دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل سوزش سر معده بعد از خوردن غذا
26
زمان مطالعه: 11 دقیقه
دل دردهای بعد از خوردن غذا و سوزش سر دل و سوزش سر معده هنگام صرف غذا می تواند دلایل زیادی داشته باشد با ما همراه باشید تا دلایل این عارضه را برای شما شرح دهیم و سپس 25 راهکار خانگی برای کم شدن یا از بین بردن آن بیان کنیم.

چرا بعد از خوردن غذا دل درد میگیریم

فرقی نمی‌کند که معده درد یا شکم درد داشته باشید. از حالت تهوع گرفته تا سوزش سر دل و سندروم روده تحریک پذیر و هر بیماری دیگر مربوط به معده، اغلب با درمان‌های خانگی و به صورت طبیعی تسکین می‌یابند. در این مطلب قصد داریم 25 علت سوزش سر دل و درد معده بعد از خوردن غذا را به صورت تیتر وار بیان کنیم و سپس 25 راهکار برای کم کردن یا از بین بردن این مشکل پیشنهاد دهیم.

ابتدا دلایلی که باعث می شود شما هنگام غذا خوردن یا بعد از آن دل درد بگیرید یا سر دلتان بسوزد :

  1. ورم معده و رفلکس از علل ایجاد سوزش معده و سوزش سر دل
  2. خواب ناکافی و عدم استراحت کافی
  3. سوزش معده در اثر آلرژی به مواد غذایی
  4. عفونت دستگاه ادراری
  5. وزن زیاد و فشار روی دستگاه گوارش
  6. بیماری سلیاک و احتمال ابتلا به سوء تغذیه
  7. بارداری و به همراه آن کوچک شدن معده و فشار روی آن
  8. وجود اسید بیش از حد معده
  9. سیگار عامل ایجاد سوزش سر دل و درد دستگاه گوارش
  10. نقش ناراحتی های عصبی در سوزش معده
  11. عفونت کیسه‌ی صفرا
  12. عفونت موجود در دستگاه گوارش یا روده
  13. یبوست و مشکل در اجابت مزاج
  14. چاقی و رابطه ی آن با ریفلاکس معده
  15. سوء هاضمه
  16. وجود سنگ صفرا
  17. استفاده ی زیاد از غذاهای سرخ کردنی و فست فودها
  18. سنگ کلیه
  19. استفاده از نوشیدنی های گازدار
  20. دردهای زمان قاعدگی
  21. مشکل آپاندیس
  22. استرس و اضطراب بیش از اندازه
  23. نوشیدن زیاد مایعات وسط وعده های غذایی
  24. استفاده ی زیاد از نوشیدنیهای الکلی
  25. استفاده از یکسری دارو ها و عوارض آن

علت سوزش سر دل بعد از خوردن غذا

علت سوزش سر دل بعد از خوردن غذا

درمان سوزش سر معده

حال با استفاده از مواد گیاهی از اثرات تلخ و عوارض استفاده از داروهای شیمیایی خودداری کنید و از روش های درمان درد معده گیاهی بهره ببرید. در اینجا 25 راهکار خانگی که می تواند تاثیر زیادی روی درد معده بعد از غذا باشد ارایه می دهیم . ما را همراهی کنید .

1 - درمان معده درد با چای رووبیوس

همانطور که می‌دانید، مشکلات معده تا حد زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی و غذاهایی که می‌خوریم، قرار دارند. چای رووبیوس با توجه به سطح بالایی از فلاونوئیدها باعث کاهش و درمان ناراحتی‌های معده می‌شود. این چای به بهبود اسهال، حالت تهوع، ناراحتی معده، سوء‌هاضمه و به کاهش التهاب کمک می‌کند. اگر کودک شما از کولیک رنج می‌برد، چای رووبیوس ماده‌ای فوق‌العاده برای تسکین درد کولیک است.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

2 - نوشابه

جالب است بدانید نوشابه در از بین بردن ناراحتی معده موثر است. بی کربنات سدیم موجود در نوشابه به از بین بردن ریفلاکس اسید، سوزش سر دل و زخم معده کمک می‌کند. تولید بیش از حد اسید معده از مصرف غذاهای تند، خوردن بیش از حد الکل، استرس و عوامل دیگر به وجود می‌آید و موجب بازگشت اسید به مری، ریفلاکس و سوزش معده می‌شود. اگر این اتفاق دائم رخ دهد می‌تواند به دیواره‌های روده آسیب رسانده و منجر به سرطان شود. اسیدیته اغلب همراه با مسائل دیگر مانند حالت تهوع، صرع، نفخ و یا استفراغ همراه است. نوشابه می‌تواند این اسید را خنثی کند.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

3 - درمان معده درد با دمنوش زنجبیل

زنجبیل به تسکین دهنده سیستم گوارش معروف است. بر اساس مطالعات زنجبیل اسید معده را مسدود کرده و باکتری‌های معده را سرکوب می‌کند. برای ساختن دمنوش زنجبیلی، دو فنجان آب جوش را با چند تکه ریشه زنجبیل دم کنید. در حالت ایده‌آل، بهتر است 20 دقیقه قبل از ناهار یا شام دمنوش زنجبیل بنوشید.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

4 - گشنیزگیاهی مفید برای درمان درد معده

گشنیز از خانواده جعفری دارای رایحه خوش بواست که مقوی معده، ضداسپاسم، ضددرد (دل درد)، ضدمیکروب، ضدقارچ، تقویت کننده قوای جنسی، هضم کننده غذا، صفراآور، آرام بخش، کاهش دهنده قندخون، کاهش دهنده چربی خون و کاهش دهنده فشارخون می باشد.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

5 - میوه پاپایا

پاپایا میوه‌ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری از مناطق حاره‌ای از جمله هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین کشت می‌شود. اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید پاپایا بخورید. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به هضم غذا کمک کرده و مانع از تشکیل گاز در معده می‌شود.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

6 - زیره سبزمفیدترین گیاه برای درمان درد معده

خواص زیره سبز : بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم، افزایش دهنده شیر مادران شیرده ، ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده،عرق آور، ضد سم، ضد صفرا، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، هضم کننده غذا و ادرار آور و دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوان می باشد.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

7 - تاثیر مثبت هل در گوارش بهتر غذا و درمان دردمعده

هل دارای طبع گرم و خشک است که جویدن دانه های آن پس ازغذا به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می کند و می تواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد.خواص هل : پایین آورنده تب ، تسکین دهنده درد رماتیسم ، برطرف کننده ترشی معده ، تقویت کننده معده و روده ، بهبود دهنده هضم غذا ، تقویت کننده قلب ، بادشکن ، تقویت کننده بدن است.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

8 - دارچین یکی دیگر از دارو های پرطرفدار معده درد

دارچین ادویه ای گرم و خوش طعم است که موجب تسکین معده درد و حالت تهوع می شود . بهترین حالت خوردن دارچین بدین گونه است که باید یک قاشق مرباخوری دارچین را به مدت ۱۰ دقیقه در آب به حجم یک لیوان جوشاند و بعد نوشید.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

9 - برگ نعنا

برگ‌های نعناع دارای ماده‌ای به نام منتول هستند. ساختن دمنوشی با برگ‌های نعناع درمانی موثر برای پریشانی‌های گوارشی است. این گیاه به کاهش انقباضات معده و روده کمک می‌کند و باعث تسکین تهوع و درد معده می‌شود. آب نبات نعناع یا جویدن برگ‌های آن به خصوص برای کاهش احساس تهوع موثر است.

10 - سرکه سیب

سرکه سیب، به طرز شگفت انگیزی برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات گوارشی موثر است. نوشیدن یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب و یک لیوان آب می‌تواند به سرعت سوزش سر دل را تسکین دهد. سرکه سیب هم‌چنین حاوی تعدادی از اسید های مهم و سالم است.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

11 - بادرنجبویه و تاثیر فوق العاده آن بر کاهش درد معده

بادرنجوبه گیاهی از خانواده نعناع است که شباهت زیادی به نعناع دارد ولی دارای بوی متفاوت است. این گیاه پر مصرف دارویی که از گیاهان مشهور به نام ملیسا از زمان های قدیم در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان ضدنفخ، ضدتب ، ضددرد، ضدباکتری، ضدویروس تبخال، ضدهیستامین، ضدتب، ضدنفخ، آرام بخش، خواب آور، مقوی قلب، مقوی معده و ضداسپاسم است.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

12 - گلاب درمان سریع معده درد

برای رهایی از حالت تهوع و شکم درد گلاب بنوشید .معجون گلاب و عسل را فراموش نکنید.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

13 - درمان درد معده با جوش شیرین

جوش شیرین برای معده دردهای شدید خوب است. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید .

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

14 - شیرین بیان و کاهش درد معده

مبتلایان به رفلاکس برای رفع مشکلشان باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند . مصرف عصاره شیرین بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل درد و دل پیچه موثر است.

درباره ی شیرین بیان بیشتر بخوانید : ۳۸ خاصیت باور نکردنی شیرین بیان

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

15 - درمان درد معده با عرق زنیان

عرق زنیان برای افرادی که پس از مصرف غذا های سنگین و گوشتی دچار احساس سنگینی معده می شوند ، تجویز می شود.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

16 - بومادران بهترین درمان کننده معده درد

بو مادران برای درمان ناراحتی شکم، اسهال ، دل درد، خونریزی معده، تنظیم قاعدگی زنان، اشتها آور، نیرو بخش و مسکن و سوزش ادراراستفاده می شود .

در این رابطه بیشتر بخوانید : خاصیت دارویی و درمانی عرق بومادران

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

17 - چای بابونه

چای بابونه ایده آل است نه تنها برای تسکین درد معده، بلکه برای آرام کردن اعصاب هم عالی است. چون یک معده عصبی هم به درد معده منجر می‌شود. چای بابونه خواب‌آور است. پیشنهاد می‌دهیم این چای را قبل از خواب دم کرده و بنوشید. مقداری لیمو عطر و طعم بی‌نظیری به این چای می‌دهد.

در این رابطه همچنین بخوانید : ۵۴ خاصیت حیرت انگیز بابونه برای درمان بیماری ها

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

18 - درمان درد معده با عسل

ترکیب عسل و مواد دیگر بهترین درمان برای درد معده است , با آرد گندم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید. همچنین ریشه و برگ تازه کرفس را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید . شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم میکند. به سالمندان توصیه میشود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.

همچنین بخوانید : ۱۰ خاصیت درمانی فوق العاده عسل

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

19 - لیمو ترش و زنجبیل

به خواص زنجبیل و فواید آن برای معده اشاره کردیم. لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که عملکرد سیستم ایمنی سالم و هضم را بهبود می‌بخشد. ترکیب لیمو و زنجبیل یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای مبارزه با آنفولانزا و بیماری‌های ناحیه شکم است.مقداری زنجبیل داخل آبمیوه‌گیری ریخته و آب آن را بگیرید. آب لیمو ترش و آب زنجبیل را با مقدار آب مخلوط کرده و بنوشید.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

20 - مصرف پروبیوتیک‌ها

غذاهای دارای پروبیوتیک احساس سوزش معده، درد و ناراحتی ناشی از اسیدیته‌ی بالا و مشکلات دستگاه گوارش را بهبود می‌دهند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که سلامت روده‌ و سلامت کل دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند.مصرف غذاها و نوشیدنی‌های محتوی پروبیوتیک‌ها موجب توازن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود و از تشکیل اسید اضافی در معده جلوگیری می‌کند. ماست، برخی از محصولات لبنی، محصولات حاصل از سویا، کفیر، ساورکرات (کلم‌شور تخمیری)، شکلات تلخ و چای کمبوچا منابع خوبی برای تأمین پروبیوتیک‌ها هستند.

در ارتباط با پروبیوتیک ها بیشتر بدانید : خواص شگفت انگیز پروبیوتیک ها

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

21 - آب آلوئه‌ورا

آب آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و محتوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه‌ای است که علاوه بر سم‌زدایی بدن، گوارش را بهبود می‌بخشند. براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی طب سنتی چینی به‌ چاپ رسید، آب آلوئه‌ورا علائم رفلاکس اسیدی را بدون هرگونه عوارض جانبی کاهش می‌دهد. آب آلوئه‌ورا با خاصیت ضدالتهابی‌اش تولید اسید را کاهش می‌دهد. قبل از وعده‌های غذایی نصف فنجان آب آلوئه‌ورا بنوشید. بهتر است از آب آلوئه‌ورایی استفاده کنید که اجزای با خاصیت ملین از آن جدا شده‌ باشد.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

22 - جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون‌ شکر راهکاری ساده برای مبارزه با سوزش معده است. جویدن آدامس، ترشح بزاق دهان را افزایش می‌دهد. بزاق خاصیت قلیایی دارد. وقتی آب دهان را قورت می‌دهید، خاصیت قلیایی آن اسید معده را خننثی می‌کند و فورا سوزش معده را تسکین می‌دهد.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

23 - مصرف زیاد آب

آب pH خنثی دارد و می‌تواند به خنثی‌ کردن اسید معده کمک کند پس تا می‌توانید آب بنوشید.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

24 - جویدن طولانی مدت هر لقمه از غذا

برای کمک به هضم غذا، بهتر است غذا را به‌خوبی بجوید.

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

25 - استفاده از مواد غذایی فیبردار

برای کمک به دستگاه گوارش، رژیم غذایی مغذی و سرشار از فیبر را دنبال کنید. همچنین به‌ جای دو وعده‌‌ غذایی سنگین، پنج یا شش وعده‌ غذایی سبک‌تر در روز داشته باشید تا هضم غذا راحت‌تر شود.

کدام مواد غذایی فیبر بیشتری دارند : ۴۳ تا از بهترین مواد غذایی پر فیبری که تا کنون نمی دانستید!

پاسخ به سوالات پزشکی

علت سوزش سر دل یا علت معده درد بعد از خوردن غذا

لطفا اگر شما هم چنین مشکلی داشته اید و راهکاری برای آن سراغ دارید که بهتر شده اید , تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (26 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits