دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا احتمال انتقال سل پوستی از ماهی قرمز به انسان وجود دارد ؟
12
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در آستانه سال نو شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان در شبکه های مجازی منتشر شده است. با ما در دلگرم همراه باشید و از شایعه تا واقعیت این موضوع آگاه شوید .

احتمال انتقال سل پوستی از ماهی قرمز به انسان

با نزدیک شدن به پایان سال و داغ شدن بازار خرید شب عید بازار شایعات هم هر روز داغ تر می شود. شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان در شبکه های مجازی منتشر شده است.

خوشبختانه این شایعه تکذیب شده و به گفته سرپرست دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور ماهیان زینتی و قرمز در شمار آبزیان خانگی محسوب می شوند و این گروه به عنوان کم خطرترین در انتقال و انتشار بیماری‌های انگلی و باکتریایی هستند و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

سازمان دامپزشکی کشور برنامه کنترل و نظارت بر مراکز تولید و تکثیر کوچک و بزرگ اینگونه ماهی ها و همچنین توزیع و عرضه را برعهده دارد.

اکنون اصفهان، کاشان و گیلان قطب تولید ماهیان قرمز کشورند و سازمان دامپزشکی کشور سالیانه و به ویژه در ایام پایانی سال بیش از پیش مراکز تولید و تکثیر، توزیع و عرضه و نگهداری ماهیان قرمز را مورد کنترل و پایش قرار می دهد.

طبق پایش های صورت گرفته در مراکز تکثیر ماهیان قرمز، هیچگونه بیماری ویروسی کوئی هرپس و بیماری های باکتریایی در بین این نوع آبزیان دیده نشده است.

سرپرست دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: اکنون نمونه برداری ها و پایش های صورت گرفته از ۲۵۰ مرکز تولید و تکثیر بزرگ این نوع از آبزیان زینتی و حتی برخی مراکز کوچک و روستایی انجام شده است.

انتقال سل پوستی از ماهی قرمز به انسان

انتقال سل پوستی از ماهی قرمز به انسان

البته با تمام این صحبت ها بهتر است به ماهی قرمز نه گفت و آنرا از سفره هفت سین حذف کرد. نه تنها به این علت که ماهیان قرمز مانند سایر موجودات زنده دارای بیماری‌های مشترک با انسان هستند و بیماری‌های پوستی، عفونت‌های گوارشی، سل پوستی از طریق این ماهیان قابل انتقال به انسان هستند و احتمال انتقال بیماری سل و ... وجود دارد.

بلکه باید بدانیم گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین ربطی به سنت و آیین نوروزی ما ندارد و طی سالهای متمادی رفته رفته رسم شده است. گذاشتن ماهی قرمز در یک تنگ کوچک بدون نور خورشید؛ استرس وارد کردن به ماهی، دست زدن به ماهی داخل آب و ضربه زدن به تنگ ماهی سبب کوتاه شدن عمر ماهی‌ها می‌شود و این کار به هیچ وجه انسانی نیست.

separator line

بیشتر بخوانید:

بیماری سل (پیشگیری و درمان)

درمان بیماری پوستی کلین پلان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits