دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین گیاهان برای تقویت هوش و حافظه
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بسیاری از افراد به طب سنتی و گیاهی علاقه داشته و نمی خواهند از داروهای شیمیایی استفاده کنند. یکی از مسائلی که با استفاده از داروهای گیاهی می توان حل نمود، تقویت حافظه است. با ما باشید.

مکمل گیاهی تقویت حافظه

مکمل تقویت حافظه موضوع مورد بحث ماست. طبیعت راه حل را تدارک دیده است که امروز با خواص این گیاهان مفید حفاظت کننده مغز آشنا می شوید. درمان های گیاهی بی نظیری که نه تنها باعث افزایش حافظه، تمرکز و دقت بیشتر می شود بلکه می‌تواند درمان افسردگی، اضطراب و آلزایمر نیز باشد

1. مکمل گیاهی تقویت حافظه جینکوبیلوبا

دلیلی وجود دارد که مکمل های جینکوبیلوبا، یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در اروپا و آمریکا هستند. جینکوبیلوبا، مزایای درمانی بسیاری دارد که یکی از آن ها توانایی اش در افزایش قدرت حافظه است. بطور خاص، مطالعات علمی، توانایی جینکوبیلوبا را برای کمک حافظه و تفکر افراد مبتلا به آلزایمر یا دمانس عروقی کشف کردند.

این گیاه با محافظت از سلول های عصبی آسیب دیده توسط این اختلالات به بهبود یادگیری، فعالیت های روزانه، رفتار اجتماعی و کاهش احساس افسردگی کمک می کند.

تست های آزمایشگاهی دیگری نیز نقش جینکوبیلوبا را در بهبود گردش خون در سیستم عصبی مرکزی نشان دادند که باعث عملکرد بهتر و رشد کلی مغز می شود.

مکانیزم اثر برگ های جینکوبیلوبا به علت حضور دو نوع ماده شیمیایی به نام فلاونوئیدها و ترپنوئیدهاست که حاوی آنتی اکسیدان هایی برای مبارزه با رادیکال های آزاد هستند که در بروز اختلالاتی مانند آلزایمر و زوال عقل نقش دارند.

مطالعاتی که اثربخشی جینکوبیلوبا را در تقویت حافظه افراد مسن تایید می کنند، همچنان امیدوار کننده هستند.

بیشتر بخوانید: مزایای بی شمار مصرف کپسول جینکو بیلوبا

2. مکمل گیاهی تقویت حافظه جینسینگ

تست های آزمایشگاهی نشان دادند که جینسینگ چگونه برای اختلال حافظه مفید است. موش هایی که به آنها عصاره جینسینگ داده شده بود، پیشرفت های قابل توجهی را در آزمایش ماز آبی موریس از خود نشان دادند و مشخص شد که جینسینگ، فعالیت های انتقال دهنده های عصبی که باعث تقویت حافظه می شوند را فعال می کند.

بیشتر بخوانید: خواص و فواید بی نظیر و معجزه آسای شربت و کپسول جینسینگ

3. مکمل گیاهی تقویت حافظه رزماری

این گیاه، چیزی فراتر از یک ادویه معطر است. رزماری بطور سنتی برای بهبود حافظه مورد استفاده قرار می گرفته است. علم از این سنت حمایت می کند، چون مانند جینکوبیلوبا در تست های آزمایشگاهی ثابت شده که رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را خنثی می کند.

یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از رزماری در آروماتراپی می تواند سطوح کورتیزول و در نتیجه میزان اضطراب را کاهش دهد. مطالعه دیگری نیزاستفاده از رزماری را به همراه سایر روغن های ضروری برای کاهش استرس و افزایش تمرکز و قدرت حافظه در دانشجویان پرستاری تایید کرد.

4. مکمل گیاهی تقویت حافظه مریم گلی

کارشناسان معتقدندیکی از مکمل های تقویت حافظه مریم گلی است و حاوی مواد فعالی است که مواد شیمیایی که باعث انتقال پیام های عصبی در داخل مغز می شوند را افزایش می دهد. هنگامی که دانشمندان دانشگاه نیوکاسل و نورثومبریا ۴۴ نفر را آزمایش کردند و به تعدادی از آن ها مریم گلی و به بقیه دارونما دادند.

نتایج نشان داد افرادی که به آنها مریم گلی داده شده بود، در آزمون یادآوری کلمات، بهتر عمل کردند. آن ها به مزایای بالقوه مریم گلی برای بیماران مبتلا به آلزایمر نیز اشاره کردند. آزمایشات نشان داده اند که مریم گلی، همان مواد شیمیایی را در مغز افزایش می دهد که با ابتلای فرد به آلزایمر کاهش می یابند.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز مریم گلی

5. مکمل گیاهی تقویت حافظه نعنا فلفلی

گیاهان جدای از ویتامین ها و مواد معدنی ماده ای به نام فیتونوترینت (Phytonutrient) دارند که در نعنا فلفلی مونوترپین (Monoterpene) نام دارد. وجود این ماده در نعنا فلفلی مانع رشد تومورهای کبد، پانکراس، پستان، روده بزرگ، ریه و پوست می شود.

تحقیقات نشان داده بو کردن این گیاه تاثیرات خوبی بر قوه درک و شناخت و عملکردهای مغز دارد. استفاده از این گیاه حافظه، هوشیاری، قضاوت و توجه را افزایش داده موقع حل مسایل هم به کمک شما می آید. البته این نعنا همان نعنای با برگ کوچک و طعم کمی تند و تیزش است.

6. مکمل گیاهی تقویت حافظه: چای سبز

چای سبز مانند جینکوبیلوبا و رزماری همیشه بخاطر خواص آنتی اکسیدانی اش معروف بوده است و مطالعات اخیر همچنان این فایده را تایید می کنند. یک تحقیق علمی در سال ۲۰۱۳ ثابت کرد که عصاره چای سبز به محافظت از پروتئین ها و چربی ها در برابر فعالیت های مرتبط با افزایش سن و ناشی از اکسیداسیون محافظت می کند.

حیوانات درمان شده با این عصاره، توانایی های یادگیری فضایی بهتری از خود نشان دادند و مطالعات می گویند که این گیاه می تواند از هیپوکامپ در برابر زوال ناشی از افزایش سن محافظت کند. حتی اگر از دست دادن حافظه با منابع مختلفی مرتبط باشند، خوشبختانه همچنان با درمان مناسب بر طبق علت خاصش، برگشت پذیر است

و گیاهان بالا نه تنها برای کمک به تقویت حافظه به عنوان مکمل گیاهی تقویت حافظه، بطور سنتی توسط گیاه شناسان در قرون مختلف مورد استفاده قرار گرفتند بلکه اثربخشی آن ها نیز بطور بالینی در آزمایشات بسیاری به اثبات رسیده است. این امر، اطمینان بیشتری نسبت به ایمنی و اثربخشی آن ها می دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ خاصیت شگفت انگیز چای سبز

7. مکمل گیاهی تقویت حافظه: بلوبری

آیا توت ها واقعا می توانند حافظه را تقویت کنند ؟ بنظر می رسد که می توانند. مطالعات علمی مدرن دریافتند که بلوبری حاوی ترکیبات قدرتمندی مانند فلاونوئیدهاست که گمان می رود در افزایش توانایی یادگیری، عملکردهای شناختی، درک کلامی، توانایی عددی، تصمیم گیری، توانایی استدلالی و مهم تر از همه برای حافظه موثر هستند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهند که مصرف منظم فلاونوئیدها به کند کردن روند کاهش توانایی شناختی کمک می کند و در برابر بیماری هایی مانند زوال عقل، پارکینسون و آلزایمر از مغز محافظت می نماید.

در یک مطالعه که در دانشگاه هاروارد انجام شد، مصرف بلوبری به افزایش قدرت مغز کمک کرد. همچنین مشخص شد که بلوبری به جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی و پیشگیری از، از دست دادن حافظه که معمولا با افزایش سن اتفاق می افتد، کمک می کند.

به گفته محققان، فلاونوئیدها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که نقش مهمی در بهبود عملکردهای مغز ایفا می کنند. چون استرس و التهاب بعنوان یکی از عوامل اصلی در نظر گرفته می شوند که می توانند موجب کاهش عملکردهای مغزی شوند. پس بلوبری به عنوان یک مکمل تقویت حافظه به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین مکمل های تقویت حافظه با اثر گذاری بالا

روغن های گیاهی چه فوایدی برای تقویت مغز و افزایش حافظه دارند؟

تقویت اعصاب با دمنوش های گیاهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits