دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید کفش طبی برای سلامت بدن

آیا کفش طبی می‌تواند به زانو درد کمک کند؟

فواید کفش طبی برای سلامت بدن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نکته های مهم برای خرید کفش طبی : انتخاب کفش طبی مناسب می تواند سلامت پاهایتان را تضمین کند و سبب بهبود برخی از بیماری های پا گردد.

آیا کفش طبی می‌تواند به زانو درد کمک کند؟

یک مطالعه جدید می‌گوید استفاده از کفش‌هایی که به نام کفش‌های طبی یا کفش‌های مخصوص فروخته می‌شود تأثیری در کاهش دردهای زانو ندارند.

ارائه‌دهندگان این کفش‌ها ادعا می‌کنند با تغییراتی که در کفی این کفش‌ها داده‌اند موجب کاهش فشار وارده به زانو می‌شوند ولی بررسی محققان استرالیایی دانشگاه ملبورن این ادعا را رد می‌کند.

شایع‌ترین علت دردهای زانو ساییدگی یا استئوارتریت مفصل است. این بیماری در سنین بالا می‌تواند موجب کاهش کارایی فرد شود. شایع‌ترین توصیه‌ها به این بیماران دوری از انجام فعالیت‌های دردناک، کاهش وزن و انجام نرمش‌های طبی است. استفاده از گرمای موضعی، فیزیوتراپی و داروهای ضدالتهاب هم می‌تواند شدت این دردها را کم کند. در موارد شدید بیمار ممکن است نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل ران پیدا کند.

ارائه‌دهندگان کفش‌های طبی میگویند با تغییر در جنس کفی و استفاده از مواد جاذب ضربه و یا با تغییر در شکل کفی و چرخاندن پا به خارج می‌توانند موجب کم شدن فشارهای وارده به زانو شوند. محققان با بررسی 160 فرد مبتلابه ساییدگی مفصل زانو با سن بالای 50 سال نشان دادند که استفاده از این کفش‌ها تأثیری در بهبودی دردهای زانو ندارد.

نکات مهم درباره خرید کفش مناسب

همان طور که به نوع پوشش و رنگ‌ بندی لباس‌هایمان توجه داریم، لازم است به کفش که محافظت از قلب دوم بدن را به عهده دارد اهمیت بدهیم، هرچند صرفا زیبایی و رنگ‌ بندی مناسب برای انتخاب کفش کافی نیست.

ویژگی های یک کفش طبی مناسب و خوب چیست؟ برای رسیدن به این پاسخ با دلگرم همراه شوید .

۷ مورد از مهم ترین نکات برای خرید یک کفش طبی مناسب

پنجه پهن و با ارتفاع : پنجه کفش یا Toe box از مهم ترین قسمت های آن است.

وقتی عرض یا ارتفاع پنجه کفش کم باشد بیماری های زیادی مانند انگشت چکشی، میخچه و هالوکس والگوس را ایجاد می کند.

انگشتان پا باید در پنجه کفش فضای کافی داشته باشند تا از هم باز شوند و کمی به بالا و پایین بروند. به جای استفاده از کفش های نوک تیز از کفش هایی با پنجه گرد استفاده کنید.

1- کفی قابل تعویض برای کفش طبی

سعی کنید کفشی بخرید که کفی Insole قابل عوض کردن داشته باشد. با این کار می توان با عوض کردن کفی، اندازه و حجم کفش را کم و زیاد کرد تا وقتی پا ورم کرد، بتوان جا برای آن باز کرد و یا کفی ساده را با کفی های درمانی جایگزین کرد.

وقتی پا عرق کرده و کفش را نمناک می کند، کفی قابل تعویض در کم کردن رطوبت کفش می تواند موثر باشد. کفش مرطوب می تواند موجب ابتلا پا به بیماری های قارچی باشد.

2 - پشتی سفت و محکم داشته باشد

پشتی کفش Heel counter قسمتی از کفش است که در پشت پاشنه پا قرار می گیرد. این پشتی باید سفت و محکم باشد. برای امتحان کردن پشتی کفش، با شست خود بر روی آن فشار دهید. اگر فرو نرفت، پشتی محکمی دارد.

3 - کف داخلی کفش باید شکل مناسب داشته باشد

کف کفش از داخل Foot bed باید قوس هایی داشته باشد که هماهنگ با قوس های کف پا باشد. وزن بدن در داخل چنین کفشی به صورت متناسب بر روی تمام سطح کف آن توزیع شده و پا در چنین کفی احساس راحتی می کند.

مهم ترین قوس کف پا، قوس طولی آن است. پس کف داخلی کفش باید در قسمت میانی و داخلی کمی برجسته تر باشد.کفش بدون پاشنه و کفش با پاشنه بلند هر دو مضر هستند. اندازه پاشنه به طور متعادل باید حدود 1.5 تا 4 سانتیمتر باشد

4 - داشتن پاشنه مناسب

پاشنه Heel کفش از قسمت های مهم آن است. کفش بدون پاشنه و کفش با پاشنه بلند هر دو مضر هستند. اندازه پاشنه به طور متعادل باید حدود 1.5 تا 4 سانتیمتر باشد.

5- کف قوسی شکل کفش

کف بیرونی کفش Outsole باید قدری گوژ باشد تا وسط کفش پایین تر از دو انتهای آن قرار گیرد. راه رفتن در چنین کفشی بسیار راحت بوده و در هنگام راه رفتن، موقع اصابت پاشنه به زمین و موقع بلند شدن پنجه از زمین، فشار زیادی به کف پا و مچ پا وارد نمی شود.

6- سطح داخلی یکنواخت داشته باشد

با دست کشیدن به تمام سطح داخلی کفش باید متوجه شویم سطوح یکنواخت و قوس های نرمی در درون کفش وجود دارد. این چنین کفش هایی در موقع راه رفتن فشار کمتری را به پوست وارد می کنند.

7 - کفش جای نفس کش داشته باشد

جنس رویی کفش باید طوری باشد که تهویه داخل کفش برقرار باشد. این تهویه برای عرق نکردن پا ضروری است.

کدام افراد باید از کفش ها و کفی های طبی استفاده کنند؟

افرادی که دچار ناهنجاری های متحرک مانند صافی کف پا هستند.

زنان بارداری که به اضافه وزن ناگهانی در طی این دوران دچار شده اند باید از این کفش ها و کفی ها استفاده کنند.

برای کودکان 7 تا 12 سال استفاده از کفی های طبی مناسب است زیرا کف پای آنها در حال شکل گیری است ، این کفی ها از تغییر شکل پا جلوگیری می کنند و باعث می شود که تا از کف پایی استاندارد بهره مند شویم.

افرادی که دچار مشکلاتی مانند قطع عضو در ناحیه پا یا قسمتی از پنجه و درد در ناحیه پا و یا بدشکلی و ناهنجاری در پا هستند.

افرادی که دچار انواع ناهنجاری های بدن و الگوهای غلط راه رفتن را دارند باید از کفش طبی برای فراهم کردن شرایط مطلوب برای ایستادن و راه رفتن و دویدن استفاده کنند.

کفشی را انتخاب کنید که هنگام امتحان کردن آن بیشترین مطابقت را با فرم پاهایتان داشته باشد.

نکات مهم و اساسی برای خرید کفش طبی مناسب

بهترین زمان خرید کفش هنگام عصر و غروب آفتاب است، چون در این زمان می توانید بهترین سایز را برای خودتان انتخاب کنید.

به اعداد مندرج به عنوان سایز کفش اطمینان نکنید، چون مهم ترین ملاک خود پای شماست.

به باز شدن سایز کفش تنگ امید نداشته باشید، چون ممکن است هرگز این اتفاق نیفتد.

کفش خوب باید انعطاف پذیر و سبک باشد.

هنگام امتحان کردن کفش هرگز پاشنه هایتان نباید داخل کفش بلغزد.

کفش هایی را که بیشتر از چهار سانت پاشنه دارد هرگز استفاده نکنید.

همچنین بخوانید:

لیست قیمت انواع کفش طبی در بازار

لیست قیمت انواع پاشنه و کفی کفش طبی در بازار

ویژگی های کفش طبی مناسب

۷ مورد از مهم ترین نکات برای خرید یک کفش طبی مناسب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits