دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دردهای سمپاتیک چیست؟ علائم تحریک سمپاتیک رابشناسید
13
زمان مطالعه: 4 دقیقه
درد های سمپاتیکی مانند درد های بیماری زونا هستند که گاها آنقدر شدید می شوند که از کنترل خارج هستند.

دردهای سمپاتیکی چیست ؟

وقتی که درد و سوزش در نقطه ای از بدن ما مداوم است و با فشار های هیجانی تشدید می شود به مرور زمان این درد ها در دیگر نقاط بدن ما گسترش پیدا می کند. پس بهتر است اگر دردی را در ناحیه ای از بدن خود به صورت متمرکز و مدام احساس می کنید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از ابتلا به درد های سمپاتیکی جلوگیری به عمل بیاورید.

دردهای سمپاتیکی

علائم تحریک سمپاتیک

  • کشیدگی های عضلانی
  • پیچ خوردگی ها
  • در رفتگی ها
  • شکستگی ها
  • عفونت ها
  • فلج اطفال
  • برخی از سکته ها
  • گچ گرفتگی های بدن

به طور کلی بی حرکتی طولانی مدت بعضی از اعضای بدن باعث درد های سمپاتیکی می شود.


درد های سمپاتیکی مانند درد های بیماری زونا هستند که گاها آنقدر شدید می شوند که از کنترل خارج هستند. بیماری زونا یک بیماری ویروسی است که به دنبال فعال شدن یک ویروس خاص که در بدن همه افراد به شکل نهفته وجود دارد شروع می شود.

درد های سمپاتیکی چگونه بوجود می آید؟


فعال شدن این ویروس می تواند به دنبال یک سرما خوردگی ساده یا یک استرس روحی شدید اتفاق بیفتد. بسته به ناحیه ای که این ویروس فعال شده باشد درد آن ناحیه از بدن آغاز می شود. بیماری زونا تمام بدن را درگیر نمی کند و چند تا عصب کنار هم را در یک ناحیه درگیر می کند که سبب ایجاد درد های وحشتناکی خواهد شد که به علت فعال شدن بیش از حد سیستم سمپاتیک یا سیستم دفاعی خودکار بدن است.

سیستم عصبی سمپاتیک


سیستم سمپاتیک یا سیستم عصبی خودکار در تمام بدن وجود دارد و نقش خیلی حیاتی ای بر عهده دارد ولی همانطور که ذکر شد، اگر این سیستم بیش از حد فعالیت کند می تواند باعث عوارضی برای بدن شود و ایجاد درد کند.

دردهای ناشی از سمپاتیک


از جمله درد های دیگری که می تواند ناشی از فعالیت سیستم سمپاتیک عصبی باشد افرادی هستند که در یک تصادف شدید ناحیه دست ها و بازوهایشان آسیب دیده و فرد علی رغم این که از تصادف جان سالم به در برده است ولی به دلیل فعال شدن بیش از حد سیستم عصبی سمپاتیک بدن باعث بروز دردهای وحشتناکی در دست و بازو او می شود که حتی لمس کردن پوست آن ناحیه یا حتی لباس بیمار که به پوست آن ناحیه می خورد می تواند باعث افزایش شدید درد باشند.


از جمله درد های دیگر سمپاتیکی، افرادی هستند که به دلایلی مجبور می شوند یک عضو بدنشان را قطع کنند که به دلیل قطع شدن عضو مربوطه، سیستم سمپاتیک یا خودکار بدن می تواند دچار فعالیت بیش از حد شود و درد های شدیدی را در عضوی که قطع شده است ایجاد کند.

divider


مثلا بیماری به یک درمانگاه مراجعه می کند، به دلیل تصادفی که سال ها قبل داشته است مجبور شده اند که مچ پایش را قطع کنند، بیمار اظهار می کند انگشت های پایی که ندارد را حس می کند و می گوید که از همان ناحیه درد دارد. این ثابت شده است که به دلیل افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک، اگر چه عضو قطع شده اما ادامه اعصاب آن تا مغز وجود دارد و به دلیل آسیبی که به عصب و انتهای عصب وارد شده، سیستم سمپاتیک دچار درد می شود و دردهای شدیدی را ایجاد می کنند.


برای این بیماران چه می توان کرد؟


درمان ها بر حسب این که کدام اعضا دچار آسیب شده اند متفاوت است. مثلا بیماری که دچار زونا در ناحیه سر و گردن شده است و درد های شدید این ناحیه را دارد علاوه بر این که باید تعداد داروهای خوراکی برای بیمار شروع شود، باید فعالیت اعصاب سمپاتیک آن قسمت از بدن با یک سری تزریق ها یا رادیو فرکانس یا روش های کم تهاجمی به صورت موقت کاهش پیدا کند.


پس بر حسب محل درگیری این اعصاب سمپاتیک پزشکان با داروهای خوراکی، تزریقات خاص و رادیو فرکانس باید کاهش فعالیت برای آن قسمت اعصاب ایجاد کنند. این کاهش فعالیت موقت است (شش ماه تا یک سال) تا این که سیستم سمپاتیکی به حالت اولیه و طبیعی خود بازگردد. آن چه در تشخیص بهنگام و درمان اولیه این بیماری مهم است، یک نکته کلیدی است و آن این است که بدانیم اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود به طور کامل قابل حل است و برطرف می شود.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits