دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گل راعی چیست ؟ خواص تایید شده روغن گل راعی کدامند ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گیاه گل راعی که در زبان فارسی به نام های علف چای، هوفاریقون و هزار چشم نیز معروف است از گیاهان دارویی رایج و شناخته شده از زمان های قدیم تا به امروز است.

گل راعی چیست ؟

گل راعی این گیاه دارویی ، به طور گسترده در مناطق معتدل اروپا (اوکراین و روسیه)، آسیا (ترکیه، هند و چین) و شمال آفریقا (خاورمیانه) و ایالات متّحدهٔ آمریکا پراکنده شده است.

در هند، بر ارتفاعات بلندتر رشته کوه هیمالیا و در تپّه‌های بخش‌های مرکزی کشور می‌روید.

گل راعی تقریباً تا یک متر بلندی دارد و به همراه شاخه‌های جفتی و متقابل رشد می‌کند.

برگ‌های گل متقابل و بی‌پایه (چسبیده) است، تا دو سانتی‌متر بلندی دارد و دارای نقاط غدّه ای و نیمه شفّاف متعدّدی که در برابر نور پدیدار می‌شود می‌باشد.

گُل‌های زرد تا سفید رنگ، دارای پنج گلبرگ، با پرچم‌های بیرون زده است و به صورت مجتمع در بالای ساقه‌ها به چشم می‌خورد.

استفاده از فرآورده های گل راعی در صنایع داروسازی جهان عمدتاً به دو صورت جلدی و خوراکی می باشد .

فرآورده هایی که مصارف جلدی دارند بصورت روغن، کرم و پماد عرضه شده و در درمان سوختگی های سطحی، دردهای عضلانی، ترمیم ترک پا، زخمهای پوستی و حتی درمان کبودیهای پوست ناشی از ضربه بکار می رود.

همچنین بررسی های اخیر نشان داده که مصرف این فرآورده ها موجب تسکین التهاب شده و از چرکین شدن و بوجود آمدن مایع تاول مانند، در زیر پوست محل سوختگی، جلوگیری نموده و به تدریج شرایط پیدایش پوست تازه در محل آسیب دیده را فراهم مینمایند.

با توجه به خواص ضد افسردگی و ضد اختلال کم توجهی ترکیبات موجود در این گیاه (از قبیل "هیپرفورین")، داروهای خوراکی از منشاء گل راعی عمدتاً با خواص مذکور تولید می گردد.

داروهای هومئوپاتی گل راعی نیز با خاصیت ضد افسردگی در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان به وفور یافت می شوند.

خواص درمانی گل راعی

  1. هرچند بیشتر روی اثر ضدافسردگی گل راعی تأکید می شود، اما می توان از آن برای آرامش و تقویت سیستم عصبی در شرایط اضطراب و خستگی عصبی که از استرس ها و نگرانی های طولانی مدت بوجود می آید استفاده کرد.
  2. گیاه گل راعی از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و خواص درمانی بسیاری دارد این گیاه دارویی ضد کرم معده و روده است و گرفتگی صدا را باز می‌کند.
  3. گل راعی همچنین خاصیت ضد ویروسی دارد و عملکرد مناسبی علیه ویروس HIV و ایدز دارد .
  4. اثر قابض و ضد عفونی کننده گیاه دارویی موجب گردیده که از آن در درمان عوارض پوست های چرب استفاده شود. معمولاًپوست صورت اگر چرب باشد، پس از پاک کردن از مواد آرایشی بقایای آن در منافذ پوست که حالت باز شده دارند، باقی می ماند وآن ها را مسدود می کند.
  5. گل راعی به تسکین دردهای عصبی و ترمیم بافتهای آسیب دیده کمک می کند. روغن گیاهی آن را بر روی مناطقی از پوست که درد دارند بمالید و یا قبل از عملیات دندانپزشکی، آن را بر روی گونه های خود بمالید تا از شدت درد بکاهد.
  6. این گیاه دارویی برای درمان مرض کزاز بکار می‌رود و اگر برگ آن را به صورت پودر روی زخمهای عمیق بپاشید این نوع زخمها را خوب می‌کند.
  7. این گیاه دارویی اشتها را باز می‌کند بنابراین می‌توان آنرا به بچه‌ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد.

دمنوش گل راعی

گل راعی بصورت تی بگ در داروخانه های اروپایی عرضه می شود. دمنوش و عصاره خوراکی آن برای درمان افسردگی خفیف و درمان ناهنجاری های رفتاری و همچنین نارسایی های گوارشی (دیپپسی) مصرف می گردد.

گل راعی در صنایع بهداشتی

عصاره گل راعی برای لطافت پوست بسیار موثر است. از اینرو آنرا در انواع کرمهای مرطوب کننده و نرم کننده استفاده می نمایند.

با توجه به خواص ضد سوختگی گل راعی از آن در فرمولاسیون کرمهای بعد از آفتاب نیز استفاده می شود.

ولی از آنجایی که مصرف جلدی آن می تواند حساسیت در مقابل نور را تشدید کند و بعد از استفاده از آن معمولاً از استقرار در مقابل تابش نور خورشید اجتناب می شود، از این رو استفاده از این عصاره در کرمهای ضد آفتاب توصیه نمی گردد.

گل راعی چیست

روغن گل راعی چیست و چه خواصی دارد ؟

  1. روغن گل راعی که یک روغن قرمز رنگ می باشد از قرار دادن گل در در روغن آفتاب گردان، روغن گردو و یا روغن زیتون و با قرار دادن در برابر آفتاب به مدت چند هفته به دست می آید.
  2. این روغن گیاهی را می توان روی سوختگی، التهابات پوستی، عضلانی و بافت همبند مالید.
  3. اثر بهبود دهنده ی گل راعی برای زخم ها می تواند چه به صورت مصرف داخلی و چه به صورت مصرف موضعی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. برای درمان زخم معده می تواند روزی یک قاشق مربا خوری روغن ثابت گل راعی را مصرف کنید.
  4. روغن ثابت گل راعی که اثر ضدعفونی کنندگی دارد، به طور سنتی در اروپا برای زخم های چاقو و سوراخ شدگی پوست، مفید بوده و به درمان زخم هاف پیچ خوردگی ها، کبودی ها و بهبود ورم مفاصل کمک می کند.
  5. خوشبختانه امروزه این گیاه که بطورخود رو در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در استانهای مازندران، گلستان و آذربایجان می روید، بصورت زراعی نیز کشت شده و فرآورده هایی از آن بصورت عصاره روغنی، برای ترمیم ترک پا در کشور عرضه شده است.
  6. عصاره روغنی گل راعی در درمان سوختگی و التهاب عضلات و مفاصل، مانند آرنج تنیس بازان، نورالژی و سیاتیک به کار می رود. برای سوختگی چند قطره افشره اسطوخودوس و برای التهاب چند قطره افشره بابونه به آن افزوده و سپس روی موضع قرار دهید.

بیشتر بخوانید :

خواص دارویی گیاه هوفاریقون که تا به حال نمیدانستید!

چای کوهی چیست؟خواص چای کوهی را میدانید؟

شگفت انگیزترین روغن های گیاهی برای درمان بی خوابی

خواب عمیق و راه حل هایی برای عمیق خوابیدن

احتیاط در مصرف خوراکی گل راعی

  1. مصرف خوراکی گل راعی در موارد ذیل توصیه نمی شود و باید در این موارد حتماً با پزشک خود مشورت نمائید:
  2. همزمان با داروهای خوراکی ضد بارداری.
  3. همزمان با داروهای ضد ویروس ایدز (HIV) و داروهای ضد سرطان.
  4. در دوران بارداری.
  5. همزمان با داروهای قلبی و داروهای اعصاب.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits