دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید باورنکردنی عصاره چای سبز که نمی دانستید!
0
زمان مطالعه: 13 دقیقه
عصاره چای سبز شکل متمرکز چای سبز است که فقط یک کپسول آن حاوی مقادیر مشابه مواد تشکیل دهنده فعال همانند یک فنجان چای سبز است.

با خواص عصاره چای سبز بیشتر آشنا شوید

عصاره چای سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است . چای سبز یکی از رایج ترین چای های مصرف شده در جهان است. عصاره چای سبز شکل متمرکز آن است که فقط یک کپسول آن حاوی مقادیر مشابه مواد تشکیل دهنده فعال همانند یک فنجان چای سبز است.

اگر شما به دنبال یک چربی سوز سالم و موثر می گردید بدون شک به سراغ عصاره چایی سبز بروید ، عصاره این گیاه فوق العاده زمینه مناسبی را از طریق افزایش توان مصرف انرژی ، افزایش هورمون اصلی چربی سوزی و همچنین افزایش متابولیسم بدن برای چربی سوزی در بدن شما ایجاد می کند.

این گیاه جادویی سرشار از آنتی اکسیدان ها و کافئین و پولی فنول ها می باشد، که این مواد در کنار هم در رسیدن به چربی سوزی و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

علاوه بر موارد گفته شده چایی سبز خواص پزشکی زیادی را برای شما به دنبال دارد از جمله خواص ضد سرطان این ماده جادویی به علت وجود آنتی اکسیدان های موثر و کاهش فشار خون و قند خون که باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی می شود.

مواد تشکیل دهنده عصاره چای سبز

این مکمل غذایی حاوی عصاره خالص چایی سبز به مقدار 400 میلی گرم همراه با 60 میلی گرم ویتامین C در هر وعده می باشد.

مزایای مصرف عصاره چای سبز

  • چربی سوزی از طریق افزایش سوخت و ساز بدن
  • افزایش هورمون اصلی چربی سوز بدن
  • جلوگیری از انقباض های عضلانی و چروک پوست
  • تقویت سیستم ایمنی
  • جلوگیری از بیماری کبدی ، قند خون و فشار خون
  • ضد سرطان و افسردگی

طریقه مصرف عصاره چای سبز

  • روزانه بین 1 تا 3 قرص از این مخصوص بلامانع است.
  • بهترین زمان برای مصرف عصاره چای سبز به منظور چربی سوزی، 2 ساعت پس از صرف غذا در وعده‌های غذایی است و یا پس از تمرین ورزشی می باشد.
  • توجه: از مصرف عصاره چای سبز همراه با شیر خودداری کنید.

عصاره چای سبز

فواید عصاره چای سبز برای سلامت بدن

عصاره چای سبز را می‌توان در شکل‌های مختلفی مانند مایع، کپسول، پودر و… تهیه کرد. عصاره چای سبز را می‌توانید در آب حل کنید یا پودر آن را در انواع اسموتی‌ها با سایر مواد ترکیب کنید. در هر حال، مزه آن محسوس و قوی است. میزان معقول مصرف این ماده در روز، ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم ( یعنی در حد ۳ تا ۵ فنجان چای سبز یا ۱.۲ لیتر) است.

باید بدانید که تمام مکمل‌ها و محصولات عصاره چای سبز به یک شکل تهیه نمی‌شوند. برخی از آنها فقط از برگ خشک چای سبز تولید می‌شوند و برخی دیگر حاوی اشکال جداگانه‌ای از یک یا تعداد بیشتری کاتاچین هستند. کاتاچینی که پیوند بیشتری با سلامت دارد و فواید زیادی در رابطه با سلامت عرضه می‌کند، EGCG است.

ECGC مخفف اپی گالو کاتچین گالات است که یک پولی­فنول قدرتمند بوده و بطور طبیعی در به همراه کاتچین، پروآتوسیانیدین­ها، اپی­کاتچین و مواد مغذی دیگر در چای سبز وجود دارد. این ترکیب فعال ویژگی­های یک آنتی اکسیدان قوی و مفید را دارد و شهرت چای سبز نیز بخاطر همین ماده است.

اگر ECGC به مقدار کافی مصرف شود، فواید زیادی برای سلامتی دارد . بنابراین بهتر است حواس‌تان به وجود این ماده در مکملی که مصرف می‌کنید باشد. درنهایت، لازم به ذکر است که مصرف عصاره چای سبز با غذا بهتر است.

کمک به کاهش وزن

عصاره چای سبز سرشار از کاتاچین است و مقدار متعادلی کافئین دارد. ویژگی‌های عصاره چای سبز باعث می‌شود تا خاصیت کمک به کاهش وزن در آن وجود داشته باشد. هم کافئین و هم کاتاچین به تنظیم هورمون‌هایی که گرمازایی را در بدن افزایش می‌دهند، کمک می‌کند. گرمازایی فرایندی است که طی آن، بدن کالری می‌سوزاند تا غذاها را هضم و گرما تولید کند. مصرف عصاره چای سبز این روند را با کمک به بدن در سوزاندن کالری تقویت می‌کند. درنتیجه، وزن کاهش می‌یابد.

اگر به مواد تشکیل دهنده­ی بیشتر مکملهای چربی سوز نگاه کنید، خواهید دید که بیشتر آنها حاوی عصاره­ی چای سبز هستند، زیرا این عصاره دارای EGCG است که به کاهش چربی بدن کمک می کند. EGCG بطور طبیعی سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه بدن کالری بیشتری سوزانده و انرژی بیشتری بدست می آورد. EGCG توانایی بدن برای بکارگیری چربی به عنوان منبع انرژی را نیز افزایش می دهد و به نظر می رسد بیشتر این چربی از نوع چربی احشائی باشد. چربی احشائی در اطراف شکم ذخیره می شود و بسیار خطرناک است چرا که می تواند به احشاء یا اعضای داخلی بدن فشار بیاورد و به آنها آسیب برساند. EGCG سرعت تحویل سلولهای چربی ذخیره را به محل اکسایش افزایش می دهد که در نتیجه باعث می شود این سلولها سوزانده شوند و به انرژی تبدیل شوند و جالب اینکه بدن به همین انگیزه چربی را ذخیره می کند. اگر تنقلات زیاد مصرف می کنید نباید انتظار داشته باشید که روزانه با نوشیدن یک یا دو لیوان چای سبز وزن کم کنید. تحقیقات نشان می دهد مصرف مقادیر زیاد EGCG در کنار رژیم سالم و سبک زندگی پرتحرک تاثیر زیادی در کاهش چربی دارد.

بهبود عملکرد کبد

کاتاچین موجود در عصاره چای سبز باعث کاهش التهاب برخی بیماری های کبدی مثل بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می‌شود. در تحقیقی که روی ۸۰ نفر مبتلا به بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی صورت گرفت، در مدت ۹۰ روز به افراد شرکت‌کننده در دو گروه دارونما و ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز در روز داده می‌شد. گروهی که عصاره چای سبز مصرف می‌کردند، کاهش محسوسی در سطح آنزیم‌های کبد داشتند و این موضوع نشان می‌داد که مصرف عصاره چای سبز بر سلامت کبد تأثیر دارد.به‌طور مشابه، ۱۷ بیمار مبتلا به کبد چرب غیرالکلی نیز روزانه به‌مدت ۱۲ هفته ۷۰۰ میلی‌لیتر چای سبز مصرف می‌کردند که حاوی حداقل ۱ گرم کاتاچین بود. این افراد نیز شاهد کاهش چشم‌گیری در سطح چربی کبد بودند و از میزان التهاب و استرس اکسیداتیو در آنها نیز کم شده بود. البته در مصرف عصاره چای سبز نباید زیاده‌روی کرد، زیرا مصرف بیشتر از حد مناسب باعث ایجاد آسیب‌هایی به کبد می‌شود.

کاهش ابتلا به سرطان

عصاره چای سبز می‌تواند در کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان مؤثر باشد. سلامت و حفظ بافت‌ها و ارگان‌های مختلف بدن در گروی مرگ و رشد دوباره سلول‌ها است. سلول‌های ویژه‌ای موسوم به سلول‌های بنیادی، سلول‌های جدیدی برای جایگزینی سلول‌های مرده تولید می‌کنند. این فرایند باعث سالم و فعال ماندن سلول‌ها می‌شود. اگر این فرایند به هم بخورد، احتمال ابتلا به سرطان قوت می‌گیرد و بدن شروع به تولید سلول‌های اضافی و ناکارآمد می‌کند. درواقع، سلول‌هایی که تولید می‌شوند ازبین نمی‌روند.آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره چای سبز به‌ویژه EGCG، اثرات خوبی در حفظ تعادل میان تولید و مرگ سلول‌ها دارد. در پژوهشی نیز تأثیر مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم از کاتاچین چای سبز به‌طور روزانه در بیمارانی که خطر ابتلا به سرطان پروستات داشتند نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که در این آزمایش عصاره چای سبز مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که نمی‌کردند ۳ درصد بود. این رقم برای افرادی که عصاره مصرف نمی‌کردند ۳۰ درصد بود.

بهبود عملکرد قلب و عروق

استرس اکسیداتیو باعث افزایش چربی در خون می شود که باعث التهاب در شریان ها و منجر به فشار خون بالا می شود.خوشبختانه، آنتی اکسیدان ها در عصاره چای سبز می توانند باعث التهاب و کاهش فشار خون شوند. آنها همچنین می توانند جذب چربی در سلول ها را مهار کنند و باعث کاهش میزان چربی خون می شوند.

یک مطالعه روی 56 نفر چاق با فشار خون بالا 379 میلی گرم عصاره چای سبز روزانه به مدت سه ماه داده شد. آنها کاهش معنی داری در فشار خون را نسبت به گروه دارونما نشان دادند. علاوه بر این، آنها کاهش قابل توجهی در میزان چربی خون، از جمله تری گلیسیرید پایین و کلسترول LDL و کلسترول را تجربه کردند.

مطالعه دیگری در 33 فرد سالم نشان داد که مصرف 250 میلی گرم عصاره چای سبز به مدت هشت هفته باعث کاهش کلسترول کل بدن به میزان 3.9 درصد و کلسترول LDL به میزان 4.5 درصد شد.با توجه به این که فشار خون بالا و میزان چربی خون بالا عوامل خطر برای بیماری های قلبی است تنظیم آنها می تواند سلامت قلب را ارتقا دهد.

چای سبز

تاثیر مثبت بر روی پوست

خواص چای سبز برای پوست و مو تا حدودی شناخته شده است. مصرف عصاره چای سبز در قالب مکمل های غذایی یا استفاده مستقیم آن برای پوست، نتایج خوبی را نشان می‌دهد. مصرف و استفاده عصاره چای سبز برای پوست به حل بسیاری از مشکلات پوستی نظیر درماتیت (حساسیت پوستی)، آکنه روزاسه و درمان زگیل کمک می‌کند. مصرف آن به‌شکل مکمل‌ها هم در درمان آکنه و پیری پوست نقش دارد. مثلا در تحقیقی مشخص شد که اگر در طول ۴ هفته مقدار ۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز مصرف بشود، برآمدگی‌های قرمز ناشی از آکنه تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کنند.به‌نظر می‌رسد که بسیاری از مشکلات پوستی نظیر فقدان حالت ارتجاعی پوست، التهاب، پیری زودرس و سرطان ناشی از قرار گرفتن درمعرض اشعه‌های فرابنفش به کمک مصرف و استفاده عصاره چای سبز به‌ شکل موضعی و خوراکی حل می‌شود. در پژوهشی دیگر مشخص شد که استفاده ۶۰ روزه از کرمی حاوی عصاره چای سبز در ۱۰ نفر، ویژگی‌ ارتجاعی و انعطاف پوست را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه تحقیقات از کاهش تخریب پوست در اثر مجاورت با نور خورشید نیز حکایت دارند. افزودن عصاره چای سبز به محصولات آرایشی نیز تأثیرات مثبتی روی پوست نشان می‌دهد و موجب آبرسانی به پوست می‌شود.

بهره‌وری تمرینات ورزشی

عصاره چای سبز در بهبود عملکرد افراد در تمرینات ورزشی و بازیابی بدن نیز مؤثر واقع می‌شود. علاوه بر تمام فواید ورزش برای سلامتی، ورزش ممکن است باعث استرس اکسیداتیو و تخریب سلول‌ها نیز بشود. خوشبختانه مصرف موادی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر کاتچین در عصاره چای سبز هستند، باعث کاهش تخریب سلولی می‌شود و خستگی ماهیچه‌ها را به‌تأخیر می‌اندازد.پژوهشی روی ۳۵ مرد نشان داد که مصرف عصاره چای سبز و انجام تمرینات فشرده به‌مدت ۴ هفته باعث افزایش عملکرد حفاظتی آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن می‌شود. مثلا ۱۶ نفر از قهرمانان دوی سرعتی با مصرف این ماده در طول ۴ هفته مقاومت خوبی در برابر تخریب اکسیداتیو از خود نشان می‌دادند. علاوه‌بر‌اینها، مصرف عصاره چای سبز باعث بهبود عملکرد فرد در انجام تمرینات ورزشی نیز می‌شود. در عده ای دیگر از مردان ورزشکار، مصرف عصاره به‌شکل افزایش ۱۰.۹ درصدی مسیر دو، اثرات مثبت از خود نشان داده بود.

کاهش قند خون

کاتاچین موجود در چای سبز به‌ویژه EGCG، باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و میزان قند خون را تنظیم می‌کند. افزایش حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون باعث کاهش قند خون می‌شود. در مطالعه‌ای به ۱۴ فرد سالم، مواد قندی داده شد و علاوه‌برآن، به تعدادی از آنها ۱.۵ گرم چای سبز و به تعدادی دیگر دارونما داده شد. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، گروهی که چای سبز مصرف کرده بودند میزان تحمل گلوکز بهتری داشتند و این تحمل نسبت به گروه دیگر در ادامه تحقیق نیز بهتر از گروه دیگر بود.پژوهشی دیگر نیز حاکی از آن بود که مصرف عصاره چای سبز در مردان جوان، حساسیت نسبت به انسولین را تا ۱۳ درصد بهبود می‌بخشد. درکل، تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره چای سبز در تنطیم گلوکز خون نقش دارد و می‌تواند باعث کاهش سطح هموگلبین A1C که نشانگر سطح گلوکز خون در ۲ تا ۳ ماه گذشته است نیز بشود.

فواید هورمونی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف EGCG می تواند فواید هورمونی نیز داشته باشد، خصوصا برای مردان. EGCG می تواند از فعالیت DHT یا دی­هیدرو-تستوسترون جلوگیری کند و این بسیار مفید است. افزایش مقدار DHT در بدن منجر به کاهش شهوت، کاهش میزان تستوسترون، تاسی و کچلی، افزایش وزن و تنبلی می شود. خبر خوب اینکه EGCG و خصوصاً گالات موجود در آن می تواند جلوی فعالیت DHT در بدن را بگیرد و اثرات مضر آن را در بدن کاهش دهد. EGCG با گیرنده­های DHT در بدن ترکیب شده و اثرات آن را خنثی می کند.

فواید مغزی

EGCG فواید زیادی برای مغز دارد و باعث بهبود عملکرد کلی مغز می شود. متخصصان کشف کرده اند که EGCG به ایجاد نورونهای جدید در مغز کمک می کند، فرایندی که نوروجنسیس نام دارد. این نیز به نوبه­ی خود باعث بهبود عملکرد شناختی مغز و افزایش حافظه­ی کوتاه و بلندمدت شده و از بیماری­هایی مانند آلزایمر و جنون جلوگیری می کند. EGCG باعث افزایش تولید نورونهای جدید در بخش هیپوکامپوس مغز می شود، بخشی که مسئول ایجاد خاطرات است.

هشدارها در رابطه با مصرف عصاره چای سبز

  • این مکمل فقط برای بزرگسالان توصیه می گردد.
  • پس از باز شدن، در جایی سرد و خشک نگه دارید.
  • در صورت بروز حساسیت به پزشک مراجعه شود.
  • اگر بیش از دوز پیشنهادی یا با معده‌ خالی آن را بخورید، آثار بدی روی کبدتان دارد.
  • زنان باردار و شیرده قبل از مصرف عصاره چای سبز با پزشک مشورت کنند.
  • در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

فرقی نمی‌کند که به‌دنبال کاهش خطر بیماری‌ها هستید یا می‌خواهید سلامت عمومی‌تان را بهبود ببخشید، در هر حال مصرف عصاره چای سبز راه بسیار خوبی برای تقویت بدن با افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها به رژیم غذایی شما است.

divider

بیشتر بخوانید:

آیا خوردن چای سبز باعث کم خونی شود؟

دلیل اصلی لاغری با چای سبز چیست؟

چای سبز / تمامی خواص چای سبز برای سلامت بدن

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits