دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید دارویی گیاه مامیران کبیر چیست؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مامیران یا "مامیزان کبیر" گیاهی داروئی از تیره "خشخاش Papaveraceae" است که نام علمی آن"Chelidonium Majus"می باشد .مامیران ،" گیاه پرستو " میز نامیده میشود.

مامیران یا مامیزان کبیر چیست و چه فوایدی دارد؟

مامیران کبیر گیاهی چند ساله می باشد که تا یک متر رشد می کند این گیاه در نواحی آسیا و اروپا می روید. برگهای گیاه به رنگ سبز مایل به کبود می باشد که به تعدادی بخش تقسیم گردیده و هربخش آن دندانه دار هستند.گل های مامیران کبیربه رنگ زرد و به شکل چتر مجتمع می باشند و در فصل تابستان رشد می کنند.

میوه مامیران باریک و درازمی باشد که در هنگام رسیدن ترک می خورد و دانه ها در داخل آن شبیه کنجد مشاهده می گردند و شیره ای زرد رنگ درآن موجود است که پوست را می سوزاند و جهت از بین بردن میخچه پا مصرف می گردد .

مامیران کبیردر نواحی پرچینها روی دیوارهای کهنه و کنار ساختمان ها رشد می کند، گیاه مامیران ، در ایران، در گیلان، رودبار، عمارلو بین کبوتر چای و زردچین، در گرگان در بندر گز، مازندران و چند محل دیگر رشد می کند.

مامیران کبیر حاوی آلکالوئید ھای مختلفی مثل چلیدونین ، ھیموچلیدونین ، کلریتین ، پروتوپین ، آلیکری توپین ، ھربرین و اسپارتئین است . در مامیران کبیر ھمچنین نمک ھای کلسیم ، منیزیوم و آلمینویم ، مواد رزینی و موسیلاژ مشاهده می گردد. ( خواص مامیران کبیر )

ترکیبات شیمیایی گیاه مامیران

این گیاه سمی است و استفاده زیاد از آن باعث می شود .مامیران کبیر دارای آلکالوئید های مختلفی مانند چلیدونین ، هیموچلیدونین ، کلریتین ، پروتوپین ، آلیکری توپین ، هربرین و اسپارتئین می باشد . در مامیران کبیر همچنین نمک های کلسیم ، منیزیوم و آلمینویم ، مواد رزینی و موسیلاژ موجود است .

separator line

خواص گیاه مامیران کبیر

این گیاه جهت درمان نقرس موثر می باشد.جهت معالجه سینوزیت باید بخور با آب جوشانده مامیران کبیر بدهید و همچنین کمی از آب جوشانده آن را با کمی عسل قاطی نموده و در داخل بینی استنشاق نمایید.

جهت معالجه سرطان معده از جوشانده و یا دم کرده مامیران استفاده می گردد.مامیران کبیر برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است و فشار خون را پایین می آورد.همچنین اگر چشم را با عرق مامیران شست و شو دهید ،درد و ورم و عفونتهای چشم بهبود می یابد.

این گیاه دردهای سرطانی را تسکین می دهد.جهت معالجه زخم ها ی چرکین باید ریشه کوبیده شده مامیران را مانند ضماد بر روی اینگونه زخم ها قرار دهید.همچنین با جوشانده ریشه مامیران می توان تصلب شرائین را معالجه کرد و از بروز سکته قلبی پیشگیری می کند.اگر از بیماری آسم رنج می برید این گیاه در درمان آسم موثر است.مامیران بزرگ ادرار آور و ملین می باشد.

خواص مامیران کبیر برای اعصاب

جوشانده این گیاه جهت عملکرد اعصاب عالی می باشد و کمک فراوانی به کاهش اضطراب، استرس و تشنج می نماید و انسان را آرام می کند.

خواص مامیران کبیر برای کلیه

جوشانده مامیران،کلیه را تحریک می نماید، حجم ادرار را زیاد می کند، سموم بدن را از بین می برد و برای معالجه عفونتهای کلیه و مثانه ومجاری ادرار مفید می باشد. همچنین سنگ کلیه را خرد نموده و دفع می نماید.

خواص مامیران کبیر برای پوست

عصاره مامیران ،زخمها ،زائده های گوشتی و زگیل و سایر مشکلات پوستی را بهبود می دهد.شیره مامیران جهت از بین بردن زگیل و یا میخچه استفاده می گردد. بدین صورت که این شیره را با گلیسرین به انداره مساوی قاطی کرده و بر روی موضع قرار دهید تا بهبودی حاصل گردد.

separator line

طرز استفاده از مامیران کبیر

جوشانده :

به میزان 20 گرم برگ خشک و یا ریشه مامیران را در یک لیتر آب بریزید . میزان استفاده از آن یک فنجان سه بار در روز می باشد .

دم کرده مامیران :

مقدار 30 گرم برگ خشک مامیران را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید برای زمان ده دقیقه دم بکشد . سپس صاف نموده و میل فرمایید .

تنطور مامیران :

این تنطور به صورت آماده در فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها موجود است و یا اینکه به اندازه 100 گرم برگ خشک یا ریشه مامیران را در 500 گرم الکل سفید خیس نموده اجازه دهید برای زمان دو هفته به همین حالت باشد . البته هر روز آنرا تکان داده پس از این مدت آنرا صاف نموده و در شیشه دربسته بریزید . میزان استفاده از آن 10-15 قطره سه بار در روز می باشد.

شیره مامیران :

جهت مصرف شیره مامیران آن را با عسل قاطی نموده و مصرف نمایید .

separator line

مضرات گیاه مامیران کبیر

استفاده بیش از حد از مامیران کبیر تولید مسمومیت می نماید و حتی مصرف افراطی بصورت له شده روی رخم ها نیز همین خطر را در پی دارد زیرا از راه پوست جذب بدن می گردد . بنابراین باید استفاده از آن در حد توصیه شده باشد زیر نظر متخصص استفاده گردد.

توجه داشته باشید این گیاه سمی می باشد و مقدار بسیار آن در مصارف داخلی امکان دارد موجب تشنج و حتی مرگ گردد.

separator line

پرورش گیاه مامیران کبیر

پرورش این گیاه از طریق دانه صورت می گیرد و زمین زراعتی باید سایه دار و نسبتاً مرطوب, ماسه ای و نرم با خاک پوسیده باشد. بذر آنرا در گلخانه در اویل اسفند و یا مستقیماً در زمین شخم خورده در ردیفهایی به عرض 50 سانتی متر در طول فروردین ماه می کارند میزان بذر مورد نیاز گلخانه هر هکتار 200 گرم و میزان آن در زمین اصلی 2 کیلو گرم د رهکتار می باشد.

ماههای اردیبهشت و خرداد نهالها را در کرتهای 20*50 سانتی متر نشاء می کنند.جهت تقویت زمین مقدار 150 تا 75 کیلو گرم کود ازت خالص ( نیترات آمونیوم و کلسیم سیانید ) در هر هکتار اضافه می کنند. برای مبارزه با علفهای هرز یک تا دوبار چنگک با دیسک ماشینی زده می شود.

برداشت گیاه مامیران کبیر

قسمت هوایی گیاه را در فروردین تا شهریور و ریشه ها را از مهر تا آبان یا اسفند تا فروردین قبل از جوانه زدن محصول برداری می کنند ( از دومین سال کشت چین اول گیاه را در ماه اسفند و فروردین و چین دوم آنرا در شهریور یا مهر با علف چین و ریشه ها را در مهر و آبان و اسفند و یا فروردین برداشت می نمایند).

پس از برداشت محصول و تمیز کردن آن قسمت هوایی را در حرارت 50 تا 60 درجه سانتی گراد و ریشه را در حرارت 60تا 80 درجه سانتی گراد خشک می نمایند. با شرایط فوق الذکر بازدهی هر هکتار 6/3 تن محصول خشک به صورت گیاه کامل و 8/2 تن ریشه است.

دامنه انتشار

نواحی شمال ایران مانند گیلان: اطراف رشت, رودبار, عمارلو ( کبوتر چاک و زرد چین ) , گرگان: بندر گز, مازندران.

همچنین بخوانید:

۶۰ مورد از خواص و فواید دارویی و درمانی گیاه افسنطین (افسنتین)

خواص و فواید دارویی و درمانی پولک(سنبله آرسبارانی) و عرق گیاه پولک

خواص و فواید گیاه والک از نظر طب سنتی

خواص دارویی و عوارض ماری جوآنا

خواص دارویی و درمانی گیاه عشقه (پاپیتال)

فواید گیاه یونجه و عرق یونجه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits