دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 پاسخ همه سوالات شما درباره کیست مویی

مجموعه سوالات + پاسخ پزشک متخصص درباره کیست مویی

پاسخ همه سوالات شما درباره کیست مویی
3
زمان مطالعه: 17 دقیقه
اگر می خواهید گزیده و سریع پاسخ سوالات خود را درباره کیست مویی پایین کمر یا همان سینوس پیلونیدال بدانید می توانید در ادامه جواب خود را پیدا کنید.

اگر کیست مویی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

برخی کیست های مویی ممکن است سرطان باشند و یک اقدام به موقع می تواند نجات دهنده باشد. اگر کیست مویی درمان نشود عوارض گوناگونی در پی دارد ابتدا کیست درمان نشده پر از چرک و مو خواهد شد

سپس ممکن است به بافت آسیب وارد کند همچنین بروز آبسه های دردناک اجناب ناپذیر است. در ادامه اگر آبسه نیز درمان نشود احتمال ترکیدن آبسه درون بافت وجود دارد که خود ریسک عفونی شدن خون (سپتیسمی) را در پی دارد. بروز آبسه های منجر می شود .

چطور از بروز کیست مویی پایین کمر جلوگیری کنیم؟

ناحیه بروز کیست و پوست اطراف آن را تمیز نگه دارید.موزدایی ناحیه ای که ممکن است کیست مویی بروز کند و ناحیه اطراف آن را به طور منظم انجام دهید و از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کنید

از نشستن طولانی در یک حالت خاص جلوگیری کنید و موقعیت نشستن خود را تغییر دهید تا فشار تنها بر یک ناحیه خاص و به طور طولانی اعمال نشوداز پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی خودداری کنید تا از تحریک پوست ناحیه اطراف کیست جلوگیری کنید.

آیا کیست مویی خود به خود درمان می شود؟

ابتلا به هر نوع بیماری به خصوص در نواحی حساس نیازمند توجه و درمان است. برای درمان کیست مویی بهترین روش این است که محتویات داخل کیست مویی تخلیه شود.

آیا بیماری کیست مویی پایین کمر خطرناک است؟

در مراحل اولیه بیماری و اقدام به موقع برای درمان سینوس پیلونیدال خطری بیمار را تهدید نمی کند. اما همانطور که قبلا ذکر شد مزمن شدن کیست مویی منجر به بروز آبسه و فیستول و حتی عفونت خون می شود

که بسیار دردناک است و منجر به اتلاف وقت و هزینه زیادی بابت درمان خواهد شد. این در حالی است که با اقدام به موقع با کمترین هزینه بهترین نتیجه را از درمان سینوس پیلونیدال خواهید گرفت.

تفاوت روش جراحی باز و بسته چیست و کدام بهتر است؟

جراحی باز به روشی گفته می شود که جراح پس از برداشتن بافت کیست مویی زخم این ناحیه را نمی بندد و باز می گذارد و بدون این که بخیه شود با گاز استریل و پانسمان پر می شود. این روند حداقل تا دو ماه بعد از عمل ادامه دارد و بسیار سخت و وقت گیر و در عین حال هزینه بر است.

روش جراحی بسته نیز به روشی گفته می شود که زخم با بخیه بسته می شود. روش های گوناگونی برای بستن زخم کیست وجود دارد. بهترین روش این است که جراحی با لیزر انجام شود و کیست با روش جراحی پلاستیک کیست مویی بسته شود در این حالت بیمار پانسمانی نخواهد داشت و مراقبت های سخت و طاقت فرسا ندارد.

در عین حال هزینه های پانسمان را ندارد. به علاوه اگر این جراحی با لیزر انجام شود عود و بازگشتی نیز نخواهد داشت. مسلما جراحی بسته کیست مویی با لیزر و پلاستیک بهترین روش برای درمان و جراحی این بیماری محسوب می شود. بیماران از روش نوین لیزر کیست مویی بسیار راضی هستند و ترسی بابت این عمل بی دردسر ندارند.

بهترین روش درمان کیست مویی چیست؟

برای انتخاب بهترین روش درمان کیست مویی مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که دوره نقاهت بعد از عمل کوتاه باشد. هرچه دوره نقاهت کوتاهتر باشد احتمال عود بیماری کمتر خواهد شد.

روشی را انتخاب کنید که مراقبت بعد از عمل سختی نداشته باشد و در عین حال از نظر پزشک درمان قطعی بیماری شما محسوب می شود. هرچه روش درمان و جراحی کیست مویی کم تهاجمی تر باشد بهتر است. در حال حاضر انواع لیزر در درمان کیست مویی کمک شایانی کرده است.

پرسش های متداول در مورد کیست مویی

آیا لیزر کیست مویی درد داره؟ مگه میشه جراحی درد نداشته باشه؟ آیا بعد از جراحی درد وجود دارد یا خیر؟

معمولا در جراحی با لیزر ابتدا ناحیه عمل با بیحسی موضعی کامل بدون درد میشود و سپس اقدام به انجام عمل با لیزر میشود و بعد از عمل هم ناحیه عمل، درد ندارد و به همین خاطر میتوان براحتی از چند روز بعد عمل کارهای روزمره را انجام داد.

من سایت شما رو مطالعه کردم و دیدم که کیست مویی دارم اگر جراحی کنم چقدر ممکن هست برگرده ؟

در هر عمل جراحی در بدن احتمال عود وجود دارد که معمولا حدود 1% تا 5% است که این هم بسته به تبحر جراح دارد به این معنی که جراحی که اختصاصا یک بیماری را به تعداد زیاد انجام میدهد درصد عود برای او کمتر از میزان عود نرمال است از طرف دیگر در جراحی با لیزر میزان عود بمراتب کمتر از جراحی معمولی است.

پس بطور کل میزان عود به مهارت جراح و نوع عمل که آیا با چاقو یا لیزر باشد متفاوت میباشد. لازم به ذکر است در مرکز لیزر شفا جراحان سالها روی جراحی بیماری سینوس مویی با لیزر متمرکز بوده و کمترین میزان عود را دارند.

هزینه جراحی با لیزر کیست مویی چفدر میشود؟ آیا بیمه قبول می کند ؟

تعیین قیمت عمل کیست مویی بستگی به معاینه و وسعت بیماری دارد، برخی بیمه های بلی قبول میکنند.

من الان چهارسال کیست موی دارم خیلی از عمل میترسم .. چکار کنم لطفاً راهنمای کنید

جراحی کیست مویی یک جراحی بسیار راحت و سرپایی است و در مطب انجام میشود و اصلا اذیت نمیشوید.

درمان با لیزر درمان قطعیه آخه خیلی دکترا قبولش ندارن؟

متاسفانه یک باور غلطی شکل گرفته است که هیچ منبع علمی ای ندارد و بیشتر بخاطر عدم مطالعه کافی و نداشتن تجربه کافی شکل گرفته است.

لاپاراسکوپی کیست مویی هم انجام میدید؟

کیست مویی چون در سطح بدن است نیاز به لاپاروسکپی ندارد و با لیزر براحتی و در مطب انجام میشود.

من پارسال همین موقع جراحی کردم و مشکلی هم نداشتم جراحی هم خیلی خوب بود، ولی الان چند روزه در همون محل جراحی کمی ترشح م کمی خونریزی دارم، ظاهرا هم چیزی نیست. امکان داره دوباره عود کرده باشه؟

بدون معاینه قابل تشخیص نیست.

من دیروز عمل کردم یه بار خونریزی کرد مجدد رفتم برای سوزوندن رگ ها الان دستشویی میرم خون میاد ایرادی نداره؟

معمولا این مشکل بعد عمل وجود دارد ولی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

من الان چهارسال کیست مویی دارم خیلی از عمل میترسم .. چکار کنم لطفاً راهنمای کنید؟

یک جراحی بسیار راحت و سرپایی است و در مطب یا کلینیک انجام میشود و اصلا اذیت نمیشوید.

من بتازگی با نظر دکتر جراحی متوجه کیست مویی شدم که هیچ علایمی ندارم خیلی هم کوچک هست دکتر گفت الان عمل نمیخواد اگر درد ترشح قرمزی داشتی بیا عمل حالا میخام نظر شما هم بدونم؟

لطفا به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ایشان بهترین فرد جهت اینکار شما است، اما لیزر موهای زائد نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

پیش چه دکتری برای کیست باید مراجعه کنیم و اینکه برای جراحی خانم ها حتما باید دکترخانم عمل کنه؟

بایستی به متخصص جراح عمومی مراجعه نمایید. با لیزر میتوانید جراحی کنید.

برادر من رو قسمت دنبالچه دوتا سوراخ خیلی ریز در حد نوک سوزن داره، بدون هیچ درد و ترشح و احساس توده یا سفتی ، میخواستم بدونم ممکنه کیست مویی باشه ؟

احتمال دارد. به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا تشخیص قطعی داده شود.

بعد از عمل کیست مویی به صورت باز چند وقت طول میکشه که کاملا خوب بشه؟

معمولا ٦ تا ٨ هفته.

من بغل پایین ترین‌جایه ستون فقرات بدنم یه گردی در اومده اما چیزی روی پوست مشخص نیست.هرچی هست زیره پوسته.مثل یه قده، وقتی میشینم و دراز میکشم احساس درد میکنم. چی می تونه باشه؟

با توجه به محل ضایعه احتمال دارد کیست مویی باشد ولی نیاز به معاینه دارد.

من یه جوش درآوردم دقیقا جایی ک تو علایم سایت شما ذکر شده حالا یه هفته میگذره جوش رو ترکوندم ولی هیچ خونریزی مداوم یا درد یا هیچی حین نشستن ندارم بنظرتون کیست مویی هست؟

میتواند کیست مویی باشد ولی بهتر است به یک پزشک در نزدیکی خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید.

من این مشکل رو دارم اما هیچ ترشح و چرکی نیومده بیرون فقط حس میکنم یکم سفت شده اونجا، البته کلی درد میگیره موقع نشستن به نظرتون عمل میخواد؟

قبل از ایجاد مشکل بیشتر بهتر است عمل شود.

من کیست مویی دارم اما سر باز میکنه آخرش باید عمل کنم اگه بخوام عمل کنم کجا باید بیام با لیزر دردم داره؟

به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

خواهرم پارسال عمل کرده بعد الان باز سوراخ ریز به وجود اومده یعنی عودکرده؟

برای تایید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لیزر مثل جراحی صد در صد کامل این کیست و از بین میبرہ؟

بله کامل کیست مویی با لیزر برداشته میشود.

جراحی با لیزر هم زخم رو باز میزارید؟

بله ولی اصلا قابل مقایسه با زخم باز در جراحی معمولی نمیباشد و براحتی از روز بعد حمام رفته و میتوانید سر کار خود حاضر شوید.

من بتازگی عمل سینوس انجام دادم ولی متاسفانه دکترم ناشی بودن و باز عود کرد و حفره ای بزرگ بالا مقعدم زد مجددا ده روز پیش، نزد یک متخصص معروفی عمل کردم ولی باز خون ابه میاد و عفونت دارم برا تعویض پانسمان نقره ک میرفتم پرستارا میگن نباید ترشح بودار داشته باشی ولی پزشکم میگه طبیعیه فقط هرروز زخمتو بشور تورخدا چکار کنم بنظرتون عود کرده تو این ده روز؟

هنوز خوب نشده است که بگوییم عود کرده است. صبرداشته باشید و با متخصص خودتان بیشتر در تماس باشید.

اگه عملش نکنیم چه اتفاقی برامون میفته؟

ممکنه به حدی برسد که از شدت درد سریعا و اولین پزشکی که مراجعه میکنید مجبور شوید همانجا جراحی کنید.

یعنى لیزر هم عمل باز هست؟

عمل که عمل است ولی بالیزر است و بستری و بیهوشی ندارد و سریعتر خوب میشود.

من عمل کیست مویی با چاقو کردم ولی هنوز جای بخیه هام بعد چند سال خوب نشده دکتر گفته باید جای بخیه هام رو لیزر کنم. آیا با لیزر خوب میشه و چند جلسه باید برم ؟

جهت بهبود زخم بایستی فقط صبر و تحمل داشته باشید و شستشوی روزانه را انجام دهید.

سلام من کیست مویی دارم خواستم بدونم موقع عمل وقتی بی حس میکنید آیا در حین انجام عمل ما دردی احساس میکنیم و چقدر طول میکشه؟

معمولا عمل نیم ساعت طول میکشه و شما هیچ دردی رو حس نمیکنید.

ببخشید بعد لیزر هم ترشحات هست یا نه؟

بله در هر عملی بعدش ترشح وجود دارد ولی میزان آن در لیزر زیاد نیست.

من تهران زندگی نمیکنم، با توجه به اینکه پیشرفت بیماریم خیلیه برا مراجعه بهتون چند وقت مرخصی کاری لازمه حداکثر یک تا دو روز. ولی کار شما یکروز بیشتر در تهران زمان نمیبرد و روز بعد میتوانید به کار خود باز گردید.

من تازه متوجه شدم کیست مویی دارم و کنکوری هستم و به گفته جراح حدود پنج سانت هست.اگه بزارم 9ماه دیگه عمل کنم اتفاقی برام نمیفته؟؟لطفا راهنمایی کنید..توضیح بدین رشد کیست چجوریه؟راهی هست برای جلوگیری از بزرگ شدنش ؟

کیست مویی ممکن است کاملا ارام باشد و به یکباره فعال شده و عفونی گردد لذا بهتر است در اولین فرصت اقدام به برداشتن آن با لیزر که بمراتب از جراحی راحتتر است اقدام نمایید.

من حدود ۱۰ ساله که کیست مویی دارم.۳ بار هم عمل باز کردم اما خوب نشد که نشد. هر روز هم چرک میکنه. واقعا موندم چیکار کنم. میشه راهنماییم کنید

توصیه این است اول لیزر موهای زائد ناحیه عمل انجام شود و سپس اگر نیاز به عمل بود انجام گردد و احتمال عود به صفر خواهد رسید.

بنظرتون عمل باز انجام بدم یا لیزر؟

عمل با لیزر کیست مویی هم بصورت باز انجام میشود اما نیاز به بستری و بیمارستان و بیهوشی و دور شدن از کار ندارد و بسیار بهتر و راحت تر از عمل با چاقو است. همچنین احتمال عود پایین تر می باشد که تخصص پزشک شما رو این امر بی تاثیر نخواهد بود.

من دوبار عمل کیست مویی داشتم یکبار باز و یکبار بسته آخرین بار عمل باز داشتم یک سال پیش ولی همش با زمیشه و باز خودش بسته میشه و دورزخم قرمزشده من باید چیکار کنم؟

عامل عود ریشه موهای موجود در ناحیه است و لذا بهتر است برای موهای ناحیه از لیزر استفاده کرد.

کیست مویی پیشرفته رو هم میشه عمل لیزر کرد؟

در هرمرحله از پیشرفت میشود با لیزر، کیست مویی را عمل نمود.

کیست مویی که چرکش کاملا خارج شده و باشه و بدون درد هم باشه بازهم احتیاج به عمل هست؟

در هر زمانی احتمال شروع مجدد وجود دارد و لذا بهترین زمان درمان موقعی است که بیماری خاموش است و اندازه کیست در حداقل خود میباشد.

جراحی با لیزر بخیه هم داره؟

بستگی به نوع بیماری و عمل دارد مثلا در عمل لیزر سینوس مویی نیاز به بخیه وجود ندارد.

من دو سال پیش باردار بودم و پایین کمرم خیلی درد شدید و ورم داشتم رفتم جراح و گفت کیست مویی داری و آبسه شده و واسم تخلیه کرد بعد گفت بعد زایمان بیا واسه عمل که من بعد زایمانم شرایطم نذاشت که توی این مدت مراجعه کنم، این مدت چرک و بودار هست از سوراخ هایی که باز است الانم شرایط عمل ندارم میشه یه چند وقت یه دارویی چیزی استفاده کرد بعد عمل کرد؟

بله با مراجعه به پزشک میتوانید دارو دریافت کنید ولی در اولین فرصت عمل نمایید.

من بتازگی با خبر شدم کیست مویی دارم خواستم بدونم با لیزر میشود این مشکل حل شود اگه درست بشه باز میشکافن یا خیر با لیزر؟

بله با لیزر قابل انجام است و مثل جراحی با چاقو شکاف داده نمی شود و بسیار کمتر خواهد بود.شوهرمن تقریبا 10 ساله مشکل کیست مویی داره تا حالا هم هیچ اقدامی نکرده سالی یه باز عفونت میکنه و بعد تخلیه میشه چند روز خیلی درد شدیدی داره لطفا راهنمایی کنید خواهش میکنم.

ایشون از اول باید اقدام به عمل میکردند چون با هر عفونت اندازه کیست بزرگتر میشه. ما عمل را با لیزر و بصورت سرپایی و بدون بستری و بیهوشی انجام میدهیم.

منم کیست دارم و بنا به شرایطی نمیتونم عمل کنم اما شنیدم که یه تکنولوژی لیزر هست که اگه کیست تو مراحل اولیش باشه بدون جراحی و فقط با لیزر میشه کیستو از بین برد،خدا کنه درست باشه در هرمرحله ای با لیزر میتوان کیست را برداشت چه کوچک باشد و چه بزرگ.

من 3خرداد کیست مویی عمل کردم خیلی بزرگ بود؛ 8تیرماه هست هنوز خوب نشدم ولی جای عمل کوچک تر شده فکر کنم ده روز دیگه کاملا خوب بشه، هر روز حالم از روز قبل بهتر میشه و پشیمونم از اینکه شش سال با این بیماری به اشتباه مبارزه کردم تا خوب بشم در حالی که با عمل جراحی خوب میشه چون کیسه مویی من روزبه روز بزرگتر شده بود

کیست مویی وقتی تشخیص داده شد هرچند بنظر کوچک می آیند ولی در زیر سوراخ ها حفره بزرگتری رو تشکیل میدهد و نیاز به عمل دارد که در مرکز ما با لیزر و بدون بیهوشی و بصورت سرپایی انجام میشود.

خانمی که بچه شیر میده میتونه این جراحی با لیزر رو انجام بده

بلی مشکلی ندارد در دوران بارداری جراحی معمولا انجام نمی شود.

من سه ماه پیش جراحی باز کیست مویی انجام دادم.الان حدود سه هفته است که زخمم بسته شده ولی در همون ناحیه سفتی حس میکنم ولی وقتی دست میزنم دردی ندارم فقط سفت بودن اون قسمته.میخوام بدونم اون سفتی بعد از عمل طبیعی هستش یا نه؟

حتما با پزشک خود مشورت کنید و به توصیه هایشان گوش کنید.

بسته یا باز بودن عمل کیست مویی انتخاب بیمار هست یا تشخیص پزشک؟
من به خاطر شرایط کاریم نهایتا یه هفته میتونم تو خونه باشم. سریعترین بهبود تو کدوم روش جراحی هست؟

انتخاب براساس وضع بیماری و تشخیص پزشک است ولی در بیشترین موارد از نوع باز است. بهبود و بسته شدن زخم حدود یکماه زمان میبرد ولی در جراحی باز توسط لیزر نهایت بعد از چند روز میتوانید سر کار خود حاضر شوید و أمور روزمره خود را انجام دهید.

سلام وقتتون بخیر.من ۱۴سال پیش کیست مویی داشتم و عمل با لیزر کردم و بخیه زدن.متاسفانه اطلاع رسانی نشد بهم که لیزر موهای زاید رو باید انجام بدم.الان مجددا کیست ایجاد شده.ایا با لیزر موهای زاید میتونم درمانش کنم و علایمش برطرف بشه؟یا حتما باید خود کیست خارج بشه؟ممنون

بهتر است قبل از عمل بعدی ابتدا موهای محل را لیزر کنید.

من الان هیفده روزه که عمل کیست مویی بسته کردم و دیروز برای کشیدن بخیه رفتم و دکتر بهم گفت که قسمت پایین زخمت باز و من الان نمیدونم چی کار کنم اون بخیه بالای بک در میون کشید و گفت قسمت پایین سه روزه دیگه میکشم اگه زخمت باز بود باید پانسمان کنی تا گوشت بیاره الان من نمیدونم باید چی کار کنم؟

بهترین کار گوش دادن به حرف پزشک خودتان است.

من حدود یک ماه پیش کیست مویی گرفته بودم رفتم دکتر بهم انتی بیوتیک تجویز کرد بعد ۱۰ روز به طور کامل از بین رفت . الان برام سوال پیش اومده ایا ممکنه این بیماری تو مراحل اولیه بدون جراحی درمان بشه یا دوباره برمیگرده؟

فعلا آرام است اما هر زمانی ممکن است فعال شود و بهترین موقع درمان در زمان آرامش کیست است زیرا وسعت برداشتن کیست کمتر است و سریعتر بهبود مى یابد.

سلام،من پنج سال پیش کیست مویی داشتم ولی دکتر رفتم بهم چرک خشک کن قوی داد والبته گفت همیشه شیو انجام بده الان جای اون زخم فقط هست ن ترشح داره ن درد ن خونریزی فقط وقتی دست میزنی زیر پوست یه چیزی مثل غده سفته ،و من خیلی میترسم از عمل به نظر شما من نیاز به عمل دارم

بطور قطع کیست همچنان وجود دارد و میتواند مجدد عفونت کند لذا بهترین زمان درمان موقعی است که کیست فعال نشده است یعنی مثل وضعیت حال حاضر شما.

سلام حدود چند ماه پیش ی ضربه به ناحیه استخوان دنبالچه ام خورد و یکم خونریزی کرد و الآن حدود ۲،۳تا سوراخ خیلی ریز در حد ۳میلیمتر اون ناحیه هست وقتی به اون ناحیه فشار وارد میشه ی درد خفیفی داره می خوام بدونم احتمال کیست مویی داره و از کدوم روش برای درمان استفاده کنم ممنون میشم

بله محتمل است، بهتر است به یک پزشک در نزدیکی خود مراجعه کنید.

من لیزر کیست مویی انجام دادم وقتی که پانسمانم رو عوض میکنم بعدش به شدت محل زخمم و اطرافش خارش شدید دارم میشه دلیلش رو بگین؟

خارش به معنی درد بسیار کم است و علت آن قطع پایانه های حسی موضع عمل است وطبیعی است که بعد پانسمان خارش داشته باشید.

بالاتر از مقعدم (کنارش) کیست مویی زده که با داروهای خانگی مثل مرحم سیاه خودش بعده یک هفته دیروز پاره شد و کن کم عفونت ها دارن تخلیه میشن..میخواستم بدونم خالی شدن چرک مشکلی نداره یا بعدش حتما باید عمل شه؟ چرک هم خالی بشه ولی عمل نکنیم خطری داره!؟؟

کیست مویی حتما جراحی باید شود امابعد از خوب شدن عفونت.

کیست مویی اگر ۱۲سال ازش گذشته باشه لیزر کنید باز هم باید روزانه پانسمانش عوض بشه؟

خیر فقط حمام روزانه و به هیچ وجه خبری از پانسمان های دردناک و تراشیدن روزانه نیست.

همسر من کیست مویی در بالای مقعد دارند،دکتر که مراجعه کردن گفتن حتما باید جراحی بشن،با لیزر جواب میده؟

بله و براحتی در کلینیک و با لیزر قابل انجام است.

همچنین بخوانید:

کیست مویی: ۱۵ روش خانگی درمان کیست پیلونیدال (کیست مقعد)

همه چیز در مورد کیست مویی تخمدان (درموئید) + فیلم جراحی

علل و علائم کیست پیلونیدال (کیست مویی) چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits