دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص درمانی نیش زنبور چیست؟
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
فواید نیش زنبور عسل برای بدن : درمانگران زنبور درمانی، متناسب با نوع بیماری افراد از نیش زنبور عسل، سم زنبور یا دیگر فرآورده های زنبور عسل استفاده می کنند. با دلگرم همراه باشید تا با فواید زهر زنبور عسل برای بدن آشنا شوید.

فواید شگفت انگیز نیش زنبور عسل برای سلامت بدن

زهر زنبور عسل مایعی است تلخ مزه، به رنگ روشن، دارای وزن مخصوص 131/1، بوی خاص و واکنش اسیدی که در مجاورت هوا به سرعت خشک می شود و در اثر خشک شدن مقدار قابل توجه ای (30 تا 40 درصد) از آب آن از دست می رود.

زهر زنبور عسل ترکیب بسیار پیچیده ای دارد ودست کم 8 نوع پروتئین در آن شناسایی شده است. مهم ترین پروتئین های زهر زنبور عسل عبارتند از: ملیتین 1، فسفولیپاز 2 A و آپامین 3. پنج پروتئین دیگر شامل دوپامین هیستامین 5،پپتید منهدم کننده سلول مست 6، مینامین 7 و هیالورونید از 8 هستند.

میزان سمیّت زهر زنبور عسل بیشتر از زهر زنبورهای خرمایی است. اما مشخص شده است که ترکیب زهر زنبور عسل مناطق مختلف یکسان است.

تولید و مصرف زهر زنبور عسل

تولید زهر توسط زنبور عسل بلافاصله پس از تولد شروع می شود و تا سنین 16 تا 21 روزگی که زنبور کارگر وظیفه دفاع و حفاظت از کندو را به عهده می گیرد، کیسه زهر زنبور کارگر پر می شود و در 21 روزگی تولید زهر متوقف می شود. زنبور عسل ماده (کارگر)، بلافاصله پس از تولد، غذه هر فعالی دارد که زهر مترشحه از آن به تدریج در کیسه زهر جمع می شود.

وقتی زنبور وادار به نیش زدن شد. پس از فروبردن نیش خود در بدن انسان یا یک جانور، با انقباض کیسه زهر مقدار قابل توجه ای از مختویات آن از راه مجرای خروج زهر که به نوک نیش ختم می شود، وارد بدن موجود مورد تهاجم می شود.

در حالی که کیسه زهر زنبورهای متولد شده در بهار یا تابستان در سنین 16 تا 20 روزگی پر می شود، کیسه زهر زنبورهای به دنیا آمده در پاییز در سنین 12 تا 15 روزگی پر می شود. مقدار کل تولید زهر توسط زنبوران کارگر 3/0 تا 5/0 میلی گرم است و این مقدار به عواملی چون سن، نژاد، فصل و میزان مصرف گرده بستگی دارد.

گرده اهمیت بسیار زیادی در تولید زهر دارد، به طوری که در صورت موجود نبودن گرده، ترشح زهر کاملاً قطع می شود. علت قطع ترشح زهر در صورت عدم تغذیه با گرده این است که قسمت اعظم ترکیبات زهر از 8 نوع پروتئین تشکیل می شود و چنان چه زنبور کارگر گرده مصرف نکند و از دریافت پروتئین محروم بماند، قادر به ساختن پروتئین های موجود در زهر نخواهد بود.

زنبورعسل برای ساختن پروتئین های زهر نیاز به مصرف پروتئین دارد که با مصرف کافی گرده، پروتئین مورد نیازش تأمین می شود. زنبورعسل پس از مصرف گرده، پروتئین های آن را در بدن خود به اسیدهای آمینه تجربه می کند و سپس با استفاده از اسیدهای آمینه موجود، طی یک سلسله واکنش های بیوشیمیایی پروتئین های لازم برای تولید زهر را می سازد.

در منابع علمی مکتوب است که در صورت عدم مصرف گرده توسط زنبورعسل کارگر، تولید زهر قطع می شود. اما به نظر می رسد که چنین نظری واجد اصالت مطلق نباشد، زیرا قبل از آن که گرده برای تولید زهر اهمیت داشته باشد، برای تغذیه جمعیت کلنی و به خصوص پرورش و رشد نوزادان؛ یعنی، ادامه حیات کلنی اهمیت دارد.

به عبارت دیگر، بدون گرده، حیات کلنی به خطر می افتد وتولید زهر نیز مختل می شود. اما ثابت شده است که در تغذیه مصنوعی زنبور عسل با مواد جایگزین گرده، کلنی به زندگی و تولید طبیعی خود ادامه داده است. البته معمولاً فرمول جایگزین های گرده مورد استفاده شامل مواد غذایی مختلف به علاوه مقداری گرده بوده است که این مواد نیازهای پروتئینی زنبور عسل را تأمین کرده اند.

لذا اگر بخواهیم نقش منحصر به فرد گرده در تولید زهر یا چرخه زندگی زنبور عسل را بررسی کنیم، کلنی های زنبور عسل آزمایشی را باید در شرایطی نگهداری کنیم که به طور مطلق دسترسی به گرده نداشته باشد.

به هر حال بجاست که وجود هیچ یا مقادیر مختلف گرده در تغذیه زنبور عسل از جنبه های مختلف بازده کلنی و نیز تولید زهر به عنوان یک سوژه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد.

نیش زنبور عسل

استفاده های دارویی از زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل هنوز به عنوان یک داروی رسمی معرفی نشده است، اما کاربردهای مثبت تحقیقاتی آن نشان می دهد که احتمالاً در آینده از این ماده به طور وسیع در درمان برخی از بیماری ها استفاده شود.

تاکنون از زهر زنبور عسل به روش های مختلف در درمان برخی بیماری ها از جمله: رماتیسم مفصلی، درد مفاصل و حساسیت شدید به زهر زنبور عسل استفاده شده و نتایج مثبتی گرفته است.

یکی از روش های استفاده از زهر زنبور عسل، قرار دادن زنبور عسل روی مواضع مورد نظر (مفاصل) و تحریک آن به نیش زدن است. هم چنین برخی از محققین بیماران مبتلا شده به حساسیت شدید به زهر زنبور عسل را تحت مراقبت های خاص با تزریق زهر خالص زنبور عسل مورد معالجه قرار می داده اند.

برخی نیز معتقدند با توجه به مشکلات تهیه زهر خالص، بهتر است عصاره قطعات بدن زنبور عسل به بدن بیماران تزریق شود ؛ زیرا تهیه عصاره بدن زنبور عسل به مراتب کم هزینه تر از تهیه زهر خالص است و سمیت آن نیز کمتر از زهر خالص است .

در تهیه زهر خالص زنبور عسل ، معمولا از 20 کلنی فقط یک گرم زهر خالص به دست می آید و این امر نشان می دهد که تهیه زهر خالص زنبور عسل عملی است بسیار پر هزینه .
روش معمول برای تهیه زهر خالص این است که زنبوران عسل کارگر را روی مخازن نایلونی قرار می دهد که ضمن تحریک آنها با شوک برقی ، زنبورها نیش می زنند و زهر آنها داخل مخازن نایلونی جمع می شود .

نیش زنبور عسل

زهر زنبور عسل برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

با نیش زنبور از شر این بیماری ها خلاص شوید!

1. التهاب مفصل را تسکین میدهد

زهر زنبور عسل ممکن است به درمان آرتریت (التهاب مفصل ) کمک کند. مطالعه حیوانی که در مجله اسنوفارم اکولوژی منتشر شد، نشان داد که زهر زنبور عسل به جلوگیری از آرتریت در خرگوش اثر کرد. به نظر میرسد سم زنبور عسل از طریق هورمون هایی به نام گلوکوکورتیکوئید به آرتریت کمک میکند.

این هورمون روی تنظیم التهاب اثر ممی گذارد و حتی ممکن است پیشرفت آرتروز التهابی را کاهش بدهد. علاوه بر این، شواهد بالینی از 304 مطالعات منتشر شده در BMJ نشان میدهد که از طب سوزنی، زالو درمانی و زهر زنبور عسل به عنوان یک درمان مناسب برای رفع علائم آرتریت روماتوئید در انسان استفاده میشود.

2. تضعیف عامل بیماری اچ آی وی

نانوذرات که در زهر زنبور عسل قرار دارند میتوانند ویروس نقص ایمنی بدن (اچ آی وی) را از بین ببرند بدون اینکه سلول های اطراف را آسیب بزنند.

3. مبارزه با التهاب

مواد غالب در زهر زنبور عسل ملیتین، آدولاپین و آپامین هستند. هر کدام دارای خواص ضد التهابی است و میتواند باعث کاهش التهاب در بدن شود. یک مطالعه ی حیوانی که برای بررسی اثر ضد التهابی سم زنبور عسل بر روی آرتریت القا شده در موش انجام شد، علائم التهاب را پس از درمان طب سوزنی با نیش زنبور عسل بشدت کاهش داد و درمان سرطان آرتریت را متوقف کرد.

4. از بین بردن مولتیپل اسکلروزیس (MS)

به استثنای تسکین آرتریت، تخقیقات نشان میدهد که محبوب ترین و شناخته شده ترین استفاده از سم زنبور عسل در آمریکاست برای درمان کسانی که مبتلا به MS هستند. ادعاهای زیادی در زمینه استفاده افرادی که دچار MS بودند و با استفاده از این درمان بهبود پیدا کردند! اما باید توجه داشته باشیم اگرچه درمان با نیش زنبور عسل به طور روز افزونی برای درمان بیماران مبتلا به MS مورد استفاده قرار میگیرد اما شواهد بالینی کافی برای حمایت علمی از آن وجود ندارد.

نیش زنبور عسل

حساسیت به نیش زنبور عسل

بسیاری از افراد به نیش زنبور حساسیت شدید دارند و حتی ممکن است ندانند بنابراین، این درمان میتواند واکنش های آلرژیک شدید را در پی داشته باشد تا جایی که زندگی فرد را تهدید کند. پس با پزشکتان صحبت کنید و مطمئن شوید که درمان با نیش زنبور گزینه مناسبی برای شما است .

واکنش بدن انسان در مقابل زهر زنبور عسل

بدن افراد مختلف نسبت به به زهر زنبور انسان واکنش های متفاوتی نشان می دهد که بیشتر واکنش های ممکن خطرناک نبوده و ظرف چند ساعت تا چند روز بر طرف می شود ، ولی در حالت حساسیت شدید ، چنان چه بیمار نیش خوده زود به بیمارستان منتقل نشود سبب مرگ وی می شود .

فاقد گرده تأمین شود و تنها تحت شرایط فقدان مطلق گرده است که می توان گفت: «زنبنور عسل به گرده نیاز مطلق دارد یا این فرضیه را رد کرد که چنان نیازی را مطلق قلمداد نکرد.» به هر حال بجاست که وجود هیچ یا مقادیر مختلف گرده در تغذیه زنبور عسل از جنبه های مختلف بازده کلنی و نیز تولید زهر به عنوان یک سوژه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد.


این نکات را آویزه گوش کنید

  • پیش از تجربه شیوه درمانی زنبوردرمانی باید به نکات زیر عمل کنید. رعایت نکردن این نکات ممکن است خطر مرگ را برای شما به همراه داشته باشد.
  • مصرف داروها یا فرآورده‌هایی حاوی الکل مانند شربت دیفن هیدرامین و فرآورده‌های حاوی الکل حتی برای ضدعفونی کردن موضع دریافت تزریق به بیمار توصیه نمی‌شود و همواره به درمانگران پیشنهاد می‌شود برای ضدعفونی کردن موضع تزریق از مواد مشابه دیگر استفاده کنند، زیرا سم نیش زنبور با الکل به هیچ وجه سازگاری ندارد.
  • در دوران بارداری و قاعدگی نباید برای درمان به شیوه زنبور درمانی اقدام کرد.

این عوارض طبیعی‌اند

زنبوردرمانی عوارض درمانی دیگری نیز به دنبال دارد که بروز آنها در بدن چندان نگران‌کننده نیست. به عنوان مثال افرادی که بعد از زنبوردرمانی دچار اختلال خواب، خارش، گرگرفتگی یا حالت تهوع می‌شوند نباید نگرانی چندانی داشته باشند.

زیرا این علائم از جمله عوارضی است که در غالب بیماران پس از دریافت سم زنبور چه به صورت طبیعی و چه به صورت تزریقی دیده می‌شود و بعد از مدت زمان یک تا 2 روز از بین می‌رود یا توصیه‌های ساده‌ای برای تسکین آنها وجود دارد

که از میان آنها می‌توان به تاثیر خمیر ماست و سدر برای کاهش میزان خارش بدن بعد از دریافت سم نیش زنبور اشاره کرد با استفاده از این خمیر می‌توانید التهاب، خارش و قرمزی ناشی از این شیوه درمانی را به حداقل امکان برسانید.

نیش زنبور عسل

این توصیه را جدی بگیرید

همه شیوه‌های درمانی چه در طب رایج و چه در طب مکمل با عوارض جانبی همراه هستند که متناسب با نوع و شیوه درمانی میزان این عوارض ممکن است به حداقل میزان خود برسد. شیوه زنبوردرمانی نیز یکی از این شیوه‌های طبیعی است که علاوه بر امتیازها و راهکارهای موثری که برای درمان بیماری‌ها دارد، می‌تواند عوارض جانبی‌ای را نیز برای بیمار به همراه داشته باشد.

گاهی افرادی که زنبوردرمانی می‌کنند با حالت‌هایی مانند سرگیجه، افت فشار خون، اختلال در تنفس، تهوع و استفراغ شدید، اختلال در دید، برون‌ریزی‌های سطح پوست و بی حالی و غش رو به رو می‌شوند. به توصیه درمانگران و متخصصان زنبوردرمانی هر فردی که بعد از زنبوردرمانی دچار یکی از حالت‌های زیر شد باید خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک برساند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits