دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه خمیر دندان خوب انتخاب کنیم؟
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
انتخاب یک خمیر دندان مناسب برای حفظ سلامت دندان‌ ها اهمیت بسیار زیادی دارد. دربازار امروزی انواع و اقسام خمیر دندان با ظاهرهای مختلف و مواد ترکیب شده مختلف وجود دارند. ما باید بهترین و مناسب ترین آنها را برای سلامت دندان خود انتخاب کنیم.

چطور بهترین خمیر دندان را انتخاب کنیم؟

اگر به دنبال خرید بهترین خمیر دندان هستید باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که حاوی فلوراید هستند و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

البته خوب بودن یک خمیر دندان به عوامل متعددی بستگی دارد که جنس دندان و شرایط دهان و لثه‌تان، آنها را مشخص می‌کند اما اگر قرار باشد، یک ویژگی کلی و عمومی برای تمام خمیر دندان‌های خوب در نظر بگیریم، آن ویژگی، داشتنِ فلوراید است. یعنی تمام خمیر دندان‌های استاندارد حاوی فلوراید هستند.

چندین نکته برای انتخاب بهترین خمیر دندان

بعد از اینکه از داشتن این ماده در یک خمیر دندان مطمئن شدید باید به سراغ گزینه‌های دیگری بروید که بنا به جنس دندان و… مشخص می‌شوند. در این مقاله به چند مورد از بهترین خمیر دندان های دنیا اشاره شده است.

خمیر دندان‌هایی که پرفروش هستند، پزشکان و متخصصان زیادی، آنها را تأیید می‌کنند و از همه مهم‌تر مصرف‌کنندگانی راضی دارند.

بهترین برند خمیر دندان : معرفی ۴ برند خمیر دندان پرفروش دنیا

۱. کُلگیت (Colgate) بهترین خمیر دندان

کلگیت یکی از باسابقه‌ترین برندهای تولید محصولات بهداشتی از جمله خمیر دندان در دنیاست. سالیان دراز، فعالیت در بازار محصولات بهداشتی باعث شده تا کلگیت در گروه بهترین خمیر دندان های دنیا قرار بگیرد.

دلیل محبوبیت و شهرت کلگیت

دلیل محبوبیت و شهرت کلگیت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دارای فلوراید است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. انواع سفیدکننده آن هم باعث تمیزی ظاهری و براق‌تر شدن دندان‌ها می‌شوند. البته وقتی صحبت از براق شدن دندان‌ها می‌شود نباید فکر کنید که فقط با مصرف خمیر دندان می‌توانید، دندان‌هایی شبیه مروارید داشته باشید.
  • برای سفیدی بی‌چون و چرای دندان‌ها باید موارد مختلفی مانند رژیم غذایی مناسب،‌پرهیز از سیگار کشیدن، رعایت تعداد دفعات مسواک زدن و… را هم در نظر بگیرید. یادتان باشد که جنس دندان هم در این موضوع بی‌تأثیر نیست. پس بهتر است، برای سفیدی یک‌ دست و کامل دندان‌ها به یک خمیر دندان امید نبندید.
  • مدل‌های مختلف خمیر دندان کلگیت دارای بو و طعم خوبی هستند. اگر طعم و رایحه این محصول، مناسب نباشد، استفاده از آن دشوار خواهد بود. خوشبختانه خمیر دندان کلگیت دارای بو و طعم مطلوبی مانند نعنا و… است.
  • بنا بر بررسی‌های ما که بر اساس خواندن نظرات کاربران سایت‌های ایرانی و خارجی صورت گرفته، برخی مصرف‌کنندگان ایرانی و خارجی، کلگیت را بهترین خمیر دندان می‌دانند و از آن راضی هستند. قیمت آن از ۲۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان است و به عنوان برندی آمریکایی که مشتریانی راضی دارد، چندان گران و گزاف نیست.

نقاط قابل تأمل درباره کلگیت

همان‌طور که می‌دانید، محصول هیچ برندی بی‌نقص نیست. برند کلگیت هم از این قاعده مستثنی نیست و نکاتی درباره آن وجود دارد که ظرفیت بهتر شدن و بهبود دارند. مثلا:

  1. مصرف خمیردندان‌های کلگیت از نوع عادی، برای کسانی که دندان‌های حساس دارند، توصیه نمی‌شود زیرا خمیردندانی غلیظ است و امکان دارد دندان‌های حساس را آزرده کند. این برند، محصولی مخصوص افراد با دندان‌های حساس هم روانه بازار کرده است که کارکرد خوبی دارد.
  2. کلگیت، دندان را به خوبی پاک می‌کند اما از آن دسته خمیردندان‌هایی نیست که با یک بار مسواک زدن، حجم وسیعی از جرم و لایه‌های غذا را از بین ببرد. پس اگر دندان‌هایی زرد دارید شاید بهتر است که به سراغ خمیر دندان‌هایی قوی‌تر بروید.
  3. خمیردندان کلگیت دارای سدیم لورت سولفات در ترکیبات خود است. تخقیقات مختلف و پرشماری درباره مضر بودن این ماده در خمیردندان ارائه نشده است اما برخی از مصرف‌کنندگان این برند معتقدند که چنین ماده‌ای در خمیردندان‌ها باعث خشکی دهان و آزرده شدن آن می‌شوند. در هر حال، اگر دهان‌تان حساس است و زود خشک می‌شود، بهتر است این نکته را در خصوص خمیر دندان کلگیت در نظر بگیرید.

۲. سنوسداین (Sensodyne) بهترین خمیر دندان

سنسوداین هم در فهرست انواع بهترین خمیر دندان جای می‌گیرد. این برند برای کسانی که دارای دندان‌های حساس هستند، توصیه می‌شود.

نقاط قوت خمیر دندان سنسوداین

از مزایای این برند به عنوان یکی از بهترین خمیر دندان های دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسوداین حاوی پتاسیم نیترات، کلرید استرانسیوم و استرانسیوم استات است. پتاسیم، ماده‌ای است که به تسکین و آرامش دندان‌های حساس کمک می‌کند.
  • یون پتاسیم دارای قطبیت زیاد است و بنا به همین ویژگی، می‌تواند ضربات و فشارهایی که به اعصاب دندان وارد می‌شود را از بین ببرد. کاربرد ماده استرانسیوم هم مانند کلراید است و می‌تواند کمبود کلسیم را جبران کند. این مواد درد دندان‌های حساس را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
  • قیمت خمیردندان سنسوداین از حدود ۱۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان است و نسبت به حجم و کیفیت، ارزش خرید دارد.
  • سنسوداین هم برای دندان‌های حساس و هم برای استفاده روزانه افراد با دندان‌های عادی مناسب است و خاصیت ضدپوسیدگی اسیدی دارد.

نقاط قابل تأمل درباره خمیر دندان سنسوداین

خمیردندان‌های سنسوداین، در هنگام شست‌وشوی دندان، کف زیادی ایجاد نمی‌کنند. کف نداشتن خمیر دندان، دلیلی بر نامطلوب بودن آن نیست. پس اگر کف کردن خمیردندان برایتان مهم است درباره این نکته بیشتر تامل کنید.

بهترین برند خمیر دندان : معرفی ۴ برند خمیر دندان پرفروش دنیا

۳. کرست (Crest) بهترین خمیر دندان

قدرت پاک‌کنندگی کرست بسیار زیاد است و اگر یک بار دندان‌های‌تان را با آن، به خوبی بشویید به شکل قابل‌ملاحظه‌ای از بین رفتن جرم و غذا را از روی دندان‌ها احساس خواهید کرد. استفاده صحیح از این خمیردندان، مانع از پوسیدگی و عفونت‌های لثه می‌شود.

نقاط قوت خمیر دندان کرست

  • قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و می‌تواند جرم و پلاک‌های میکروبی را به خوبی و با یک بار مسواک زدن تا حد زیادی از سطح دندان‌ها پاک کند. البته یک بار مسواک زدن در روز کافی نیست و برای اینکه دندان‌هایی سالم و سفید داشته باشید حتما بعد از هر وعده غذایی باید مسواک بزنید. یعنی سه بار در طول شبانه‌روز، با خمیر دندان و مسواک، دندان‌ها را بشویید و تمیز کنید.
  • انواع مختلفی از خمیردندان‌های کرست در بازار وجود دارد. اما به جز افرادی که دندان‌های بسیار حساسی دارند و نمی‌توانند از خمیردندان‌های قوی مانند کرست استفاده کنند، مصرف آن برای افراد دیگر مانعی ندارد.
  • قیمت خمیر دندان کرست از حدود ۱۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان است و در این بازه، ارقام مختلفی برای خرید انواع گوناگون آن وجود دارد. بنا براین می‌توان گفت خمیر دندان کرست در سبد خرید بیشتر افرادی که قادر به پرداخت هزینه متوسط و بالا برای خمیر دندان هستند به راحتی جای می‌گیرد.
  • البته با توجه به کیفیت و حجم خمیر دندان (۱۰۰ میلی‌لیتر:‌ حدود ۱۳ هزار تومان)، خرید گزینه‌های ارزان‌تر محصولات کرست برای افرادی که بودجه زیادی برای خرید محصولات بهداشتی ندارند هم مقرون به صرفه خواهد بود.

نقاط قابل تأمل درباره خمیر دندان کرست

  1. خمیردندان‌های کرست، زیاد کف نمی‌کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در هنگام مسواک زدن، دهان‌تان پر از کف شود، نباید به سراغ خرید این محصول بروید.
  2. البته این یک نقطه ضعف نیست و دلیلی بر ضعف در پاک‌کنندگی خمیر دندان محسوب نمی‌شود ولی احساسی که از مصرف و استفاده یک محصول به شما دست می‌دهد هم اهمیت دارد. این‌طور نیست؟
  3. موادی که در ساخت خمیر دندان کرست، استفاده می‌شود برای کودکان (زیر شِش سال) مضر است و نباید با آن مسواک بزنند یا از آن بچشند و بخورند. پس حواس‌تان باشد که کرست را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

۴. اورال-بی (Oral-B) بهترین خمیر دندان

اورال-بی هم یکی از بهترین خمیر دندان های دنیا به شمار می‌رود. مسواک‌ها و محصولات دیگر این شرکت هم از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

نقاط قوت خمیر دندان اورال-بی

  • عطر و رایحه خمیردندان‌های اورال-بی بسیار مطبوع و خوشایند است. ترکیبی از بوهای خوش نعنا، دارچین و… با استفاده کردن از این خمیر دندان در دهان‌تان می‌پیچید.
  • خمیردندان‌های اورال-بی حاوی ماده‌ای موسوم به «فلوئورید قلع II» هستند. این ماده مانع از تیر کشیدن و حساس شدن دندان نسبت به سرما می‌شود زیرا با مسدود کردن لوله‌هایی که مینای دندان را به عصب متصل می‌کنند از تحریک و درد اعصاب دندان جلوگیری می‌کند.
  • گفته می‌شود کارکرد این ماده در خمیر دندان اورال-بی شبیه ماده پتاسیم نیترات در خمیر دندان‌های سنسوداین است.
  • قدرت پاک‌ و سفیدکنندگی اورال-بی زیاد است و با استفاده از آن و رعایت نکات دیگری که به سفید شدن دندان کمک می‌کند، امکان داشتن دندان‌هایی سفیدتر وجود دارد.

نقاط قابل تأمل درباره خمیر دندان اورال-بی

  1. طیف قیمتی خمیر دندان‌های اورال-بی نسبت به نمونه‌های دیگری که تاکنون عنوان شد، اندکی بیشتر است. شروع قیمت این خمیردندان از ۳۰ هزار تومان است و برای خرید همیشگی کمی گران به نظر می‌رسد.
  2. میزان فلوراید موجود در این خمیر دندان ۱۴۰ppm (پی‌پی‌ام:ppm معیاری برای سنجش غلظت محلول‌هاست) است به همین خاطر مصرف آن برای کودکان شِش ساله و کمتر توصیه نمی‌شود. زیرا این حجم از فلوراید برای کودکان در این طیف سنی خطرناک است.

جهت خرید بهترین خمیر دندان به این نکته توجه کنید

شاید به نظرتان بیاید که خمیردندان‌های خارجی گران هستند و خرید آنها به صرفه نیست. اما در اینجا باید یادآور شویم که به صرفه بودن همیشه با رقم و عدد برچسب قیمت محصولات سنجیده نمی‌شود.

گاهی‌اوقات، مزایایی که پرداخت هزینه بیشتر برای یک محصول مطلوب به همراه می‌آورد بسیار زیاد است. در این صورت، هزینه صرف‌شده برای بهترین خمیر دندان به شما مزایایی بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، اهدا خواهد کرد.

اگر خمیر دندانی که خریداری می‌کنید، کمی گران باشد اما به خوبی به حفاظت و بهداشت دهان و دندان‌تان کمک کند، پرداخت هزینه‌ای بالاتر از خمیر دندان‌های معمولی و نه چندان مرغوب کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

ضمن اینکه یک عدد خمیر دندان با قیمت حدود ۲۰ هزار تومان و حجم ۱۰۰ میلی‌لیتر حدود، دو ماه (البته بنا به میزان مصرف و تعداد اعضای خانوار) برای‌تان قابل‌ استفاده خواهد بود. پس ضرر نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید :

تست بارداری با خمیردندان : آموزش دقیق تست بارداری با خمیر دندان

آیا خمیر دندان زغال باعث سفیدی دندان ها می شود؟

۱۳ مورد از کاربردها و کارایی های خمیر دندان در خانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits