دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاه انگور اورگن چیست و چه فوایدی دارد؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خواص درمانی گیاه انگور اورگن چیست و چه عوارضی داردانگور اورگن (Mahonia aquifolium) نام یک گونه از سرده ماهونیا است.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی انگور اورگن

خواص درمانی گیاه انگور اورگن چیست و چه عوارضی داردانگور اورگن (Mahonia aquifolium) نام یک گونه از سرده ماهونیا است. برگ های انگور اورگن به صورت مرکب و دارای برگچه هایی با حاشیه ای خاردار و شاخه هایی انبوه می باشند. این برگ ها چرمی بوده و حدود 30 سانتیمتر طول دارند.

گل های گیاه انگور اورگن به رنگ زرد و به صورت انبوه بوده که در اوایل بهار تشکیل می شوند. میوه ها نیز صورت کروی، سته ای و به رنگ مشکی مایل به آبی تیره دیده می شوند.

این گیاه هیچ ارتباط خویشاوندی با انگور ندارد و تنها به دلیل شکل میوه ها و خوشه ای بودن آنها، به نام انگور اورگن نامیده می شود.میوه های این گیاه دارای بذور بزرگی است و کیفیت خوراکی چندانی ندارد اما می توان آن را به صورت تازه خوری یا همراه با سایر میوه های شیرین مورد استفاده قرار داد.

امروزه در برخی موارد از میوه های این گیاه برای تهیه ژله نیز استفاده می شود. آب میوه های آن ترش مزه بوده و می توان از آن در تهیه نوشیدنی ها مانند آب زرشک استفاده نمود. اگرچه آب میوه های آن به دلیل ترشی زیاد نیاز به شکر برای مصرف خوراکی نیز خواهند داشت.

همچنین از پوست ساقه ها و ریشه های این گیاه برای تهیه ی رنگ در رنگرزی ها استفاده می گردد. برگ های انگور اورگن نیز همانند برگ های گیاه راج بوده و به دلیل براق بودن و رنگ زیبا، برای گل آرایی کاربرد دارند. تعدادی از قبایل فلات هند، از میوه های انگور اورگن برای درمان بیماری های گوارشی بهره می گیرند.

عصاره حاصل از این گیاه برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس مفید است. اگرچه کاربرد آن در برخی از افراد ممکن است سبب عوارض جانبی نظیر جوش و یا حساسیت های سوختگی گردد.

مطالعات اخیر نشان داده که این گیاه حاوی ماده ای بازدارنده به نام 5-متوکسی هایدنوکارپین (5-methoxyhydnocarpin) یا 5-MHC بوده که سبب کاهش مقاومت باکتریایی در محیط درون شیشه ای شده است.


نحوه کارکرد انگور اورگن

ترکیبات شیمیایی موجود در ارگون برای مقابله با عفونت های قارچی و باکتریایی مفیدند.

احتمال اثر بر:

سوریاس. استفاده از یک کرم حاوی 10% عصاره ارگون از شدت بیماری کاسته و بر کیفیت زندگی فرد می افزاید. اثرگذاری آن برابر کرم دونوکس است.

شواهد ناکافی برای اثر:

پوست خشک و ملتهب (اگزما). استفاده از یک کرم مخصوص حاوی عصاره ارگون برای 12 هفته از عوارض بیماری می کاهد.

  • زخم های معده
  • سوزش سر دل
  • ناراحتی معده

عوارض جانبی و ایمنی انگور اورگن

استفاده از کرم ارگون بر روی پوست بی خطر است. می تواند عوارضی چون خشکی، سوزش، تحریک و واکنش آلرژیک ایجاد کند.

ملاحظات و هشدارها

حاملگی و شیردهی: استفاده از کرم ارگون به دلیل یک ترکیب شیمیایی به نام بربرین خطرناک است و می تواند باعث وارد آمدن آسیب به مغز جنین شود. همچنین از طریق شیر مادر نیز می تواند منتقل شود.

کودکان: استفاده برای کودکان و بخصوص نوزادان خطرناک است و می تواند به مغز آسیب برساند مخصوصاً در کودکان مبتلا به یرقان.

تداخلات انگور اورگن

تداخل متوسط با:

سیکلوزپورین : بدن برای دفع، آن را تجزیه می کند. مصرف ارگون این فرآیند را کند می کند و باعث عوارض می شود.

داروهای تجزیه شونده در کبد

مصرف همزمان ارگون سرعت تجزیه این داروها را در کبد کاهش داده عوارض آنها را افزایش می دهد.مثل سیکلوزپورین، لواستاتین، کلاریترومایسین، ایندیناویر و سیلدنافیل.


دوز مصرفی انگور اورگن

استفاده بر روی پوست:

برای سوریاس: کرم ارگون 10% دو تا سه بار در روز.

همچنین بخوانید:

فواید عالی انگور قرمز

خواص شیره انگور

فواید خوردن انگور برای زنان باردار

خواص و فواید روغن هسته انگور

خواص و فواید بی نظیر انگور برمه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits