دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
wbc در آزمایش مدفوع نشان دهنده چه بیماریهایی میباشد ؟
40
زمان مطالعه: 9 دقیقه
در آزمایش wbc به دنبال گلبول سفید در مدفوع میگردند . این امر می تواند به پزشک کمک کند تا علت اسهال یا عفونت در سیستم گوارش ‏را تشخیص دهد.

wbc در آزمایش مدفوع

سلول های سفید خون، که همچنین به عنوان ‏leukocytes‏ نامیده می شوند، سلول های سیستم ایمنی هستند که اگر در معرض اسهال یا ‏عفونت باشند ، می توانند در مدفوع ظاهر شوند. این نوع اسهال ممکن است نشانه ای از عفونت ناشی از باکتری هایی مانند ‏shigella‏ ، ‏Clostridium difficile، ‏campylobacter‏ یا ‏salmonella‏ باشد. همچنین ممکن است در بیماری التهابی روده، مانند بیماری کرون یا ‏غیره رخ دهد

گلبول سفید که به آن لکوسیت (Leukocyte) هم گفته می شود اگر در مدفوع مشاهده شود نشانه ای از اختلال در دستگاه گوارش است. تعداد گلبول های سفید در مدفوع بر نوع بیماری، میزان درد و ناراحتی فرد تاثیر گذار است.

مهمترین علت وجود گلبول های سفید(WBC) در مدفوع بیماری التهابی از جمله التهاب روده است که شایع ترین آنها بیماری های کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است که از وجود گلبول های سفید/لکوسیت در مدفوع به این نوع بیماری ها پی می برند. همچنین از وجود گلبول های سفید (WBC) در مدفوع برای تشخیص بیماری هایی مانند اسهال التهابی که توسط باکتری هایی ماند کلستریدیوم، سالمونا و غیره ایجاد شده و سبب التهاب دستگاه گوارش می شوند، استفاده می کنند.

معمولا پزشکان برای افرادی که مدفوع بسیار شل یا روان داشته، خون(گلبول قرمز) یا موکوس در مدفوع آنها مشاهده شده، دل درد یا دل پیچه شدید یا تب دارند، تست گلبول سفید یا لکوسیت مدفوع را تجویز می کنند. البته بعضا ممکن است افرادی با وجود این ناراحتی ها در تست مدفوع آنها گلبول سفید مشاهده نمی شود که در این حالت باید دیگر تست ها مدفوع بررسی گردند.

علل وجود گلبول سفید در آزمایش مدفوع

وجود لکوسیت در مدفوع می تواند نشان از اختلال دستگاه گوارش باشد. تعداد لکوسیت در مدفوع، نوع بیماری و میزان درد و رنج را نشان می دهد.

اسهال التهابی

اسهال التهابی توسط باکتری هایی مانند کلستریدیوم، سالمونلا، شیگلا، کمپیلوباکتر و … ایجاد می شود. در این موارد، دکتر می تواند مدفوع را برای آزمایش سلول های سفید خون که موجب التهاب در دستگاه گوارش شده اند، تست کند.

اگر اسهال التهابی دارید، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید

  • دفعات زیاد مدفوع کوچک و یا آبدار
  • وجود خون یا مخاط در مدفوع
  • گرفتگی شدید یا درد در شکم شما
  • تب

بیماری التهابی روده (IBD)

کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی روده است که بر روده بزرگ تاثیر می گذارد. این بیماری در فعالیت های روزانه به دلیل ایجاد تکرر اسهال، درد و خستگی اختلال ایجاد می کند. بیماری کرون نیز یکی از ناراحتی های دستگاه گوارش است که باعث التهاب و تورم می شود. حضور سلول های سفید خون در مدفوع می تواند یک شاخص برای تشخیص التهاب در دستگاه گوارش باشد. بیماری التهابی روده به سختی درمان شده و بسیاری از پزشکان به بیماران توصیه می کنند علاوه بر درمان، محرک در رژیم غذایی شناسایی و از مصرف آنها امتناع کرده و همچنین شیوه زندگی خود را تغییر دهند.

یک مطالعه در مجله Clinical Gastroenterology and Hepatology منتشر شده است که در آن اشاره شده که رژیم غذایی با چربی بالا یک عامل شایع در بسیاری از افراد مبتلا به IBD است. همچنین مشخص شد که یک رژیم غذایی حاوی میزان زیادی گوشت (به خصوص گوشت قرمز)، تخم مرغ، پروتئین و الکل می تواند منجر به عود بیماری التهابی روده شود. بسیاری از افرادی که با بیماری التهابی روده دست و پنجه نرم می کنند دچار مشکل هضم محصولات لبنی هستند. پزشکان به چنین افرادی توصیه می کنند وعده های غذایی کم حجم و مایعات زیاد مصرف کنند.

محققان در مجله Digestive Diseases and Sciences اشاره کرده اند، بیماران مبتلا به این مشکلات، گزارش داده اند که مصرف ماست، برنج و موز اغلب به بهبود حملات بیماری التهابی روده کمک می کنند.

بنابراین، اگر شما به IBD مبتلا هستید سعی کنید یک یادداشت غذایی برای شناسایی غذاهای خاص که باعث ایجاد و سپس قطع و یا کاهش علائم می شوند تهیه کنید و آن ها را از برنامه غذایی حذف کرده و ی به آن اضافه کنید.

علت انجام آزمایش آنالیز مدفوع چیست ؟

آزمایش آنالیز مدفوع به دلایل زیر انجام می شود:

  1. کمک به تشخیص بیماری های دستگاه گوارش، کبد و پانکراس . وجود آنزیم های پانکراس مثل تریپسین و الاستاز ممکن است در مدفوع به تشخیص بیماری پانکراس کمک کند.
  2. کمک به تشخیص علت علایم گوارشی مثل اسهال، اسهال خونی، افزایش تولید گاز، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، نفخ، درد شکمی، گرفتگی و تب.
  3. غربالگری سرطان کولون با بررسی خون مخفی.
  4. بررسی وجود انگل مثل کرمک و یا ژیاردیا.
  5. بررسی علت عفونت مثل باکتری، قارچ و یا ویروس.
  6. بررسی عدم جذب مواد غذایی توسط دستگاه گوارش. برای این آزمایش تمام مدفوع به مدت ۷۲ ساعت جمع آوری می شود و سپس از نظر وجود چربی و فیبر مواد غذایی مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش مجموعه ۷۲ ساعته مدفوع و یا آزمایش کمی مدفوع چرب نامیده می شود.
  7. با پزشک خود در مورد نگرانی که در مورد آزمایش دارید صحبت کنید٬ احتمال خطر آن ٬نحوه انجام آزمایش یا نتایج احتمالی آزمایش. این کار به شما کمک می کند که اهمیت این آزمایش را متوجه شوید٬

چه آزمایشهایی با آزمایش wbc همراه است ؟

لاکتوفرین یا کالپروتکتین، که مواد ساخته شده توسط برخی از گلبول های سفید است.

آمادگی لازم برای انجام آزمایش wbc در مدفوع چیست ؟

بسیاری از داروها می توانند نتیجه آزمایش را تغییر دهند. ممکن است نیاز باشد مصرف بعضی از داروهای خود را مثل آنتی اسید ها، داروهای ضد اسهال، داروهای ضد انگل، آنتی بیوتیک ها، مسهل ها و داورهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) به مدت ۱ تا ۲ هفته قبل از انجام آزمایش را قطع کنید. باید پزشک را در مورد هر نوع دارویی که مصرف می کنید (چه با نسخه چه بی نسخه) مطلع سازید.

wbc در آزمایش مدفوع

آزمایش wbc در مدفوع چگونه انجام می شود ؟

پزشک مربوطه یک ظرف خاص با یک مخزن محکم برای قرار دادن نمونه مدفوع در اختیار شما قرار می دهد. اگر شما قادر به تولید نمونه ‏مدفوع نیستید، پزشک شما ممکن است یک نمونه را با قرار دادن سواب در مقعد جمع آوری کند.‏

نمونه مدفوع در منزل، مطب پزشک، بیمارستان و یا کلینیک قابل جمع آوری است. اگر نمونه را در منزل جمع آوری کرده اید باید همان روز به آزمایشگاه منتقل کنید.

ممکن است نیاز باشد بیش از یک بار نمونه بدهید ( ۱ تا ۳ روز).

نکات مورد توجه در جمع آوری نمونه مدفوع

  1. قبل از جمع آوری نمونه مدفوع، ادرار کنید تا نمونه مدفوع به ادرار آلوده نشود.
  2. قبل از نمونه برداری از دستکش استفاده کنید. چون مدفوع حاوی میکروب است و می تواند باعث گسترش عفونت شود. بعد از در آوردن دستکش نیز دست های خود را بشوئید.
  3. نمونه مدفوع را در ظرف خشک و بدون ادرار جمع آوری کنید.
  4. هم نمونه جامد و هم مایع را جمع آوری کنید.
  5. نمونه را از کاسه توالت جمع آوری نکنید.
  6. نمونه مدفوع با دستمال توالت، صابون و آب تماس نداشته باشد.
  7. بر روی ظرف نمونه اسم و مشخصات خود و تاریخ جمع آوری نمونه را بنویسید. از یک ظرف برای جمع آوری در هر روز استفاده کنید و جمع آوری تنها یک بار در روز انجام شود.
  8. نمونه را در اولین فرصت به آزمایشگاه منتقل کنید.
  9. اگر نمونه گیری مدفوع در مطب پزشک و یا بیمارستان انجام شده، ظرف مدفوع را در زیر صندلی توالت و یا لگن بیمار بستری قرار دهید.
  10. اگر نمونه از نظر چربی مورد بررسی قرار می گیرد، باید ۳ روز متوالی نمونه گیری انجام شود. نمونه باید هر روز صبح جمع آوری شود. نمونه را در ظرف مخصوص قرار داده و در یخچال بگذارید.
  11. اگر پسممکن از سفر به خارج از کشور علایم گوارشی داشتید، ممکن است نیاز باشد تا نمونه را به مدت ۷ تا ۱۰ روز جمع آوری کنید.
  12. نمونه کودکان است از پوشک آن ها ( در صورتی که مدفوع حاوی ادرار نباشد) و یا از طریق لوله کوچکی که در مقعد قرار می دهند، جمع آوری شود.
  13. گاهی اوقات نمونه از طریق سواب حاوی نگهدارنده از مقعد جمع آوری می شود. سواب را وارد مقعد می کنند، می چرخانند و سپس خارج می کنند و در ظرف تمیزی قرار داده و به آزمایشگاه منتقل می کنند.

آزمایش مدفوع طبیعی

  • مدفوع به نظر قهوه ای، نرم و با قوام مشخص است.
  • مدفوع خون، موکوس، چرک، باکتری مضر، ویروس، قارچ و انگل ندارد.
  • مدفوع شکل همانند تیوب دارد.
  • PH مدفوع ۷ تا ۷.۵ است.
  • مدفوع شامل کمتر از ۰.۲۵ گرم بر دسی لیتر قند به عنوان عامل کاهنده است.
  • مدفوع شامل ۲ تا ۷ گرم چربی در ۲۴ ساعت است.

آزمایش مدفوع غیر طبیعی

  • مدفوع سیاه، قرمز، سفید، زیر و یا سبز است.
  • مدفوع مایع و یا بسیار سفت است.
  • حجم مدفوع خیلی زیادی وجود ندارد.
  • مدفوع شامل خون، مخاط، چرک و باکتری ، ویروس و قارچ و یا انگل ها است.
  • مدفوع شامل سطوح پائین آنزیم ها است از جمله تریپسین، و یا الاستاز.
  • PH مدفوع کمتر از ۷ و یا بالاتر از ۷.۵ است.
  • مدفوع شامل ۰.۲۵ گرم بر دسی لیتر و یا بیشتر قند به عنوان عامل کاهنده است.
  • مدفوع شامل بیش از ۷ گرم در ۲۴ ساعت چربی است ( اگر دریافت چربی شما حدود ۱۰۰ گرم در روز باشد.)
  • بسیاری شرایط می تواند آنالیز مدفوع را تحت تاثیر قرار دهد. پزشک با شما در مورد نتایج غیر طبیعی که با علایم بالینی شما مرتبط باشد، صحبت می کند.

نتایج آزمایش wbc در مدفوع (گلبول های سفید) چیست ؟

نتایج این آزمون به عوامل متعددی وابسته است از قبیل سن - جنسیت - سابقه بیماری و پزشکی گلبول های سفید در مدفوع ممکن است به این ‏معنی باشد که التهاب در دستگاه گوارش شما وجود دارد.اما یک نتیجه منفی احتمال نبود مشکل را منتفی نمیکند زیرا برخی از افراد مبتلا به ‏این بیماری، گلبول سفید را در مدفوع خود ندارند.‏

چگونه خطا در آزمایش wbc مدفوع رخ میدهد ؟

ادرار یا دستمال توالت ممکن است نمونه را آلوده کند . همچنین نوشیدن شیر میتواند نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد.‏

آمادگی برای آزمایش wbc در مدفوع

بهتر است پزشک مربوطه را در رابطه با مشکلات بهداشتی که دارید. همچنین در رابطه با ویتامین ها - مکمل های غذایی و داروهایی که ‏استفاده میکند آگاه کنید .‏


بیشتر بخوانید :

بررسی کامل Consistency در آزمایش مدفوع

Ova and Parasites در آزمایش مدفوع نشانه چیست ؟

علت چسبندگی مدفوع چیست و چگونه درمان میشود ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (40 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits