دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هنگام خونریزی بینی چه کنیم؟
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنگام خونریزی بینی چه کنیم؟-خونریزی بینی -خونریزی- بینی-کمپرس سرد-قطع خونریزی-خون دماغ

متخصص گوش، حلق و بینی فشار دادن محل خونریزی بینی و استفاده از کمپرس سرد در پشت گردن و پشت بینی را از راه‌های قطع خونریزی بینی برشمرد.

خونریزی بینی

ابراهیم رزم پا، متخصص گوش، حلق و بینی در گفت وگو با فارس درباره خون دماغ شدن در برخی افراد اظهار کرد: طبق آمار به طور تقریبی یک نفر از هر 10 نفر دست کم یکبار سابقه خونریزی شدید از بینی داشته است که ممکن است خفیف یا خیلی شدید باشد که به علت ضربه یا دستکاری بینی و از بین رفتن لایه محافظ داخل آن ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: پس از خونریزی‌های قاعدگی، خونریزی بینی شایعترین خونریزی خودبخودی در انسان است که به علت پارگی عروق مخاط بینی که بدون محافظ می‌باشد اتفاق می‌افتد و شایعترین محل خونریزی در اطفال و بالغین جوان قسمت قدامی تیغه بینی است که خونریزی این ناحیه را می‌توان به آسانی کنترل نمود.

رزم پا افزود: مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین محل خونریزی در قسمت خلفی – فوقانی جدار خارجی و تیغه‌ وسط بینی در اشخاص مسن است.

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: خون دماغ شدن معمولا به علل موضعی شامل واکنش التهابی تغییرشکل ساختمانی، وجود جسم خارجی، تماس با مواد شیمیایی سمی، مداخله جراحی و تومورهای داخلی بینی ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به مدت 5 دقیقه قسمت جلویی بینی را در سمت خونریزی به روی تیغه‌ بینی با انگشت دست بفشاریم بسیاری از خونریزی‌های بینی مهار می‌شوند و اکیدا به بیماران گوشزد می‌شود که پنبه یا دستمال در بینی خود نگذارند. زیرا ممکن است هنگام در آوردن آنها دچار مشکل شوند و مخاط بینی بیشتر دچار آسیب شوند.

هنگام خونریزی بینی چه کنیم؟

رزم پا افزود: قراردادن کمپرس‌های سرد در پشت گردن و همچنین پشت بینی نیز از روش های بند آوردن خون خارج شده از بینی است.

خونریزی بینی

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: در هنگام خون دماغ شدن نشستن بیمار و خم کردن بالاتنه به سمت جلو، باز کردن دهان و خارج شدن خون های وارد شده به دهان و در نهایت بازگشتن به حالت عادی نشستن است.

وی گفت: حدود 10% خون دماغ‌های خلفی به روش‌های درمانی معمولی پاسخ نمی‌دهد و مداخله جراحی لازم است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits