دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق دیسک گردن با آرتروز گردن چیست؟

مهمترین تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردن در چیست؟

فرق دیسک گردن با آرتروز گردن چیست؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درد یا کاهش انعطاف پذیری گردن از علل اصلی بیماری دیسک گردن یا آرتروز گردن می باشد اما این دو بیماری تفاوت هایی با هم دارند و معمولا هر دو در سنین بالا ایجاد می شود.

فرق بیماری دیسک گردن و درد گردن چیست؟

هیچ چیز تا ابد دوام نمی آورد، به خصوص بدن انسان. دهه ها خم کردن، بلند کردن، و چرخاندن واقعا می تواند آسیب هایی را به گردن شما برساند. با در نظر گرفتن تمام این فشارهای تکراری، تعجبی ندارد که در حدود دو سوم مردم در برخی از نقاط زندگیشان درد گردن را تجربه می کنند با این حال، بیماری دیسک گردنی بیش از یک درد در گردن است.

یک فرآیند انحطاط می تواند باعث ایجاد درد متشعشع کننده و نیز بی حسی و ضعف در شانه ها، بازوها و دست شما شود. این ناراحتی و از دست دادن تحرک می تواند تاثیر عمده ای بر زندگی، خانواده و کیفیت زندگی شما داشته باشد.


بیماری دیسک گردن چیست؟

ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان تشکیل شده که مهره نامیده می شوند، که دیسک ها با یک ماده ژله ای بالشتک پر شده است. دیسک گردنی شما باعث حرکات راحت و نرم گردنتان می شود. بدون دیسک ها، ستون فقرات بسیار خشک خواهد بود.

همچنین بالشتک بعنوان جذب کننده شوک عمل می کنند.در طول زمان، این جذب کننده طبیعی، فرسوده می شود و می تواند شروع به فاسد شدن کند. فضای بین مهره ها نازک می شود و ریشه های عصبی فشرده می شوند. این فرآیند به عنوان بیماری انحطاط دیسک شناخته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که در حدود 25 درصد از افراد بدون علایم زیر 40 سال و 60 درصد در بالای 40 سال دارای درجه ای از این بیماری هستند. با پیشرفت این بیماری، گردن انعطاف پذیری اش کم می شود و ممکن است درد و سفتی گردن را به ویژه در اواخر روز احساس کنید.

دیسک گردن در سنین بالای 40 سال

هنگامی که دیسک شکسته می شود و یا بیرون می زند، فشار بر رشته نخاعی یا ریشه های عصبی وارد می شود، اگرچه بیماری دیسک گردنی به طور کلی یک فرآیند آهسته است، یک فتق دیسک گاهی می تواند پس از آسیب و یا ضربه به گردن، به سرعت رخ دهد.

رایج ترین و آشکارترین علایم بیماری انحطاط دیسک، درد و سفتی گردن است. زمانی که یکی از این شرایط بر روی یک یا چند اعصاب که از نخاع حرکت می کند فشار می آورد، شما می توانید درد، بی حسی و یا ضعف بر روی شانه و بازوها و دست خود حس کنید.

تشخیص بیماری انحطاط دیسک

برای تشخیص بیماری انحطاط دیسک خود، پزشک ابتدا یک سابقه پزشکی برای پیدا کردن علائم بیماری شما به دست خواهد آورد، و این که آن ها چقدر شدید هستند و چه عواملی باعث بهبود یا بدتر شدن آن ها می شود.شما احتمالا یک تست عصبی برای قدرت، واکنش و احساس در بازوها و دست خود خواهید داشت، اگر آنها تحت تاثیر قرار دارند.

آزمایش تصویربرداری از قبیل ایکس-ری، ام آر آی، و سی تی اسکن می تواند به پزشک شما کمک کند تا رشته های نخاعی شما را در ذهنش مجسم کند تا به منبع درد گردنتان برسد.

حتی اگر بیماری انحطاط دیسک و یا دیسک لغزیده داشته باشید، احتمال این وجود دارد که بتوانید بدون عمل جراحی آن را درمان کنید. اولین خط درمان برای این بیماری ها استفاده از داروهای ضد درد از جمله استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن است.

این داروها می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. در صورتی که این داروهای بدون نسخه تجویز شوند و تاثیر نداشته باشند، ممکن است پزشک استروئید و یا داروهای دیگری را تجویز کند.

فیزیوتراپی یک گزینه درمانی دیگر برای بیماری دیسک گردنی است. درمانگر می تواند از کشش و انقباض گردنی استفاده کند و یا به آرامی ماهیچه ها و مفاصل را دستکاری کرده و درد و سفتی شما را کاهش دهد. هم چنین درمانگر می تواند به شما کمک کند محدوده حرکت خود را افزایش داده و حرکات ورزشی و حالات بدنی را برای کمک به بهبود درد گردن خود نشان دهید.درد گردن باید با این درمان های محافظه کارانه بهبود یابد.

درمان دیسک گردن یا انحطاط دیسک با فیزیوتراپی

اگر شما همچنین بی حسی و یا ضعف قابل توجهی داشته باشید، با پزشک تماس بگیرید. شما و پزشکتان باید قدم بعدی در درمان را در نظر بگیرید. جراحی یک گزینه درمانی است و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به آن نیاز دارید یا خیر، اغلب یک فرآیند ذهنی است.

برخی افراد می توانند درد و بی حسی بیشتری را نسبت به دیگران تحمل کنند. پزشکان سعی می کنند کاری کنند که بیماران حداقل شش هفته [قبل از جراحی] صبر کنند، زیرا در عرض شش هفته اکثر بیماران بهتر می شوند.

عمل اصلی بیماری انحطاط دیسک دیسککتومی نامیده می شود. در طی این روند، جراح دیسک رو به وخامت برمی دارد. دیسککتومی اغلب با جایگزینی دیسک مصنوعی انجام می شود، که در آن یک دیسک فلزی در جای دیسک قرار داده می شود.

دیسککتومی نیز ممکن است با ادغام گردن انجام شود که در آن قطعه کوچکی از استخوان در فضای بین مهره ها کار گذاشته می شود.وقتی استخوان درمان می شود، آن را با مهره های بالا و زیر آن ترکیب می کند.

بعد از بهبودی بیماری انحطاط دیسک

گردن خود را در وضعیتی سالم نگه دارید.این کار می تواند از چند هفته طول بکشد تا درد گردن شما بهبود بخشد، به مدت سه ماه تا یک سال برای درمان استخوان بعد از جراحی التیام یابد.وقتی شخصی با مشکل ستون فقرات روبرو می شود، پزشکان در مورد سلامت ستون فقراتش در طولانی مدت فکر می کنند، آنها به فرد کمک خواهند کرد تا از وقوع مشکلات بعدی جلوگیری کند.

حتی این بیماری انحطاط دیسک که اغلب به خاطر سن است، می تواند تحت تاثیر عوامل سبک زندگی نیز باشد.برای اینکه مطمئن شوید ستون فقرات خود را در شکلی سالم نگه داشته اید، یک رژیم متعادل داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.دود سیگار و سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بیماری دیسک گردنی است.

همچنین به حالت بدنی خود نگاه کنید، همیشه گردنتان را صاف نگه دارید و کمرتان به خوبی پشتیبان تان باشد.اگر چه درد گردن ناشی از بیماری انحطاط دیسک می تواند باز گردد، اما اگر مراقبت خوبی از گردن و بقیه بدن خود داشته باشید، خطر و ریسک ابتلا به این اتفاق بسیار کاهش می یابد.


تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردن چیست؟

آرتروز گردن وقتی ایجاد می شود که غضروف های اطراف مفاصل دچار پارگی شوند، که این اتفاق حرکات نرم و آسان استخوان ها را دچار مشکل کرده و در نهایت باعث تورم و درد مفاصل می شود. وقتی که این اتفاق در مهره های گردن رخ دهد به عنوان آرتروز گردن شناخته می شود. برخی اوقاب آسیب غضروف ها می تواند به دلیل بیماری های مخرب رخ دهد که به آن استئوآرتریت گردن گفته می شود.

به عنوان توضیح دو مفصل گردنی کوچک در پشت هر مهره قرار گرفته که امکان حرکات به سمت جلو ،عقب و خم کردن را ممکن می کنند. این مفاصل دربرگیرنده غضروف در سطوح بالایی و پایینی بوده تا قسمت های پشتی استخوان های ستون فقرات را محافظت کنند.

در نبود غضروف، استخوان ها بر روی یکدیگر حرکت کرده که این مسئله موجبه ساییده شدن، التهاب و درد خواهد شد که در نهایت باعث آرتروز گردن می شود.

اما دیسک گردن شامل یک لایه بافته شده از فیبرهای غضروفی است که در عین سخت بودن منعطف نیز می باشد و داخل این لایه فیبری حلقوی، به وسیله یک ماده ژله ای نرم پروتئینی پر شده است که امکان مهار ضربه و استرس را توسط دیسک فراهم می کند.

همچنین بخوانید:

مهمترین علائم و نشانه های دیسک گردن

بهترین راه درمان پارگی یا بیرون‌زدگی دیسک گردن

علت و درمان سریع گردن درد در منزل

ورزش‌های طبی مناسب جهت درمان درد شانه و گردن

علت گردن درد و درمان این عارضه

دلایل اصلی ایجاد درد در قفسه سینه

علت گردن درد همراه با سرکیجه چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits