دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پرسش و پاسخ های رایج درباره واکسن آنفولانزا
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
اگر پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا از جمله پر دغدغه ترین مبحث های پیش رویتان میباشد تا انتهای این مقاله با ما باشید و سوال خود را انتهای همین مقاله برای پزشکان دلگرم ارسال نمایید.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : همه نیاز به تزریق این واکسن دارند ؟

پاسخ : خیر؛ واقعا خیلی‌ها نیازی به تزریق این واکسن ندارند، تنها افرادی که ایمنی بدنشان در خطر است، نیاز به این دارو دارند؛ مثل سالمندان و کودکان و بیماران خاص. البته تجویز دارو برای این افراد هم باید با نظر پزشک باشد.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : یعنی همه بیماران هم نیاز ندارند؟

پاسخ : خیر؛ کسانی که تحت درمان‌های ویژه هستند، با تجویز پزشک می‌توانند این دارو را تزریق کنند.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : واکسن آنفلوآنزا عارضه‌ای هم می‌تواند داشته باشد؟

پاسخ : نه به آن صورت. تزریق این دارو منع‌شده نیست اما خیلی هم تجویزش متعارف نیست؛ چون ممکن است اصلا سودی برای فرد نداشته باشد.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : این تصور در بین مردم وجود دارد که با تزریق واکسن دیگر به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شوند؛ چقدر این موضوع درست است؟

پاسخ : نه؛ اصلا این موضوع قطعی نیست. ما می‌گوییم این واکسن باید با تجویز پزشک تزریق شود، حتی من می‌گویم که این دارو باید نسخه‌ای باشد. با این حال باید مردم یاد بگیرند که این دارو را پزشک برایشان تجویز کند.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : یعنی افراد ممکن است واکسن تزریق کرده باشند اما باز هم مبتلا شوند؟

پاسخ : بله؛ چون هر‌ سال ویروس‌های جدیدی می‌آید که ممکن است در آن واکسن پیش‌بینی نشده باشد. بنابراین احتمال دارد که ویروس‌های جدیدی گریبان فرد را بگیرد که در آن واکسن نباشد و دوباره مبتلایش کند.

بله؛ مثلا بررسی می‌کنند که در ‌سال گذشته، در کشورهای آسیایی چه ویروسی از آنفلوآنزا شایع یا وارد شده و بر اساس آن واکسن را تولید می‌کنند. بنابراین واکسن‌ها براساس مناطق جغرافیایی تولید می‌شوند.

نکته‌ای که در ارتباط با این دارو وجود دارد، این است که آن را می‌شود به راحتی خرید یک مسکن تهیه کرد.

بله؛ درست مثل استفاده بیجا از آنتی‌بیوتیک است؛ اگر کسی به داروخانه من مراجعه کند، قطعا بدون نسخه این دارو را به او نمی‌دهم اما همه داروخانه‌ها این طور نیستند. مردم ما طوری هستند که خیلی در کارهای فنی دخالت می‌کنند، پزشکی هم یک کار فنی است و مردم نباید در آن دخالتی داشته باشند.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : در حال حاضر قیمت تصویب‌شده برای این واکسن چقدر است؟

پاسخ : هنوز مشخص نیست؛ اما در ‌سال گذشته هر یک واکسن بالای ٢٠‌هزار تومان بود.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : این دارو از کجا وارد می‌شود؟

پاسخ : یک‌سری از آنها هلندی است، یک‌سری هم فرانسوی و انگلیسی هستند. قبلا از روسیه هم وارد می‌شد. ما در کشور تولید این واکسن را نداریم.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : دکتر عزیز در مورد واکسن آنفلوآنزا بیشتر توضیح میدید ؟

پاسخ : واکسن آنفلوآنزا آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس آنفلوآنزا دارد که روی تخم‌مرغ‌های بارور حاصل از گله‌های مرغ سالم تکثیر داده می‌شوند. این واکسن به صورت سوسپانسیون در سرنگ‌های آماده مصرف و به شکل مایع شفاف و بی‌رنگ در سرنگ‌های تک‌دوز است.

این دارو برای پیشگیری از آنفلوآنزا به‌ویژه در افرادی که درصورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بروز عوارض آن قرار دارند، توصیه می‌شود. واکسن آنفلوآنزا به دو صورت تزریقی و افشانه‌ای داخل بینی استفاده می‌شود.

شکل تزریقی آن شامل ویروس کشته شده است که شخص را مبتلا نمی‌کند ولی باعث می‌شود بدن برای مبارزه با بیماری ناشی از ویروس زنده پادزهر ایجاد کند.

تزریق ویروس کشته‌شده شخص را در برابر نوعی ویروس زنده که در واکسن وجود دارد، مصون می‌کند. تاثیرگذاری واکسن آنفلوآنزا ٨٠‌درصد است؛ یعنی گروهی از افراد ممکن است با وجود تزریق واکسن، باز هم مبتلا به سرماخوردگی شوند.

این واکسن را لازم است در دمای بین دو تا هشت درجه سانتیگراد (یخچال) و به دور از نور و انجماد نگهداری کنید. عمر قفسه‌ای دارو یک‌سال است. قبل از تزریق، واکسن را به دمای حدود ٢۵ درجه سانتیگراد (دمای استاندارد اتاق) برسانید و سرنگ را قبل از تزریق به آرامی تکان دهید .

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : آیا مادران باردار میتوانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند ؟

پاسخ : این واکسن را می‌توان در دوران شیردهی تجویز کرد، براساس اطلاعاتی که وجود دارد، عوارض ناخواسته مشخصی در ارتباط با تجویز این واکسن در مادر و جنین مشاهده نشده است. این واکسن را می‌توان در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری تجویز کرد. در زنان بارداری که به دلایل پزشکی، احتمال بروز عوارض ناشی از آنفلوآنزا در آنها بیشتر است. مصرف این واکسن بدون درنظرگرفتن ماه بارداری توصیه شده است.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : واکسن آنفلوآنزا عارضه‌ای دارد؟

پاسخ : از عوارض جانبی که پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا شایع است، می‌توان به سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، تب، ضعف، لرز، خستگی، واکنش‌های موضعی مثل سرخی، ورم، درد و سختی محل تزریق اشاره کرد. این عوارض معمولا در یک تا دو روز بدون درمان برطرف می‌شود.

از واکنش‌های ناخواسته گزارش‌شده می‌توان به اختلالات خون و سیستم لنفاوی، واکنش‌های آلرژیک شدید، اختلالات سیستم عصبی مثل تشنج و اختلالات عروقی و پوست مثل خارش و کهیر اشاره کرد.

به‌ طور کلی می‌گویند که پس از تزریق واکسن ممکن است یکی دو روز اثرات جانبی مانند درد و سوزش در محل تزریق ظاهر شود. در بعضی‌ها درد و تب خفیفی هم دیده می‌شود اما این اثرات به بدی ابتلا به آنفلوآنزا نیست که دو تا سه هفته طول می‌کشد.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی ضروری است؟

پاسخ : واکسن آنفلوانزا vaxigripe چیزی نیست که به طور روتین و برای همه تجویز شود. بیماری آنفلوانزا در افرادی نظیر سالمندان و افراد مبتلا به بیماریهای مزمن شدیدتر از افراد دیگر بروز میکند و ممکن است عوارضی هم به جای گذارد، بنابراین تزریق واکسن آنفلوانزا برای این دو گروه از افراد ضرورت دارد.

بنابرین افراد بالای65 سال، افراد مبتلا بهبیماریهایمزمنریوی، آسم و برونشیت ، بیماران کلیوی ، بیماران قلبی، افراد دچار نارسایی قلبی مزمن ، افراد مبتلا به HIV ، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی ، بیماران دیابتی و تالاسمی، کودکان 6 تا 23 ماه بویژه کودکانی که در مهدکودک و در تماس با سایر کودکان هستند، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی ، کارکنان مرغداریها ، شکاربانان و افرادی که با پرندگان در تماس هستند و نیز بیماران دیالیزی نیز به علت اینکه نسبت به دیگر افراد در معرض خطر بیشتری هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

استفاده از واکسن ضدبیماری آنفلوانزا در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سکتههای قلبی موثر است.

پژوهشگران بتازگی با بررسی شماری از مبتلایان به سکتههای قلبی و همچنین برخی از افرادی که برای درمان انسداد رگهای کرونری قلب تحت عمل جراحی تعویض این عروق قرار گرفته بودند، دریافتند تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل زمستان مرگ و میر این بیماران را به میزان 72 درصد کاهش میدهد بر پایه نتایج این بررسی ، تنها یک نوبت تزریق واکسن آنفلوانزا خطر مرگ و میر این بیماران را به میزان چشمگیری کاهش میدهد.

تزریق واکسن آنفلوانزا با افزایش گونهای از سلولهای دستگاه ایمنی موسوم به لنفوسیتهای B (بی) ، احتمال پاره شدن و میزان بروز التهاب در دیواره رگها و در نتیجه احتمال بروز سکتههای قلبی و مغزی را کاهش میدهد از این رو پژوهشگران استفاده از واکسن آنفلوانزا را در فصل زمستان برای مبتلایان به سکتههای قلبی و بیمارانی که تحت جراحی تعویض رگهای قلب قرار گرفتهاند، سودمند میدانند.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : چه کسانی باید واکسن تزریق کنند ؟

پاسخ : بیشتر نوجوانان نیاز به تزریق واکسن ندارند چون بدن شان می تواند با آن مبارزه کند. اما بعضی دیگر باید واکسن تزریق کنند. اگر شخص دچار بیماری کلیه، دیابت، ایدز، مشکلات قلبی و یا اختلالات ریوی نظیر آسم باشد، بیشتر پزشکان توصیه می کنند تا برای پیشگیری از عوارضی نظیر ذات الریه سالی یک بار واکسن تزریق شود.

خانم های جوانی که در فصل آنفلوآنزا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند نیز ممکن است نیاز به تزریق واکسن داشته باشند. همین طور نوجوانانی که به دلیل بیماری های خاص آسپرین مصرف می کنند احتمالاً نیاز به تزریق واکسن دارند چون ممکن است در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر نشانگان (سندرم) Reye قرار گیرند.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : اگر مدام سرما بخورم اونم از کسی که واگیر داشته باشه چی ؟ موثره ؟

پاسخ : اگر با کسانی زندگی می کنید که در صورت ابتلا به آنفلوآنزا سلامتی آنها در معرض خطر قرار می گیرد. احتمالاً شما نیز نیاز به تزریق واکسن دارید. مثلاً سالمندان و بچه های خیلی کوچک در معرض خطر هستند.

بنابراین اگر شما به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ و یا فرزند سالمندان با آنها در یک جا ساکن هستید و یا به عنوان پرستار با کودکان زیر دو سال در تماس نزدیک هستید باید از پزشک سؤال کنید که آیا نیاز به تزریق دارید یا نه؟

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا چه زمانی است ؟

پاسخ : بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اوایل پاییز می باشد. چون بدن فرصت آن را دارد تا قبل از رسیدن زمستان و فصل آنفلوآنزا ایمنی خود را بالا ببرد.

به هر حال می توان در زمستان نیز به تزریق واکسن پرداخت و از مصونیت آن استفاده برد. می توان با شستن مرتب دست ها نیز به مقابله با آنفلوآنزا پرداخت.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش :واکسن آنفلوآنزا حاوی چیست؟

پاسخ : واکسن های آنفلوآنزا هم به صورت تزریقی و هم به شکل پاشیدنی داخل بینی وجود دارند. شکل تزریقی آن شامل ویروس کشته شده می باشد که شخص را مبتلا نمی کند ولی باعث می شود بدن برای مبارزه با بیماری ناشی از ویروس زنده پادزهر ایجاد نماید. تزریق ویروس کشته شده شخص را در برابر نوعی ویروس زنده که در واکسن وجود دارد مصون می نماید.

واکسن آنفلوآنزا 80 درصد مؤثر می باشد یعنی تعدادی افراد ممکن است با وجود تزریق مبتلا شوند. علاوه بر این واکسن شامل نوع خاصی از ویروس می باشد و اگر ویروس جدیدی پیدا شود ممکن است شخصی که واکسن تزریق کرده باز هم مبتلا شود.

اگر شما از تزریق متنفر هستید ولی باز هم نیاز به واکسن دارید، می توانید از پزشک خود بخواهید نوع افشانه داخل بینی آن را برایتان تجویز کند. نوع افشانه داخل بینی با نوع تزریقی آن متفاوت است چون از نوع ویروس زنده ضعیف شده می باشد.

به این دلیل واکسن به صورت افشانه برای همه مناسب نیست چون مثلاً در کسانی که داروهای استروئیدی مصرف می کنند می تواند بر سیستم ایمنی آنها اثر گذارد. با پزشک خود مشورت کنید که آیا می توانید از این نوع واکسن استفاده کنید و یا اصلاً احتیاج به واکسن دارید یا نه؟

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش : دکتر عزیز اثرات واکسن آنفولانزا کدومن ؟

پاسخ : بعد از تزریق ممکن است یکی دو روز اثرات جانبی نظیر درد و سوزش در محل تزریق ظاهر شود. در بعضی ها درد و تب خفیفی دیده می شود. اما این اثرات به بدی ابتلا به آنفلوآنزا نیست که دو تا سه هفته طول می کشد.

تعداد کمی از افرادی که از نوع افشانه ای (اسپری) استفاده می کنند دچار حالت خفیفی از بیماری می شوند که ظرف یکی دو روز برطرف می شود.

اجزای واکسن آنفلوآنزا عملاً در داخل تخم مرغ پرورش داده می شود. بنابراین اگر نسبت به تخم مرغ یا فرآورده های آن حساسیت دارید، قبل از استفاده از هر نوع واکسن آنفلوآنزا به پزشک تان اطلاع دهید.

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا


بیشتر بخوانید :

واکسن آنفولانزا چیست ؟ چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند ؟

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟!

مضرات واکسن های پیشگری از آنفولانزا و سرماخوردگی

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا

پرسش و پاسخ درباره واکسن آنفولانزا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

میلاد | ۴ سال پیش
من این واکسن و تا از یخچال بیرون آوردم بردم تزریق کردم بیست دقیقه طول کشید بنظر شما خاصیتشو از دست داده؟؟
0
0

hits