دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با پروتز چشم مصنوعی
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پروتز چشم مصنوعی، ظاهر کاسه چشم آسیب دیده را بهبود می‌بخشد. در صورتی که کل چشم خارج شود، پروتز چشمی مانع از این می‌شود که کاسه چشم گسترش پیدا کرده و فضای خالی را پر کند.

پروتز چشم مصنوعی چیست؟

در صورت خارج شدن کل چشم و پروتز چشم مصنوعی بینایی فرد را بهبود نمی‌بخشد و چشم فرد قدرت بینایی ندارد. ایمپلنت داخل چشم یک دستگاه گرد سفت مجزاست که با جراحی که همیشه در داخل کاسه چشم قرار می‌گیرد.

این ایمپلنت داخل چشم اغلب با یک بافت زنده یا ماده بالشتی مصنوعی قبل از قرارگیری پوشانده می‌شود و روی ایمپلنت داخل چشم قرار می‌گیرد.

معمولا بین فاصله بین جراحی تخلیه چشم و قرار دادن پروتز بستگی به پزشک معالج دارد که عموما بین ۲ تا ۴ هفته می‌باشد. این کار هم برای زیبایی که حفره چشم در صورت خالی ماندن برای مدت طولانی کوچک می‌شود و هم مسائل بهداشتی توصیه می‌شود.

انواع پروتز چشم

  • پروتزهای اوربیتال: در این نوع یک جایگزین سیلیکونی مصنوعی برای حفره استخوانی صورت که پشم و بقیه بخش‌های مرتبط با آن مثل ابرو و پلک در آن قرار گرفته که این نوع پروتز برای ترمیم بافت اوربیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پروتزهای آکولار: این نوع از جنس شیشه، پلاستیک و غیره بوده که روی ایمپلنت در اوربیت قرار می‌گیرد و بجای چشم تخلیه شده قرار می‌گیرد که امروزه پروتزهای چشم مصنوعی عموما از جنس آکریلیک پلاستیکی است که دو نوع از اناع پرکاربرذ آن را در زیر اشاره کرده‌ایم.
  • پروتز چشم ساخته شده از شیشه مخصوص: در گذشته پروتز چشم از جنس شیشه بوده و بدون هیچ مشکلی مورد استفاده قرار میگرفته است. سطح این نوع چشم مصنوعی از پارچه آهاردار و تحت دماهای بالا تولید می‌شود. ترکیبات سطح چشم مصنوعی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد پروتز ساخته شده از شیشه را ترجیح می‌دهند.
  • شیشه کرایولیت: این نوع پروتز توسط بررسی‌های میکروسکوپی مورد تایید و به دلیل روشهای تولید مخصوص سطح کاملا صافی دارد و بیماران می‌توانند به راحتی از این نوع استفاده کنند.
  • این نوع دارای ویژگی‎های مرطوب‎کننده پروتز چشم می‌باشد که مایع اشک یک قشر نازک بین سطح چشم و بافت حدقه چشم به وجود می‌آورد که مانع ساییدگی می‌شود.
  • مقاومت در برابر اشک از ویژگی‌های آن و جنس شیشه‌ای آن دارای درخشندگی و چشم مصنوعی را طبیعی‌تر بدلیل سطح چشم مصنوعی توسط پلک مرطوب خواهد شد وبیماران نیازی به استفاده از مایعات مرطوب‌کننده ندارند.

آیا چشم مصنوعی متحرک است ؟

چشم مصنوعی توسط پلک‌ها و با جایگذاری مناسب در قسمت پشت پروتز نگه داشته می‌شود. در اکثر موارد چشم پروتزی شما در حال حرکت است میزان حرکات چشم مصنوعی بستگی به عوامل متعدد مثل شرایط قبل از عمل و بهبود بعد از عمل دارد.

متخصص کاسه چشم را در زمان جراحی با یک ایمپلنت مداری می‌سازد تا حداکثر جابجایی احتمالی به پروتز انتقال پیدا کند و چشم پزشک پروتز را به ایمپلنت مداری مرتبط می‌کند تا حداکثر امکان جابجایی فراهم شود.

انواع پروتز چشم مصنوعی

در گذشته، پروتز چشم از جنس شیشه بود. امروزه، پروتز های چشم مصنوعی عموما از جنس آکریلیک پلاستیکی است.

پروتز چشم ساخته شده از شیشه مخصوص: ساخت چشم مصنوعی از شیشه ی مخصوص برای سالیان متمادی بدون به وجود آمدن هیچ مشکلی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

سطح این نوع چشم مصنوعی از پارچه آهاردار است و تحت دماهای بالا تولید می‌شود. ترکیبات سطح چشم مصنوعی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد پروتز چشم مصنوعی ساخته شده از شیشه را ترجیح دهند.

شیشه کرایولیت: بررسی‌های علمی مزایای شیشه‌ای کرایولیت را ثابت کرده‌اند. به دلیل روش‌های تولید مخصوص، سطح این نوع چشم مصنوعی کاملا صاف است و از این رو نسبت به چشم‌های پروتزی ساخته شده از مواد دیگر برتری دارد.در نتیجه، بیماران به خوبی و به راحتی می‌توانند این نوع چشم‌های مصنوعی را مورد استفاده قرار دهند.

این حقیقت امروزه توسط بررسی‌های میکروسکوپی به اثبات رسیده است و برتری پروتز چشم‌ مصنوعی ساخته شده از شیشه نسبت به مواد دیگر به تایید رسیده است.

ویژگی‌های مرطوب کننده پروتز چشم ساخته شده از شیشه مخصوص، یکی از مزایای دیگر آن است. مایع اشک یک قشر نازک بین سطح چشم و بافت حدقه چشم به وجود می آورد که مانع از سایش می‌شود. شیشه کرایولیت در برابر اشک بسیار مقاوم است.

پروتز چشم مصنوعی ساخته شده از جنس شیشه مخصوص درخشندگی بهتری دارد و چشم مصنوعی را طبیعی‌تر می‌کند، زیرا سطح چشم مصنوعی به صورت طبیعی توسط پلک مرطوب می‌شود. به همین دلیل، بیمارانی که از پروتز چشم استفاده می‌کند نیازی به استفاده از مایعات مرطوب کننده ندارند.


نحوه ساخت چشم مصنوعی

  • از آنجایی که چشم‌های مصنوعی شیشه‌ای در نهایت به دلیل عوامی از قبیل تاثیرات زیست محیطی، سازگاری حفره چشم یا تولید اشک بیش از حد از بین می‌رود، پروتز چشم ساخته شده از شیشه یک الی یک سال و نیم ماندگاری دارد.
  • وقتی سطح پروتز شروع به زبر شدن کرد و باعث التهاب حفره چشم شده و منجربه ریزش اشک مداوم شود، نشانه این است که پروتز چشم مصنوعی باید تعویض شود.
  • چشم‌های مصنوعی آکریلیکی به دلیل سطح نرم‌تری که دارند نسبت به پروتزهای ساخته شده از شیشه مخصوص فرسایش بیشتری دارند. توصیه می‌شود که هر دو جنس پروتز چشم مصنوعی را تا زمانی مورد استفاده قرار دهید که باعث ناراحتی شما نمی‌شوند. این کار باعث جلوگیری از تغییر و آسیب دیدن حفره چشم در اغلب مواقع می‌شود.

برخی از علائمی که بیانگر زمان تعویض چشم مصنوعی می باشند از قرار زیر هستند:

  • افزایش درناژ
  • خشکی یا ناراحتی
  • عفونت مکرر
  • تغییر ظاهر

در بیمارانی که دچار قطع عضو شده اند، مسئله ای که حائز اهمیت است، عملکرد عادی فرد در زندگی روزمره و بدون کمک گرفتن از دیگران با اندام های مصنوعی و وسایل کمکی می باشد.

به دلیل آمار نسبتا بالای تصادفات در کشور ما، متاسفانه تعداد نستا زیادی از افراد قطع عضو شده و نیازمند اندام های مصنوعی مانند پروتز چشم (از جمله چشم مصنوعی متحرک)، پا، دست، انگشتان و... می شوند.

امروز با تکیه بر تکنولوژی روز برای ساخت انواع اندام های مصنوعی و وسایل کمکی، خطرات ناشی از خطاهای انسانی حذف شده و ارتوپد فنی می تواند اطمینان حاصل کند که وسایل ساخته شده برای بیمار مناسب هستند.

در کلینیک ارتوپدی فنی ساخت این وسایل با استفاده از ارزیابی بیومکانیکال و اسکن های خاصی صورت می گیرد، سپس با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری اقدام به طراحی این وسایل می شود و با استفاده از پرینترهای سه بعدی این وسایل آماده می شود. بدین ترتیب جلوی خطاهای انسانی در ساخت این وسایل گرفته می شود و وسایل کاملا مناسبی برای فرد تهیه می شود.

نرم کننده‌های پروتز

کسانی که از پروتز چشم مصنوعی استفاده می‌کنند اغلب دچار خشکی و التهاب می‌شود و به سختی می‌توانند پلک بزنند. شرایط آب و هوایی نامساعد، گرد و غبار، باد و تهویه هوا باعث بخار شدن رطوبت از قسمت جلویی پروتز می‌شوند. آلرژی‌ها و تغییرات بدن نیز موجب خشکی پروتز می‌شود.

برای اینکه یک قطره چشم یا یک نرم کننده بر روی پروتز چشم خود استفاده کنید، یک قطره بر روی یکی از انگشتان تمیز خود قرار دهید و آن را سرتاسر پروتز بمالید.

چند بار پلک بزنید و سپس چشم خود را ببندید و پوست خود را با یک دستمال پاک کنید تا هر گونه ماده اضافی از بین برود. نرم کننده‌های سیلیکونی را می‌توان در صورت نیاز مورد استفاده قرار داد. این نرم کننده‌ها را شب و روز می‌توان استفاده کرد.

قطره‌های چشم آبکی رانیز در صورت نیاز می‌تواند بکار برد، عموما هر 2تا 3 یکبار.

اساسا، تمامی فعالیت‌های تفریحی با پروتز چشم مصنوعی مطابق معمول قابل انجام می‌شود.کاسه چشم به خوبی از چشم مصنوعی محافظت می‌کند تا در طول فعالیت‌های ورزشی آسیبی به آن وارد نشود.

در صورتی که می‌خواهید غواصی کنید، توصیه می‌شود که از چشم مصنوعی ساخته شده از آکریلیک استفاده کنید تا از به وجود آمدن فشار احتمالی خودداری کنید.

تمیز کردن پروتز چشم مصنوعی

  1. پروتز چشم مصنوعی باید حداقل روزی یک مرتبه تمیز شود. بهترین کار برای تمیز سازی چشم مصنوعی این است که آن را با جعبه پلاستیکی‌اش داخل آب ولرم قرار دهید.
  2. برای از بین بردن آلودگی‌های مستمر، چشم مصنوعی شیشه‌ای را به مدت ده دقیقه در داخل آبی قرار دهید که در هر لیتر آن یک قاشق چای خوری نمک اضافه شده است.
  3. سپس آن را با یک برس نرم تمیز کنید. پس از آن، پروتز چشم را به طور کامل با آب خالص بشوئید.
  4. خارج ساختن پروتز در شب ضرورتی ندارد. پروتز چشم در حفره چشم باید باقی بماند و تنها برای تمیز سازی باید از آن خارج شد، البته در صورتی که باعث ناراحتی فرد نشود.
  5. در صورتی که در طول شب پروتز چشمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، باید تمیز شود و در یک محفظه بسته قرار داده شود. در موارد مخصوص، بهتر است در طول شب پروتز چشمی را مورد استفاده قرار ندهید، پزشک در مورد این مساله توصیه‌هایی عرضه می‌کند.

قرار دادن چشم مصنوعی در کاسه چشم دردی به وجود نمی‌آورد و همچنین کنترل روزمره چشم مصنوعی را خیلی سریع می‌توان یاد گرفت. برای حرکت طبیعی پروتز چشم وجود عضلات چشم و سالم بودن کاسه چشم ضروری است.

در صورتی که این پیش نیازها برآورده شوند، می‌توان پروتز چشم را به خوبی حرکت داد. نوع پروتز چشم مصنوعی با توجه به نیازهای فردی بیمار و وضعیت وی انتخاب می شود تا بهترین ظاهر و کارایی را برای وی به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید:

علت پف پلک چشم چیست؟+ ویدئو

عوارض استرس و فشار عصبی بر روی چشم و بینایی

زخم قرنیه | علت و درمان خراشیدگی یا زخم قرنیه چشم

۱۰ مورد از عادت های خطرناکی که به چشم آسیب میزنند!

فواید عسل برای چشم : چگونه عفونت چشم را با عسل درمان کنیم؟

سرطان چشم : سرطان چشم از تشخیص اولیه تا درمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits