دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بالشت مناسب و خوب برای خواب باید چگونه باشد؟
11
زمان مطالعه: 14 دقیقه
بالشت مناسب و خوب برای خواب باید چگونه باشد؟بالش یا بالشت وسیله‌ای است به شکل کیسه چهارگوش که آن را با ماده نرمی مثل پر، پنبه، الیاف یا اسفنج پر کرده و در هنگام خواب یا استراحت سر را روی آن می‌گذارند.

خوابیدن روی یک بالش خوب خیلی برای سلامتی مناسب است و اگر بالش زیر سرتان نامناسب باشد ممکن است سلامتی شما به خطر بیافتد پس بهتر است مراقب بالش زیر سرتون باشید. برای شناختن یک بالشت خوب برای خوابیدن با دلگرم همراه باشید.

بالشت مناسب

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

بالش یا بالشت وسیله‌ای است به شکل کیسه چهارگوش که آن را با ماده نرمی مثل پر، پنبه، الیاف یا اسفنج پر کرده و در هنگام خواب یا استراحت سر را روی آن می‌گذارند.

بیشتر ما روی بالش هایی می خوابیم که بسیار کثیف و قدیمی هستند. متخصصان خواب توصیه کرده اند که هر 12 یا 18 ماه یک بار، باید یک بالش جدید بخرید. اگر عمر بالش شما بیش از دو سال است، مطمئنا زمان تعویض آن فرارسیده است.

نه تنها یک بالش کهنه وسیله ای مناسب برای برطرف کردن نیاز شما به خواب مناسب نیست، بلکه این بالش ارزش ابتدایی خود را نیز از دست داده است و می تواند کوله باری از مواد آلرژن مانند قارچ، کپک و گردوغبارهای بسیار ریز باشد که نیمی از وزن بالش کهنه شما را اشغال کرده اند.

خوابیدن روی یک بالش نامناسب می تواند سلامتی شما را به خطر اندازد و شما را به بیماری هایی نظیر تشدید سردردها، بی حس شدن شانه و بازو و خرخر کردن دچار کند. برای جلوگیری از درد کمر و گردن، تنها کافی است کافی است یک بالش بلند زیر سرتان قرار دهید.

آیا می‌دانید در بالش زیر سرتان چه چیزهایی پیدا می‌شود؟

آیا می‌دانید در بالش زیر سرتان چه چیزهایی پیدا می‌شود؟

شاید اگر بدانید یک سوم از وزن بالشتان را باکتری‌ها، کرم‌های ریز مرده، سلول‌های مرده پوستی و مانند آن تشکیل می‌دهند،‌ دیگر به راحتی آن را زیر سرتان نگذارید. اما این یک واقعیت است.

ما اغلب سعی می‌کنیم ملافه‌های بستر خواب را زود به زود تعویض کنیم، آن‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم تا مطمئن باشیم در بستری که می‌خوابیم خبری از باکتری‌ها نیست. اما شاید این خبر شما را متحیر کند، وقتی بدانید چه قدر باکتری و سلول مرده هر شب زیر سرتان می‌گذارید و می‌خوابید.

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از دو سال استفاده،‌ انبوهی از سلول‌های مرده، باکتری و موجودات ریز دیگر در بالش جمع می‌شوند. در واقع بعد از دو سال،‌ یک سوم وزن بالش را سلول‌های مرده پوست،‌ حشرات،‌ کرم‌های ریز خاکی مرده و باکتری‌ها تشکیل می‌دهند.

این اطلاعات از بیمارستان‌های انگلیس جمع آوری شده،‌ جایی که بالش‌ها به طور منظم شسته می‌شوند.

اما میزان آلودگی که در بالش‌ها یافت می‌شود، تنها نگرانی نیست. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که در مجموع 30 میکروب که مسئول بیماری‌های جدی هستند نیز در بالش‌ها انبار می‌شوند. از جمله این میکروب‌ها می‌توان به عامل بیماری‌های آبله مرغان، استافیلوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (ام.آر.اس.ای)، عفونت‌ها و جذام اشاره کرد.

البته هنوز مشخص نیست که آیا این بالش‌ها می‌توانند ناقل بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر در بیمارستان باشند یا نه، اما اشک ریختن روی بالش و باز شدن دوخت‌ بالش ها می‌توانند چنین انتقالی را تسهیل کنند.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید این اطلاعات با حمایت یک شرکت تولید بالش‌های پزشکی به نام گابریل ساینتیفیک انجام شده و البته این بالش‌ها هیچ آلودگی را در خود نگه نمی‌دارند.

می‌توان این نتایج را به بالش‌های خانگی هم تعمیم داد. بحث‌های زیادی در مورد این که بالش‌ها حاوی مواد آلرژی زا هستند وجود دارد.

پس مراقب بالشی که زیر سرتان می‌گذارید باشید، شاید منبع بسیاری از بیماری‌ها همین بالش باشد.

بالشت خوب برای خوابیدن

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

چگونه بالش مناسب خود را انتخاب کنیم

چگونه بالش مناسب خود را انتخاب کنیم

یک بالش خوب نه تنها باید راحت باشد بلکه باید برای گردن و پشت شما نیز کاملاً مناسب باشد.
انتخاب مناسب ممکن است وقت گیر باشد اما اگر بتوانید تصمیم بگیرید که به یک بالش نرم، معمولی یا سفت نیاز دارید دیگر کارتان راحت خواهد بود. قبل از تهیه بالش به این نکات دقت کنید.

برچسب روی بالش را بخوانید تا بدانید جنس بالش از چیست؟
داخل بالش ممکن است با پلی استر، ابر، پر مرغابی و یا ترکیبی از پر مرغ و مرغابی پرشده باشد. پر معمولا گرانتر است ، نرم تر است و به راحتی قالب سر و بدن شما را به خود می‌گیرد. پلی استر ارزانتر است اما بالش راحتی است، البته به کیفیتش بستگی دارد البته به نرمی و انعطاف پذیری پر نخواهد بود.

مقدار پر شدن بالش را بررسی کنید، هر چه بیشتر پر شده باشد، سفت تر خواهد بود.

اگر بر روی شکمتان می‌خوابید یا به اطراف غلت می‌زنید، یک بالش نرم انتخاب کنید. این کار از فشار به گردن جلوگیری می‌کند.

اگر به پشت می‌خوابید، برای راحتی بیشتر یک بالش معمولی انتخاب کنید.

اگر به پهلو می‌خوابید، برای بهترین کمک به گردنتان، بالش سفتی را انتخاب کنید.

برای روبالشی اتان از پارچه ای استفاده کنید که منافذی داشته باشد تا نرم باشد و برای تنفس نیز مناسب باشد.

دقت کنید که درزهای بالش کاملا دوخته شده باشد.

اگر شما به مواد خاصی در داخل بالشها حساسیت دارید، حتما به برچسب محرک آلرژی در روی بالش دقت کنید. امروز اکثر کارخانه داران بالشها را بدون حساسیت به آلرژی می‌سازند.

اگر آلرژی دارید کاوری بگیرید که زیپ دار باشد و از ورود گرد و غبار به دهان شخص جلوگیری شود.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

قیمت بالشت مناسب چقدر است؟


قیمت بالشها با توجه به تولید کننده آن متفاوت است اما معمولا بسته به مواد داخل آن معین می‌شود. خیلی از اشخاص به پر حساسیت دارند، بهتر است از پلی استر و ابر استفاده کنند.

البته تولیدکنندگان امروز بالش‌های پری می‌سازند که در پر داخل آن کانالهایی وجود دارد و از پخش شدن آن جلوگیری می‌کند. به یاد داشته باشید که وقتی بالش شما ناهموار یا بسیار صاف یا بد بو شد باید آن را تعویض کنید.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

چند نکته برای نگهداری از بالش پر
  • برای بالش خود کاوری تهیه کنید و همیشه به روی آن بکشید این کار بالش را از گرد و غبار و روغن بدن محفوظ نگه می‌دارد.
  • برای شستشوی آن از آب سرد و پودری که بتواند چربی را پاک کند، استفاده کنید.
  • بعد از شستشو آن را به آرامی فشار دهید تا آب و بقیه مواد خارج شود.
  • برای خشک کردن آن از دستگاه خشک کننده استفاده کرده و در پایین ترین درجه تنظیمش کنید و زیر آن یک توپ تنیس بگذارید تا هنگام خشک کردن، مواد داخلش نیز حرکت کند.
  • وقتی از بالش استفاده نمی کنید آن را در اتاق یا کمدی بگذارید که کاملا خشک باشد و تهویه داشته باشد تا بو و آلودگی نگیرد

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

جنس بالش باید پر، اسفنج یا الیاف باشد؟


بالش های پری که از پرز لایه زیرین پرهای غاز یا اردک پر شده اند، نرم ترین و گران ترین نوع بالش هستند. برای تعادل بیشتر، شما می توانید بالش خود را از مخلوط پر و کرک یا پر خالص که کمی سفت تر است، انتخاب کنید.



بالش های پرشده از الیاف پلی استری، نازک و نرم بوده و قیمت مناسبی دارند. اما ممکن است در اثر شست وشو در آن برآمدگی ایجاد شود و قلنبه قلنبه شوند.



بالش های اسفنجی نیز بسیار نرم و دارای اشکال گوناگون منحنی مانندی هستند که از گردن و سر محافظت می کنند و خود به خود حالت سر را به خود می گیرند. اما حتی بالش های اسفنجی ای که قیمت های بالاتری دارند نیز نسبت به آنها که ارزان ترند، از نظر راحتی هیچ گونه برتری ای ندارند.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

بالشت باید سفت باشید یا نرم؟


به شیوه خوابیدن خود توجه کنید. کسانی که به پشت یا طاق باز می خوابند، باید یک بالش متوسط و سفت را بدون اینکه سرشان به جلو متمایل شود، زیر سر خود بگذارند. همچنین آنها باید بالشی را بیابند که برای قرار گرفتن گردن، قوس بیشتری داشته باشد.



کسانی که به پهلو می خوابند، یک بالش نازک و سفت بهترین تکیه گاه برای آنهاست تا فضای خالی بین گوش و شانه آنها را پر کند.



کسانی هم که روی شکم یا دمر می خوابند، به یک بالش نرم تر نیاز دارند تا از فشار وارده به گردن جلوگیری کند.
شما باید خود را به پهلو یا به پشت خوابیدن عادت دهید، چون به روی شکم خوابیدن می تواند مشکلاتی جدی برای کمر و ستون فقرات شما به وجود آورد.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟


بالش های طبی برای افراد و شرایط خاص


نوعی بالش وجود دارد که برای افراد خاصی طراحی شده است. مانند بالش های ضدآلرژی که از مواد ترکیبی درست شده که برای افرادی است که به پر حساسیت دارند. پژوهش های متعدد نشان داده است که بالش های ضدآلرژی، بهترین محافظ در برابر گردوغبارهای بسیار ریز و ذراتی که در پر وجود دارند، هستند.



از بالشی استفاده کنید که باعث گرم کردن سرتان و تعریق نشود. این نوع بالش ها، بالش های خنکی هستند که از دانه های ریزی پُر شده اند که گرما را جذب می کنند و طوری از سطح آن خارج می کنند که صورت را خنک نگه می دارند. با این بالش ها شما مجبور نیستید برای خنک شدن، مرتب بالش خود را برگردانید.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟


بالش طبی مخصوص گردن



بالش هایی وجود دارد که مخصوص کسانی است که از گردن درد رنج می برند. این بالش ها که در طرح ها و اندازه های گوناگون در دسترس هستند، برای محافظت بیشتر از گردن طراحی شده اند. با اینکه مطالعات زیادی مبنی بر کارآمد بودن این بالش ها صورت نگرفته است، اما پس از مدتی استفاده از آن، متوجه کارآیی خوب آن خواهید شد.



بالش های شیبدار مثلثی شکلی هم موجود است که برای افرادی که دچار سوزش معده (ترش کردن غذا) هستند، بسیار مناسب است. موقع طاقباز خوابیدن روی این بالش ها، مری از شکم بالاتر قرار می گیرد تا مانع از برگشت اسید معده که سبب به وجود آمدن سوزش معده می شود، گردد. با این حال برخی از این افراد به دلیل اینکه روی این بالش ها سر می خورند، نمی توانند از این نوع استفاده کنند.



وقتی خانم های باردار به سه ماهه دوم بارداری خود می رسند، برای راحت خوابیدن دچار مشکل می شوند که برای حل آن بالش هایی مخصوص مادران باردار طراحی شده است. این نوع بالش ها چند نوع طرح مختلف دارند که از منحنی کوچک به شکل U تشکیل شده که برای تکیه دادن شکم و بدن به آن طراحی شده است و هنگام خوابیدن به پهلو از سر، ران ها، کمر و پاها محافظت می کند.

بالشت مناسب برای افراد باردار



نوع دیگری از بالش ها بسیار جالب هستند. آنها بالش های صوتی هستند که برای افرادی تهیه شده که هنگام خواب دوست دارند به موسیقی های آرامبخش گوش دهند. این بالش با یک گوشی استاندارد به یک منبع صوتی وصل می شود و دارای لایه ای است که رویه اسپیکرها را از آن درست می کنند تا موسیقی را با صدایی آرام پخش کند که فقط کسی که روی آن خوابیده بتواند صدا را بشنود. برخی از این بالش های صوتی مانند یک ساعت زنگدار عمل می کنند.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

برای جلوگیری از گردن درد از بالش مناسب استفاده کنید



گردن درد ممکن است در نتیجه تصادف یا آسیب دیدگی، مشکلات استخوانی عضلانی و یا حتی وجود تومور بروز کند، اما اغلب اوقات قرار گرفتن در یک وضعیت نامناسب و غیراستاندارد مثل وضعیت غیر صحیح بدن به هنگام خواب می‌تواند منجر به بروز گردن درد شود.

متخصصان در این باره می‌گویند که حتی شکل و نوع بالش هم می‌تواند در بروز درد گردن تاثیر داشته باشند. لذا به منظور جلوگیری از این قبیل دردها در ناحیه گردن، متخصصان توصیه می‌کنند که اگر سابقه بیماری خاصی ندارید که علت اصلی گردن درد شما باشد، باید مطمئن شوید بالشی که روی آن می‌خوابید در یک وضعیت ناجور به سر شما فشار نیاورد و یا ارتفاع آن خیلی بلند یا کوتاه نباشد.

متخصصان توصیه می‌کنند که بالش پر به مراتب بهتر از بالش اسفنجی است، چرا که اغلب بدون این که فشاری به سر و گردن فرد بیاورد و موجب بروز درد شود، متناسب با وضعیت این اعضا تغییر شکل می‌دهد.


وقتی بالش به تدریج و در نتیجه ی مدتی استفاده صاف شد، باید آن را عوض کنید و از خوابیدن روی چندین بالش که روی هم قرار گرفته‌اند، خودداری کنید

علاوه بر این‌ها تشک شما هم می‌تواند در بروز درد گردن موثر باشد، بنابراین از تشکی استفاده کنید که اندکی سفت باشد و بتواند گردن را در وضعیت مناسبی نگه دارد.

همچنین از خوابیدن روی شکم خودداری کرده و سعی کنید که قبل و بعد از خواب اندکی ماهیچه‌های گردن را ماساژ دهید.


بالشت خوب چگونه بالشی است؟

برای پیشگیری از پف چشم از بالش مناسب برای خواب استفاده کنید

پزشکان به خانواده‌ها توصیه می کنند برای پیشگیری از پف چشم، از بالش مناسب برای خواب استفاده کنید. موقع خواب، مایعات بدن به شکلی پخش می‌شوند که ممکن است مقداری از این مایعات در اطراف چشم جمع شده و موجب پف کردن چشم‌ها شوند. با قرار دادن سر بالاتر از سطح بدن، مایعات از اطراف چشم ها دور می‌شوند و مشکل پف چشم حل می‌شود.

همچنین، می‌توان از کمپرس یخ به مدت 15 دقیقه استفاده کرد، چون کمپرس یخ در رفع ورم و پف چشم‌ها مؤثر است. کمپرس یخ موجب تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود و به این ترتیب تورم به وجودآمده را برطرف می‌کند.

خواب راحت با بالشت مناسب

بالشت خوب چگونه بالشی است؟




سایر فواید بالش مناسب


خوابیدن

بالش خوب و مناسب نه فقط بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد، بلکه موجب می‌شود در هنگام خواب، بدن در شرایط فیزیکی ایده آلی قرار داشته باشد. اگر صبح‌ها با سردرد، گردن درد، بی حسی یا احساس ناراحتی در شانه‌ها و بازوها بیدار می‌شوید، به احتمال زیاد، مشکل از بالش شماست.

هر چند بالش نامناسب، عامل به وجود آورنده هیچ کدام از این دردها نیست، اما به طور حتم در تشدید آن‌ها نقش مؤثری دارد. یک بالش خوب باید هنگام خواب، سر را هم تراز با شانه‌ها نگه دارد، به این معنی که سر نباید به عقب یا جلو خم شده باشد.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟




نکات لازم برای تهیه بالش مناسب



مقدار پر شدن بالش را بررسی کنید. هر چه بیشتر پر شده باشد، سفت‌تر خواهد بود.


اگر بر روی شکمتان می‌خوابید یا به اطراف غلت می‌زنید، یک بالش نرم انتخاب کنید. این کار کمک می‌کند تا سر به عقب خم نشود و از فشار به گردن جلوگیری می‌کند. شما حتی می‌توانید از بالش استفاده نکنید.



اگر به پشت می‌خوابید، برای راحتی بیشتر یک بالش معمولی انتخاب کنید.


اگر به پهلو می‌خوابید، برای بهترین کمک به گردنتان، بالش سفتی را انتخاب کنید.



برای روبالشی‌تان از پارچه‌ای استفاده کنید که منافذی داشته باشد و نرم باشد و برای تنفس نیز مناسب باشد.


دقت کنید که درزهای بالش کاملا دوخته شده باشد.



اگر شما به مواد خاصی در داخل بالش‌ها حساسیت دارید، حتما به برچسب محرک آلرژی در روی بالش دقت کنید. امروزه اکثر کارخانه داران، بالش‌ها را بدون حساسیت یا آلرژی می‌سازند.


اگر آلرژی دارید، کاور یا پوششی برای بالش بگیرید که زیپ دار باشد و از ورود گرد و غبار به دهان شخص موقع خواب جلوگیری کند.

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

ویدئو های مربوط به انتخاب بالشت مناسب

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

بالشت خوب چگونه بالشی است؟

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا قزوینی | ۶ سال پیش
ممنونم
0
0
زیبا | ۷ سال پیش
واقعا کاربردی و عالی بود ممممممنوننن
0
0
یونس | ۷ سال پیش
ممنونیم بابت مطالب مفید و عالی مرسی از دلگرم و خانم مرجان امینی نویسنده ی خوب دلگرم.
1
1
حیدر | ۷ سال پیش
عالی بود ممنون
0
1
عباس | ۷ سال پیش
سلام.قطر متکا دقیقا باید چقدر باشد؟مرسی از دلگرم
2
3
بهار | ۷ سال پیش
سلام ببخشید متکای پشم و شیشه هم مناسب؟
0
2
صبا | ۷ سال پیش
خسته نباشید مطلب بسیار خوب بود.
0
0
طنین | ۷ سال پیش
سلام مرسی از مجله ی خوبتون.لطفا چند تا دشک خوب هم معرفی کنید.
0
1

hits