دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز و روش های استفاده از آن ها

روغن های گیاهی چه فوایدی برای تقویت مغز و افزایش حافظه دارند؟

روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز و روش های استفاده از آن ها
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
یک واقعیت مشهور وجود دارد که شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی نقش کلیدی در بهبود سلامت مغز دارند. در عین حال، روغن های گیاهی نیز برای بهبود قدرت مغز مفید هستند. پزشکان طب سنتی و طب مدرن هر دو، خواص برخی از این روغن ها را تایید کرده اند.

فواید روغن های گیاهی برای ذهن

این روغن ها می توانند به شما در بهبود کارکرد مغز کمک کنند و با مشکلات مختلف شناختی مانند موارد زیر مبارزه کنند:

  • خستگی ذهنی
  • وضوح ذهنی کم
  • عملکرد ضعیف ذهنی
  • اختلال در تمرکز
  • اختلال در حافظه
  • فراخوانی ضعیف حافظه

اساسا این روغن ها در آروماتراپی استفاده می شوند. حس بویایی یکی از قوی ترین حس ها است و بهترین توانایی را برای تأثیر بر روی فعالیت مغز دارد. محرک های بویایی بخشی از سیستم لنفاوی هستند و به طور مستقیم به مناطقی از مغز که احساسات و یادگیری را پردازش می کنند، وصل می باشند.

با این حال، قبل از یادگیری نحوه استفاده از روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز مهم است بدانید که این روغن ها، در واقع بخشی از بهترین روغن های گیاهی هستند.

روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز

روغن اسطوخودوس برای تقویت مغز

اسطوخودوس دارای خواص آرامش بخش است که به شما کمک می کند تا سیستم عصبی خود را در حالت استراحت قرار دهید. این ماده اثر آرام بخش بر روی اعصاب دارد و به این ترتیب تنش عصبی و افسردگی را کاهش می دهد. همچنین توانایی های شناختی را تقویت می کند.

یک مطالعه که در سال ۱۹۹۸ در مجله International Journal of Neuroscience منتشر شد، اثر آروماتراپی با اسانس های اسطوخودوس و رزماری را بر الگوهای خلقی، الکتروانسفالوگرافی (EEG) هشدار و محاسبات ریاضی تجزیه و تحلیل کرد.

محققان دریافتند که گروه استفاده کننده از اسطوخودوس افزایش قدرت بتا را شاهد بود. این اثر باعث افزایش خواب آلودگی، بهبود روحیه افسرده و احساس آرامش بیشتر شده و شرکت کنندگان توانستند محاسبات ریاضی را سریع تر و دقیق تر از قبل از آروماتراپی انجام دهند.

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در مجله Medical Association در تایلند منتشر شده گزارش داد که در مقایسه با روغن پایه، روغن اسطوخودوس بیشتر موجب افزایش قدرت تتا (۴-۸ Hz) و فعالیت های مغزی آلفا (۸-۱۳ هرتز) شد.

روغن رزماری برای تقویت حافظه

اسانس رزماری به عنوان یک محرک شناختی موثر عمل می کند، در نتیجه به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند. یک ترکیب مهم شیمیایی فعال در اسانس رزماری ۱،۸-cineole است، که برای بهبود حافظه بسیار مفید است.

همچنین بوی اسانس رزماری ممکن است به بهبود حافظه آینده نگر کمک کند. این حافظه اساسا توانایی به خاطر سپردن رویدادهای آینده به منظور تکمیل وظایف آینده است. این روغن گیاهی در افزایش فعالیت مغز و محافظت از آن در برابر بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر خوب است.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض عطر و بوی رزماری می تواند عملکرد شناختی و خلق و خوی را بهبود بخشد.

روغن لیمو

عطری تازه و تسکین دهنده اسانس لیمو برای سلامت مغز بسیار مفید است.عطر و بوی این میوه تمرکز را افزایش می دهد. همچنین دارای خواص آرام بخش است که برای آرام کردن ذهن شما مفید می باشد. به ویژه هنگامی که احساس خشم، اضطراب یا خستگی می کنید. روغن لیمو حتی به کاهش استرس نیز کمک می کند.در عین حال، این روغن مانع از آنزیم های کلیدی مرتبط با بیماری های نوروژنیک و پروکسید شدن لیپیدها ناشی از پروکسید کننده می شود.

محققان در سال ۲۰۰۹ در Psychogeriatrics تحقیقی را منتشر کردند که در آن اثر آروماتراپی را در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر بررسی کردند. آروماتراپی شامل استفاده از اسانس رزماری و لیمو در صبح و اسطوخودوس و پرتقال در شب بود.در پایان مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که آروماتراپی یک درمان غیر دارویی مناسب برای زوال عقل است. این روش ممکن است پتانسیلی برای بهبود عملکرد شناختی، به خصوص در بیماران مبتلا به آلزایمر داشته باشد.

فواید روغن نعناع برای تقویت حافظه

روغن نعناع می تواند ذهن را برای حمایت از حافظه، تمرکز و عملکرد ذهنی تحریک کند. علاوه بر این، اثر آرام بخش و خنک کننده ای دارد که موجب آرامش و تحریک تفکر می شود.مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در Alternative and Complementary Medicine منتشر شده، اثر اسانس نعناع و سایر روغن ها را بر خستگی ذهنی و فرسودگی متوسط بررسی کرد.

مطالعه به این نتیجه می رسد که استنشاق این اسانس ممکن است سطح خستگی ذهنی یا فرسودگی را کاهش دهد. با این حال، انجام تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا ضروری است.عطر و بوی نعناع نیز می تواند هشیاری را تحریک کند.

روغن دارچین را فراموش نکنید

قدرت تحریک کننده موجود در روغن دارچین منجر به بهبود سلامت مغز می شود. این گیاه می تواند به مبارزه با خستگی ذهنی و بهبود عملکرد مغزی مرتبط با توجه، حافظه شناختی مجازی، حافظه کاری و سرعت بصری-حرکتی کمک کند.این گیاه به کاهش پلاک مغزی و کاهش التهاب در مغز کمک کرده و به این ترتیب می تواند مشکلات مربوط به حافظه را کاهش دهد.

در عین حال، در پیشگیری و همچنین تاخیر در علائم بیماری آلزایمر موثر است.مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده مزایای این گیاه را برای درمان بیماری آلزایمر، نشان می دهد.


نحوه استفاده از روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز

روش دستمال

یکی از ساده ترین و بهترین روش های استفاده از روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز ، روش دستمال است. کافی است فقط ۲ یا ۳ قطره اسانس مورد نظر خود را روی یک دستمال نرم و پنبه ای بریزید و گاهی اوقات آن را بو کنید.

همچنین می توانید قبل از خواب، دستمال را در نزدیکی بالش قرار دهید. به این ترتیب می توانید از مزایای معطر روغن گیاهی مورد نظر خود حتی در هنگام خواب نیز لذت ببرید.

روش بخور

روش دیگری که می توانید برای استفاده از روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز امتحان کنید، روش بخور است. برای انجام این روش دستور زیر را دنبال کنید:آب را در یک ظرف کوچک بریزید.

۶ یا ۷ قطره اسانس انتخابی خود را داخل آن بریزید.اجازه دهید آب بجوشد و بخار کند.حرارت را پایین بیاورید و چند دقیقه صبر کنید تا عطر اسانسی که درون آب ریخته اید منتشر شود.اگر ممکن است، این ظرف را پس از خارج شدن بوی اسانس، در اطراف خانه بچرخانید.

حمام آروماتراپی یا ماساژ

یکی دیگر از راه های آسان که شما می توانید به کمک آن از روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز استفاده کنید از طریق حمام آروماتراپی یا ماساژ دادن است. مانند سایر روش ها، می توانید از چند قطره اسانس گیاهی یکی از گیاهان معرفی شده در بالا به تنهایی یا به صورت ترکیبی استفاده کنید.

۳ قطره اسانس مورد نظر یا اسانس ترکیبی خود را در ۱ قاشق چای خوری روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید.این مخلوط روغن را در وان حمام پر از آب اضافه کنید و با دست آن را مخلوط کنید.از این حمام آرامش بخش، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چند بار در هفته استفاده کنید.

روش دیگر:

۲ قطره روغن گیاهی مورد نظر خود را به یک لگن پر از آب گرم اضافه کنید.آن را کاملا مخلوط کنید.سپس پای خود را ۱۵ دقیقه در آن خیس کنید.

برای ماساژ آروماتراپی:

۱ اونس (۲ قاشق غذاخوری) روغن حامل مانند روغن بادام شیرین را در یک کاسه قرار دهید.۱۰ تا ۱۲ قطره روغن انتخابی خود را در آن مخلوط کنید.پیشانی، شقیقه ها یا پشت گردن خود را با این روغن ماساژ دهید.این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

روش منتشر کردن به کمک شمع

یکی دیگر از روش های ساده استفاده از روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز پخش کردن عطر آن ها به کمک شمع است. قبل از استفاده از این روش، نیاز به خرید شمع دارید.در یک کاسه فلزی کمی آب ترکیب شده با روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز بریزید.یک شمع را زیر کاسه روشن کنید و اجازه دهید که شمع آب کاسه را تبخیر کند.می توانید از یک پخش کننده الکتریکی نیز استفاده کنید.

نکته: این روغن ها ممکن است قابل اشتعال باشند. بنابراین زمان استفاده از آن ها دقت کنید.

منتشر کردن اسانس به کمک نی

نی پخش کننده کمک می کند تا عطر و بوی اسانس ها در هوا پخش شود. هنگام تهیه نی پخش کننده در خانه، باید ظرفی را انتخاب کنید که دهانه اش باریک است.یک ظرف شیشه ای یا سرامیکی با دهانه باریک را انتخاب کنید.¼ فنجان روغن نارگیل ذوب شده را در ظرف بریزید.

۲۰ تا ۲۵ قطره مخلوط روغن های گیاهی مفید برای تقویت مغز را داخلش حل کنید.۴ یا ۵ عدد نی پخش کننده عطر را داخلش بگذارید.هر چند ساعت یک بار ظرف را بچرخانید تا عطر اسانس ها وارد نی شود.همچنین هفته ای یک بار نی ها را تعویض کنید.

روش اسپری

شما می توانید مزایای آروماتراپی را با استفاده از یک بطری اسپری دریافت کنید.۱ تا ۶ قطره اسانس گیاهی مورد نظر خود را به یک بطری اسپری پر از آب مقطر اضافه کنید.آن را خوب تکان دهید و به تمام نقاط خانه اسپری کنید.

هر زمان که نیاز داشتید این اسانس را به فضای خانه اسپری کنید.فقط بیش از یک هفته محلول را در ظرف نگه دارید. پس از این مدت باید ترکیب را دور ریخته و مجددا تهیه کنید.

همچنین بخوانید:

آشنایی با ۱۴ روغن گیاهی تاثیر گذار در رشد ریش و ضخامت سبیل

آشنایی با روغن چریش و ۱۲ خاصیت قدرتمند این روغن گیاهی

روغن عرق النسا : روغن گیاهی عرق النسا جهت درمان درد مفاصل

۶ خاصیت معجزه آسا روغن بابونه برای درمان بیماری ها

۱۱ روغن گیاهی برای تقویت موها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits