دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
محققان کشورمان در سالی که گذشت توانستند ۶ دارو تولید کنند و انحصار برخی از کشورهای خارجی را در ساخت تجهیزات پزشکی و دارویی بشکنند همچنین در این سال نا

محققان کشورمان در سالی که گذشت توانستند ۶ دارو تولید کنند و انحصار برخی از کشورهای خارجی را در ساخت تجهیزات پزشکی و دارویی بشکنند همچنین در این سال نا

محققان کشورمان در سالی که گذشت توانستند ۶ دارو تولید کنند و انحصار برخی از کشورهای خارجی را در ساخت تجهیزات پزشکی و دارویی بشکنند همچنین در این سال نام ایران به عنوان دومین تولیدکننده داروی هموفیلی دنیا ثبت شد

شفاف:در شهریورماه سال ۹۱ محققان کشور با دستیابی به دانش فنی تولید داروی فاکتور ۷ موفق شدند نام ایران را به عنوان دومین کشور تولید کننده این دارو برای کمک به درمان بیماران مبتلا به هموفیلی ثبت کنند.

این دارو به عنوان اولین داروی بیوکسی میلار فاکتور ۷ انعقادی فعال نوترکیب در دنیا شناخته می شود که با چندین مورد مطالعه پیش بالینی و آزمایشگاهی و نیز طی کارآزمایی های بالینی مختلف شباهت کامل آن با اثر بخشی و ایمن بودن با داروی برند اصلی که هم اکنون در دنیا استفاده می شود به اثبات رسید.

این دارو جزء داروهای نوترکیب مشتق شده از پلاسما است.

عرضه دارویی برای درمان نازایی

داروی "سترورلیکس استات” که برای القای باروری در درمان نازایی مورد استفاده قرار می گیرد، سال گذشته از سوی پژوهشگران کشور تولید شد. این دارو به صورت تزریق زیرجلدی است و در حال حاضر ویال های تزریقی آن در دوزهای ۰.۲۵ و ۳ میلی گرمی ساخته می شوند.

درمان سرطان های سینه و پروستات، اندومتریوز، هایپرپلازی پرستات و فیبروئید رحم از دیگر کاربردهای این دارو است.

داروی محققان کشور برای سکته قلبی و شیمی درمانی

پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس، ۲ داروی بیوتکنولوژی برای حل کردن لخته های خون در بیماران سکته قلبی و افزایش میزان گلبول سفید در بیماری های شیمی درمانی عرضه کردند و امیدوارند تا سال آینده این دارو به بازار کشور عرضه شود.

رتپلیز RETEPLASE نام دارویی است که برای درمان سکته های قلبی عرضه شده است. این دارو قادر به حل کردن لخته های خون است و در صورتی که تا ۳ ساعت اول پس از سکته قلبی به بیمار تزریق شود ماهیچه های قلب سالم باقی می مانند.

داروی "پگاستریم” از دیگر داروهای عرضه شده است. این دارو یکی از مهمترین داروها برای درمان کمبود گلبول سفید ناشی از هر نوع شیمی درمانی است.

این دارو همچنین در کودکانی که مبتلا به بیماری نقص ایمنی بدن هستند نیز تجویز می شود.

تولید ماده موثر داروی گران قیمت ضد سرطان از درختی در شمال کشور

محققان دانشگاه شهید بهشتی در اسفندماه سال گذشته ماده اولیه داروی ضد سرطان دوسه تاکسل را از درخت سرخدار که در شمال کشور می روید، با خلوص ۹۹.۹۹ درصد تولید کردند.

داروی دو سه تاکسل یکی از پرمصرف ترین و گران قیمت ترین داروهای مورد استفاده در کنترل و درمان سرطان های تخمدان، پروستات، سینه و ریه است.

آغاز تولید رادیو دارویی برای درمان دیابت

در روزهای پایانی سال ۹۱ همزمان با رونمایی از دستکاه سیکلوترون تولید رادیو دارویی با نام F۱۸ FDG در مرکز پزشکی مسیح دانشوری آغاز شد. این رادیو دارو در دستگاه سیکلوترون با ترکیب فلور رادیواکتیو و گلوکز، رادیو داروی F۱۸ FDG تولید می شود.

رادیو داروی تولید شده به فرد مشکوک به سرطان تزریق و سپس با استفاده از دستگاه پت سیتی، هر نقطه از بدن بیمار که دارای متازتاز سرطانی باشد، مشخص خواهد شد.

با تزریق این رادیودارو ابعاد مختلف محل ضایعه دقیق تر مشخص می شود بنابراین جراحی راحت تر صورت می گیرد.

آغاز بهره برداری از دستگاه سانتریفیوژ توبولار برای تولید واکسن و دارو

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رونمایی از دستگاه سانتریفیوژ توبولار برای تولید واکسن و دارو در کشور خبر داد.

فناوری دستگاه سانتریفیوژ توبولار، فناوری است که یکی از شاخه های دانش اتمی است و با همکاری کشور لهستان تولید شده و در درمان بیماران سرطانی که غده های آنها نیازمند رادیوترافی است مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در صنعت داروسازی به ویژه تولید داروهای نوترکیب کاربرد دارد.

بهره برداری آزمایشی از نخستین سامانه تشخیصی و تصویربرداری کشور

نخستین سامانه تشخیصی و تصویربرداری کشور با حضور سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید. این دستگاه که "پت سی تی” نام دارد یک دستگاه تصویربرداری تشخیصی غیر تهاجمی است که با نشان دادن تغییرات متابولیسم و عملکرد ضایعه، قادر به تشخیص بیماری است. این دستگاه برای تشخیص بیماری های بدخیم ایسکینیک قلبی و بیماری های مغزی کاربرد دارد.

این دستگاه در اختیار سه کشور آمریکا، آلمان و هلند است

این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits