دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزیت های خارق العاده گیاه تباشیر (طباشیر)
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در این مطلب شما را با تمامی خواص طباشیر آشنا می کنیم و هر فردی که دوست دارد از این گیاه برای درمان مشکلات متفاوت خود استفاده کند بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشد.

خواص طباشیر برای درمان بیماری‌ها

خواص طباشیر شامل تسکین وحشت و غم و اندوه، بهبود زخم‌های دهانی، درمان کیست، تقویت بینایی، افزایش نیروی جنسی گرم مزاجان و ... می‌شود اما مضراتی نیز دارد و باید برای مصرف آن با پزشک مشورت شود.
طباشیر یا تباشیر (Bamboo Cane) ماده‌ای سفید رنگ، سخت، بلوری شکل و از جنس سیلیس است که از گره‌ها و ساقه‌های گیاه بامبو یا خیزران گرفته می‌شود. این ماده دارای خاصیت دارویی است و با نام شکر بامبو نیز شناخته می‌شود.
طبع طباشیر نسبتا سرد و خشک است. مهمترین خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

1. تقویت نیروی جنسی

از شناخته شده‌ترین خواص طباشیر در کشور هندوستان، افزایش نیروی جنسی اشخاصی با گرم مزاج است.

2. درمان کیست و تومور

از خواص طباشیر در طب سنتی برای درمان انواع کیست‌های بدن مانند کیست بیضه، کلیه، ریه و سینه، سر و مغز، کبد و صفرا، کیست پستان و سینه زنان، دهان، معده و کیست تخمدان استفاده می‌شود.

3. درمان زخم روده و اثنی‌عشر

طباشیر به رفع مشکلات گوارشی مانند زخم روده و زخم اثنی عشر کمک می‌کند و برای درمان اسهال‌های خونی مفید است.

خواص طباشیر

4. تقویت قلب

خوردن طباشیر تقویت کننده قلب و شادی‌آور است و مصرف آن برای رفع وحشت، التهاب، ترس، غم و اندوه مفید است.

5. رفع بوی بد دهان و بهبود زخم‌های دهانی

مکیدن طباشیر در دهان به درمان بوی بد دهان کمک می‌کند. همچنین اگر طباشیر را در آب حل کنید، برای درمان جراحت و زخم‌های دهان به ویژه اطفال مفید است و اگر گرد آن در دهان گذاشته شود، تاثیر بیشتری دارد.

6. پیشگیری از سفید شدن مو‌ها

خوردن طباشیر از سفید شدن موی سر جلوگیری می‌کند.

7. بهبود ویار زنان باردار

در طب ایرانی از خواص طباشیر برای درمان ناراحتی‌های ویار استفاده می‌کنند.

8. لاغری و کاهش وزن

استفاده از طباشیر برای کاهش وزن و لاغری نیز مفید است. به این منظور از طباشیر به همراه سایر گیاهان دارویی لاغر کننده شامل ۵۰ گرم سیاه دانه، ۵۰ گرم زیره سیاه، ۲۵ گرم طباشیر، ۲۵ گرم تخم گشنیز، ۲۵ گرم هلیله سیاه، ۲۵ گرم لاک مغسول و ۵۰ گرم زنیان استفاده کنید.

9. کمک به درمان خونریزی‌های مغزی

از خواص طباشیر در مورد خونریزی‌های مغزی که منجر به فلج ناگهانی می‌شود می‌توان استفاده کرد و بسیار مفید است.

طباشیر و فواید درمانی آن

ترکیبات و طریقه مصرف طباشیر

طباشیر به طور عمده از ترکیب شیمیایی سیلیس، پتاس، پروکسید آهن و اکسید آلومینیوم تشکیل شده است و مصرف آن برای درمان بیماری‌ها به صورت مصرف خوراکی یا موضعی (مالیدنی) است.
برای مصرف خوراکی می‌توانید دانه‌های طباشیر را کوبیده و مصرف کنید. برای درمان زخم روده و اثنی عشر نیز کافی است کمی طباشیر را در دهان بگذارید و روزی سه بار بمکید.
برای استعمال موضعی که بیشتر برای درمان کیست‌ها استفاده می‌شود، طباشیر را طبق دستور پزشک متخصص طب سنتی با حامل آن که بسته به نوع کیست متفاوت است، ترکیب و استفاده کنید.

مشخصات گیاه طباشیر

طباشیر که با نام‌های بامبو سیاه، بامبو هندی، بامبو تیغ‌دار، بامبو رسمی، بامبو طلایی و نی هندی نیز شناخته می‌شود گیاهی از تیره غلات یا گندمیان و دارای چندین گونه مختلف است. ریشه‌های این گیاه به شکل ساقه زیرزمینی (ریزوم)، برگ‌ها باریک و نوک تیز و ساقه‌های هوایی آن بند بند است که ارتفاع آن‌ها به چندین متر می‌رسد.
جوانه تازه، مغز و میوه‌های رسیده این گیاه خوراکی هستند و از چوب آن در تولید صنایع دستی مختلف مانند عصا، انواع صندلی، سبد و میز استفاده می‌شود. در کشور ما بامبو توسط چینی‌ها وارد شده است و کشت آن امروزه در لاهیجان صورت می‌گیرد.

مضرات طباشیر (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده‌روی و مداومت در مصرف طباشیر برای نیروی جنسی مضر است و باعث کاهش میل جنسی می‌شود. برای اصلاح آن توصیه می‌شود از مصطکی و عسل استفاده کنید.
افراط در مصرف این گیاه برای سلامت ریه مضر است و به منظور رفع عوارض آن بهتر است صبر زرد به همراه عناب یا عسل خورده شود.
مصرف بیش از اندازه طباشیر به دلیل مزاج سرد آن برای افراد دارای طبع سرد توصیه نمی‌شود، این افراد برای تعدیل عوارض طباشیر می‌توانند آن را با زعفران مصرف کنند.

تباشیر از گیاهان دارویی مفید است که مصرف متعادل آن برای برطرف کردن التهاب و ضعف معده، لاغری و درمان انواع کیست‌ها مفید است. با این وجود همانند سایر گیاهان دارویی توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه آن پرهیز و قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits