دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فیبرواسکن کبد چیست و دستگاه Fibroscan چگونه کار می کند ؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
فیبرواسکن کبد : هپاتیت اتوایمیون (AIH) یک بیماری مزمن کبدی با واسطه ایمنی است که می تواند منجر به فیبروز و سیروز شدید شود. الاستوگرافی گذرا (TE, FibroScan) می تواند مراحل فیبروتیک بیماری های مزمن کبدی را با اندازه گیری سختی کبد (LSM) ارزیابی کند.

فیبرو اسکن کبد چیست ؟

دستگاه Fibroscan چگونه کار می کند ؟

FibroScan فیبرو اسکن روش غیر تهاجمی ارزشمند برای ارزیابی فیبروز کبدی بیماران مبتلا به AIH است.

دستگاه Fibroscan (Echosens) با اندازه گیری سرعت موج برشی عمل می کند در این روش یک موج 50 مگاهرتزی از یک مبدل کوچک در انتهای یک پروب اولتراسوند عبور می کند پروب نیز دارای یک مبدل است که می تواند سرعت موج برشی را در متر به ازای هر کیلوگرم اندازه گیری کند.

زیرا این موج از طریق کبد عبور می کند سپس سرعت موج برشی می تواند نسبت به سختی کبد تبدیل شود که در کیلوپاسکال بیان می شود اساساً، این تکنولوژی سرعت موج را که از طریق کبد عبور می کند اندازه گیری می کند و سپس این اندازه گیری را به اندازه گیری سختی کبد تبدیل می کند.

کل فرآیند اغلب به عنوان الاستوگرافی سونوگرافی کبدی نامیده می شود.

پروب دستگاه فیبرو اسکن در فضای بین فک پایین در نزدیکی لوب راست کبد قرار دارد و یک موج 50 مگاهرتزی از یک مبدل کوچک در انتهای پروب به کبد منتقل می شود سپس دستگاه سرعت موج برشی را اندازه می گیرد.

مزایای آزمایش Fibroscan در مقایسه با بیوپسی کبدی چیست ؟

بیوپسی کبد به مدت طولانی استاندارد طلایی برای تشخیص فیبروز در کبد است.

به طور خاص، بیوپسی کبدی برای ارزیابی بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی (به ویژه کسانی که مبتلا به ویروس هپاتیت B یا ویروس هپاتیت (C) HCV هستند) مورد استفاده قرار می گیرد تا بیماری را بررسی کند و تعیین کند که آیا درمان باید ادامه یابد.

معایب بیوپسی این است که این آزمون تهاجمی است نیاز است تا بیمار نیم روز در بیمارستان بستری شود هزینه آن گران است و با خطرات خاصی نظیر درد و خونریزی همراه است.

(در حالی که خونریزی ناشی از بیوپسی کبدی غیرمعمول است، زمانی که رخ می دهد خطر بالاتری را ایجاد می کند).

علاوه بر این، نمونه های بیوپسی کبد تنها یک قطعه کوچک از کبد است و نمایانگر بقیه کبد نیست. بنابراین، بیوپسی کبد می تواند به خطای نمونه گیری منجر شود که ممکن است منجر به بروز یا کم شدن فیبروز شود خطای نمونه برداری ممکن است تا 25 تا 30 درصد بیوپسی های کبدی رخ دهد.

یکی دیگر از محدودیت های بیوپسی کبد این است که متخصصین پاتولوژیست می توانند یک نمونه مشابه را تفسیر کنند که می تواند منجر به اختلاف در ایجاد بیماری های کبدی شود.

با توجه به این محدودیت ها و تمایل بیماران برای جلوگیری از تهاجم، محققان طی 10 سال گذشته برای انجام تست های غیر تهاجمی که می توانند فیبروز کبدی را اندازه گیری کنند بسیار کار کرده اند.

Fibroscan یکی از این آزمایش هاست و در مقایسه با بیوپسی کبدی چندین مزیت دارد. از آنجا که Fibroscan یک تست غیر غیر فعال است می توان آن را در نقطه مراقبت انجام داد هیچ دردی وجود ندارد و آرام سازی لازم نیست.

همچنین آزمایش فقط 5-7 دقیقه انجام می شود به طور معنی داری ارزان تر از بیوپسی کبد است و هیچ عارضه ای با آن وجود ندارد. در نهایت، نتایج آزمون به صورت لحظه ای است بنابراین پزشکان می توانند از آنها برای تصمیم گیری در طی بازدید بیمار استفاده کنند.

کدام بیماران کاندید مناسب برای آزمایش Fibroscan هستند ؟

NIA Fibroscan یک آزمایش مفید در تقریباً هر بیمار است که در آن یک پزشک ممکن است به مرحله فیبروز کبدی برسد.

اشکال اصلی آزمایش Fibroscan اینست که نمی توان آن را در تمام بیماران انجام داد. محدودیت های فنی آزمون، استفاده از آن در بیماران مبتلا به آسیت، افرادی که شدیداً چاق هستند و یا بیمارانی که دارای مقادیر زیادی چربی در دیواره قفسه سینه می باشد.

در این گروه ها، هر دو تست نمی تواند انجام شود و یا نتایج قابل اعتماد نیست. قابلیت اطمینان و بازتولید در الاستوگرافی با Fibroscan به خوبی مشخص شده است و لازم است تا اطمینان حاصل شود که این نیازهای فنی برای رسیدن به نتایج اسکن قابل قبول است.

چه روش های غیر تهاجمی می تواند پزشکان را به مرحله فیبروز کبدی برساند؟ برای اندازه گیری شدت کبد، از جمله آزمایشات رادیولوژیک و آزمایش های بیومارکر سرم، می توان از روش های غیر تهاجمی دیگر استفاده کرد یکی از روش های رادیولوژیک برای اندازه گیری فیبروز کبدی، تشدید مغناطیسی (MR) است .

مزیت MR elastography این است که برای اندازه گیری سختی کبد بسیار دقیق است با این حال، این آزمایش مستلزم انجام آزمایش اسکن تصویری MR است و بنابراین نمی تواند در حین مراقبت انجام شود.

آزمایش تحریک نیروی رزونانس آکوستیک یکی دیگر از روش های رادیولوژیکی برای اندازه گیری فیبروز کبدی است اما این روش هنوز در حال انجام ارزیابی است و هنوز هم به طور گسترده ای برای استفاده بالینی در ایالات متحده یا اروپا استفاده نشده است.

علاوه بر تست های رادیولوژیک، چندین تست غیر تهاجمی از بیومارکرهای سرم برای تعیین فیبروز کبدی استفاده می کنند این آزمایش ها از این واقعیت استفاده می کند که تغییرات در سفتی کبد منجر به تغییر قابل اندازه گیری در نشانگرهای زیستی تولید شده توسط کبد می شود آزمایشهای بیومارکر سرم 1 یا بیشتر این نشانگرهای زیست شناختی را اندازه گیری می کنند و سطوح بالای آن نشانگرهای بیومارکرهای مرتبط با فیبروز را دنبال می کنند .

شایع ترین آزمایش های سرم برای تنظیم فیبروز کبدی عبارتند از:

  1. HepaScore، FibroSure،
  2. شاخص FIB-4
  3. آزمایش فیبر کبدی اروپا است.

دستگاه Fibroscan چگونه کار می کند

در حال حاضر دستگاه فیبرو اسکن در کجا موجود است؟

دستگاه فیبرو اسکن تقریباً در همه جای دنیا در کنار ایالات متحده در دسترس است.

آزمایش Fibroscan در سراسر اروپا رایج است و همچنین در آمریکای جنوبی، کانادا و آسیا، از جمله چین و ژاپن انجام می شود.

در بسیاری از این مناطق، آزمایش Fibroscan به طور گسترده ای پذیرفته شده است.

علاوه بر این، هر دو انجمن اروپایی مطالعه کبد و انجمن آسیایی اقیانوس آرام برای مطالعه کبد توصیه ارزیابی اولیه از بیماران مبتلا به کبد با استفاده از تست های غیر تهاجمی مانند آزمایش های سرمی و یا Fibroscan را به جای بیوپسی کبدی انجام می دهند.

آیا دستگاه Fibroscan فیبرو اسکن برای استفاده مورد تایید قرار گرفته است ؟

بله، مطالعات ثبت نام Fibroscan تکمیل شده است و این دستگاه برای تأیید به اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ارسال شده است. این برنامه در حال حاضر تحت بررسی است.

آیا FDA دستگاه Fibroscan را در ایالات متحده برای مدیریت بیماران مبتلا به هپاتیت تایید کرده است؟

بله، در دسترس بودن دستگاه Fibroscan - در ترکیب با ظهور درمان های جدید برای HBV و HCV - احتمالا نیاز به بیوپسی کبدی را کاهش می دهد.

در صورتی که پزشکان قادر به درمان بیش از 75-80٪ از بیماران با استفاده از درمان های کمتر سمی باشند روند بیماری کبد، روند نزولی می باشد که این روند با رژیم های جدید درمان هپاتیت در حال توسعه است.

در این سناریو، توانایی حذف سیروز بیشتر اهمیت پیدا می کند و هر دو فیبروسکن و سایر تکنولوژی های غیر تهاجمی می توانند سیروز را از بین ببرند و یا بهتر از بیوپسی کبدی باشند.

بنابراین، آزمایش Fibroscan و آزمایش بیومارکر سرم می تواند در ترکیب به منظور حذف بیماران مبتلا به سیروز، برای اجتناب از بیوپسی در بسیاری از بیماران شده است نشان داده شده است که بیماران مبتلا به سیروز نیاز به غربالگری مناسب با آندوسکوپی و سونوگرافی برای سرطان کبد دارند.

در حالی که بیماران بدون سیروز می تواند درمان را ادامه دهد هنگامی که Fibroscan مورد تایید قرار می گیرد به احتمال زیاد به عنوان یک ابزار غربالگری در همه بیماران مبتلا به بیماری کبد مورد استفاده قرار می گیرد.

نمره فیبرواسکن ها به چه معناست ؟

در نمره بالاتر بیشتر احتمال دارد که کبد شما فیبروز یا سیروز داشته باشد.

  • 5 - 7.4 حداقل فیبروز را نشان می دهد.
  • 5 - 9.4فیبروز متوسط را پیشنهاد می کند.
  • 9.5یا بالاتر فیبروز شدید یا سیروز را نشان می دهد.

در نتایج فیبرواسکن f0, f1, f2 فالو (پیگیری) انجام می شود ولی بیوپسی نیاز ندارند فیبرواسکن کبد f3 و بالاتر حتماً بیوپسی شود.

بیشتر بخوانید :

درمان حیرت انگیز کبد چرب با عرقیجات گیاهی

آشنایی دقیق با عوارض سیگار بر کبد چرب

سمیت کبدی یعنی چه : ۱۶ نشانه ی بارز از وجود کبد سمی

نتیجه:

دستگاه فیبرواسکن سفتی کبد شما را اندازه گیری می کند این سرعت ارتعاش (پالس) را که از طریق کبد شما حرکت می کند اندازه گیری می کند کل آزمون حدود 15 دقیقه است فیبروسکن مانند یک دستگاه سونوگرافی است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits