دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید مصرف گیاه دارویی هواچوبه
18
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هواچوبه یکی از گونه های ارزشمند و دارویی منحصر به فرد در استان مازندران محسوب می گردد.


خواص دارویی هواچوبه


هواچوبه یکی از گونه های ارزشمند و دارویی منحصر به فرد در استان مازندران محسوب می گردد؛ در طب سنتی از ترکیب عصاره ریشه گیاه هواچوبه در روغن حیوانی به عنوان یک ضدالتهاب و مرهم به جهت ضدعفونی و بستن زخم های ناشی از سوختگی ها استفاده می شود.

رنگ قرمز حاصل از ریشه های هواچوبه علاوه بر خاصیت درمانی به عنوان ماده رنگی در صنعت نساجی و غذایی نیز بکار می رود. لذا با توجه به کثرت ترکیبات ثانوی فنلی و فلاونوئیدی در ریشه های این گیاه و از طرفی استفاده های فراوان و دارویی آن به عنوان یک ضدالتهاب و ضدعفونی کننده قوی در درمان التهابات و عفونت های ناشی از سوختگی پیشنهاد می گردد.

نام های دیگر این گیاه در طب سنتی عبارت است از: چله داغی

هواچوبه


فواید مصرف هواچوبه برای سلامتی


مدتی است بشر به دلایلی از جمله عوارض زیاد داروهای شیمیایی مجدداَ به استفاده از گیاهان دارویی روی آورده ولی در این میان برداشت های بی رویه، بسیاری از این گیاهان را با خطر انقراض مواجه کرده است. یکی از این گیاهان، هواچوبه با نام علمی Arnebia euchroma L می باشد که یکی از رویشگاه های اصلی آن در ایران و استان کرمان است.

ریشه این گیاه در کتب طب سنتی ایران به عنوان بهبود دهنده زخم ها و سوختگی ها، از بین برنده ورم ها و غده های سخت، مسکن درد مفاصل، مقوی کبد و کلیه و طحال و برطرف کننده مشکلات رحمی مورد استفاده بوده و مطالعات جدید نیز تأثیر عصاره گیاه و ماده مؤثره آن شیکونین را در بهبود زخم و سوختگی و تکثیر سلول های بنیادین پوست، بهبود درد مفاصل، جلوگیری از روند التهاب و اثرات آنتی باکتریال و ضد قارچ را نشان داده است.

مصارف زیاد این گیاه باعث شده تا در بسیاری از رویشگاه های اصلی در طبیعت مورد برداشت بیش از حد قرار گیرد و با توجه به رشد بسیار بته ای و رویشگاه های محدود با شرایط اکولوژیک خاص در معرض نابودی باشد. در نتیجه به نظر می رسد ادامه حیات این گیاه توجه مسئولین امر را طلب کرده تا بوسیله شناسایی رویشگاه ها و حراست از آن ها، ممانعت از برداشت و خروج آن از کشور و آموزش روستائیان این گنجینه را برای نسل های آینده حفظ نمایند.

گیاه هواچوبه

خواص درمانی هواچوبه

هواچوبه با مازو بسایید و در زمانی که مقعد بچه ها بیرون می آید، آن را روی مقعد بپاشید، درمان کننده است

  • درمان گیاهی تنگی نفس
  • درمان گیاهی تورم لوزه
  • درمان گیاهی زخم معده
  • درمان گیاهی رماتیسم
  • بیماری های قلبی عروقی و کلیوی،
  • بواسیر و گرفتگی صدا و سینه

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه افنان برای زنان

داروی گیاهی برای سرفه،چگونه با طب سنتی سرفه را برطرف کنیم؟

معجزات گیاه کلپوره (مریم نخودی) از دیدگاه در طب سنتی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits