبو برای لاغری و کاهش وزن

لبو برای افرادی که دغدغه اضافه وزن دارند و به دنبال راهی مطمئن برای لاغری و کاهش وزن هستند مفید است زیرا یک ماده غذایی انرژی زا، سیرکننده و سرشار از فیبر است. نوشیدن یک لیوان آب لبو قبل از غذا باعث ایجاد سیری شده و شما را از پرخوری و ریزه خواری بین وعده های غذایی خلاص می کند.

همچنین اگر می خواهید متابولیسم بدنتان را بیشتر کنید می توانید به این سبزی اعتماد کنید چون همزمان باعث بهبود عملکرد کبد و روده ها می شود. لبو با ممانعت از تجمع چربی ها در سلول های کبدی به کنترل عملکرد آن کمک زیادی می کند.

3- لبو برای بیماران دیابتی

خاصیت دیگر لبو کنترل دیابت است. درحالیکه اکثرا لبو را غذای ممنوعه برای افراد دیابتی می دانند، اما آب این گیاه به بهبود عملکرد انسولین کمک می کند چراکه این عصاره منبع غنی از بتالاین و نئوبتانین است که به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و ممانعت از تغییرات اکسایشی ناشی از استرس در بیماران دیابتی کمک می کند.

توجه داشته باشید اگر لبو به صورت خام (به عنوان مثال رنده شده) مصرف شود مشکلی برای سلامتی دیابتی‌ها به وجود نمی‌آورد. اما در مورد لبو پخته باید احتیاط شود. برای اینکه مشکلی پیش نیاید دیابتی‌ها باید لبو پخته را با سبزیجات خام دیگر به عنوان مثال در ترکیب سالاد مصرف کنند.

همچنین نباید لبو پخته شده را به طور روزانه مصرف کنید.

4- خواص لبو در درمان یبوست

لبو به دلیل دارا بودن فیبر فراوان عملکرد روده ها را تحریک کرده و با پیشگیری از یبوست، از احتباس آب و تجمع توکسین ها در بدن جلوگیری می کند.

لبو سرشار از فیبرهای غیر حلال است که جذب روده ها نمی‌شوند؛ به همین دلیل مصرف لبو سرعت جذب قندها را کاهش داده و باعث دفع راحت می‌شوند. ازاین رو، متخصصان توصیه می‌کنند اگر دچار سو هاضمه هستید و به درستی نمی‌توانید غذاها را هضم کنید بهتر است که لبو پخته میل کنید.

5- خواص لبو برای فشار خون

من مطمئن نیستم که خورشید هر 24 ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در بیشتر افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است. پس چه باید کرد؟ ساده است، لبو بخورید.

آیا می‌خواهید رابطه‌ی بین لبو و فشار خون را بدانید؟ طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض 4 هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند؛ و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند؛ بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصر‌ها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف 250 میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر دارو‌های ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

6- خواص لبو برای بالا آمدن سطح انرژی

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل 10 مرد 19 تا 38 ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند.

مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آن‌ها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند 16 درصد بیش‌تر رکاب بزنند؛ و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

7- خواص لبو در درمان التهاب

وجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است.بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌است عصاره‌ی لبو می‌تواند التهاب کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

8- خواص لبو در سلامت مغز

گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.

به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

9- خواص لبو در درمان دیابت

این بیش‌تر درباره‌ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون) را کاهش دهد؛ و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits