دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص خولنجان چیست؟ (آشنایی با عوارض و خواص گیاه خولنجان)

۲۰ خاصیت معجزه آسای گیاه خولنجان ( خسرودار ) برای سلامتی بدن

خواص خولنجان چیست؟ (آشنایی با عوارض و خواص گیاه خولنجان)
29
زمان مطالعه: 15 دقیقه
گیاه دارویی خولنجان یا همان خسرودار تقویت کننده قوای جنسی : خولنجان (Alpinia officinarum) ارزش دارویی زیادی دارد، از معروف‌ترین خواص خولنجان افزایش نیروی جنسی مردان است. با سایر خواص خولنجان آشنا شوید.

خولنجان و اثرات اعجاب انگیز این گیاه !

دلگرم : خولنجان یک گیاه با طبع گرم و خشک و از خانواده زنجبیل ، بومی جنوب شرقی آسیا می باشد . استفاده از خولنجان در طب سنتی بسیار رایج بوده و دارای قدمتی طولانی است .

خواص گیاه خولنجان و یا خسرو دار + خواص خولنجان در طب سنتی

در کشور هایی مانند هندوستان ، اندونزی و مالزی ، خولنجان و مشتقات آن در زمینه های مختلف به کار میرود .به طور کلی ریشه های گیاه را خشک و آسیاب می کنند و از پودر آن در نوشیدنی ها و غذا ها استفاده میکنند .

البته استفاده از ریشه تازه ، برگ ها و دانه خولنجان نیز بسیار رایج است و در کشورهای آسیایی محبوب است .استفاده از خولنجان اما این روز ها محدود به آسیا نبوده و در کشورهای اروپایی نیز رواج یافته است .

گیاه مذکور دارای خواصی باور نکردنی و شگفت آور است که به آن ها خواهیم پرداخت .گیاه خولنجان برای مبارزه با نقرس ، درد مفاصل و آرتریت و استخوان درد به صورت عمده مورد استفاده قرار میگیرد .

حتی درد کمر و درد های سیاتیک را نیز درمان می کند و برای افراد سالمند گزینه خوبی است .

نگه داشتن خولنجان در دهان و خوردن پورد خولنجان میتواند لکنت زبان را درمان کند !

دانستنی هایی درباره ترکیبات ساختاری خولنجان

این گیاه که از خانواده ای گرم و تند است دارای مقادیر زیادی کالری می باشد .

همچنین مقادیر سدیم ، آهن ، ویتامین های A و C ، ترکیبات فیتوشیمیایی مانند بتا-سیترسترول می باشد .ترکیبات موجود در 100 گرم از ریشه گیاه بدین صورت است :

  • 149 کالری
  • 15 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم فیبر
  • 1 گرم پروتئین
  • 1 گرم چربی
  • 4 گرم ویتامین C

جادویی ترین خواص خولنجان را بشناسید !

در این قسمت سعی داریم تا محبوب ترین و مهمترین خواص خولنجان را با شما به اشتراک بگذاریم . خواص این گیاه در حوزه های مختلفی قابل بررسی است و حرف های زیادی برای گفتن دارد .

در این مقاله به تعدادی از مهمترین این خواص اکتفا میکنیم .

  1. افزایش مقدار اسپرم و بهبود کیفیت آن
  2. افزایش میل جنسی
  3. بهبود گوارش
  4. افزایش میزان گردش خون
  5. جلوگیری از ابتلا به تومور و سرطان
  6. بهبود عملکرد شناختی
  7. بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ایدز
  8. بهبود تب های خفیف
  9. کاهش کلسترول خون
  10. از بین برنده حالت تهوع
  11. کمک به سلامت پوست
  12. کمک به سلامت مو

1 ) افزایش مقدار اسپرم و بهبود کیفیت آن :

در طی تحقیقات انجام شده بر روی مردان بالغ و سالم در سال 2014 نتایجی مهیج از تاثیر این گیاه منتشر شد .

استفاده از خولنجان و مشتقات آن قادر است میزان اسپرم را در آقایان تا 3 برابر افزایش دهد ! این ماده نه تنها بر روی مقدار اسپرم تولیدی بلکه بر روی کیفیت آن نیز تاثیر محسوسی می گذارد .

مصرف دم کرده خولنجان و یا عصاره ریشه ، میزان تحرک اسپرم ها را تاحد زیادی افزایش میدهد و بر روی قدرت بارور سازی آن ها تاثیر مستقیم خواهد داشت و ضامن سلامت اسپرم است .

برای تقویت اسپرم میتوانید به شیوه زیر از گیاه خولنجان بهره ببرید :

  • 25 گرم از ریشه خولنجان را پودر کرده و نصف این مقدار پودر زنجبیل مخلوط کنید .
  • این ترکیب را به مقدار 500 گرم پسته آسیاب شده اضافه کنید و روز 3 قاشق کوچک از آن را میل کنید .
  • این ترکیب به سرعت بر روی کیفیت و مقدار اسپرم آقایان تاثیر می گذارد و قدرت باروری را افزایش خواهد داد .

2 ) افزایش میل جنسی

گیاه خولنجان دارای طبعی گرم و تند است ، دقیقا همان چیزی که با میل جنسی رابطه مستقیم دارد . افرادی که دارای طبع سرد هستند معمولا با مشکلات زیادی پیرامون بی میلی جنسی مواجهند .

بنابراین استفاده از مواد غذایی که فرد را در جهت گرم شدن طبع بدن پیش ببرد منجر به رفع این مشکل میشود . استفاده از دمنوش خولنجان میتواند در خانم ها و آقایان جرقه ای برای گرم شدن روابط عاطفی باشد .

استفاده از خلنجان باعث افزایش زمان نعوظ در آقایان میشود و از زود انزالی جلوگیری میکند . با افزایش میزان اسپرم در آقایان و درمان زود انزالی ، اعتماد به نفس بالا رفته و آرامش در رابطه حاکم می شود .

بنابراین این گیاه علاوه بر بهبود شرایط محیطی ، به آرامش روانی زوجین نیز کمک می کند .برای استفاده از گیاه خولنجان در جهت افزایش میل جنسی میتوانید به طرق زیر عمل کنید :

  1. مقدار مساوی از پودر های سورنجان ، خولنجان و دارچین را مخلوط کرده و دم کرده آن را مصرف کنید .
  2. آسیاب شده خولنجان را در یک لیوان شیر تازه ریخته و با حرارت ملایم به جوش آورید و مصرف کنید .

با استفاده از این متد میتوان میزان میل جنسی را در آقایان افزایش داد و هم زمان نعوظ را بالا برد .

3) بهبود گوارش با مصرف خولنجان

شاید بتوان قدیمی ترین مورد استفاده از گیاه خولنجان کاربرد آن برای رفع مشکلات گوارشی دانست .این ماده بسیار قوی در رفع نفخ و درد شکم تاثیر شگفت انگیزی دارد و به سرعت باعث بهبود خواهد شد .

استفاده از آن حتی میتواند حالت تهوع ، درد معده ، اسهال و سکسکه را نیز برطرف کند .برای اینکار میتوانید مقداری از پودر ریشه خولنجان را در نوشیدنی گرم حل کرده و میل فرمایید .

این دقیقا همان متدی است که از زمان های دور در کشورهای آسیایی و شرقی از آن بهره برده اند .البته مصرف عصاره ریشه تازه گیاه نیز میتواند مفید واقع شود هرچند که طعمی تند و زننده خواهد داشت .

استفاده از خولنجان میتواند اسید معده را در برخی افراد افزایش دهد و سبب مشکلاتی شود . بنابراین استفاده از این گیاه در افرادی که دچار ضخم معده یا آسیب دیدگی دستگاه گوارش هستند مجاز نیست

در این افراد بهتر است که از خواص زنجبیل برای درمان مشکلات گوارشی استفاده شود .خولنجان بوی بد دهان را از بین میبرد و باعث کاهش تورم روده و سودای بدن می شود .

استفاده از جوشانده خولنجان راهی بی ضرر برای کاهش وزن و لاغری می باشد .برای افرادی که دچار دل درد های مداوم و ترش کردن معده هستند یا افراد دچار تکرر ادرار بسیار مفید خواهد بود .

4 ) افزایش میزان گردش خون

مصرف خولنجان سبب بهبود گردش خون در بدن و بیرون راندن سموم بدن از این طریق می شود .این عملکرد خلنجان در بدن سبب بهبود تغذیه و اکسیژن رسانن به مناطق مختلف بدن می شود.

حتی میزان مواد مغذی دریافتی توسط بیرونی ترین لایه های پوست نیز تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد .

بدین ترتیب مواد موجود در این گیاه به راحتی از پوست در برابر عوامل میکروبی و آلودگی ها محافظت میکند .از طرفی از تاثیر رادیکال های آزاد بر پوست می کاهد و سبب افزایش انعطاف پذیری آن می شود .

5 ) جلوگیری از ابتلا به تومور و سرطان

یکی از خواص بالقوه گیاه استثنائی خولنجان ، که زمینه ساز شروع تحقیقات گسترده ای شده است ،تاثیر آن در پیشگیری و حتی درمان تعدای از سرطان های رو به رشد در جوامع بشری است .

۲۰ خاصیت معجزه آسای گیاه خولنجان ( خسرودار ) برای سلامتی بدن

6) جلوگیری از ابتلا به سرطان معده با مصرف خولنجان

یکی از موارد بررسی شده از تاثیر خولنجان ، در رابطه با سرطان معده است که نتایج تعجب برانگیزی داشت .

در این بررسی با استفاده از این گیاه ، پس از گذشت تنها 48 ساعت ،سلول های سرطانی معده از بین رفتند !

7) تاثیر خولنجان در جلوگیری از سرطان خون

سرطان خون حاد تک سلولی ، نوعی سرطان با پیشروی بسیار سریع است و از استخوان ها آغاز میشود . در طی بررسی ها انجام شده ، این سلول های سرطانی در معرض عصاره خولنجان قرار گرفتند ،

تا راهی برای درمان بیماری با مواد طبیعی و بدون عوارض شدید شیمی درمانی پیدا کنند .هرچند این گفته در حد یک ایده است ولی تحقیقاتی در جامائیکا نشان داد این گیاه میتواند در درمان موثر باشد .

تحقیقات بیشتر مورد نیاز است تا به نتایج قابل استنادی دست پیدا کنیم ولی امید های زیادی به نتایج مثبت وجود دارد .

8) دوری از سرطان سینه با خولنجان

طی تحقیقات انجام شده در کشورمان در سال 2014 ، مشخص شد عصاره خولنجان میتواند باعث از بین رفتن بافت سلول های سرطانی سینه آن هم بدون آسیب رساندن به سلول های بنیادی سالم شود .

در مطالعه دیگری در کشور چین از این گیاه برای تحریک سلول های سرطانی به از بین رفتن استفاده شده است .

خواص ضد التهاب این گیاه میتواند در از بین بردن التهاب نوک پستان نیز موثر باشد . آزمایشات انجام شده نشان می دهند که ترکیبات فیتو مواد معدنی موجود در خولنجان سبب کاهش تورم نوک پستان آن هم بر اثر شیر دهی خواهد شد .

9) سرطان پوست

تحقیقات انجام شده در دانشگاهی در تایوان تاثیر سه ترکیب حاوی خولنجان را بر سرطان پوست بررسی کرد .

هر سه ترکیب به طرز شگفت آوری دارای تاثیر ضد رشد سلول های سرطانی بوده اند .

10) جلوگیری از ابتلا به سرطان مجرای صفراوی

این سرطان نوعی تهاجمی از رشد تومور ها در مجرای صفراوی است که کبد را به روده کوچک متصل میکند . این بیماری بیشتر در نواحی گرمسیری و به ویژه کشور تایلند در آسیای شرقی شایع است .

آزمایش های انجام شده بر روی گروهی از موش ها نتایج امیدوار کننده ای به همراه داشت . طول عمر موش ها افزایش یافت و میزان رشد سلول های سرطانی نیز کاهش یافت

به علاوه عارضه جانبی خاصی نیز به همراه نداشته است .

11) عصاره خولنجان برای دفع سرطان کبد

یکی از مهم ترین مشکلاتی که پس از ابتلا به سرطان رخ می دهد ، رشد بیش از حد سلول های سرطانی

و رخنه کردن آنها به سایر ارگان های بدن است و این مشکل درمورد سرطان کبد بسیار وخیم است .

طبق مطالعاتی که در تایوان صورت گرفته است استفاده از عصاره خولنجان نوعی سرطان کبد را با جلوگیری کردن از اتصال سلول های سرطانی به سایر سلول ها کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری میکند .

11) جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ

عصاره خولنجان در جلوگیری از تکثیر سلول های دو نوع از سرطان روده بزرگ موثر عمل می کنند .

12) خولنجان در درمان سرطان پانکراس

یکی دیگر از بیماری هایی که خولنجان در توقف رشد سلول های آن نقش دارد سرطان پانکراس است . این گیاه هم چنین مسیر های ژنی مسئول تکثیر سلول های سرطانی را نیز سرکوب میکند .

13) بهبود عملکرد شناختی با خولنجان

یکی از ویژگی های منحصر به فرد گیاه خولنجان ، کمک به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغزی است . به مرور زمان و سالخوردگی ، افراد دچار نوعی اختلالات در عملکرد های مغزی می شوند .

استفاده از خولنجان به دلیل دارا بودن فاکتور ACA میتواند از این نوع آسیب های شناختی جلوگیری کند . این گیاه دارای خواص ضد التهابی قوی است و همین عامل آن را به معجزه ای برای مغز مبدل می کند .

خولنجان چرخه بازگشت آلفا پروتئین TNF را مهیا می کند و از این طریق با افسردگی مقابله می کند . التهاب مزمن و واکنش زیاد آلفا پروتئین ها از عوامل موثر در افسردگی است که به تازگی به آن پرداخته می شود .

استفاده از دمنوش خولنجان میتواند تا حد زیادی سبب تمدد اعصاب و افزایش تمرکز افراد شود . این عامل میتواند به عنوان محرک برای مقابله با بیماری های عملکردی مانند آلزایمر و افسردگی باشد .

۲۰ خاصیت معجزه آسای گیاه خولنجان ( خسرودار ) برای سلامتی بدن

14 ) بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ایدز

مصرف مستدام از ریشه گیاه خولنجان سبب میشود بدن در برابر عوامل میکروبی و بیماری زا مقاومت نشان دهد.

در یکی از مهم ترین تحقیقات انجام شده بر روی این گیاه مشخص شده است که به طور باور نکردنی قادر است بر روی تعداد زیادی از باکتری های شناخته شده مانند سالمونلا ، لیستریا و کلستریدیم که قادر به آلوده کردن مواد غذایی هستند تاثیر بگذارد .

خولنجان حتی میتواند با E.Coli مقاوم در برابر آموکسی سیلین نیز مقابله کند و چند دیگر از مواد مقوام در برابر این ماده را وادار به وارنه شدن عکس العمل خود در برابر این آنتی باکتری کند .

اضافه کردن مقداری از پودر این گیاه به غذاهای در حال پخت میتواند بسیاری از عوامل بیماری زا را کنترل کند .استفاده از پودر خلنجان به عنوان ادویه در طبخ غذاهای با طبع سرد مخصوصا غذاهای دریایی بسیار مفید است .

زیرا از آنجایی که طبیعت خلنجان گرم و خشک است کاملا میتواند تعادل را بین سردی و گرمی ایجاد کند .خولنجان سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و از ابتلا به بیماری هایی نظیر HIV ممانعت می کند .

همانطور که میدانید ایدز ، به شدت سیستم ایمنی بدن را درگیر و تضعیف می کند .در دوره ابتلا به این بیماری نیز مصرف خولنجان تا حد زیادی از عوارض آن و آسیب های بعدی جلوگیری می کند .

15 ) بهبود تب های خفیف با عصاره خولنجان

گیاه نیلاومبو گیاهی است که بومی مناطق شرق آسیا مانند هند و سریلانکا می باشد . این گیاه مدت هاست که به عنوان یک دارو گیاهی برای درمان تب و بسیاری از بیماری ها مورد استفاده است .

برای درمان تب های خفیف میتوانید از این متد بهره بگیرید :

  1. مقدار یک فنجان آب را بر روی چند تکه از ریشه خولنجان ریخته و اجازه دهید تا به آرامی بجوشد .
  2. هنگامی که مقدار آب نصف شد آن را از حرارت بردارید و 5 الی 6 برگ از نیلاومبو را به آن اضافه کنید .
  3. این دمنوش را روزی 2 تا 3 بار مصرف کنید تا تب به کلی درمان شود .

16) تاثیر خولنجان بر کاهش کلسترول خون

امروزه ابتلا به چربی خون و داشتن کلسترول بالا امری عادی است که به سادگی در جوامع پدیدار شده است .چربی بالا سبب ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی خواهد شد که یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است .

تحقیقات انجام شده بر روی خواص خولنجان حاکی از توانایی آن در از بین بردن اسید های چرب مضر است .همچنین قادر است تا فلانوئید های حاصل از آن را مانند گالانین ، کورکتین و کامپفرول را نیز از بین می برد .

طی تحقیقات انجام شده در کشور کره ف خولنجان مقدار کلسترول خون را پایین می آورد و در مهار تری گلیسرول ها نقش بسزایی ایفا می کند .

استفاده از عصاره گیاه خولنجان میتوان به آسانی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی تاثیرگذار باشد .

دم کرده خولنجان را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از پودر آن در طبخ غذاها بهره ببرید .

17 ) خولنجان جهت از بین بردن حالت تهوع

یکی از خواص مورد توجه خسرو دارو یا همان خولنجان ، کمک به از بین بردن سر درد و حالت تهوع است .جویدن مقداری ریشه تازه گیاه میتواند برای از بین بردن تهوع صبحگاهی مفید عمل کند .

این روش درمانی میتواند برای بانوان باردار نیز ( البته حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید ) مورد استفاده قرار گیرد .در متدی دیگر میتوان مقداری دم کرده گیاه خلنجان را با عسل و اب گرم میل کرده تا از خواص ضد تهوع آن بهره مند شوید .

18 ) کمک به سلامت پوست با مصرف خونجان

شاید عجیب به نظر برسد که گیاهی از کشور های دور خواصی این چنین وسیع در تمام زمینه ها دارا باشد .در تمامی موارد اطمینان حاصل کنید که ریشه مورد استفاده کاملا تازه باشد .

تاثیر مصرف گیاه در 2 ماه یا بیشتر مشخص می شود و نباید انتظار تاثیر بسیار سریع داشته باشید .

19) جلوگیری از جوش و آکنه

گیاه خولنجان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی باور نکردنی است و از جوش جلوگیری می کند .همانطور که میدانید علت بروز بسیاری از جوش ها آلودگی و باکتری های فعال سطح پوست هستند.

استفاده از عصاره ریشه خولنجان را در ماسک های خود بگنجانید و از آن غافل نشوید این متد پوست را کاملا پاک سازی می کند و عوامل مستعد ایجاد آکنه را از بین می برد .

در نتیجه پوستی صاف ، بدون لکه و جوش خواهید داشت و از سلامت پوست خود لذت خواهید برد .

20) خولنجان برای جلوگیری از آسیب اشعه های مضر

خولنجان دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های مفید بوده و از پوست محافظت میکند .

عصاره خولنجان دارای بیش از 40 نوع آنتی اکسیدان فعال است که تاثیری معجزه آسا در جلوگیری از آثار مخرب محیطی بر روی پوست دارد .

به همین جهت است که از ضماد این گیاه در درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود .

هشدار هایی در استفاده از خولنجان

  1. معمولا خولنجان را به عنوان یک ماده هیپو آلرژیک میشناسیم و عمدتا با واکنش های خاصی همراه نیست اما اگر با استفاده از ان دچار هر نوع واکنشی شدید مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید .
  2. گیاه مذبور دارای طبعی گرم و خشک است بنابراین افرادی که دارای مزاجی گرم هستند باید در استفاده از آن محتاط تر عمل کرده و از مصرف بی از حد دارو اجتناب کنند زیرا ممکن است ایجاد حساسیت کند .
  3. مانند هر داروی دیگری ، در دوران بارداری باید با مشورت پزشک و در دوز های معین از خولنجان استفاده کرد .
  4. خولنجان ممکن است باعث افزایش اسید معده شود پس استفاده از آن برای افرادی که دچار زخم معده هستند و یا از مشکل گوارشی رنج می برند مناسب نخواهد بود .
  5. از مصرف زیاد خولنجان پرهیز کنید زیرا باعث آسیب به ریه و مجاری ادراری و مثانه می شود که برای جلوگیری از آن باید این گیاه را به ترتیب با انیسون و یا گل انگبین مخلوط و سپس مورد استفاده قرار داد
  6. از مصرف خولنجان و مشتقات آن با داروی های آرام بخش جدا خودداری کنید .

بیشتر بخوانید :

برگ نعنا تسکین دهنده ی درد دندان + خواص نعنا برای بدن

۱۵ خاصیت دارویی و درمانی شبدر قرمز برای سلامتی و زنان

با خواص اعجاب انگیز آویشن کوهی آشنا شوید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits