دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کنترل بیماری های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تغذیه در بیماران قلبی عروقی:در بیماران قلبی-عروقی مصرف غلات کامل ، میوه جات و سبزیجات ، پروتئین نرمال ، شیر و لبنیات کم چرب ، سیر و پیاز توصیه می شود.علاوه برآن موارد منع مصرفی شامل....

با مجله دلگرم همراه باشید

بیماری های قلب و عروق را با تغذیه مناسب کنترل کنید


امروزه بیماری های قلب و عروق عمده ترین عوامل مرگ و میر در جهان محسوب می شوند، با توجه به اهمیت سلامت قلب ایا شما خوراکی هی مضر را برای این عضو حیاتی می شناسید؟ متاسفانه بیماری های قلبی در حال گسترش و شیوع هستند اما پرفشاری خون و کلسترول بالا دو عامل اصلی بیماری های قلبی محسوب می شوند.


برخی از افراد جامعه به صورت ژنتیکی مستعد این بیماری ها هستند اما برخی از افراد هم به صورت اکتسابی می توانند دچار بیماری های قلبی شوند. چیزی که مهم است این است که با رژیم غذایی مناسب بتوانیم از اکثر بیماری ها قلبی به راحتی جلوگیری کنیم زیرا یکی از دلایل ابتلا به این بیماری ها شیوه زندگی افراد است.

رژیم غذایی مناسب


متاسفانه رژیم غذایی غلط، استفاده از بعضی محصولاتی که به نحوی می توانند احتمال تصلب شرایین را افزایش دهند، ورزش و فعالیت بدنی به علاوه شیوه زندگی ماشینی همه و همه در ریسک بروز بیماری های قلبی موثر است.


به همین خاطر در نحوه دریافت مواد غذایی باید دقت لازم را داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که قرن اخیر با آن روبه رو بوده است متاسفانه ریسک اضافه وزن و چاقی است

افزایش چربی به شکل مستقیم می تواند منجر به این شود که میزان گرفتگی عروق افزایش پیدا کند و در نتیجه احتمال بروز چربی بالای خون، افزایش فشار خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.


از طرفی با توجه به فعالیت فیزیکی کم و زندگی ماشینی که همه ما با آن رو به رو هستیم متاسفانه میزان کالری دریافتی با میزانی که باید در بدن سوخته شود مطابقت ندارد و این افزایش دریافت کالری اضافی منجر به این خواهد شد که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی شود.


اگر به الگوی رژیم غذایی معمولمان نگاه کنیم متاسفانه می توانیم بگوییم بسیاری از غذاهایی که استفاده می کنیم، حاوی کالری و انرژی بالاست، هرچند به ذهن نمی آید که این مواد غذایی که گهگاه و به شکل حاشیه ای استفاده می شود و به عنوان موادی که حاوی انرژی بالایی نیست در نظر گرفته می شود می تواند ریسک اضافه وزن را کاهش دهد.


یکی از تغذیه های معمول ما استفاده از لبنیات است، پزشکان معمولا توصیه می کنند که لبنیات کم چرب استفاده کنیم. افزایش درصد چربی های اشباع می تواند خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. به همین خاطر بر اساس توصیه های سازمان جهانی در این خصوص، حداکثر میزان دریافت کالری و انرژی از اسید های اشباع شده از هفت درصد نباید بالاتر باشد. بعضی از پژوهش ها لزوم کمتر بودن این عدد را هم نشان داده اند، یعنی اگر در رژیم معمول نگاه کنیم باید تا حد امکان از شیر، ماست و ... کم چرب استفاده کنیم.


بهتر است از پنیرهای خامه ای کمتر استفاده کنیم

استفاده کردن از اسیدهای چرب ترانس که مهمترین و بزرگترین عامل گرفتگی بیشتر عروق است باید به حداقل برسد که در غذاهای آماده شما این ماده را بیشتر می بینید. گفته می شود که اگر میزان اسید های چرب ترانس در حد میزان بسیار کمی افزایش پیدا کند می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی را چندین برابر افزایش دهد.


میان وعده هایی که استفاده می کنیم

چیپس و کیک های آماده که نیاز دارند مدت زیادی تازه بمانند متاسفانه از اسید های چرب با ترانس بالا استفاده می شود که همه این ها ریسک بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.


امگا 3، می توانند به حفاظت از عروق کمک کنند نیز مهم است.

تحقیقات نشان داده جوامعی که بیشتر از ماهی استفاده می کنند بیماری های قلبی کمتری دارند. جوامعی که بیشتر از روغن زیتون استفاده می کنند نیز بیمای های قلبی کمتر از بقیه کشور هاست. اگر به منابع گیاهی توجه کنیم، استفاده کردن از مغز گردو که خود از منابع امگا3 به حساب می آید می تواند کنترل کننده میزان تنگی عروق باشد.


همه این ها در کنار هم یک الگوی غذایی متناسب، با درنظر گرفتن میزان کالری دریافتی و در کنار آن فعالیت بدنی و ورزش می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کننده باشد.


کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن، دیابت، استرس روح و روانی، استفاده از الکل، استعمال دخانیات، استفاده از غذاهای فرآوری شده و فست فود ها، همگی می توانند به سلامت قلب که عضو حساسی است صدمه بزنند.

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits