دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاه کیسه کشیش چه فوایدی برای بدن دارد؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کیسه کشیش گیاهی وحشی که بیش از دو سال عمر نمیکند . از تیره چلیپائیان است و در تمام خاک ها رشد می کند .

گیاه کیسه کشیش چیست؟

کیسه کشیش یا خورجینک گیاهی یک ساله با نام علمی‌Capsella bursa-pastorisاست که با بذر تکثیر می‌یابد. دارای ریشه‌ای دوکی‌شکل است و در تمامی‌خاک‌‌ها رشد می‌کند و نیازهای کمی‌از خاک دارد ولی خاک ترد و پوک را ترجیح می‌‌دهد.
تقریباً در تمامی‌طول سال به ویژه پاییز می‌روید. برگ‌‌ها تخم مرغی کشیده و خیلی کوچک هستند. ساقه افراشته، ساده یا با یکی دو انشعاب آشکار، صاف یا با کرک‌‌های پراکنده به بلندی تا ۵۰ سانتی متر است. گل‌ها کوچک، سفید، انتهایی و به صورت خوشه‌‌ای هستند. تقریباً در تمامی‌مدت سال گل می‌دهد.

گیاه شناسی کیسه کشیش

برگ‌ها :
تخم مرغی کشیده، خیلی کوچک، برگ دم کوتاه

برگ‌های شاخه :
در ابتدا مدور یا قاشقی‌شکل، اولین برگ معمولاً کامل و بدون دندانه، برگ‌های بعدی کشیده، دندانه دار یا با لوب‌های حاشیه مواج تا عمیقا شکاف دار، همه برگ‌ها دارای برگ دم، برگ‌های ساقه نیزه‌ای اغلب بدون شکاف، بدون برگ سر نیزه‌ای شکل.

ساقه :
افراشته، ساده یا با یکی دو انشعاب آشکار، صاف یا با کرک‌های پراکنده، بلندی تا پنجاه سانتی متر

گل :
کوچک، سفید، انتهایی، در آرایش خوشه‌ای

دوره گلدهی :
تقریبا در تمام مدت سال

مشخصات دانه :
میوه خورجینک قلبی‌شکل، به طول ۹-۴ میلی متر، ریشه‌ چه به وسیله یک شیار باریک محدود می‌شود. ریشه چه به انداره لپه‌ها و یا کمی بلند تر از لپه هاف به رنگ زرد تا قهوه‌ای، مات، صاف تا کمی زبر .

گیاه کیسه کشیش

انتشار جغرافیایی :
در تمای نقاط ایران و در اطراف تهران، استان های فارس ، گیلان و آذربایجان و مناطق غرب کشور چون کردستان و کرمانشاه این گیاه رویش دارد. این گیاه انتشار وسیعی در مزارع کشاورزی و حتی در داخل شهر در کتاب معابر و اماکن دارد.

ترکیبات شیمیایی :
ترکیباتی چون تانن، اسید بورساسیک که نوی آلکالوئید است و کولین از مهمترین ترکیبات شیمیایی گیاه به شمار می آید.

قسمت مورد استفاده کیسه کشیش

گیاه شکوفه دار خشک قسمت مورد استفاده دارویی است.

خواص دارویی گیاه کیسه کشیش

  • دارای اثر بندآورنده خون است و اثر معجزه آسایی برای جلوگیری از خونریزی ها دارد.
  • بعنوان بند آورنده خونریزی
  • ضدعفونی کننده مجاری ادرار
  • بطور سنتی برای درمان اسهال
  • هماتوری و التهاب مثابه بکار می‌رود.
  • بواسطه ترکیبات کولینرژیک موجود در گیاه،‌ با مهار بتا – آدرنو رسپتورها،‌ کاهش دهنده فشار خون می‌باشد.
  • درمان خونریزی زنانه : به دلیل قابلیت انقباض عروق در درمان خونریزی های بین دوران قاعدگی می توان کیسه کشیش را مصرف نمود.

به طوری که مصرف یک قاشق چای خوری از پودر خشک گیاه در هر ساعت این ناراحتی را رفع می کند. طبق اطباء قدیم مصرف دو روز گیاه مذکور با روش فوق این ناراحتی را کاملاً رفع می کند.
میوه مانند خورجین قلبی ‌شکل به طول ۴ تا ۹ میلی متر، ریشه به وسیله یک شیار باریک محدود می‌‌شود. ریشه به اندازه لپه‌‌ها یا کمی‌بلند تر از لپه‌ها به رنگ زرد تا قهوه‌ ای، مات و صاف تا کمی‌زبر است.تعداد بذرهای تولید شده در هر بوته کیسه کشیش را ۳۸هزار و۵۰۰ عدد تخمین زده اند.
بذر این گیاه قادر است به مدت طولانى در خاک زنده بماند. به طوری که طول عمر بذور کیسه کشیش در خاک به هم نخورده در منابع مختلف بین ۱۶ تا ۳۵ سال ذکر شده است.
این گیاه به صورت علف هرز در زمین‌‌هاى کشت شده، چمن زارها، حاشیه جاده‌‌ها و نهرها، زمین‌‌هاى بایر، مراتع و باغ‌‌ها یافت مى ‌شود. کیسه کشیش خاک‌‌هاى لومى شنى با مواد غذائى زیاد را بیشتر ترجیح مى ‌دهد.

کیسه کشیش در تمامی‌نواحی ایران از جمله تهران، کرج، غرب ایران، کرمانشاه، گیلان، مشهد، نیشابور، کرمان، همدان و دیگر نقاط می‌روید.این گیاه در هر شرایطی رشد و نمو دارد، بنابراین در کل نواحی جهان دیده می‌شود.
تکثیر آن به وسیله بذر صورت می‌گیرد. فاصله ردیف‌ها برای کاشت ۳۰‌سانتی‌متر مناسب است. روی ردیف‌های کاشت را با توجه به ریز بودن بذرها به صورت سطحی می‌توان با ماسه پوشاند. این گیاه نیاز به خاک‌های زهکشی شده، آفتاب و تا حدودی سایه دارد و در خاک‌های خشک و حاوی آهک هم رشد می‌کند.

فواید گیاه کیسه کشیش

عمق مطلوب برای سبز شدن بذر کیسه کشیش برابر ۵ر۰ سانتی متر و حداکثر عمق آن ۲ سانتی متر است.دوران گلدهی گیاه اوایل بهار تا اواخر پاییز است. به صورت کلی زمان برداشت آن بهار و تابستان است در این گیاه کل اندام‌ها به ویژه اندام‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برداشت بذر هنگامی‌است که غلاف‌ها تغییر رنگ می‌دهند. برداشت اندام‌های هوایی در هنگام گلدهی و تشکیل غلاف‌ها صورت می‌گیرد.این گیاه دارای موادی مانند تانن، اسید بورساسیک و آلکالوئیدی است که اثر درمانی گیاه به آن نسبت داده می‌شود؛ به علاوه کولین، بورسین به مقدار یک درصد و نیز کمی‌تیرامین دارد.

کیسه کشیش دارای اثر بندآورنده خون است و باعث توقف خونریزی‌های معده، ریه و رحم می‌شود. این ویژگی به دلیل قابلیت آن در انقباض عروق است و جوشانده آن متشکل از ۱ تا ۲ قاشق از گیاه خشک در یک لیتر آن به صورت خوراکی توصیه می‌شود. شیره تازه گیاه برای التیام زخم‌ها به کار می‌رود.
شیره حاصله گیاه در موارد خون روی در فواصل قاعدگی اثر قطعی دارد به طوری که مصرف یک قاشق قهوه خوری آن در هر ساعت به سهولت این ناراحتی را رفع می‌کند. این گیاه به سیکل قاعدگی نظم می‌بخشد، مدت زمان دوران قاعدگی را افزایش می‌دهد و مانع خون‌ریزی شدید در این دوران می‌شود.

همچنین این گیاه در درمان صرع و ناراحتی‌های عصبی مفید واقع شده است. در درمان ناراحتی‌های کلیوی و ادراری هم به کار می‌رود. عفونت مجرای ادراری را به حداقل می‌رساند. در مصارف خارجی این گیاه برای پاک کردن زخم، ناراحتی‌های پوستی و اگزمایی که به علت گرمای بیش از حد به وجود می‌آید به کار می‌رود.

کارشناسان مصرف تنتور گیاه دارویی کیسه کشیش را برای درمان التهاب مثانه و اسهال تأثیرگذار می‌دانند.

مصرف سه بار در روز و هر بار ۱۰ میلی لیتر از تنتور کیسه کشیش مفید خواهد بود.بخش‌‌های هوایی کیسه کشیش اعم از جوانه‌‌های خشک شده و گل آن خواص دارویی دارند.به نظر می‌‌رسد اسید سالیسیلیک موجود در این گیاه ریه‌‌ها را تقویت کند ولی این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است.
برای پاک کردن زخم‌ها، ناراحتی‌های پوستی و اگزما به صورت موضعی مصرف می‌شود. برای جراحات و بریدگی‌‌ها، پارچه خیس شده از دَم کرده کیسه کشیش را می‌توان روی زخم قرار داد.
جوشانده این گیاه دارویی را می‌توان به عنوان دارویی ادرارآور استفاده کرد و از این رو در درمان بیماری‌های کلیه نقش به سزایی دارد.این گیاه تب بر است. صرع، ناراحتی‌های عصبی و فشار خون و ضربان نامنظم قلب را برطرف می‌کند. مصرف این گیاه به زنان باردار و بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits