دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص فوق العاده روغن تخم هویج برای سلامت بدن
3
زمان مطالعه: 12 دقیقه
روغن تخم هویج که معمولا با روغن هویج اشتباه گرفته می شود و طرز تهیه متفاوتی دارد دارای خواص بسیار زیادی برای بدن به خصوص پوست است. در ادامه می توانید با کاربردهای زیاد این روغن در زمینه های مختلف آشنا شوید.

خواص مختلف روغن تخم هویج

روغن تخم هویج معمولا با روغن حامل دانه هویج و روغن حامل هویج اشتباه گرفته می شود. روغن حامل هویج از دم کردن یک روغن گیاهی با کلد پرس کردن دانه های هویج به دست می آید در حالی که روغن حامل دانه هویج از دم کردن روغن هویج با خیساندن هویج وحشی یا ریشه هویج و بعد گرفتن آب آنها درست می شود.

بنابراین هر دو دم کرده های روغن هستند اما یکی با دانه هویج و دیگری با ریشه هویج. با این حال، عصاره هویج معمولا از دانه آن گرفته می شود.

چکیده

  • روغن تخم هویج از بخارپز کردن و گرفتن عرق دانه های هویج وحشی به دست می آید. این روغن نباید با روغن هویج یا روغن حامل دانه هویج اشتباه گرفته شود.
  • روغن تخم هویج در رایحه درمانی هم کاربرد دارد. رایحه روغن تخم هویج گردش خون را تحریک می کند و علاوه بر این کارکرد مغز و اعصاب را هم بهبود می بخشد.
  • بوی گرم، خاکی، چوبی و علفی آن تاثیری تسکین دهنده، نشاط آور و آرامش بخش دارد و به همین دلیل احساس خستگی، ضعف، اضطراب و استرس را از شما دور می کند.
  • خاصیت تخم هویج برای پوست برای ترمیم آسیب های پوستی، هماهنگ کردن ماهیچه ها و بافت ها و استحکام پوست برای جلوگیری از افتادن و شل و ول شدن آن است.
  • این روغن گیاهی با حذف سموم از بدن، سیستم ایمنی را تقویت می کند، التهاب مفاصل و ماهیچه ها را کاهش می دهد و از تجمع مایع در بدن جلوگیری می کند. تخم هویج برای پایین آوردن فشار خون، درمان عفونت و زخم، تسکین گلو درد، رفع سکسکه، تسکین بیماری های ویروسی هم مفید است.

تاریخچه استفاده از روغن تخم هویج

استفاده از روغن تخم هویج به زمان باستان در روم، مصر، فرانسه و هند برمی گردد که از آن برای درمان عفونت و راحتی گوارش استفاده می شد. در بعضی از این مناطق جغرافیایی روغن تخم هویج با روغن ترنج و لیمو برای رفع مشکلات مشابه استفاده می شد.

در طب سنتی چینی از این روغن در حمام یا ماساژ برای رفع درد عضلات یا به عنوان درمانی موثر برای بیماری های روده ای مثل اسهال خونی و کرم روده استفاده می شود. از آنجایی که روغن تخم هویج رگه کمی از بوی چوب را در خودش دارد برای تولید عطرهای شرقی و آلدئیدی هم استفاده می شود.

علاوه بر این در زمینه محصولات آرایشی بهداشتی روغن تخم هویج جزئی معمول در لوسیون های همه منظوره بدن و مرطوب کننده ها است.

خواص روغن تخم هویج

مواد شیمیایی اصلی روغن تخم هویج شامل کاروتول، بتابیسابولن و Daucene و Daucol است. خاصیت روغن تخم هویج در رایحه درمانی علاوه بر افزایش گردش خون و بهبود عملکرد مغز و اعصاب سطح انرژی را بالا برده و هشیاری را افزایش می دهد.

با تحریک آزاد سازی آنزیم ها، هورمون ها، مایعات در دستگاه گوارش و انقباضات عضلانی روده ها، حرکات مفید و موثر سیستم گوارش و متابولیسم بدن را حفظ می کند.

وقتی بوی روغن هویج در فضا پخش شود، بوی گرم، خاکی، چوبی و علفی مانند آن که هنوز بوی کمی از شیرینی هویج را هم دارد تاثیری آرامش بخش و نشاط آور دارد و در رفع خستگی، ضعف، اضطراب و استرس مفید است. علاوه بر این بوی این روغن گیاهی کارکرد سیستم گوارشی و تنفسی را با تقویت غشاهای مخاطی برای محافظت از بدن در برابر انگل ها و ویروس ها بهتر می کند.

روغن تخم هویج در ترکیب با روغن های حامل آووکادو، ترنج، هل، روغن چوب سدر، شمعدانی، ارس، اسطوخودوس، لیمو ترش، پرتقال و روغن چوب صندل ترکیبی معطر و خوشایند به وجود می آورد.

از این روغن به عنوان یک تقویت کننده برای تقویت ماهیچه ها و بافت های شکم و پوست استفاده می شود و به بهبود حرکت مایعات در سیستم گوارش و جلوگیری از افتادگی پوست کمک می کند.

این روغن با حذف سمومی مثل اوره و اسید اوریک و سموم محیطی مثل آفت کش ها و دیگر پسماندهای شیمیایی که به وسیله خوراک وارد بدن می شود به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب مفاصل و ماهیچه ها کمک می کند.

تجمع مایعات را در بدن هدف می گیرد و برای ناراحتی هایی مثل ورم مفاصل، ادما (ورم)، نقرس و روماتیسم تسکین دهنده است.

روغن تخم هویج نه تنها به عنوان محافظی برای سلامت پوست عمل می کند بلکه آسیب های پوستی را هم که به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی ها و استرس های محیطی منجر به پیری پوست شده ترمیم می کند.

علاوه بر این، رشد بافت های جدید پوستی را هم تحریک می کند و به این ترتیب پوست شما شفاف تر و درخشان تر و رنگ آن کاملا یکدست خواهد شد.

با پخش کردن رطوبت در پوست، آکنه، جوش، درماتیت (التهاب پوست)، اگزما، پسوریازیس و زخم و جراحت های آن را درمان می کند و پوست نرم، محکم، با طراوت و به طور کلی سالم به نظر می رسد.

استفاده از روغن تخم هویج برای پوست خشک و ترک خورده می تواند منجر به نرم شدن پینه ها، درمان سریع تر جای زخم و سوختگی، تسکین تحریکات پوستی و برطرف کردن قرمزی و نشانه های ناخواسته مثل لکه های کبدی یا لکه های پیری شود.

روغن تخم هویج برای حفظ سلامت پوست سر و موها خواص زیاد و تاثیر گذاری دارد. این روغن موخوره را با رطوبت رسانی به موها درمان می کند و علاوه بر این برای مشکلاتی مثل خارش پوست سر که به دلیل وجود باکتری، قارچ و شوره سر پیش می آید تسکین دهنده است.

همان طور که رنگ پوست را یکدست می کند برای تار موها هم همین کار را می کند. زدن روغن تخم هویج به موهای مات یا آسیب دیده سلامت و درخشندگی آنها را باز می گرداند.

در زمینه پزشکی می توان از روغن تخم هویج برای پایین آوردن فشار خون، درمان راحت تر زخم ها و عفونت ها استفاده کرد. استنشاق بوی روغن تخم هویج گلو درد و سکسکه را آرام می کند. علاوه بر این سلامت و فعالیت سیستم های بدن به خصوص سیستم تنفسی را بهبود می بخشد.

از آنجایی که این روغن عفونت های ویروسی را هدف می گیرد برای تسکین بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی، سرفه، آنفلوآنزا، اوریون و سرخک مفید است. به عنوان تقویت کننده دستگاه گوارش روغن تخم هویج اشتها برانگیز است، خارج شدن باد از معده را راحت می کند و از بین برنده نفخ و کولیک هم است.

خاصیت ادرار آوری روغن تخم هویج برای خروج سموم بدن با ادرار مفید است. این خاصیت روغن تخم هویج به نوبه خود از علائم بیماری های مختلف مربوط به تجمع سموم در بدن مثل چاقی، صفرا، اسید اوریک و باکتری های مضری که سیستم دفع ادرار را آلوده می کند جلوگیری می کند.

این روغن همچنین کلیه ها را پاکسازی می کند، دردهای مربوط به سنگ کلیه را آرام می کند و با منظم کردن قاعدگی و کاهش درد این دوره را راحت تر می کند.

استفاده از روغن تخم هویج بعد از زایمان به افزایش شیر خانم ها کمک می کند. خاصیت ضد عفونی روغن تخم هویج و استفاده از آن روی خراشیدگی های پوست، بریدگی و زخم های جزئی از رشد باکتری هایی که زخم را عفونی می کنند و واکنش ها بدتر در بدن جلوگیری می کند.

کاربردهای روغن تخم هویج

از روغن تخم هویج در آروماتراپی برای رفع استرس و اضطراب، افزایش تمرکز و توجه و افزایش سوخت و ساز استفاده می شود. 3 تا 6 قطره از روغن تخم هویج را در یک دستگاه رایحه افشان برقی بریزید.

این مقدار را می توانید در 1.5 فنجان آب مقطر برای استفاده با نی های چوبی رایحه افشان حل کنید. برای یک رایحه افشانی خانگی، 2 تا 3 فنجان آب را بجوشانید و 5 تا 10 قطره روغن تخم هویج را به آن اضافه کنید. رایحه افشانی با روغن تخم هویج به شکلی طبیعی به بهبود خواب کمک می کند و بنابراین برای کسانی که دچار بی خوابی هستند مفید است.

برای درست کردن رایحه ای غلیظ قبل از خواب، می توانید 1 قطره روغن تخم هویج و 1 قطره روغن اسطوخودوس را ترکیب کنید و روی گوشه ای از بالش بریزید.

برای تاثیر درمانی بیشتر حمام با روغن تخم هویج و بوی غلیظ و آرامش بخش آن، 5 تا 10 قطره روغن تخم هویج را با 1 فنجان نمک بحرالمیت ترکیب کنید و در آب گرم داخل وان بریزید.

قبل از اینکه داخل وان بروید، نمک ها را کامل در آب حل کنید. برای رایحه ای متفاوت تر با مزایای بیشتر از روغن های آرامش بخش دیگر، 5 قطره روغن تخم هویج را با 2 قطره روغن گل سرخ خالص و 2 قطره روغن چوب سدر مخلوط کنید.

در زمینه زیبایی، می توانید روغن دانه هویج را بعد از رقیق کردن طبق دستور قبلی برای ترمیم و جلوگیری از آسیب های پوستی بیشتر مستقیما روی پوست استفاده کنید. فقط 3 تا 5 قطره روغن تخم هویج را با 1 قاشق چای خوری از روغن حامل دیگری که دوست دارید مخلوط کنید.

پیشنهاد می کنیم برای تاثیر بیشتر از روغن گلرنگ و نارگیل استفاده کنید. با حرکتی دایره ای، این مرطوب کننده را هر روز 1 یا 2 بار به پوستتان بزنید. همچنین می توانید 1 تا 2 قطره روغن تخم هویج را به کرم یا سرم صورتتان اضافه کنید و از خواص ترمیم کننده و تقویت کننده آن استفاده کنید.

برای رطوبت رسانی به صورتتان می توانید 15 میلی لیتر (0.5 اونس) روغن جوجوبا، 8 قطره روغن تخم هویج، 4 قطره روغن گل جاوید ایتالیایی، 2 قطره روغن کندر و 5 قطره ویتامین E مایع را در یک قطره چکان (0.60 اونس) بریزید. قطره چکان را خوب تکان دهید تا همه اجزا با هم به خوبی مخلوط شوند. قبل از استفاده، صورتتان را خوب تمیز کنید و 4 قطره روی پیشانی، چانه و لپ ها بریزید و ماساژ دهید.

برای یک سرم صورت که سلامت پوست را حفظ کند می توانید 15 میلی لیتر (0.5 اونس) روغن حامل زیتون را با 8 قطره روغن تخم هویج، 4 قطره روغن حامل بابونه، 2 قطره روغن شمعدانی و 2 قطره روغن اسطوخودوس را با هم در یک قطره چکان ترکیب کنید. بعد از اینکه روغن ها را خوب با هم مخلوط کردید، صورتتان را تمیز کنید و 4 قطره از این ترکیب را روی پیشانی، چانه و لپ هایتان ماساژ دهید.

برای درست کردن یک مرطوب کننده ضد پیری پوست می توانید 1 قاشق غذاخوری روغن میوه کاکتوس را با 2 قاشق چای خوری روغن آرگان، 5 قطره روغن تخم هویج، 3 قطره روغن اسطوخودوس و 2 قطره روغن کندر در یک قطره چکان بریزید و در کف دست هایتان تاب بدهید تا خوب با هم مخلوط شوند. قبل از اینکه آرایش کنید، صورتتان را خوب تمیز کنید و 2 تا 3 قطره از این مخلوط را روی پیشانی، چانه و لپ ها بریزید و ماساژ دهید.

از روغن تخم هویج می توانید به عنوان لایه برداری طبیعی برای صورت استفاده کنید. این روغن گیاهی نه تنها سلول ها مرده پوست را حذف و منافذ پوست را پاک می کند بلکه خشکی و آسیب های پوستی را هم ترمیم می کند و پوست نرم تر، تمیزتر و درخشان تر می شود.

برای درست کردن لایه برداری پوست با روغن تخم هویج 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 2 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خالص، 4 قاشق غذاخوری تفاله قهوه، 8 قطره روغن تخم هویج و 6 روغن درخت چای را در یک ظرف شیشه ای دهانه گشاد بریزید و همه را با هم خوب مخلوط کنید.

برای استفاده از این لایه بردار خانگی، صورتتان را با آب خیس کنید و با ضربه های آرام انگشت آن را خشک کنید. یک قاشق کوچک از این ترکیب را کف دست بریزید و تمام صورت و گردنتان را به غیر از چشم ها با آن ماساژ دهید. بگذارید چند دقیقه ای روی صورتتان بماند بعد آن را با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید.

اضافه کردن کمی روغن نارگیل به این ترکیب پوست را دوباره رطوبت رسانی می کند. برای گرفتن بهترین نتیجه این لایه برداری را 1 یا 2 بار در هفته انجام دهید. این لایه بردار را در یخچال در ظرفی در بسته و محکم نگه داری کنید.

موارد منع مصرف روغن تخم هویج

لازم است قبل از استفاده از روغن های حامل حتما با پزشکتان مشورت کنید به خصوص اگر مشکل خاصی دارید. خانم هایی که در دوران باردهی و شیردهی هستند و کسانی که داروهای تجویز شده مصرف می کنند نباید بدون تجویز پزشک از این روغن استفاده کنند.

این روغن باید از دسترس بچه هاٰ به خصوص بچه های زیر 7 سال دور نگه داشته شود. بهتر است قبل از استفاده از این روغن، آن را در یک روغن حامل حل کنید و روی قسمتی کوچک از پوستتان که حساس نیست بمالید. روغن تخم هویج نباید نزدیک چشم ها، داخل بینی و گوش ها یا هر قسمت حساس دیگری از پوست استفاده شود.

بهتر است بعد از استفاده از روغن تخم هویج به صورت موضعی حداقل تا 48 ساعت در خانه بمانید چون قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث ایجاد مشکلی به نام "حساسیت به نور" شود.

این روغن نمی تواند جایگزین تکمیلی برای درمان یا داروهای تجویز شده برای بیماری ها و اختلالات خلق و خو باشد. اگر این روغن برای شما حساسیت زا بود دیگر از آن استفاده نکنید و فورا به دکتر، داروساز یا یک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

خواص روغن تخم هویج

ترجمه شده در مجله اینترنتی دلگرم

بیشتر بخوانید:

این روغن های گیاهی چه اثراتی روی موهای شما دارند؟

۱۱ روغن گیاهی برای تقویت موها

آشنایی با روغن چریش و ۱۲ خاصیت قدرتمند این روغن گیاهی

روغن های گیاهی چه فوایدی برای تقویت مغز و افزایش حافظه دارند؟

معرفی 13 روغن و اسانس آرام بخش برای داشتن خواب راحت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits