دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۷ روش خانگی معجزه آسا برای رشد سریع ناخن ها
64
زمان مطالعه: 15 دقیقه
رشد سریع تر ناخن ها به عوامل مختلفی از جمله مراقبت از ناخن ها، تغذیه، بیماری های شناخته نشده که در ظاهر ناخن ها هم خودشان را نشان می دهند بستگی دارد. اگر رشد ناخن هایتان کند است می توانید از راهکارهای خانگی و ساده این مقاله استفاده کنید.

چطور رشد ناخن ها را سریع تر کنیم؟

اگر شما هم از رشد آرام ناخن ها، شکستن ناخن ها، شکاف در آنها و دیگر مشکلات مربوط به ناخن رنج می برید ما خبرهای خوبی برای شما داریم.

لازم نیست تمام هزینه تان را برای اکرلیک کردن ناخن ها یا مانیکور هزینه کنید تا دوام بیشتر و ظاهری سالم داشته باشند.

نکات مراقبتی برای تقویت ناخن ها

ما به شما چند روش خانگی برای رشد سریع تر ناخن ها معرفی می کنیم که واقعا مفید هستند.

قبل از آن بیایید نکاتی را که باید برای مراقبت از ناخن ها رعایت کنید مرور کنیم:

1. جلوگیری از تماس ناخن ها با مواد شیمیایی

اگر ناخن شما برای مدت طولانی با مواد شیمیایی در تماس باشد ضعیف می شود. هنگام شستشوی ظروف حتما از دستکش استفاده کنید تا مواد شوینده شیمیایی با ناخن شما تماس پیدا نکنند.

2. دقت به ظاهر ناخن ها و درمان مشکلات مربوط به آن

برخی مواقع پیش می‌آید که روی ناخن لکه‌هایی وجود دارد که بهتر است راه درمان آن را پیدا کنید و هرچه سریع تر آن‌ها را برطرف کنید تا ناخن ها ضعیف و شکننده نشود.

3. ترک عادت جویدن ناخن

اگر این کار را متوقف نکنید، هیچ امیدی برای بلند شدن ناخن شما وجود ندارد؛ اگر می خواهید ناخن هایی زیبا و بلند داشته باشید، پس هر چه زودتر این عادت را ترک کنید.

در داروخانه‌ها محصولاتی برای جلوگیری از این کار دارند که می‌توانید، یکی از آن‌ها را تهیه کرده و استفاده کنید.

علت ناخن جویدن و راه کار برای ترک آن

4. تقویت گردش خون در بدن

وقتی بدن شما گردش خون ایده آل داشته باشد، باعث رشد سریع تر ناخن ها هم می شود. بهترین کار برای افزایش گردش خون افزایش تحرک است؛ در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید یا برنامه ای مرتب برای ورزش کردن داشته باشید.

کاری کنید که حرکت دستان شما زیاد باشند. می توانید کارهایی مثل باغبانی، تنیس بازی، دمبل سبک و هر فعالیت مشابه دیگری که تحرک دستان شما را افزایش می دهد انجام دهید.

5. تاثیر آب و هوا روی رشد ناخن ها

مردمی که در مناطقی با زمستان ملایم و تابستان گرم زندگی می کنند رشد ناخن سریع تری دارند بنابراین لازم است حداقل در زمستان هنگامی که بیرون می‌روید حتما از دستکش استفاده کنید و دستان خود را گرم نگه دارید.

روش های خانگی برای رشد سریع تر ناخن ها

1. رشد سریع تر ناخن ها با روغن نارگیل و عسل

برای رشد سریع تر ناخن ها می توانید 1 قاشق چای خوری روغن نارگیل و 1 قاشق چای خوری عسل را حدود 20 ثانیه در مایکروویو گرم کنید. تا 10 دقیقه ناخن هایتان را در این مخلوط فرو ببرید. هر روز تا 1 ماه این کار را انجام دهید تا نتیجه بگیرید. همچنین می توانید دستکش های پنبه ای بپوشید و بگذارید این مخلوط 1 شب تا صبح روی ناخن ها بماند.

2. روغن نباتی

ساده‌ترین و باور نکردنی‌ترین روش برای داشتن ناخن‌های زیبا استفاده از روغن نباتی است! بله اشتباه نکنید روغن نباتی معمولی را که در هر خانه ای هست چند روز به ناخن هایتان بمالید تا نتایج معجزه آسای آن را مشاهده کنید.

3. روغن زیتون و لیمو ترکیبی برای رشد سریع ناخن ها

این ترکیب یکی از بهترین روش های طبیعی برای رشد سریع تر ناخن و تقویت بیشتر آنها است. 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید و ناخن هایتان را تا 10 دقیقه در آن بگذارید. این دستور خانگی را هر روز 10 دقیقه انجام دهید.

مالیدن روغن زیتون گرم به انتهای ناخن ها هم به عنوان یکی از روشهای موثر برای رشد ناخن ها به کار گرفته می شود.

4. یک مرطوب کننده خانگی برای رشد زودتر ناخن ها

با استفاده از یک قاشق چای خوری لیمو، یک قاشق چای خوری ید و مقداری سیر خرد و له شده یک مرطوب کننده خانگی تهیه کنید و بعد از اینکه خوب آنها را با هم مخلوط کردید این مرطوب کننده قوی را چند ساعتی روی ناخن هایتان بگذارید.

5. تاثیر گیاه دم اسبی در رشد سریع تر ناخن ها

1 قاشق چای خوری ساقه خشک شده گیاه دم اسبی را در 2 لیوان آب جوش بریزید. بعد از اینکه 10 دقیقه در آب خیس خورد این مایع را بنوشید.

این دمنوش گیاهی برای درمان شکنندگی و افزایش رشد ناخن ها مفید است. اگر مزه آن را دوست نداشتید می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. فرو بردن ناخن ها در این جوشانده هم می تواند به رشد و قدرت ناخن ها کمک کند.

6. تقویت و ماساژ ناخن ها با روغن

ناخن هایی که خشک و شکننده باشند به راحتی می شکنند و شکاف می خورند. برای تقویت بیشتر ناخن ها و جلوگیری از شکستن آنها، می توانید آنها را با روغن های زیر ماساژ دهید.

این کار را هر روز تا 10 دقیقه انجام دهید تا نتیجه ای خوب بگیرید.

بهترین راه برای جذب تمام روغن‌ها، این است که حتما قبل از مالیدن بر روی ناخن‌ها، ابتدا استحمام کنید و یا این‌که خوب دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا روغن‌ها بتوانند بهتر جذب ناخن‌ها شوند.

7. استفاده از سرکه سیب برای تقویت ناخن ها

ترکیباتی مانند پتاسیم، کلسیم و آهن موجود در سرکه سیب به تقویت ناخن ها کمک بسیاری می کنند. اسید مالیک و اسید استیک موجود در سرکه، از عفونت های مربوط به ناخن جلوگیری می کنند.

ناخن را هر روز به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه داخل سرکه سیب قرار دهید و این کار را چند هفته پشت سر هم تکرار کنید. سرکه سیب درمان طبیعی برای پسوریازیس ناخن است. سرکه از عفونت های قارچی جلوگیری می کند. علاوه بر این، از گسترش عفونت ها هم جلوگیری میکند.

سرکه‌ سیب دارای مواد مغذی زیادی همچون آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و غیره است.

به میزان برابر، آب و سرکه‌ سیب خام و تصفیه‌نشده را با هم ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌ مدت چند دقیقه در آن قرار بدهید و سپس کوتیکول‌های ناخن را به‌آرامی عقب بزنید. (کوتیکول یا پوستک، همان پوست نازکی است که در ابتدای رویش ناخن وجود دارد).

8. استفاده از نمک دریا برای تقویت ناخن ها

نمک، لایه ی شاخی و پوست را نرم می کند و ناخن ها را تقویت می کند. نمک دریا برای تقویت ناخن بسیار مفید است و ناخن‌هایتان را براق و آنها را تقویت می‌کند.

در یک کاسه‌ی کوچک، آب گرم بریزید و ۲ قاشق غذاخوری نمک دریا به آن اضافه کنید، ۲ قطره روغن کندر، ۲ قطره روغن جوانه‌ی گندم، ۲ قطره آبلیمو و ۲ قطره روغن مر حجازی هم به آن بیفزایید.

ناخن‌هایتان را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ترکیب قرار بدهید و سپس با آب گرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این شیوه را دو تا سه‌بار در هفته به‌کار ببرید تا زمانی که بهبودی را ببینید.

یک قاشق چای خوری نمک، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری آب لیمو و نصف فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. ناخن ها را به مدت ۱۰ دقیقه در محلول بخیسانید، سپس با یک مسواک نرم مالش دهید. دست ها را بشویید و مرطوب کنید.

یک قاشق چایخوری نمک دریایی و یک قاشق چایخوری آب لیموی فشرده شده را با نصف لیوان آب گرم مخلوط کنید و دستان خود را به مدت ۱۵ دقیقه درون این ترکیب خانگی ساده ای که درست کرده اید، قرار دهید. سپس، با کرم مرطوب کننده ی دست یا روغن پاک کننده، دست خود را بشوئید.

اگر این کار را هر روز و به مدت دو هفته انجام دهید، رشد ناخن هایتان بیشتر شده، ناخن ها سالم تر و قوی تر خواهند شد. در نتیجه رنگ زرد ناخن تان هم کمتر خواهد شد. برای اینکه این ترکیب خانگی بوی بهتری داشته باشد، می توانید یک تا دو قطره روغن عصاره ی رز نیز به آن اضافه کنید.

9. استفاده از آبلیمو و جوش شیرین برای تقویت ناخن ها

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، ناخن‌های خود را به مدت ۱۰ دقیقه در این مخلوط قرار بدهید. جوش شیرین به همراه اسید موجود در آب لیمو باعث پاک شدن لکه‌های روی ناخن‌ها می‌شود.

جوش شیرین و لیمو برای کاهش زردی، لکه ها و همچنین برای روشن تر کردن و سالم سازی ناخن ها مورد استفاده می باشد. هنگامی که ناخن‌های خود را در این محلول قرار داده‌اید، می‌توانید یک مسواک نرم را روی ناخن‌ها بمالید و به کمک آن، به راحتی ناخن‌هایتان را تمیز کنید.

جوش شیرین به عنوان یک لایه‌بردار ملایم برای تمیز و سفید کردن ناخن‌ها فوق‌العاده است.

لیمو حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است که می تواند باعث نرمی و تقویت ناخن شود. همچنین به درمان ناخن های زرد کمک کرده و ظاهری طبیعی و براق به آنها می دهد. لیمو سرشار از ویتامین C است. این ویتامین میزان تولید کلاژن را افزایش داده و به رشد سالم ناخن‌ها کمک می‌کند.

آبلیمو به تقویت و درخشان کردن‌ ناخن ها کمک می‌کند. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب و آن را گرم کنید، تا حدی که دست‌تان نسوزد.

با استفاده از یک تکه پنبه، آن را به ناخن‌ها بمالید و در طول شب دستکش بپوشید. می‌توانید آبلیموی تازه را با مقدار مساوی روغن آرگان ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. هر دو راهکار پیشنهادشده را به‌مدت ۲ تا ۳ هفته و هر روز انجام بدهید.

10. استفاده از پروتئین

ناخن‌ها با کمک پروتئین رشد می‌کنند پس پروتئین را در دستور غذایی خود قرار دهید و متناسب با بدن خود، پروتئین آن را تامین کنید؛ تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت گاو، اسفناج و سبزیجات سرشار از پروتئین است.

11. مصرف موز برای تقویت ناخن

موز همیشه به عنوان راهی برای برآوردن نیاز پتاسیم بدن توصیه می‌شود، اما برای جذب بیوتین بیشتر نیز می‌توان از آن استفاده کرد. این میوه با محتوای زینک و سیلیکا می تواند ناخن ها را بهبود ببخشد و آنها را تقویت کند.

موز همچنین حاوی ویتامین B6 است که معروف به ویتامینی برای ناخن های سالم و براق می باشد. شما می توانید موز را به غلات صبحانه و جو اضافه کرده و از این ترکیب حسابی لذت ببرید.

12. خاصیت جو دو سر برای تقویت ناخن

سبوس جو دوسر منبع فوق العاده ی املاح معدنی و ویتامین هایی مانند ویتامین B، E، زینک (روی)، منگنز و غیره است که محافظ خاصیت ارتجاعی پوست می باشند. این ماده ی غذایی به ویژه بهترین منبع ویتامین B2 محسوب می شود که تأثیر زیادی روی محافظت از ناخن ها، پوست و مو دارد.

مواد معدنی مانند روی و مس برای رشد استخوان ها و ناخن ها بسیار حیاتی هستند و در جو دو سر یافت می شوند. افزودن جو به رژیم غذایی روزانه بسیار آسان است. می توانید هر روز در وعده صبحانه یا میان وعده کاسه ای غلات صبحانه با جو و میوه میل کرده و نیاز روزانه تان را برطرف نمایید.

13. ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای رشد ناخن ها

علاوه بر پروتئین،نباید تاثیر ویتامین‌ها برای رشد ناخن را هم فراموش کرد. از بین ویتامین ها، ویتامین‌های موثر در رشد ناخن ها شامل ویتامین های A، D و C می شود.

14. رشد سریع ناخن ها با مصرف تخم مرغ کافی

تخم مرغ منبع خوبی برای بیوتین و همچنین پروتئین است. ناخن‌ها از کراتین ساخته شده اند، یعنی همان پروتئینی که فولیکل‌های مو از آن بوجود می‌آیند.

مصرف مقدار زیادی پروتئین، درست مانند کاری که با مو می‌کند، پایه‌ی ناخن را نیز قوی‌تر خواهد کرد. پس، افزودن مقدار مناسبی گوشت به برنامه‌ی غذایی تان هم می‌تواند به روند رشد و تقویت ناخن هایتان کمک کند.

15. تاثیر کمبود روی در رشد ناخن ها

شاید تعجب کنید، اما نقاط سفید رنگ روی ناخن‌ها کمبود کلسیم را نشان نمی‌دهند!

در واقع در برنامه‌ی غذایی شما کمبود روی (زینک) وجود دارد دقیقا همانند آهن و بیوتین، زینک هم برای تشکیل کراتین ضروری است. انواع آجیل و دانه‌ها مانند بادام، بادام زمینی، و تخمه‌ی آفتابگردان، منابعی سرشار از روی هستند. پس در مصرف آن‌ها تعلل نکنید.

معرفی 17 ماده غذایی که حاوی زینک (روی) فراوان هستند

16. آب گوجه فرنگی برای تقویت ناخن ها

گوجه فرنگی ماده غذایی عالی برای مشکل ناخن هایتان است. گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی از بیوتین و لیکوپن می باشد که در افزایش رشد طبیعی ناخن ها و ضخامت آنها موثر است و سبب سلامت و براق شدن ناخن ها می شود. گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین A بوده و ویتامین C موجود در آن حتی از پرتقال نیز بیشتر است.

گوجه‌فرنگی سرشار از بیوتین (ویتامین B۷) ناخن‌ها را ضخیم‌تر و محکم‌تر می‌کند. در یک کاسه، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف فنجان آب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه ناخن‌هایتان را در آن قرار بدهید. این کار را هر روز انجام دهید.

کافیست تا آب گوجه فرنگی را به ناخن هایتان بمالید و بگذارید 10 دقیقه روی ناخن ها بماند، می توانید انگشتانتان را با سلفون ببندید تا آب گوجه خشک نشود و روی ناخن ها بماند, سپس با آب بشویید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید. برای بهبود رنگ طبیعی ناخن هایتان می توانید آب گوجه فرنگی را با چند قطره روغن رزماری مخلوط کنید و محلول را به مدت 10دقیقه روی ناخن ها قرار بدهید. این محلول خاصیت مرطوب کنندگی هم برای ناخن ها دارد.

17. استفاده از چای سبز برای تقویت و رشد ناخن ها

مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در چای سبز باعث استحکام ناخن‌ها می‌شود و از شکنندگی‌ آنها پیشگیری می‌کنند. چای سبز یکی از مفیدترین گیاهان برای سلامتی در طبیعت است.

این گیاه نه تنها به از بین بردن چربی های بدن کمک می کند بلکه آنتی اکسیدان موجود در آن از شکنندگی ناخن ها جلوگیری کرده و آن ها را تقویت می کند. چای سبز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که در سلامتی و تقویت ناخن مؤثر است.

در یک فنجان آب جوش، چند برگ چای سبز بریزید و کمی صبر کنید تا خیس بخورد. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار بدهید.

این کار را دوبار در هفته تکرار کنید. ناخن‌ها را در این جوشانده‌ی گیاهی که از برگ‌های خشک چای سبز تهیه کرده‌اید، بخیسانید تا ناخن‌های شفافی داشته باشید.

می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری چای سبز را با چند قطره روغن جوانه‌ی گندم و کمی نمک مخلوط کنید و ناخن‌ها را ۵ دقیقه در آن قرار بدهید و سپس با یک دستمال خشک، تمیزشان کنید. این شیوه را دوبار در هفته به‌کار ببرید.

یک راه دیگر هم این است که چند قطره عصاره‌ی چای سبز را با روغن نارگیل یا ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید و یک یا دوبار در هفته ناخن‌هایتان را با آن ماساژ بدهید.به علاوه از زرد شدن رنگ ناخن ها نیز جلوگیری می کند.

همچنین می توانید برای استفاده ابتدا چای سبز آن را دم کنید و در فنجان بریزید. پس از سرد شدن ناخن ها را داخل آن قرار دهید. این کار را ۲ بار در هفته به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام دهید.

با رعایت نکات مراقبتی از ناخن ها و استفاده از این راهکارهای خانگی برای رشد سریع تر ناخن ها می توانید ناخن هایی سالم و محکم داشته باشید و نتایج عالی در رشد آنها را ببینید.

بیشتر بخوانید:

۱۶ درمان خانگی برای رشد سریع تر ناخن

معرفی کامل ۷ ویتامین موثر در رشد و تقویت مو و ناخن

تقویت ناخن: ۱۵ روش طلایی محکم کردن ناخن ها

با این نشانه ها یعنی ناخن هایتان بیمار است



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (64 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

دنیا | ۲ سال پیش
اب گوجه فرنگی راسته؟
7
8
زهرا | ۲ سال پیش
من انجام دادم ولی تاثیری نداشت چه کار کنم
5
10

hits