دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص اثبات شده گیاه دریایی کلپ و دوز مصرف آن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کلپ یک گیاه دریایی و سرشار از مواد معدنی و بویژه عنصر ید است، این گیاه بصورت مکمل غذایی نیز توسط لابراتوارها و شرکت های مختلف تولید و عرضه می شود.

کلپ چیست ؟

کلپ نوعی جلبک دریایی بسیار بزرگ است که به خانواده Laminariales تعلق دارد. این جلبک ها بیشتر بخاطر تشکیل جنگل های زیر دریایی معروف هستند. در بعضی از مواقع ارتفاع این نوع از جلبک به بیش از 80 متر نیز می رسد. کلپ برای اکوسیستم دریایی بسیار مهم است چرا که این جلبک منبع تغذیه بسیاری از جانوران آبزی است.

سرعت رشد این جلبک ها بسیار بالا است به طوری که مشاهدات نشان می دهد که کلپ می تواند یک متر در طول روز ارتفاع کسب کند. این جلبک سرشار از مواد معدنی مختلف است و به همین دلیل خواص کلپ از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلپ یک محصول گیاهی و طبیعی است مواد معدنی موجود در آن برای بدن قابل جذب و ظاهرا بدن به آن واکنش بهتری نسبت به سایر مکمل های غذایی نشان می دهد.

بسیاری از مکمل های غذایی در لابراتوارها بصورت مصنوعی و صرفا با ترکیب مواد معدنی و ویتامین ها تولید می شوند و نه از منابع غذایی طبیعی به همین دلیل ممکن است برای بدن به درستی قابل جذب و استفاده نباشند.

تعداد کمی از مکمل های غذایی منشا تولید آن ها مواد غذایی طبیعی است که در اصطلاح به آنها Food Based Supplements گویند که یکی از آنها کلپ می باشد.

فواید استفاده از مکمل های کلپ:

  1. تغذیه بهتر: همان طور که اشاره شد کلپ حاوی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها به شکل طبیعی است. امروزه با توجه به فرسایش خاک و کاهش کیفیت مواد غذایی بسیاری از مردم دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می باشند و کلپ یک مکمل غذایی مناسب برای جبران این کسری است.
  2. رویش موها: تحقیقات و شواهد علمی بسیاری وجود داشته که نشان می دهند مصرف مکمل های کلپ باعث افزایش رشد موها می گردد، این مکمل به ویژه برای خانم ها و آقایانی که دچار ریزش مو می باشند بسیار مفید است.
  3. بهبود فعالیت غده تیروئید: عنصر ید برای فعالیت غده تیروئید ضروری است و کلپ حاوی فرم طبیعی از عنصر ید می باشد و برای اشخاصی که دچار کم کاری تیروئید بوده می تواند بسیار مفید واقع شود.
  4. تنظیم وزن: کلپ کمک به تنظیم متابولیزم بدن و افزایش انرژی می کند و برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند در کنار رژیم غذایی یک مکمل مناسبی است، البته این بدان معنی نیست که مصرف کلپ به تنهایی باعث کاهش وزن می شود و یا افراد لاغر نباید از آن استفاده کنند.
  5. کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم ها: تحقیقات زیادی نشان می دهند آمار ابتلا به سرطان سینه در زنان کشورهای شرق آسیا مانند کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور نسبت به آمار جهانی بسیار کمتر است و یکی از دلایل آن نوع تغذیه آن هاست. غذاهای دریایی که منبع مناسبی از ید بوده بخشی قابل توجهی از برنامه غذایی ساکنان شرق آسیا می باشد.

کلپ نوعی جلبک دریایی

خواص کلپ

کلپ حاوی ید طبیعی، مقداری منیزیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز، کروم، روی، ویتامین های گروه ب، مواد آنتی اکسیدان، آلژینات سدیم و سایر مواد مفید برای بدن است.

آلژینات سدیم ماده ای معدنی است که کمک به دفع مواد مازاد از قبیل سموم و فلزات سنگین و سمی از بدن می کند.

منبع غنی ید

ید یکی از مهم ترین عناصری است که می تواند به شما در داشتن بدنی سالم کمک کند. ید یک ماده مغذی حیاتی است که به حمایت از تیروئید سالم کمک کرده، از انواع خاصی از سرطان محافظت می کند، رشد و توسعه سالم کودکان و کودکان را افزایش می دهد و حتی باعث افزایش بازدهی سلول های مغزی می شود. از آنجا که خواص کلپ حاوی مقدار بسیار بالای ید (تا حدود 2984 میکروگرم در برخی از انواع) می باشد، استفاده از آن بسیار مفید است. معمولا از مکمل های این جلبک برای درمان کم کاری تیروئید در بیماران مبتلا به اختلالات فکری شدید، استفاده می شود.

کاهش وزن

یکی دیگر از مهم ترین خواص کلپ کمک به کاهش وزن است. امروزه اضافه وزن یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی محسوب می شود. بر اساس آمار ها، هر ساله تعداد کسانی که به اضافه وزن دچار می شوند، در حال افزایش است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از مکمل های این گیاه می تواند به صورت موثری چربی های شما را کاهش بدهد چرا که کلپ سرشاز ار پروتئینی به اسم فوکوکسانین می باشد. این پروتئین به صورت چشمگیری باعث دفع چربی ها از بدن می شود. مطالعاتی که در سال 2012 در دانشگاه پزشکی مسکو انجام شده، نشان می دهد که مکمل های کلپ باعث کاهش وزن و افزایش عملکرد کبد می شوند.

جلوگیری یا درمان دیابت

افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند یا افرادی که مبتلا به دیابت هستند، علاوه بر رژیم غذایی خاص خود، می توانند از این مکمل های کلپ نیز استفاده کنند. یک مطالعه کره ای که در تحقیقات تغذیه ای منتشر شده است نشان می دهد که مصرف این جلبک به میزان قابل توجهی سطح گلوکز خون را بهبود می بخشد، کنترل قند خون و افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در بیماران مبتلا به دیابت نوع II بسیار مفید است. این روز ها دیابت به یکی از شایع ترین بیماری های مزمن تبدیل شده است و از همین رو دانشمندان به شدت استفاده از غذاهای گیاهی را توصیه می کنند.

کمک به مشکلات خونی

مطالعات نشان می دهد که در کلپ ماده ای به اسم فوکودین وجود دارد که می توانند بر روی خون تاثیر بگذارد. این ماده می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند که این امر می تواند بر روی پیشگیری از سکته های قلبی نقش داشته باشد. اثر بخشی این ماده چنان زیادی است که دانشمندان دیگر برای درمان مشکلات لخته شدن دیگر از داروهای معمول استفاده نمی کنند.

ویژگی های ضد التهابی

دکتر ماریس اوتلت نوصیه می کنند که برای جلوگیری از بیماری های مزمن از غذاهایی استفاده کنید که سرشاز از خواص ضد التهابی باشند. التهاب ریشه اصلی در بسیاری از بیماری ها است. بعضی از انواع جلبک کلپ دارای خواص ضد التهابی هستند (و به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند)، به این معنی که آنها به کاهش التهاب کلی بدن کمک می کنند، که به نوبه خود احتمال بیماری را کاهش می دهد. فوکودین موجود در این گیاه، دلیل این ویژگی های ضد التهابی است.

خواص کلپ و تقویت استخوان ها

آیا شما در معرض پوکی استخوان یا دیگر بیماری های استخوانی هستید؟ مصرف کلپ می تواند به جلوگیری از بیماری های استخوانی کمک کند چرا که این جلبک سرشار از ویتامین K می باشد. تحقیقات نشان می دهد که شما می توانید 25 درصد از نیاز روزانه خود به ویتامین K را با یک وعده کلپ دریافت کنید. یکی از مزایای بیشمار ویتامین K، نقش آن در ایجاد تراکم استخوان است که به آسانی به جلوگیری آرتریت و پوکی استخوان منجر می شود.

دوز مصرف کلپ

مکمل های کلپ معمولا در دوزهای 150 الی 660 میلیگرم موجود می باشند و مقدار مصرف آن برای افراد بالغ و بزرگسال 3 الی 5 کپسول و یا قرص در هفته می باشد، از آنجا که مکمل های کلپ حاوی ید به میزان قابل توجهی بوده نباید در مصرف آن ها زیاده روی کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits