دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کرسی و فواید بی نظیر استفاده از کرسی کدامند ؟
12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کرسی وسیله‌ای است که برای گرم‌شدن در زمستان در خانه‌ها به‌طور سنتی استفاده می‌شده است.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با کرسی و فواید استفاده از کرسی آشنایی بیشتری پیدا کنید

ساختار کرسی

کرسی از میز یا چهارپایه‌ای چوبی به اندازه ۱x۱ متر و گاهی مستطیلی شکل تشکیل شده‌است که حدود سه وجب بلندی دارد. روی آن را با لحافی بزرگ در اندازه‌های حدودی ۴x۴ یا ۷x۷ متر می‌پوشانند تا گرمای حاصل از منقل از زیر میز خارج نشده و به هدر نرود. سپس روی لحاف را با جاجیم، ترمه یا چادر شب سفیدی تزئین کرده و به تناسب بزرگی و کوچکی کرسی، یک مجمعه‌ یا سینی مسی برای قرار دادن چراغ، سماور، خوراکی و سایر میوه های زمستانی روی آن قرار می‌‌دهند. برای نشستن و خوابیدن سایر فراد دور کرسی معمولاً از چند متکا، بالش و پشتی استفاده می‌شود.

تشک پای کرسی معمولاً کوتاهتر اما پهن‌تر از تشک معمولی است، به‌طوری‌که با قرار گرفتن در چهار طرف کرسی، لبه‌های آن روی هم نیفتاده و ناهموار و ناراحت نباشد.

انواع کرسی

  1. کرسی نفتی
  2. کرسی برقی
  3. کرسی زغالی

کرسی علاوه بر صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف گاز ، باعث حفظ سلامتی بدن شده و فواید بی شماری را به همراه دارد.

divider

فواید استفاده از کرسی

خونرسانی بهتر با کرسی

پاها در زیر کرسی آرام آرام گرم می شود.. در این حالت مغر استخوان که کارش خونسازی است شروع به فعالیت کرده و عملیات خون سازی را تقویت می کند.

خارج کردن مواد زائد از بافت های بدن

فواید خوابیدن زیر کرسی آرام آرام عروق گشادتر می‌شوند . خون گرم می‌شود . وقتی بدن در حالت افقی است خون راحت تر گردش می‌کند . دریچه قلب راحت تر باز و بسته شده . خونرسانی در بدن بهتر صورت می گیرد و مواد زائد از سلول‌ها و بافت‌ها خارج می‌ شود.

تقویت حافظه

فواید کرسی هنگامی که خونرسانی سریعتر می شود خونرسانی به مغز هم سریعتر صورت می‌گیرد و سلول‌های مغزی گرم‌تر و فعالیت‌های مغزی بیشتر شده و موجب تقویت حافظه می شود.

تاثیر کرسی بر روماتیسم و آرتروز

وقتی در سرما لباس گرم می‌پوشیم بیرون بدن گرم می‌شود . از درون گرم نمی‌شویم . اما از فواید کرسی این است که زیر کرسی، بدن از داخل گرم می‌شود . مخصوصا پا ها که گرم می‌شود برای آرتروز ، رماتیسم ، درد زانو و درد کمر و دیسک فوق العاده عالی اثر می‌ گذارد.

کرسی در درمان دیابت

این گرمی ملایم و تدریجی سودا و بلغم زائد رو از بین می‌بره حتی تاثیرات مثبتی روی لوزالمعده می‌گذارد که برای کاهش قند خون خوب است و در درمان دیابت کمک کننده است.

تنظیم ترشح غدد

کرسی ترشح غدد بدن را تنظیم می‌کند . مخصوصا خانم‌هایی که بیماری‌های دوره ای دردناک و سخت دارند برایشان عالی است . کرسی یک نوع تنظیم کننده هورمونی بدن است.

دفع الکتریسیته ساکن بدن

فواید استفاده از کرسی خود لحاف کرسی هم از جنس نخی و پشمی بوده که الکتریسیته ساکن بدن را دفع می‌کند ضد سوداست و آرامش بخش است

divider

طراحی کرسی

در طراحی کرسی‌ها، همیشه هوای اتاق کرسی، سرد و بدون یک وسیله گرمایشی است؛ یعنی سر و بخشی از تنه در معرض سرما هستند و نیمه پایینی بدن و به‌ویژه پاها، گرم می‌شوند؛ یک طراحی هوشمندانه! و البته که افراد، سر خود را در خواب، با کلاهی نازک یا روسری نازک نخی می‌پوشانند….

جایگاه کرسی در فرهنگ ایرانی

در فرهنگ و سنت ایرانی کرسی چیزی بسیار فراتر از یک دستگاه گرم‌کننده است و به عنوان یکی از لوازم فرهنگ سنتی جایگاهی خاطره‌انگیز و نوستالژیک دارد، به این سبب که حرارت دلچسب، بی‌نظیر و تنبلی آورش اعضاء خانواده را گرد هم می‌آورد که آن‌ها با خوردن خوراکیهای زمستانی و شنیدن حکایات پدر بزرگ و مادربزرگ زمستان را سپری می‌کردند. در جشن‌های سنتی ایرانیان همچون شب یلدا و نوروز کرسی نقشی برجسته در جمع‌ کردن اعضای خانواده به دور یکدیگر داشته‌ است.

جای نشستن افراد در کنار کرسی به نقششان در خانواده مرتبط است. معمولاً جایگاه بزرگسال‌ترین فرد خانواده آن پله‌ای از کرسی است که دورترین فاصله را از درِ اتاق دارد، و جایگاه خردسالان جایی است که نزدیکتر به درِ اتاق است.

معمولاً در خانه‌های طبقه متوسط و اعیان دو کرسی موجود بود، یکی برای اهل خانه در یک اتاق و دیگری در اتاق پذیرایی برای مهمانان قرار داده می‌شد

خطرات کرسی

مهمترین خطر کرسی، خفگی بر اثر گاز مونوکسید کربن حاصل از زغال نیم‌سوز است که در اصطلاح عامیانه آن را دودی‌شدن می‌گویند.

سوختگی پا نیز از خطرات دیگرِ کرسی است.

در موارد بی احتیاطی نیز آتش سوزی هم از خطرات استفاده از کرسی میباشد.

مسمومیت با دود حاصل از کرسی‌های ذغالی

با توجه به اینکه برپا کردن کرسی‌های زغالی در فصل سرما در بسیاری از منازل شهر و‌ ‌‌روستا رواج دارد بنابراین آگاه بودن به رعایت موارد ایمنی برای پیشگیری از مسمومیت و عوارض ناشی از آن ضروری است.

به راه انداختن زغال کرسی و تولید گرما نیازمند رعایت اصول و موارد ایمنی است که مردم باید نسبت به آن حساس باشند.

در این راه باید از تجربه افراد با تجربه و بزرگانمان استفاده کنیم تا با اقدامی نادرست سلامتی خود و‌ خانواده مان را به خطر نیندازیم.

نکات استفاده از کرسی

در درست کردن زغال برای گرمای کرسی باید توجه کرد که زغال ها کاملا برافروخته باشد قسمت دود زایی از آن باقی نمانده باشد. به هیچ عنوان از انواع چوب برای تولید گرمای کرسی استفاده نکنید.

اگر تمام سطوح زغال بر افروخته نشود، مقداری گاز سمی از دود ناشی از سوخت چوب ایجاد می شود که موجب مسمومیت و خفگی در افراد می‌شود.

زغال هم یک ماده سوختنی است که به اکسیژن نیاز دارد و علاوه بر گرما و‌ دود، مواد مضری از خود خارج می‌کند که اگر در مکان جریان هوا وجود نداشته باشد منجر به مسمومیت خفگی می‌شود.

حتما کرسی را در مکانی برپا کنید که امکان تردد و جریان هوا وجود دارد، اصول بر افروختن زغال را رعایت کنید و سعی کنید در طول روز از گرمای کرسی استفاده کنید و شب‌ها در زیر کرسی نخوابید.

با توجه به اینکه در مواردی شاهد آتش گرفتگی و سوختگی با کرسی بوده‌ایم بنابراین رعایت نکات ایمنی مربوط به آن ضروری‌است.

علائم مسمومیت با زغال

مسمومیت با زغال هم مانند گاز شهری، مسمومیت با گاز منوکسید است و‌ علائم آن نیز مشابه مسمومیت با گاز شهری است.

ادر ابتدای امر، فرد مسموم شده علامتی ندارد اما به تدریج دچار خواب آلودگی، سر درد، سوزش چشم و کاهش سطح هوشیاری و در نهایت مرگ می‌شود.

اقدامات نجات فرد مسموم شده

در صورت مواجه با فردی که دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شده، باید سریع درب‌ها و پنجره‌ها را باز بگذاریم تا هوا جریان پیدا کند و‌ فورا با اورژانس 115 تماس بگیریم تا بیمار را در معرض اکسیژن غلیظ قرار دهند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits