دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بالا رفتن خطر خودکشی در روزهای آفتابی!
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش خطر خودکشی در روزهای آفتابی! - سلامت نیوز: بازه‌های زمانی تاریکی همواره به افسرد-افزایش-خودکشی-روزهای-آفتابی

بازه‌های زمانی تاریکی همواره به افسردگی ربط داده شده‌اند، اما بر اساس تحقیق جدید محققان دانشگاه وین، سطوح بالای نور خورشید (حداقل در کوتاه‌ مدت) با افزایش نرخ خودکشی‌ مرتبط است.

اما تصور می‌شود نور می‌تواند با فرستنده عصبی تغییردهنده خلق‌وخو به نام «سروتونین» تعامل داشته باشد و این امر هم بر خلق و خوی انسان‌ها و هم حیوانات اثر می‌گذارد.

آفتابی،روز،روز آفتابی،خودکشی،مرگ و میر

پژوهش گران حاضر ساعات تابش نور خورشید و نرخ خودکشی را در اتریش و از تاریخ یکم ژانویه سال 1970 تا ماه مه سال 2010 بررسی کردند. ساعات تابش نور با استفاده از 80 ایستگاه آب‌و‌هوایی محاسبه شد و دانشمندان بیش از 69 هزار خودکشی را طی 40 سال بررسی کردند. آن‌ها دریافتند، در تمامی روزهای مورد مطالعه، ساعات تابش نور خورشید و تعداد خودکشی‌ها تا حد قابل‌توجهی به هم مرتبط بودند.

دانشمندان بر این باورند تابش خورشید در روز خودکشی و تا 10 روز پیش از انجام این عمل، فرآیند خودکشی را آسان می‌کند. با این حال تابش طولانی‌مدت نور خورشید (از 14 تا 60 روز پیش از یک روز خاص)، نرخ خودکشی را کاهش می‌دهد.

محققان همچنین ارتباط قوی‌تر بین نرخ خودکشی در میان زنان و ساعات تابش خورشید را گزارش کردند در حالی که برای مردان، ارتباط بین نرخ پایین‌تر خودکشی پس از تابش خورشید طولانی‌مدت، قوی‌تر بود.

دلیل دقیق نتایج حاصله هنوز مشخص نیست اما مطالعات پیشین نشان داده‌اند نور با سروتونین تعامل دارد و این بدین معناست که نور خورشید می‌تواند سطوح این هورمون را تغییر دهد و به بروز رفتار و عواطف اشتباه منجر شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits