دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر ویتامین E روی تحرک و افزایش اسپرم چگونه است ؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کمبود ویتامین E یکی از دلایل ناباروری شناخته شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف این ویتامین آسیب به سلول های اسپرم ناشی از گردش رادیکال های آزاد را کاهش می دهد

تاثیر ویتامین E روی اسپرم

هر نوع اختلال جنسی در مردان، از جمله تحرک نامناسب اسپرم، تعداد کم اسپرم یا کاهش میل جنسی، باعث خجالت و ناراحتی مردها می شود.

برای حل این مشکل می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا مشکلات اختلال جنسی برطرف شود مثلا می توانید ویتامین E ( خواص قرص ویتامین E، میزان مصرف و عوارض جانبی آن) را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

ویتامین E و تاثیر آن روی اسپرم مردان


1. بهبود حرکت اسپرم

مصرف مکمل های ویتامین E و یا تغییر رژیم غذایی برای ترکیب غذاهای غنی از ویتامین E، مانند آفتابگردان، آجیل، سبزی و گوجه فرنگی، می تواند به بهبود کیفیت اسپرم کمک کند.

شرکت کنندگان در مطالعه ای 400 میلی گرم ویتامین E را همراه با 225 میکروگرم سلنیوم مصرف کردند، نتایج افزایش تحرک اسپرم را نشان داد. گزارش می شود حرکت مستقیم اسپرم بر باروری تاثیر می گذارد، چرا که اسپرم باید بتواند راه های رسیدن به تخمک را پیدا کند.


2. افزایش تعداد اسپرم

تعداد کم اسپرم می تواند باروری شما را کاهش دهد. مقدار کم اسپرم به معنی مقدار اسپرم کمتر از 20 میلیون در هر میلی لیتر مایع منی است.

این مسئله می تواند به دلایلی از جمله پیری و عفونت هایی مانند تومورها و نقص های کروموزومی رخ دهد. پزشک شما ممکن است عمل جراحی یا درمان هورمونی را برای افزایش اسپرم توصیه کند، اما مصرف مکمل ویتامین E نیز ممکن است مفید باشد.

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان است که بدن شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

تحقیقات منتشر شده در شماره فوریه 2009 "مجله انجمن پزشکی هند" نشان می دهد که تعداد کم اسپرم با آسیب های رادیکال آزاد ارتباط دارد و ویتامین E ممکن است برای محافظت از اسپرم در برابر این آسیب استفاده شود.


3. افزایش میل جنسی

اضافه کردن ویتامین E به رژیم غذایی روزانه باعث افزایش میل جنسی می شود. خوردن غذاهای حاوی ویتامین E باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن می شود.

بدون تستوسترون کافی در بدن، استقامت جنسی و علاقه جنسی کاهش می یابد. هنگامی که میل جنسی کاهش می یابد، پزشک هورمون درمانی را توصیه می کند.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند مصرف روزانه ویتامین E را به مقدار IU 400 توصیه میکند تا از اختلال عملکرد جنسی مانند کاهش میل جنسی که ناشی از اختلالات هورمونی است جلوگیری شود.


مکمل های ویتامین E

تحقیقات روی مکمل های ویتامین E و تاثیرشان روی بیماری های مزمن نتایجی در هم آمیخته داشته.

برخی تحقیقات اظهار می کنند ممکن است مزیتی وجود داشته باشد، برخی می گویند تاثیری ندارد و برخی نیز می گویند مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند باعث افزایش خطر برخی بیماری ها نیز بشود.

با اینکه نتیجه دقیقی را نمی توان از این تحقیقات برداشت کرد اما پزشکان معمولا استفاده از مکمل های ویتامین E را به افراد سالم جهت پیشگیری از بیماری توصیه نمی کنند.

برخی افراد که در خطر ابتلا به بیماری ها هستند می توانند پس از مشورت و تشخیص پزشک از این ویتامین استفاده کنند. دریافت ویتامین E بالا از غذاها هیچ ایرادی ندارد و اینجا فقط مکمل ها هستند که ممکن است تاثیر منفی داشته باشند.


منابع غذایی ویتامین E

روغن های گیاهی یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین E هستند. یک قاشق غذا خوری روغن آفتابگردان 5.6 میلی گرم آلفا توکوفرول در خود دارد. از دیگر منابع ویتامین E می توان به روغن گلرنگ، هسته انگور و کانولا اشاره کرد.

به گفته موسسه لینوس پالینگ بیش از 90 درصدِ افراد بالغ به اندازه نیاز روزانه خود ویتامین E دریافت نمی کنند. مقدار مورد نیاز مردان و زنان بالغ به ویتامین E پانزده میلی گرم است.

بنابراین افزایش خوردن غذاهایی که شامل ویتامین E هستند می تواند کمک کند به اندازه نیاز روزانه خود از این ویتامین بهره مند شوید.


موارد مصرف ویتامین E

  1. ویتامین E در موادی مانند غلات، نان سبوس دار، سبوس گندم، بادام زمینی تازه، بادام، گردو، زیتون، سویا، روغن آفتابگردان، تخمه آفتابگردان، سبزی هایی مانند کلم، کاهو، اسفناج، مواد لبنی، ماهی، تخم مرغ، خامه تازه، جگر گاو و جو دارد.
  2. به دلیل کلسترول بالا در زرده تخم مرغ نباید زیاد آن را مصرف کرد و نیز جگر دارای کلسترول بسیار بالایی بوده که مصرف آن باید بسیار محدود شود و همچنین خامه و مواد لبنی و پرچرب هم نباید خیلی مصرف کرد.
  3. مصرف آنتی اکسیدانها به میزان اندازه و لازم برای بدن ضروری است و در صورت صلاحدید پزشک می‌توان اقدام به مصرف قرص های ویتامین E کرد و در حال حاضر علاوه بر تجویز آن از سوی پزشکان پوست به منظور حفظ جوانی و طراوت پوست در دیگر حوزه های پزشکی نیز به عنوان عامل ضد بروز بیماری سرطان به وسیله پزشکان متخصص و با صلاحدید آنها تجویز می شود.
  4. همچنین استفاده از کرم های موضعی حاوی آنتی اکسیدانها به منظور جلوگیری از تاثیر زیان آور رادیکالهای آزاد توصیه می شود.

ویتامین E و اسپرم

میزان ویتامین E مورد نیاز بدن

میزان توصیه شده ویتامین e (هم آنچه در غذا وجود دارد و هم آنچه در مکمل ها هست) در افراد به شرح زیر است:

سن میزان توصیه شده ویتامین E در واحد میلی گرم (mg)

میزان ویتامین E مورد نیاز بدن کودکان

  • ۱ تا ۳ سالگی ۶ میلی گرم در روز
  • ۴ تا ۸ سالگی ۷ میلی‌ گرم در روز
  • ۹ تا ۱۳ سالگی ۱۱ میلی گرم در روز

میزان ویتامین E مورد نیاز بدن زنان

  • ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز
  • باردار ۱۵ میلی گرم در روز
  • شیردهی ۱۹ میلی گرم در روز

میزان ویتامین E مورد نیاز بدن مردان

  • ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز

بیشترین حدی از این مکمل که بدن می‌تواند تحمل کند، به میزان زیر است، قابل ذکر است که برای مصرف مقادیر بالای این ویتامین که به منظور درمان کمبود ویتامین E استفاده می‌شود، دستور پزشک مورد نیاز است.

سن بیشترین میزان قابل تحمل برای بدن در واحد میلی گرم (mg)

  1. ۱ تا ۳ سالگی ۲۰۰ میلی گرم
  2. ۴ تا ۸ سالگی ۳۰۰ میلی گرم
  3. ۹ تا ۱۳ سالگی ۶۰۰ میلی گرم
  4. ۱۴ تا ۱۸ سالگی ۸۰۰ میلی گرم
  5. ۱۹ سال به بالا ۱۰۰۰ میلی گرم

از آنجاییکه ویتامین e یک ویتامین محلول در چربی است، بهترین شیوه مصرف آن همراه غذا می‌باشد.

منابع طبیعی ویتامین E

اکثر افراد ویتامین E کافی و مورد نیازشان را از خوراکیها دریافت می‌کنند. بصورت کلی با مصرف روازنه یا هفتگی منابع طبیعی تامین کننده این ویتامین، می توان به سطح نرمال آن در بدن دست یافت.

در شرایطی که جذب این ویتامین با مشکل همراه باشد یا توانید رژیم غذایی مناسب را برای دریافت آن رعایت کنید می توانید با نظر پزشک از مکمل های دارویی برای این منظور استفاده کنید.

بهترین منابع ویتامین E

  1. روغن های گیاهی
  2. سبزیجات برگدار و پر رنگ همچون اسفناج
  3. غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی شده با ویتامین E
  4. تخم مرغ
  5. آجیل

میزان ویتامین E موجود در منابع طبیعی

میزان ویتامین e در هر ۱۰۰ گرم از ماده غذایی حدودا در اندازه زیر است:

خوراکیهای حاوی ویتامین E و میزان وجود ویتامین E در صد گرم (mg/ 100 g)

  1. روغن جوانه گندم ۱۵۰ میلی گرم
  2. روغن آفتاب گردان ۴۱ میلی گرم
  3. آجیل ها ۲۱ میلی گرم
  4. روغن خرما ۱۵ میلی گرم
  5. سبزیجات برگدار و پررنگ از قبیل اسفناج، برگ چغندر و … ۲٫۵ میلی گرم
  6. آواکادو ۲٫۱ میلی گرم
  7. کیوی ۱٫۵ میلی گرم
  8. کلم بروکلی ۱ میلی گرم
  9. گوجه فرنگی ۵٫ میلی گرم

خطرات مصرف زیاد ویتامین E

  1. خطرات و مزایای استفاده از ویتامین E هنوز شناخته شده نیست.
  2. مصرف بلندمدت ویتامین E (بیشتر از ۱۰ سال) می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود.
  3. یک از تحقیقاتی که در مورد این بیماری انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف بالای ویتامین E ( بیشتر از ۴۰۰ UI در روز) چه بصورت طبیعی و چه بشکل مکمل باعث افزایش خطر مرگ می‌شود.
  4. تحقیقات دانشمندان قلب و عروق نشان می‌دهد که افرادی که مشکلات قلبی عروقی و یا دیابت دارند و روزانه بیشتر از ۴۰۰ UI ویتامین E دریافت می‌کنند،‌ در خطر نارسایی قلبی قرار دارند.
  5. مردانیکه در هفته بیشتر از ۷ بار مکمل های مولتی ویتامین بهمراه ویتامین E مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها بشدت افزایش می‌یابد.
  6. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که ویتامین E مورد نیاز بدنتان را از راههای طبیعی تامین کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  7. ویتامین E موضعی می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
  8. مصرف بیش از حد مکمل ویتامین E می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر گردد. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.
  9. افرادیکه از داروهای رقیق کننده خون (همچون وارفارین و یا آسپرین) و یا سایر داروها استفاده می‌کنند، می بایست قبل از مصرف با پزشک‌شان مشورت نمایند.

بیشتر بخوانید :

ویتامین E برای مردان : بررسی تاثیر مستقیم ویتامین E بر روی مردان

مزایای باورنکردنی شیاف ویتامین E برای خانم ها !

ویتامین E ریسک ابتلا به سرطان پرستات را در مردان افزایش می دهد!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits