دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۳ فایده گریه کردن (اشک ریختن) برای سلامت بدن را میدانید ؟
17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فواید گریه و اشک ریختن بسیار است. گریه یکی از بهترین راهها برای نابود کردن استسرس و اضطراب است. سموم بدن را دفع و پوست را سرحال می کند

با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با فواید گریه کردن بیشتر آشنا شوید

گریه کردن می‌تواند برای جسم و روان فایده داشته باشد و اگر از فواید گریه کردن چیزی نمی دانید باید یادتان بیاوریم که ما گریه‌کنان پا در این جهان می‌گذاریم، ولی به دلایلی با بالا رفتن سن‌مان، اشک ریختن به عنوان نشانه‌ای از ضعف در میان مردان و زنان تلقی می‌شود. اما ناخواسته گریه کردن به شکل‌های گوناگون برای ذهن، تن و روح ما خوب است. جلوی اشک‌هایتان را نگیرید، زیان این کار بر سودش می‌چربد.

سه نوع مختلف اشک وجود دارد

اشک‌ غیرارادی : اشک‌های غیرارادی چشم‌ها را از آلودگی‌هایی همچون دود و غبار پاک می‌کند

اشک مداوم : اشک‌های مداوم چشم‌ها را نرم کرده و آن‌ها را در برابر عفونت‌ها حفظ می‌کند.

اشک احساسی : اشک‌های احساسی حاوی هورمون‌های استرس و دیگر مواد سمی است.

1- خاصیت خودتسکین دهندگی

گریه کردن یکی از بهترین مکانیزم‌ها برای خود تسکین دهندگی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده که به آرام شدن بدن کمک می‌کند.

divider

2- تسکین درد

گریه کردن برای مدت طولانی به تولید اکسی‌توسین و مخدرهای درون‌زا منجر می‌شود. این ماده‌های شیمیایی کمک می‌کند درد جسمی و روحی فرد تسکین پیدا کند.

divider

3- جلب حمایت

اگر احساس تنهایی می‌کنید گریه کردن روشی است که اطرافیان را متوجه نیاز شما به کمک می‌کند. از زمان تولد، گریه کردن رفتار ضمیمه‌ای بوده و کاربرد آن به شکل‌های بسیاری برای جلب حمایت و دیگران بوده‌ است.

divider

4- باکتری‌ها را از میان می‌برید

اشک‌های شما باکتری‌ها را از چشمان‌تان می‌شوید. دلیل آن این است که در اشک‌های شما لیزوزیم وجود دارد، هورمونی که در شیر و بزاق انسان یافت می‌شود. زمانی که شما گریه می‌کنید، لیزوزیم آزاد می‌شود و بیش از ۹۰% از باکتری‌ها را در مسیرش می‌کشد. بنابراین گریه کردن نه تنها، سم‌ها را از بدنتان آزاد می‌سازد بلکه سم‌های دیگری را هم که در سطح بدن شما لانه کرده‌اند، نابود می‌سازد.

divider

5- کمک به رهایی از غم و اندوه

گریه کردن در زمان غم داشتن و اندوهگین بودن مهم است و به فرد کمک می‌کند تا با واقعیت روبرو شده و از دست دادن اعضای خانواده یا دوست خود را راحت‌تر بپذیرد.

divider

6- بینایی‌تان را بهبود می‌بخشید

آیا تا به حال شده که پس از یک روز طولانی کاری به خانه برشد و متوجه شوید که دیدتان اندکی تار شده است؟ در طی روز، غشاهای چشم شما با از دست دادن آب، خشک می‌شود که این سبب می‌شود شما توانایی متمرکز کردن چشمتان را از دست بدهید. گریستن، این غشاها را مرطوب می‌سازد که به احیای کارایی کلی چشمتان می‌انجامد.

divider

فواید گریه کردن

divider

7- حفظ تعادل احساسی

گریه کردن تنها در واکنش به اتفاقات بد رخ نمی‌دهد و گاهی اوقات فرد به دلیل شادی، ترس یا مضطرب بودن گریه می‌کند. بررسی محققان دانشگاه ییل آمریکا حاکی از آن است که گریه کردن به این روش به حفظ تعادل احساسی فرد کمک می‌کند

divider

8- ارتباطات را بهبود می‌بخشید

اگر یکی از نزدیکان شما، شروع به گریستن کند، شما به صورتی غریزی متوجه می‌شوید که مشکلی در کار است. برای چنین ارتباطی، ضرورتی ندارد که از واژه‌ها استفاده کنیم. گریه می‌تواند گونه‌ای از حرف زدن هم باشد، ممکن است شخصی وانمود کند که حالش خوب است ولی گریه‌اش روشن می‌سازد که او آزرده است. گریستن هم با برداشت عینی و هم با برداشت استعاره ای، می‌تواند دریچه‌ها را به سوی احساسات و اندیشه شخص بگشاید و می‌تواند عامل تسریع کننده‌ای برای گفت‌وگوهایی عمیق و بسیار ضروری میان دوستان و شریکان زندگی باشد.

divider

9- کمک به تنفس نوزاد

اولین گریه نوزاد به هنگام تولد بسیار مهم است. نوزاد داخل رحم اکسیژن مورد نیاز را از بند ناف دریافت می‌کند و به محض تولد، بدن فرآیند تنفس را به تنهایی انجام می‌دهد. در حقیقت اولین گریه به ریه‌های نوزاد کمک می‌کند تا با زندگی در جهان خارج از رحم سازگار شود.

divider

10- محافظت در برابر عوامل آزار دهنده

دلیل اشک ریختن شما درهنگام بریدن پیاز، این است که با برش دادن، پیاز گازی را آزاد کند که به چشم حمله می‌کند. اشک‌ها این اجازه را به چشم می‌دهند که از خود در برابر عوامل آزاردهنده محافظت کند.

divider

11- فشار خون را کاهش می دهد

آزادی احساسات به دام افتاده بعد از گریه باعث می شود ما احساس بهتری همراه با کاهش فشار خون و بهبودی ضربان قلب داشته باشیم. علاوه بر کاهش فشار خون، عمل گریه همچنین در کاهش تعداد ضربان قلب کمک می کند.

divider

12- اندورفین آزاد می کند

به غیر از ورزش و خنده، عمل گریه کردن نیز اندروفین ها را آزاد می سازد. اندورفین ها باعث شادی و نشاط می شوند. همچنین خواص ضد درد و آرام بخشی دارند، به این معنی که از مانع رسیدن پیام های درد به مغز می شوند.

این امر نشان می دهد که گریه همچنین ممکن است به کاهش درد جسمی کمک کند. بنابراین، اگر زمانی که موضوع ناراحت کننده ای شما را به گریه کردن تحریک می کند آن را دریغ نکنید.

divider

13- منگنز بدن را کاهش می دهد

گریه کردن میزان منگنز بدن را کم می کند. منگنز عنصری است که روی خلق و خو تاثیر می گذارد. مشاهده شده است که مقدار بیش از حد منگنز در بدن می تواند بر روی خلق و خوی تاثیر منفی بگذارد که این حالت به اشکال عصبی و اختلالات احساسی یا روانی بروز می کند.

از آنجایی که غلظت منگنز در اشک سی برابر غلظت آن در خون است، عمل گریه می تواند به کاهش سطح منگنز منجر شده و تاثیر مثبتی بر خلق و خوی داشته باشد.

تهیه گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits