دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مصرف ویتامین‌ ها در شب یا صبح
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مصرف ویتامین‌ ها در شب یا صبح- ویتامین‌ها را شب مصرف کنیم یا صبح؟

مصرف ویتامین‌ ها در شب یا صبح، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

 مصرف ویتامین‌ ها در شب یا صبح

مصرف ویتامین‌ ها در شب یا صبح

مزایای مصرف ویتامین در صبح

بعضی‌ها ممکن است دریافته باشند که مصرف ویتامین‌ها در شب، با خوابشان تداخل ایجاد کرده و باعث خواهد شد تا دیرتر به خواب روند، و از ساعات خوابشان کاسته شود. تحقیقی که در مجله‌ی Sleep Medicine در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید، روشن ساخت که بین خواب بد و مصرف مولتی‌ویتامین ارتباط‌های وجود دارد، ولیکن این موضوع تایید نمی‌کند که ویتامین‌ها مسبب بی‌خوابی هستند.

اگر شما هم تجربه کرده‌اید که مصرف ویتامین در شب باعث بی خواب شدنتان می‌شود، پس بهتر است آنها را صبح‌ها مصرف کنید.


مزایای مصرف ویتامین در شب

به بعضی‌ها هنگام مصرف مولتی‌ویتامین یا مکمل‌هایی که حاوی آهن هستند، حالت تهوع دست می‌دهد. این موضوع مخصوصا در مورد خانم‌های بارداری که به بیماری صبحگاهی یا همان تهوع بارداری مبتلا هستند بیشتر دیده می‌شود.

در چنین شرایطی بهتر است که ویتامین‌هایتان را شب‌ها مصرف کنید، یعنی زمانی که دیگر قرار است بخوابید. مصرف یک میان وعده‌ی جمع و جور بهمراه ویتامینتان نیز به شما کمک خواهد کرد تا این عارضه را به حداقل برسانید. حتی می‌توانید قرصتان را به دو نیم تقسیم کرده، نصف آنرا صبح و نصف دیگر را شب مصرف نمایید.


توجه به نوع ویتامین

بهتر است مولتی‌ویتامین‌ها و ویامین‌های محلول در چربی، هنگام وعده‌های غذایی‌تان مصرف شوند. چرا که ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A, E, D و K، برای جذب شدن نیازمند منبعی از چربی هستند. از طرفی آهن موجود در مولتی‌ویتامین‌ها، اگر همراه با غذا مصرف شود، عوارض کمتری همچون تهوع خواهد داشت.

ویتامین‌های محلول در آب مانند انواع ویتامین‌های بی و سی، الزاما نیازی نیست همراه با غذا مصرف شوند، و چه آنها را صبح بخورید چه شب، به راحتی جذب خواهند شد.

فعل و انفعالات

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، با یکدیگر، یا با ترکیبات درون مواد غذایی، یا با داروهای دیگر فعل و انفعالاتی انجام می‌دهند، و در جذبشان تداخل بوجود می‌آید. مثلا، آهن و کلسیم نباید باهم مصرف شوند. یا مثلا هنگام مصرف مولتی‌ویتامین یا مکمل آهن، نباید غذاهای پر فیبر، یا قهوه و چای مصرف نمایید.

بهترین حالت این است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، و در مورد بهترین زمان مصرف مکمل‌هایتان، و تداخلات دارویی از وی مشورت بگیرید.

خواص ویتامین ها

ویتامین ها به عنوان دسته ای از مواد مغذی، خواص متفاوتی با مواد مغذی (دیگر) زیاد مقدار دارند. یکی از تفاوت های مهم جایگزین نشدن یک ویتامین به وسیله ویتامین دیگر و تبدیل نشدن ویتامین ها به یکدیگر است. در حالی که وقتی گلوکز زیادی در بدن موجود باشد می تواند به چربی تبدیل شود. اما بدن نمی تواند ویتامین C محلول در آب را به یکی از ویتامین های محلول در چربی تبدیل کند.

حتی نمی تواند آن را به هیچ یک از ویتامین های دیگر محلول در آب تبدیل نماید. تفاوت دیگر این که ویتامین ها انرژی تولید نمی کنند. بلکه در مسیرهای متابولیکی رها شدن انرژی از مواد زیاد مقدار و یا تبدیل یک ماده مغذی زیاد مقدار به ماده مغذی دیگر نقش دارند.

تفاوت ویتامین با ماده معدنی چیست؟

ویتامین از منابع گیاهی یا حیوانی به دست می آید و ماده معدنی از زمین. ویتامین برای رشد، هضم و عملکرد اعصاب ضروری است. ماده معدنی از ساختار سلول ها حمایت می کند و استخوان های محکم تشکیل می دهد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits