دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی و تفسیر جواب (Uric Acid) خون
9
زمان مطالعه: 9 دقیقه
میزان طبیعی اسید اوریک در خون 3 تا 7 میلی گرم در دسی لیتر و در ادرار 250 تا 750 میلی گرم است. برای اندازه‌گیری اسید اوریک خون بهتر است 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید. اسید اوریک را هم می‌توان در ادرار و هم در خون اندازه‌گیری کرد اما در بیشتر...

آزمایش اسید اوریک خون

علت پایین بودن اوره خون

آزمایش اسید اوریک خون : بدن انسان دارای حرکت ثابتی است حتی در صورتی که فرد خوابیده باشد، خون درون رگ ها جاری است، مغز مشغول فعالیت و دستگاه گوارش مشغول هضم غذای خورده شده ی دیر وقت می باشد.

هر زمانی که شما چیزی بخورید، بدن شما مواد مغذی آن را جذب کرده همانند پروتئین ها و ویتامین ها و مواد زائد را دفع خواهد کرد. به طور معمول یکی از این مواد زائد، اوریک اسید (uric acid) نام دارد.

اوریک اسید زمانی تشکیل می شود که بدن انسان شروع به شکستن پورین ها (purines) کند، که در برخی از غذاها یافت شده ولی در زمان مرگ سلول ها و از هم پاشیدن آن ها نیز یافت می شوند.

بیشتر اوریک اسید همراه با ادرار دفع شده و مقدار کمتر آن هم با مدفوع دفع خواهد شد. بنابراین در صورتی که سطح اسید اوریک شما بالا باشد، می تواند نشانه ی بیماری مثل نقرس (gout) باشد.

سطح اسید اوریک خون با تست uric acid سنجیده شده و میزان آن را در خون نشان خواهد داد. همچنین این تست را با نام های دیگری چون تست اسید اوریک سرم (serum uric acid test)، اورات سرم (serum urate) و یا UA نیز می خوانند.

علت پایین بودن اسید اوریک خون

  • از علل کاهش سطح اوره خون (BUN) به موارد زیر می توان اشاره کرد:
  • میزان پروتئین دریافتی کم باشد. (سوء تغذیه)
  • سنتز و ساخت پروتئین مختل شود. (بیماری کبدی)
  • میزان دریافت مایعات بیش از حد لازم باشد. (هیدراتاسیون بیش از حد)

تست اسید اوریک خون :

  1. نام آزمایش: Uric Acid
  2. نام‌های دیگر آزمایش: Urate, U.A
  3. آزمایش‌های مرتبط: ندارد

اگر اسید اوریک خون بالا باشد سبب رسوب این ماده در مفاصل، اندام‌ها و کلیه شده و منجر به ابتلا به بیماری نقرس، سنگ کلیه، بیماری‌های قلبی، کبدی و کلیوی می‌شود. مواردی که اسید اوریک خون پایین باشد کمی نادر است و کمتر اتفاق می افتد.

به طور کلی کمبود پتاسیم، استفاده از داروهای دیورتیک‌، کمبود کلسیم و منیزیم، مصرف داروهای ضد فشار خون، مصرف الکل، برنامه غذایی نامناسب، کم‌تحرکی، داشتن اضافه وزن، شیمی درمانی، کمبود ویتامین A، E، B5، پرکاری تیروئیدو ابتلا به نارسایی کلیه و کبد سبب افزایش اسید اوریک می‌شود.

می‌توان با ورزش، برنامه غذایی مناسب، نوشیدن آب کافی در روز، مصرف میوه و سبزی به جای فرآورده‌های گوشتی، مصرف پتاسیم، چای سبز، روغن زیتون و غذاهای فیبردار اسید اوریک را کاهش داد.

از جمله غذاهایی که سرشار پورین هستند و سبب افزایش اسید اوریک می‌شوند غذاهای دریایی، گوشت، جگر، سوسیس، نان‌های شیرین، فست فود، قهوه و برخی حبوبات است.

آزمایش اسید اوریک خون چرا و چه موقع درخواست می‌شود ؟

زمانی که پزشک به وجود سنگ کلیه شک کند، وقتی که فرد سابقة داشتن سنگ کلیه داشته باشد و در صورت وجود علائم بیماری نقرس این آزمایش درخواست می‌شود. این آزمایش بخشی از برنامه چکاپ سلامت می‌باشد.

آمادگی قبل از انجام آزمایش آزمایش اسید اوریک خون

آمادگی خاصی احتیاج ندارد، اما بعضی از مراکز (به علت استفاده از روش‌های مختلف) 8 تا 12 ساعت ناشتایی را توصیه می‌نمایند. قبل از انجام آزمایش با پزشک خود در مورد مصرف دارو مشورت نمایید.

آزمایش اسید اوریک خون

چرا تست اسید اوریک درخواست می شود ؟

پزشک معالج ممکن است به علت موارد زیر این تست را درخواست کند :

  1. نقرس (Gout) : نوعی از آرتریت (arthritis) یا التهاب مفصلی بوده که کریستال های اسید اوریک در مفاصل تشکیل شده و سبب درد شدیدی می گردند. معمولاً آن را در انگشت بزرگ پا می توان حس کرد ولی در مچ پا، پا، دست، زانو و مچ دست نیز می تواند باشد. همچنین این بیماری می تواند باعث ورم، قرمزی و ناراحتی در این مفاصل گردد و باعث محدودیت های حرکتی گردد.
  2. سنگ های کلیوی (Kidney stones) : زمانی که مقدار زیادی اسید اوریک در کلیه ها وجود داشته باشد، سنگ های کلیوی کوچک و پر حجم و سختی تشکیل خواهند شد. آن ها می توانند باعث درد شدید متناوب در قسمت پایینی کمر، خون در ادرار، بالا آوردن، ناراحتی معده و میل شدید به ادرار کردن شوند.
  3. سطح بالای اوریک اسید در زمان شیمی درمانی یا پرتو درمانی : این درمان ها باعث ازبین رفتن بسیاری از سلول های بدن شده که می تواند سطح اوریک اسید را افزایش دهد. از این تست برای مانیتورینگ سطح اوریک اسید استفاده شده تا میزان آن کنترل شود.

همچنین فرد می تواند دارای سطح پایین اوریک اسید باشد که باید تست های دیگری برای یافتن علت آن درخواست شود.

چگونه باید برای آزمایش اسید اوریک آماده شد ؟

به صورت معمول نیاز به انجام کار خاصی نیست. در برخی از موارد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که برای 4 ساعت و یا بیشتر قبل از انجام تست، ناشتا باشید. همچنین پزشک در مواردی که ضروری باشد از شما درخواست خواهد کرد که خوردن برخی داروها را قطع کنید.

مطمئن شوید که تمامی داروها، گیاهان درمانی و مکمل های غذایی که مصرف می کنید را با پزشک درمیان بگذارید. هر کدام از این موارد، شامل داروهای ادرار آور (دیورتیک ها)، ویتامین B-3 و آسپیرین می توانند بر نتیجه ی آزمایش تأثیر بگذارند.

آزمایش اسید اوریک خون

تفسیر آزمایش اسید اوریک چگونه است و نتایج آن به چه معناست ؟

آزمایش اسید اوریک نشان دهنده ی میزان اسید اوریک موجود در خون می باشد. این آزمایش میزان اوریک اسید را در میلی گرم (mg) و خون در دسی لیتر (dL) اندازه گیری می کند بنابراین اعداد به دست آمده را با واحد mg/dL مشاهده خواهید کرد.

نتایج نرمال به دست آمده توسط آزمایشگاه های مختلف اندکی متفاوت خواهد بود بنابراین برای به دست آوردن درک درست از نتیجه ی آزمایش خود با پزشک مشورت کنید. معمولاً نتایج این آزمایش طی 1 تا 2 روز آماده خواهد شد که بستگی به آن آزمایشگاه خواهد داشت.

به طور کلی سطح اوریک اسید زمانی افزایش یافته است که :

  1. برای خانم ها، بالای 6 میلی گرم بر دسی لیتر باشد
  2. برای آقایان، بالای 7 میلی گرم بر دسی لیتر باشد

سطوح افزایش یافته می تواند نشانه ی بسیاری از شرایط باشد، شامل نقرس (gout)، بیماری کلیوی (kidney disease) و سرطان (cancer). اما در زمان مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای پورین، می تواند نتیجه ی تست بالاتر از حد نرمال باشد.

این غذاها شامل لوبیاهای خشک (dried beans) و ماهی های خاصی مثل anchovies ، mackerel و ساردین (sardines) می باشد.

معمولاً پزشک معالج درخواست تست های دیگری را نیز می دهد تا علت علائم ایجاد شده را تشخیص دهد.

چه تست های دیگری ممکن است نیاز باشد ؟

بر اساس علائم بالینی فرد و تشخیص تقریبی پزشک ممکن است تست های زیر نیز درخواست شود :

  1. تست های دیگری برای نقرس، شامل برداشت مقداری از مایع مفصلی از مفصل دارای علائم
  2. آزمایش ادرار یا آنالیز ادرار : که به بررسی بیشتری برای علائم سنگ های کلیوی، شامل خون، گلبول های سفید (WBC) و کریستال ها در ادرار خواهد پرداخت.

در صورتی که به نظر نرسد فرد مبتلا به نقرس یا سنگ های کلیوی باشد، پزشک درخواست تست های بیشتری خواهد داد تا علت “سطح اوریک اسید افزایش یافته” مشخص شود.

رعایت ناشتا بودن :

برای آزمایش اسید اوریک رعایت حد اقل 4 ساعت ناشتایی الزامی است .

بیشتر بخوانید :

LDL در آزمایش خون : تفسیر کامل کلسترول بد (LDL) در آزمایش چیست ؟

دلایل اصلی بالا و پایین شدن PDW در آزمایش خون چیست ؟

عوامل کاهش HDL در آزمایش خون چیست و چگونه افزایش میابد ؟

دانستنی‌های بیشتر درباره :

پورین‌ها ‌ترکیبات نیتروژن‌داری هستند که در ساختار موادی چون DNA وجود دارند. یوریک اسید از شکستن‌ترکیبات پورینی به وجود می‌آید.

از تجزیة بعضی از مواد غذایی که در رژیم غذایی روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز یوریک اسید تولید می‌شود. در نهایت بیشتر این ماده توسط ادرار و قسمتی نیز از طریق مدفوع از بدن دفع می‌گردد.

در صورتی که میزان زیادی از این ماده وارد بدن شود یا این ماده به درستی دفع نگردد باعث تجمع آن در بدن و ابتلا به بیماری نقرس یا سنگ کلیه می‌شود. از علائم ابتلا به بیماری نقرس التهاب مفاصل و رسوب بلورهای یوریک اسید در محل مفاصل است.

تجمع یوریک اسید در بدن می‌تواند به علت تولید زیاد این ماده در بدن و یا عدم دفع صحیح آن صورت گیرد. به طور مثال در درمان سرطان، به علت مرگ زیاد سلول‌ها، یوریک اسید به میزان بالایی تولید می‌شود.

در شرایطی که فرد مبتلا به سنگ کلیه باشد دفع این ماده به علت مشکلات کلیوی کاهش پیدا می‌کند.

مقادیر بالای یوریک اسید در بدن می‌تواند شاخصی برای ابتلا به بیماری نقرس یا سنگ کلیه باشد مقادیر پایین این ماده در بدن زیاد متداول نیست اما در خانم‌های باردار وافراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی دیده می‌شود.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits