دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه‌ های پیشگیری از ورود کرمک یا انگل به بدن چیست ؟
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رعایت اصول بهداشتی از جمله شستشوی کامل دست‌ها و پخت صحیح انواع گوشت بهترین روش‌ برای جلوگیری از ورود کرم انگلی به بدن است. انگل‌هایی که انسان را به عنوان میزبان انتخاب می‌کنند، تفاوت‌هایی باهم دارند اما روش پیشگیری از ابتلا به آن‌ها تقریبا یکسان است.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راههای جلوگیری از ورود کرمک یا انگل به بدن بیشتر آشنا شوید

به موجوداتی که داخل یا روی بدن دیگر جانداران زندگی و از بدن آن موجودات تغذیه می‌کنند، انگل می‌گویند. انگل‌ها براساس زندگی روی بدن میزبان یا داخل آن به دو دسته برون‌زی و درون‌زی تقسیم می‌شوند. شایع‌ترین انگل کرم‌های روده‌ای هستند که در دسته درون‌زی‌ قرار می‌گیرند. در ادامه با روش‌های جلوگیری از ورود کرم انگلی به بدن آشنا می‌شوید.

انگل از کجا وارد بدن می‌شود ؟

اصلی‌ترین راهی که انگل‌ها وارد بدن انسان می‌شوند، دهان است. اکثرا با خوردن تخم این موجودات، انگل وارد بدن انسان می‌گردد. خوردن آب و غذای مسموم و همچنین نشستن دست هنگام غذا خوردن که اکثرا در اطفال دیده می‌شود، اصلی‌ترین راه‌های انتقال انگل هستند. خوردن دست آلوده به دهان و انتقال تخم‌های انگل به داخل بدن، سپس طی شدن مراحل رشد این موجود، علامت‌های حضور خود را در بدن بروز می‌دهند.

علائم داشتن انگل

مهمترین علایم این بیماری اختلالات دستگاه گوارش (درد شکم،‌ تهوع، استفراغ، ‌پرآبی دهان، پرخوری،‌ لاغری) اختلالات دستگاه تنفس و همچنین اختلالات عصبی مانند لرزش و تشنج، عصبانیت و زودرنجی، دیدن خوابهای آشفته،‌ پریدن از خواب، سردرد و سرگیجه است.

تخم این انگل از راه آب، خاک و غذای آلوده وارد بدن میشود.

جلوگیری از ورود کرم‌ انگلی به بدن

  1. دقت کافی در پخت کامل گوشت گاو
  2. شستشوی مکرر دستها با آب و صابون بخصوص قبل از غذا خوردن و بعد از مستراح
  3. کوتاه نگهداشتن ناخنها
  4. جوشاندن آب آشامیدنی در جاهائی‌ که آب لوله‌کشی وجود ندارد.
  5. جوشانیدن ظروف و البسه در خانواده‌ای که فرد مبتلائی در آن باشد،‌ برای از بین بردن تخم انگلها
  6. جلوگیری از بازی کودکان باخاک آلوده و همچنین وادار ساختن کودکان به شستن دستها با آب و صابون بعد از هر بازی
  7. خودداری از خوردن آب آلوده
  8. نخوردن سبزی خام در نقاط آلوده
  9. خودداری از اجابت مزاج در خارج از مستراح
  10. استفاده نکردن از کود مستراحی تازه در جالیزارها و مزارع سبزیکاری و صیفی کار و باغهای میوه
  11. مراجعه به پزشک و دقت در مداوای صحیح مبتلایان
  12. درمان همزمان تمامی افراد خانواده‌ای که فردی از آن مبتلا به انگل است و همچنین جوشاندن لباسهای زیر و ملافه‌ای رختخواب در روزهای درمان
  13. شستشوی کامل سبزیجات و میوه‌جات خام و ضدعفونی کردن آنها قبل از مصرف بخصوص اگر از مزارع با کود حیوانی حاصل شده باشد.

راههای جلوگیری از انگل روده به بدن

انواع کرم‌های انگلی مضر برای انسان

انگل‌های روده‌ای گوناگونی وجود دارد که علامت‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند که در ادامه به انواعی از آن و روش‌های پیشگیری از ابتلا به آن اشاره می‌کنیم.

در اثر خاراندن نشیمنگاه تخم انگل در زیر ناخن‌ها جمع میشود و یا به انگشتان مبتلا می چسبد بیمار با گذاشتن انگشتان خود در دهان تخم انگل را وارد دستگاه گوارش خود می کند که این تخم تبدیل به کرم شده و این عمل را خودآلودگی می‌گویند. این انگل بوسیله آب و غذای آلوده، البسه و ظروف آلوده، هوا و خاک آلوده هم سرایت می‌کند.

۱. اکسیور (کرمک)

اکسیور‌ها در تمامی نقاط بدن می‌تواند نفوذ کند. علامتی که این کرم بعد از استقرار در بدن از خود نشان می‌دهد، خروج کرم‌های ماده بارور از مقعد به هنگام دفع مدفوع است. بعد از خروج این کرم و حرکت ان در نواحی مقعدی، خارش و التهاب ایجاد می‌کند. این زخم‌ها در کودکان بسیار خطرناک‌تر است به صورتی که کودکان با خاراندن زیاد باعث زخم این ناحیه شده که سبب ورود باکتری نیز می‌گردد که باعث چرک کردن زخم می‌شود. خارش این نواحی اکثرا در هنگام خواب بسیار شدید شده و باعث بی‌خوابی می‌شود.

ضربه دیگری که خاراندن می‌تواند به بدن بزند این است که پس از خاراندن مناطق آلوده، تخم انگل زیر ناخن فرد بیمار جمع شده و پس از این اتفاق با نشستن دست و تماس آن با دهان سبب انتقال دوباره تخم به بدن می‌گردد. به این عمل خودآلودگی می‌گویند.

این انگل بوسیله آب و غذای آلوده، لباس‌های آلوده شده و ظرف‌های آلوده، هوا و خاک آلوده هم به بدن انسان منتقل می‌شود. شست و شوی دست قبل از آب و غذا خوردن، کوتاه کردن ناخن‌ها و مراجعه به پزشک در صورت مشاهده اعلائم آن روش‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به این انگل است.

۲. تنیا (کرم کدو)

این نوع کرم‌ها از طریق خوردن گوشت خام و نیمه پخت گاو و همچنین خوک وارد بدن انسان می‌شود. نوعی که از طریق گاو منتقل می‌شود، خطرناک‌تر است، زیرا این نوع انگل، به صورت طولانی بدن را بیمار کرده و نیز باعث ضعف و کم خونی شدید می‌گردد. دقت در پخت گوشت گاو سبب می‌شود که راه انتقال این انگل به بدن بسته شود.

۳. لارو (نوزاد)

این نوع انگل در گوشت آلوده گاو و گوساله دیده می‌شود که اندازه آن تقریبا هم اندازه یک نخود است با چشم به راحتی دیده می‌شود. این کرم‌ها سبز رنگ هستند. اگر این کرم وارد بدن شود به سرعت تکثیر می‌شود که باعث می‌شود دفع و درمان آن به سختی صورت گیرد. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید در خوردن گوشت گاو و گوساله دقت کرد که به این کرم آلوده نباشد.

۴. آسکاریس

کرم آسکاریس دراز و استوانه‌ای شکل است. وقتی بالغ شود اندازه آن به چهل و پنج سانتی‌متر می‌رسد. آلودگی و ابتلا به این انگل در تمام نقاط جهان دیده می‌شود. اما اکثرا قاره آسیا منطقه اصلی وجود این نوع کرم است و یکی از شایع‌ترین مرض‌های انگلی ایران است.

این نوع کرم‌ها تخم گذار هستند. تخم‌های این نوع کرم در سردی و رطوبت و در مقابل بعضی از مواد شیمیایی خیلی مقاوم هستند ممکن است تا ۵ سال زنده بمانند، اما در خشکی و مقابل نور آفتاب نمی‌توانند چند هفته نیز دوام بیاورند.

اختلال در دستگاه گوارش و تنفسی، تشنج، دیدن خواب آشفته، سردرد، سرگیجه و دوران سر از علائم ابتلا به کرم آسکاریس است. تخم این نوع انگل از طریق آب و خاک و غذا وارد بدن انسان می‌گردد. رعایت بهداشت فردی بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به این نوع انگل است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits