دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی درمانی دانه گلابی وحشی (انچوچک) در طب سنتی
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
از خواص درمانی انچوچک (دانه گلابی وحشی ) می توان به نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری اشاره نمود.

خواص دانه گلابی وحشی (انچوچک)

بافت مشابه با گلابی یا همان امرود (شاه میوه) دارد و برخلاف گلابی به صورت خوشه‌ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن روی یک خوشه سوار است.

این میوه را اگر ببینید و به شما معرفی نشود، هیچ گاه نخواهید فهمید که گونه ای از گلابی است، اما چه ارتباطی میان گلابی وحشی با انچوچک وجود دارد و چرا می گوییم انچوچک ناسزا نیست ؟

انچوچک چیست ؟

انچوچک نوعی گلابی وحشی می باشد که بدلیل داشتن خواص درمانی بسیار موثر و پرکاربردش در لیست گیاهان دارویی ایران قرار گرفته است.

از خواص درمانی انچوچک می توان به نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری اشاره نمود.

خواص درمانی انچوچک

  1. تقویت عمومی بدن، چاق کنندگی و افزایش وزن
  2. تنظیم اسید اوریک و فشار خون
  3. دارای خواص ضد قارچ، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد لاروی
  4. استفاده از گلابی وحشی موجب افزایش ادرار بیماران می شود
  5. تقویت کننده معده، قلب و کبد
  6. نرم کننده سینه و حنجره
  7. آرام کننده اعصاب و تشنج
  8. افزایش نیروی جنسی
  9. این گیاه قاعده آور است
  10. سرشار از ویتامین C

انچوچک، دانه نوعی گلابی وحشی

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن است و رویشگاه طبیعی آن استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می گویند.

طول درخت این میوه گاهی به هفت تا هشت متر می رسد و با آن که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی تخم آن را جمع آوری و از آن استفاده دارویی می شود.

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد.

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به بادام یا مغز زردآلو با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است.

وقتی آن را بو دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

خواص انچوچک / خواص دانه گلابی وحشی
دانه انچوچک

آشنایی با دانه گلابی وحشی یا انچوچک

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن استو طبیعت آن سرد و خشک است.

رویشگاه طبیعی آن در استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می‌گویند و به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است.

این گونه از گلابی کمیاب تر بوده و میوه هایش حالت خوشه ای روی درخت سوار بوده، این میوه ی سخت طعم ترش و شیرینی دارد که از آن مربا تهیه می‌کنند این میوه به اندازه یک گردو تقریباً مخروطی شکل بوده و به رنگ سبز مایل به زرد که گاهی سایه‌های قرمز رنگی بر روی پوست آن دیده می‌شود.

نکته ی بسیار جالب و دوست داشتنی آن این است که هنگام خوردن آن ، احساسی مشابه خوردن گلابی را دارید.

طول درخت این میوه گاها به هفت تا هشت متر می‌رسد و با آن‌که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی از تخم آن استفاده دارویی می‌شود.

این درخت خودرو بوده و در جنگل و کنار برخی زمینهای حاشیه جنگاها قابل مشاهده است. همچنین میوه آن اواخر شهریور و اوایل پاییز می رسد که به صورت خام خوری استفاده می گردد. از نهال جوان آن به عنوان پایه گلابی در پیوند ارقام خوب و باغی استفاده می گردد.

جالب است بدانید که کلمه ی انچوچک به دلیل آن که نوعی میوه با جثه کوچکی است در لغت نامه ی دهخدا به معنای ریز و کوچک معنا شده و کنایه از آدمی ست که از لحاظ جسمی یا قابلیتی کوچک باشد پس با توجه به معنی آن در لغت نامه انچوچک فحش یا کلمه ای با معنی و مفهوم ناروا نیست.

طرز استفاده از دانه گلابی وحشی

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به مغز زردآلو یا بادام با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است.

وقتی آن را بو می دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و می توان گفت خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

خواص طبی انچوچک

این دانه طبیعت معتدل دارد و براساس تحقیقات انجام شده، در طب سنتی از خواص درمانی آن برای نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری استفاده می شده است و در عربستان بذر سیاه گلابی وحشی کاربرد زیادی دارد.

این را هم بدانید نوعی گلابی وحشی در جنگل های گیلان وجود دارد که به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است و میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است که از آن مربایی تهیه می کنند که خوردن آن با خامه و سرشیر خالی از لطف نیست.

هم اکنون اطلاعات اندکی در مورد خواص تغذیه ای و درمانی گلابی وحشی وجود دارد، اما لازم است بدانید گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است، خواص تغذیه ای و درمانی آن را دارد.

این میوه طبیعت سرد و خشک داشته و ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است. سرشار از ویتامین C بوده و تانن و پتاسیم آن پایین آورنده اسید اوریک و فشار خون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.


بیشتر بخوانید :

راهنمای کاشت و نگهداری گلابی وحشی

۱۲ خاصیت اثبات شده دارویی و درمانی هسته انبه در طب سنتی

خواص زرین گیاه : فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی

عرق خرفه : ۳۷ خاصیت دارویی و درمانی عرق خرفه در طب سنتی

راهنمای کاشت و تکثیر درخت گلابی

۴۰ خاصیت معجزه آسای گلابی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits