دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موثرترین دمنوش های گیاهی خواب آور
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دمنوش های گیاهی خواب آور می توانند بهترین گزینه به جای قرص های خواب آور و آرامبخش برای افرادی باشد که دچار مشکل بی خوابی یا بدخوابی هستند. در ادامه می توانید با چند تا از موثرترین دمنوش های آرامبخش و محتویات سودمند آنها برای بهبود خواب آشنا شوید.

10 دمنوش خواب آور قوی

خواب خوب عاملی مهم در سلامت کلی شما است. متاسفانه حدود 30% افراد دچار بی خوابی یا ناتوانی برای به خواب رفتن، خواب ماندن یا خوابی با کیفیت هستند.

شما می توانید از دمنوش های گیاهی خواب آور زیادی که به شما کمک می کنند برای استراحت و تمدد اعصاب استفاده کنید.

تا قرن ها از دمنوش های گیاهی به عنوان داروهای خواب آور طبیعی در سراسر دنیا استفاده می شد. تحقیقات امروزی هم به این نتیجه رسیده اند که دمنوش های گیاهی به خواب بهتر افراد کمک می کنند.

1. دمنوش خواب آور بابونه

تا سال ها، از دمنوش بابونه به عنوان درمانی طبیعی برای کاهش التهاب و استرس و درمان بی خوابی استفاده می شد. در واقع، بابونه معمولا به عنوان مسکنی خفیف یا خواب آور استفاده می شد.

تاثیرات آرامبخش این دمنوش ممکن است به دلیل وجود آنتی اکسیدانی به نام آپیجنین است که در دمنوش بابونه فراوان است. آپیجنین به گیرنده های خاصی در مغز شما می رسند که اضطراب را کاهش می دهد و خواب را به بدن شما القا می کند.

تحقیقی روی 60 پرستار خانگی نشان داده آنهایی که روزی 400 میلی گرم عصاره بابونه می خورند نسبت به افرادی که دمنوش بابونه مصرف نمی کنند به طور چشمگیری خواب بهتری دارند.

2. دم نوش بادرنجبویه یا ملیسا

بادرنجبویه که با نام گیاه ملیسا نیز شناخته می شود یکی از اعضای خانواده ی نعنا است. این گیاه خواص فوق العاده ای در مقابله با بی خوابی و استرس دارد.

برای تهیه ی این دمنوش خواب آور سرشار از آنتی اکسیدان ها کافی است ۴.۵ گرم برگ خشک بادرنجبویه را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. کمی شکر یا بهتر از آن عسل به دم نوشتان اضافه کرده و به صورت گرم میل کنید.

3. دمنوش آرام بخش سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که قرن ها برای درمان مشکلاتی مثل بی خوابی، نا آرامی و سردرد استفاده می شود. این دمنوش گیاهی با افزایش سطح فرارسان عصبی به نام گابا، خواب را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد دم کرده ریشه سنبل الطیب با کوتاه کردن زمان به خواب رفتن و افزایش زمان بیداری شبانه کیفیت کلی خواب را بهبود می بخشد.

سنبل الطیب که به نام گیاه والرین نیز معروف است یکی از دمنوشهای آرام بخش فوق العاده محسوب می شود. این گیاه حاوی خواص ضداسپاسم و آرام بخش است که باعث تسکین دردها می شود.

بهتر است برای جلوگیری از عادت به این گیاه در کنار آن از دم نوش های دیگر نیز استفاده شود.

در واقع بهتر است اگر یک شب از دم نوش سنبل الطیب استفاده می کنید شب دیگر از چای سبز بدون کافئین یا دم نوش بادرنجبویه مصرف کنید. برای تهیه ی دم نوش سنبل الطیب ۱ قاشق چای خوری از این گیاه را در ٢٠٠ سی سی آب جوش ریخته و ۵ دقیقه دم کنید.

این دمنوش آرامبخش به تسکین کمردرد و دردهای دیگر و داشتن خواب راحت کمک می کند.

4. چای سبز دمنوشی قوی برای خواب

چای سبز از بهترین دمنوش های خواب آور است. این چای بدون کافئین و حاوی تنانین است که به کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب کمک می کند. البته باید تاکید کرد که منظور چای سبز بدون کافئین است.

چون چای سبز معمولی برعکس عمل کرده و باعث ایجاد سرزندگی و بی خوابی می شود. اگر روزانه چای سبز می خورید بهتر است چایتان را قبل از ساعت ۴ تا ۵ عصر بنوشید. توصیه می کنیم یک تا دو ساعت قبل از خواب مقداری چای سبز بدون کافئین دم کرده و نوش جان کنید.

5. گل گاو زبان

دمنوش گل گاو زبان به رایحه آرامبخشی که دارد معروف است. تحقیقات نشان داده روغن گل گاو زبان می تواند اضطراب را کاهش و کیفیت خواب افراد مضطرب یا اختلالات مربوط به اضطراب را کاهش دهد.

برای آرامش اعصاب و روان خود گل گاو زبان بخورید

6. دمنوش گل بنفشه

گل بنفشه خواص بسیار زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها می توان از آن کمک گرفت. برای مشکل بی خوابی هم می توان از گل بنفشه استفاده کرد. به این منظور باید جوشانده این گل را درست کرد و آن را به صورت و شقیقه مالید.

این گیاه برای افراد صفراوی مزاج مناسب است. علاوه بر جوشانده این گیاه می توان از روغن گل بنفشه که در عطاری ها موجود است هم استفاده کرد و روغن را روی سر و صورت مالید و به آرامی ماساژ داد.

7. دمنوش فرنجمشک

فرنجمشک گیاه معطری است که بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود و سطح گابا را در مغز بالا می برد. نوشیدن دمنوش فرنجمشک به عنوان یک آرامبخش طبیعی می تواند علائم مربوط به بی خوابی را کاهش دهد.

8. دمنوش گل ساعتی

چای ساعتی از برگ ها، گل ها و ساقه های خشک شده گیاه گل ساعتی تهیه می شود و در طب سنتی از آن برای درمان اضطراب و بهبود کیفیت خواب استفاده می شود.

تحقیقی روی 40 بزرگسال سالم نشان داده افرادی که روزانه به مدت یک هفته دمنوش گل ساعتی می نوشند کیفیت خواب به مراتب بهتری دارند.

9. بهار نارنج

خیلی از افراد با خاصیت خواب آور بهار نارنج و آرامبخشی آن آشنایی دارند و از آن برای رفع مشکل بی خوابی استفاده می کنند. بهار نارنج را می توان به شکل دم نوش، شربت یا عرق استفاده کرد.

بهار نارنج گیاهی است که می تواند برای افرادی که به مشکل بی خوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. درواقع این گیاه بیشتر مناسب سوداوی مزاج هاست. برای درست کردن دمنوش بهار نارنج، کافی است 15 گرم از آن را داخل قوری ریخت و 10 تا 30 دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشید.

10. مگنولیا آفیسینالیس

دمنوش مگنولیا آفیسینالیس بیشتر از پوست، جوانه ها و ساقه های این گیاه دارویی تهیه شده و در طب سنتی چینی برای کاهش علائم بیماری های مختلف از جمله ناراحتی شکم، احتقان بینی و استرس استفاده می شود.

دمنوش مگنولیا آفیسینالیس امروزه به دلیل اثرات ضد اضطراب و آرام بخش طبیعی آن در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

اثر آرام بخش آن احتمالا به دلیل وجود ترکیب هونوکیول مربوط می شود که در ساقه ها، گل ها و پوست گیاه مگنولیا آفیسینالیس به وفور یافت می شود. گفته می شود که هونوکیول با اصلاح کردن گیرنده های GABA در مغز ممکن است خواب آلودگی را افزایش دهد.

در چندین مطالعه بر روی موش ها، مگنولیا آفیسینالیس یا هونوکیول استخراج شده از این گیاه مدت زمان به خواب رفتن را کاهش داده و طول خواب را افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید:

تقویت اعصاب با دمنوش های گیاهی

خوراکی‌ های موثر در درمان بی خوابی (ویدیو)

خواص دارویی و درمانی دمنوش بنفشه در طب سنتی

۱۱ ویتامین و مواد معدنی لازم برای خواب راحت تر

معرفی ۳۰ دمنوش متنوع و آشنایی با خواص آنها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits