دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بوی بد مدفوع چیست و چه زمانی این بو خطر آفرین می شود ؟
62
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بوی بد مدفوع با توجه به دفعات دفع و یا رنگ مدفوع دلایل گوناگونی دارد که در این مقاله به تمام این موارد اشاره شده است. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

علت بوی بد مدفوع

بوی بد مدفوع نشان دهنده تخمیر توسط باکتری ها در روده بزرگ است. مدفوع نباید بوی خیلی بدی داشته باشد. برای مثال افرادی که بدن شان فاقد آنزیم هضم شیر (لاکتوز) است اگر شیر مصرف کنند مدفوع شان بسیار بدبو خواهد شد زیرا شیر در روده باریک شان هضم نمی شود و باقی مانده قند آن وارد روده بزرگ شده و توسط باکتری ها تخمیر می شود.

لازم به ذکر است که کمبود لاکتوز هم می تواند به صورت اولیه وجود داشته باشد و هم به صورت ثانویه و براثر یک بیماری خاص ایجاد شود. اگر فکر می کنید مدفوع تان بوی خیلی بدی دارد، باید در مراجعات پزشکی این موضوع را مطرح کنید تا مشخص شود بیماری خاصی دارید یا صرفا نوع مواد غذایی مصرفی تان دلیل این بوی بد است.

مدفوع فوق العاده بدبو

مدفوع فوق العاده بدبو اغلب با آن چه می خورید در ارتباط است، اما می تواند نشانه ای از یک وضعیت پزشکی نیز باشد. غذاهایی که به درستی گوارش نشده اند به روده بزرگ می رسند و یک فرآیند تخمیر آغاز می شود که قند را به گاز تبدیل می کند.

این روند می تواند مدفوع بسیار بدبو را تولید کند. در یک دستگاه گوارش سالم، غذا در روده کوچک تجزیه شده و احتمالا مقدار چندانی به روده بزرگ نمی رسد تا فرآیند تخمیر شکل بگیرد.

اگر مدفوع شما بویی فراتر از بوی ناخوشایند طبیعی دارد با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است عدم تحمل غذایی یا حساسیت غذایی داشته باشید که باید به آن رسیدگی شود.

شکل مدفوع نشانه چیست ؟

در شرایطی که تغییر در شکل یا تکرر دفع مدفوع می تواند نشانه ای از وضعیتی ساده مانند ابتلا به یبوست باشد، اما همچنین می تواند نشانگر مشکلاتی جدی‌تر از قبیل سندروم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، انسداد روده، یا حتی سرطان روده یا معده باشد.

اگر مشکل شما یبوست نیست، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر مدفوع حالتی نواری یا به اندازه یک مداد پیدا کرده می تواند نشانه ای از انسداد روده یا حتی نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد.

سه حالت غیرطبیعی مدفوع

مدفوع باید قوام خمیری و پیوسته داشته باشد، بنابراین اگر به حالت گلوله گلوله خارج شود و بخشی از آن خشک باشد و بخشی از آن آبکی، طبیعی محسوب نمی شود. در واقع این حالت نشان می دهد مسیر هضم طبیعی نبوده است.

همچنین مواد دفعی باید یکپارچه هضم شده باشند، بنابراین وجود تکه هایی از غذای هضم نشده در مدفوع می تواند نشانه بیماری باشد. به گفته این متخصص طب سنتی، مدفوع باید از نظر بو و تا حدودی رنگ، تابع غذای خورده شده باشد؛ برای مثال اگر فردی غذای حاوی سیر بخورد طبیعی است که مدفوعش کمی بوی سیر خواهد گرفت اما اگر فرد سیر نخورد و مدفوعش بوی سیر بدهد، غیرطبیعی است و باید بررسی شود.

بوی بد مدفوع

مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست ؟

رنگ مدفوع باید از خانواده رنگ زرد باشد. سیاه بودن آن می تواند نشانه خونریزی از معده یا روده باشد. البته زمانی احتمال خونریزی مطرح می شود که مدفوع علاوه بر تغییر رنگ به سیاه یا زرشکی، در عین حال شل و خیلی بدبو هم باشد.

در این حالت فرد حتما باید کولونوسکوپی و در صورت لزوم آندوسکوپی شود. سرطان نیز یکی دیگر از دلایل مدفوع سیاه، شل و بدبو است.

مصرف بعضی داروها مثل «بیسموت» (ضد زخم معده، روده و اسهال مسافرتی) یا قرص آهن هم می تواند باعث سفت و سیاه شدن مدفوع شود.

گاهی اوقات فرد نه داروی خاصی مصرف می کند، نه خونریزی دارد اما مدفوعش سیاه رنگ است، این حالت می تواند به دلیل کمبود مصرف آب اتفاق بیفتد.

رنگ زرد مدفوع نشانه چیست ؟

اگر رنگ مدفوع به سفید نزدیک شود ممکن است نشانه بعضی بیماری های مجاری صفراوی باشد که در این صورت معمولا زردی در چشم نیز دیده می شود. دکتر عباسیان نیز معتقد است مدفوع زردرنگ یا مدفوعی که همراه با آب زرد رنگ است معمولا به دلیل افزایش مایع صفرا دیده می شود.

این حالت بیشتر در افرادی اتفاق می افتد که صفراوی مزاج هستند و بدن های گرم و خشک دارند. این متخصص طب سنتی توصیه می کند که اگر همراه با مدفوع تان خون یا مقدار زیادی صفرا (مایع زردرنگ آبکی) یا کف و بلغم خیلی زیاد دیدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

البته مصرف زعفران، همچنین بعضی داروهای شیمیایی مثل ویتامین های گروه D نیز می توانند رنگ مدفوع را زرد کنند.

قهوه ای بهترین رنگ مدفوع

مدفوع باید طیفی از رنگ قهوه ای یا سبز داشته باشد. به طور معمول، از زمان مصرف غذا تا تبدیل شدن به مواد زائد حدود سه روز طول می کشد. اگر مدفوع طیفی از رنگ سبز را نشان می دهد، ممکن است مدت زمان کمتری برای گوارش سپری شده باشد، اما به طور کلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

سیاه یا قیری رنگ بودن مدفوع ممکن است نشانه ای از وجود خون باشد. خون ناشی از زخم معده یا مشکلات معده با عبور از دستگاه گوارش تیره‌تر می شود.

آیا دارو بر رنگ و بوی مدفوع تاثیر میگذارد ؟

برخی داروها که بدون تجویز نسخه قابل خریداری هستند، مانند پپتو بیسمول می توانند رنگ مدفوع را سیاه سازند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که گوگرد موجود در دستگاه گوارش با بیسموت، ماده فعال دارو، ترکیب می شود و سولفید بیسموت، یک ماده سیاه رنگ، شکل می گیرد.

این تغییر رنگ موقت و بی ضرر است و ممکن است چند روز پس از توقف مصرف دارو نیز ادامه داشته باشد.

ارتباط بوی مدفوع با اجابت مزاج راحت

دفع مدفوع نباید نیازمند فشار بیش از حد باشد. حرکات روده و اجابت مزاج نباید همراه با درد و آسیب باشد. در شرایط ایده آل، مدفوع باید با کمترین میزان فشار دفع شود و احساس تخلیه کامل را داشته باشید

ارتباط اجابت مزاج بیش از اندازه زیاد یا کم با مشکل مدفوع

به طور معمول، اجابت مزاج سه بار یا کمتر در هفته به عنوان یبوست شناخته می شود. در مقابل، تعیین اجابت مزاج بیش از اندازه بر مبنای روزانه دشوارتر است.

برخی افراد به واسطه ژنتیک یا سبک زندگی نیازمند دفع مدفوع سه بار یا بیشتر در روز هستند. مشکل زمانی شکل می گیرد که تغییری چشمگیر در الگوی اجابت مزاج شما رخ دهد.

اگر میزان دفع مدفوع شما به ناگاه از سه بار در هفته به سه بار در روز برسد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد و نباید نادیده گرفته شود.

بوی بد مدفوع

مدفوع بسیار شل (اما نه اسهال)

اگرچه بیماری سلیاک تنها حدود یک درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بنابر ارزیابی های صورت گرفته، 83 درصد آمریکایی های مبتلا به این بیماری از آن بی خبر بوده اند. نشانه های موجود در مدفوع می تواند یکی از نشانگرهای اصلی ابتلا به این بیماری باشد. با ابتلا به بیماری سلیاک، بدن قادر به تحمل گلوتن، پروتئینی در گندم، چاودار، و جو نیست.

مصرف گلوتن موجب از بین رفتن پرزهای روده کوچک می شود و از این رو، فرد قادر به جذب مواد مغذی از غذاهای مصرفی نخواهد بود. این مساله به شل شدن مدفوع منجر می شود. دنبال کردن یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند به جذب مواد مغذی کمک کرده، مدفوع را سفت‌تر سازد، و به بهبود نشانه های دیگر مانند خستگی، درد، نفخ، افسردگی، یا راش ها کمک کند.

شناور شدن گاه به گاه مدفوع

هنگامی که مدفوع به جای آن که غرق شود، شناور می ماند می تواند به معنای وجود گاز اضافی در دستگاه گوارش شما باشد. اگر مقدار زیادی لوبیا، جوانه گندم، کاهو، یا یک وعده غذایی بسیار بزرگ خورده باشید، شناور شدن مدفوع به واسطه گاز کاملا عادی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

با این وجود، اگر شناور شدن زیاد رخ می دهد یا متوجه ظاهر روغنی مانند مدفوع شده اید، این می تواند به وجود چیزی در بدن که از جذب چربی ها از غذا جلوگیری می کند، اشاره داشته باشد.

به عنوان مثال، التهاب یا عفونت در لوزالمعده می تواند از ترشح کافی آنزیم های گوارشی جلوگیری کند. حساسیت غذایی یا عفونت می تواند به پوشش روده آسیب وارد کند که میزان جذب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برای بررسی های دقیق‌تر با پزشک مشورت کرده و آزمایش مدفوع دهید.

دارو می تواند در اجابت مزاج مشکل ایجاد کند

آیا مجبور هستید پشت سرهم از دستشویی استفاده کنید؟ برخی داروها سیستم گوارش انسان را تحریک می کنند. از جمله مقصران بزرگ می توان به آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، ضد اسیدهای حاوی منیزیم، و مهارکننده های پمپ پروتون برای سوزش سر دل اشاره کرد.

اگر نسبت به ایجاد اختلال در اجابت مزاج خود مشکوک هستید، با دکتر مشورت کنید تا دوز داروها دوباره تنظیم شوند.

خون در مدفوع همواره عاملی هشدار دهنده است

حتی اگر مقدار اندکی خون را به صورت دوره ای در مدفوع خود مشاهده کردید با یک پزشک مشورت کنید. خون می تواند نشانه ای از هموروئید، شقاق مقعد، پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ، یا یک بیماری التهابی روده باشد. در بدترین حالت، خون در مدفوع نشانه ای از ابتلا به سرطان است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید تغییر حالت اجابت مزاج است، به خصوص اگر این تغییر ماندگار شود یا اینکه با وقوع حادثه ای شروع شود؛ برای مثال اگر پس از ضربه به شکم یا مصرف یک ماده غذایی خاص متوجه شویم مدفوع مان تغییر قوام یا رنگ داده یا اینکه خون در آن دیده می شود، حتما باید به پزشک مراجعه کنیم، همچنین اگر اجابت مزاج دو تا سه روز صورت نگیرد و شکم کار نکند، حتما باید با پزشک مشورت کرد


بیشتر بخوانید :

علت چسبندگی مدفوع چیست و چگونه درمان میشود ؟

Ova and Parasites در آزمایش مدفوع نشانه چیست ؟

مدفوع هنگام زایمان/ چیکار کنیم موقع زایمان مدفوع نکنیم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (62 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits