دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هل: درمان گلودرد و معده درد
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هل: درمان گلودرد و معده درد - هل سبز یکی از آن ادویه‌های گرم و خوش عطر و طعم است-درمان-گلودرد-معده

هل سبز یکی از آن ادویه‌های گرم و خوش عطر و طعم است که در تهیه‌ی انواع غذاها و همچنین پودر کاری استفاده می‌شود. در طب سنتی از دانه‌های سبز آن استفاده می‌شود و جوشانده‌ی آن خواص درمانی زیادی دارد.

هل: درمان گلودرد و معده درد

برای همه‌ی ما پیش می‌آید که صبح با گلودرد از خواب بیدار می‌شویم یا اینکه در هضم غذا دچار مشکل شده و معده‌مان هرازگاهی ساز مخالف می‌زند. خیلی‌ها هستند که با کوچک‌ترین مشکلی به دکتر مراجعه می‌کنند و خودشان را به داروهای شیمیایی می‌سپارند؛ اما برخی دیگر روش‌های طبیعی و کم خطر را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که از روش‌های طبیعی بیش‌ترین استقبال را می‌کنید این مطلب به دردتان می‌خورد. می‌خواهیم راجع به خواص درمانی هل با شما صحبت کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

هل سبز یکی از آن ادویه‌های گرم و خوش عطر و طعم است که در تهیه‌ی انواع غذاها و همچنین پودر کاری استفاده می‌شود. در طب سنتی از دانه‌های سبز آن استفاده می‌شود و جوشانده‌ی آن خواص درمانی زیادی دارد:

درمان گلودرد

هل برای درمان گلو درد بسیار موثر است. زمانی که این ادویه در کنار زنجبیل، دارچین و آویشن مصرف شود تأثیر آن چند برابر شده و خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می‌کنید گلو دردتان را از بین می‌برد. به خاطر اینکه هل باعث نرمی و رفع احتقان مجاری تنفسی شده و از بروز التهاب‌های جدی پیشگیری می‌کند.

هل برای رفع حالت تهوع و استفراغ نیز مفید است. برای این کار هل را با موز

مخلوط کرده و میل کنید

زمانی که گلویتان درد می‌گیرد و یا سینه‌تان خشک می‌شود می‌توانید به جای استفاده از آبنبات‌های سرد زیر زبانتان هل بگذارید.

دمنوش این ادویه به همراه کمی عسل برای رفع گلودرد فوق‌العاده است. پس به جای شربت سینه‌های شیمیایی که باعث خواب‌آلودگی نیز می‌شوند می‌توانید خودتان را به دست ادویه‌ی خوش عطر هل بسپارید.

هل

هل برای هضم بهتر غذا

اگر مدام از سوزش معده یا حالت اسیدی آن شکایت دارید هل در خدمت شماست. اصلی‌ترین خاصیت هل این است که به هضم چربی‌ها کمک کرده و مشکلات گوارشی را کمتر می‌کند.

حتمالاً در چایتان هل می‌ریزید و از طعم آن لذت می‌برید. توصیه می‌کنیم از این پس به چای سبزتان نیز هل اضافه کنید. در این صورت هم تلخی آن از بین می‌رود و طعم آن بهتر می‌شود و هم اینکه خواص آن چند برابر می‌شود.

برای اینکه از خواص هل برای بهبود مشکلات گوارشی نهایت استفاده را ببرید بهتر است آن را با رزماری دم کنید. بعد از غذا به خصوص بعد از یک مهمانی حسابی هل را با رزماری دم کرده و میل کنید.

اگر می‌خواهید یک دوره‌ی درمانی با هل شروع کنید بهترین روش این است که به مدت یک هفته هر روز از این دم کرده میل کرده و بعد یک وقفه‌ی ده روزه ایجاد کنید.

همچنین شما می‌توانید از روغن گیاهی خوراکی هل نیز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک قطره از روغن را روی یک حبه قند و یا یک قاشق چای‌خوری عسل ریخته و میل کنید. حواستان باشد که مصرف روغن‌های گیاهی خوراکی برای خانم‌های باردار، شیرده و همچنین کودکان کم سن و سال توصیه نمی‌شود.

در هند از این ادویه برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند آسم، برونشیت، سنگ کلیه، آنورکسی (بی‌اشتهایی عصبی) و ضعف بدن استفاده می‌کنند

هل همچنین برای رفع مشکلاتی مانند نفخ، قولنج و اسهال موثر است. این ادویه‌ی ساده همان طور که گفته شد بههضم چربی‌ها و مواد نشاسته‌ای کمک زیادی می‌کند. هل می‌تواند باعث تحریک ترشح صفرا شده و مشکلات مربوط به معده را رفع کند.

هل برای رفع حالت تهوع و استفراغ نیز مفید است. برای این کار هل را با موز مخلوط کرده و میل کنید.

ترکیب شیر و هل باعث خنثی کردن بلغم می‌شود. ترکیب آن با قهوه نیز اثرات کافئین را کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که روغن گیاهی خوراکی آن ضدعفونی کننده است.

هل

در هند از این ادویه برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند آسم، برونشیت، سنگ کلیه، آنورکسی (بی‌اشتهایی عصبی) و ضعف بدن استفاده می‌کنند.

در چین از هل برای درمان بی‌اختیاری ادراری استفاده می‌کنند.

هل شهرت زیادی در افزایش میل جنسی دارد.

باید بدانید که هل در ترکیب با ادویه‌ها و گیاهان دیگر یک نوشیدنی انرژی‌زا و لاغرکننده محسوب می‌شود.

فاطمه مهدی پور



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits