دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از خواص دارویی گیاه نیل چه می دانید؟
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نیل ماده ای است آبی رنگ لاجوردی که از برگ گیاه نیل گرفته می شود، گیاه آن از خانواده Leguminosae و دو ساله یا چند ساله است.


معرفی گیاه نیل


نیل یا ایندگو گیاهیست با تاریخچه طولانی، شاید بیش از چهار هزار سال است که ماده رنگی موجود در این گیاه را در آسیا شناخته اند این گیاه رنگزا اسمش را از هندوستان به ارث برده زیرا در دنیای باستان این کشور مهمترین منبع آن بوده است. این گیاه درختچه ای از تیره گیاهان پروانه آسا و نام نیل نیز نام ماده ای است که از خشک کردن و ساییدن برگ این گیاه بدست می آید.

ماده نیل دارای رنگ آبی تیره و بسیار خوشرنگی است که در اصطلاح رنگ شناسی بنام آبی نیلی نامید می شود این ماده دارای مصارف زیادی است و در روی بسیاری از مواد پنبه ای و سلولزی اثر گذاشته، ثابت شده و آنها را درخشان می کند و در برخی موارد جهت ساختن داروهای مفید برای بهداشت و زیبایی چشم و ابرو (با نام ایرانی وسمه) مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای نیل

در کشورهای اروپایی نیز از نیل یک ماده به نام آبی آنیلین می سازند که برای رنگ کردن بافتهای سلولزدار گیاهی بویژه بافتهای چوبی در آزمایشگاههای گیاه شناسی و چوبشناسی از آن استفاده می شود، در جنوب ایران و سواحل دریای عمان گونه هایی از این گیاهان بطور خودرو و بطور پراکنده کشت می شود ولی تولید آنها تکافوی مصرف داخلی را نمی کند. لذا همه ساله مقداری از این ماده از کشورهای هندوستان، پاکستان و چین وارد می شود.

از مهمترین مصارف رنگ نیل استفاده در صنعت قالی بافی می باشد که ثبات و خوشرنگی که این رنگ به قالیهای بافت ایران و پاکستان و هندوستان در سطح جهان داده است از دلایل شهرت قالیهای بافت این کشورها می باشد. مصارف دیگر رنگ نیل در ایران و دیگر کشورها بعنوان رنگ آبی در جزیی از ماده آرایشی (سرمه) و گاهی همراه با حنا به عنوان "خصاب جمالیه" برای رنگ کردن موی سر می باشد همچنین از آن جهت رنگ نمودن سطوح چوبی و نقاشی بر روی پوست و چرم نیز استفاده می شود.

نیل

گیاه شناسی نیل

نیل ماده ای است آبی رنگ لاجوردی که از برگ گیاه نیل گرفته می شود، گیاه آن از خانواده Leguminosae و دو ساله یا چند ساله است. ساقه پرشاخه ی آن به بلندی تایک ونیم مترمی ئرسد. برگهای آن پری مرکب فرد می باشد که معمولاً یازده تانوزده برگچه دارد، در بعضی موارد تعداد برگچه ها کمی کمتر یا بیشتر است، هر برگچه کوچک، بیضی و نوک تیز می باشد.

گل های آن به شکل سنبل یا خوشه به است. زادگاه این گیاه مشرق شبه قاره هندوستان و بنگال شرقی است و در مناطق حاره ای آسیا، آفریقا، آمریکا و مالزی و جامائیکا نیز انتشار دارد. نام های دیگر این گیاه در طب سنتی عبارت است از :نیل پر طاووسی - نیل خوراکی - لاجورد - اندیگونیل طبیعی.

طرز تهیه نیل

برگ و شاخه های گیاه نیل را به مدت ۲۴ ساعت در آب ریخته می خیسانند و پس از آن ده تا پانزده دقیقه خوب به هم میزنند؛ زیرا ماده عامل و رنگی نیل که اندیگوتین می باشد مادام که در داخل شاخه و برگ گیاه است ماده بی رنگ می باشد ولی همین که در مجاورت هوا قرار گرفت در اثر اکسیده شدن به رنگ لاجوردی درمی آید. پس از آن مایع به دست آمده را خشک می کنند و نیل را به دست می آورند.طبیعت آن گرم و خشک است. ترکیب شیمیایی: ماده اندیگوتین -گلوکوزید اندیکان در آن وجود دارد.

خواص برگ نیل

مصرف داخلی آن برای درمان بیماری ترس از آب (حاری) نافع است، برای معالجه ی بیماری کبد و اسهال خونی موثر است، برای رفع خونریزی و درمان کزاز نافع است، از تشنج، جیغ زدن و گریه کردن بچه ها در شب جلوگیری می کند. خوردن عصاره ی آن برای کنترل بیماری صرع، اختلالات عصبی و درمان برونشیت مفید می باشد. آن را بکوبید و با زردچوبه مخلوط کنید و ضماد نمایید. ضربه خوردگی عضو و التهاب آن را بهبود می بخشد، برای درمان بیماری های پوستی و جرب نافع است.

کوبیده شده ی آن را ضماد کنید. برای جوش و کورک مفید است. مالیدن عصاره ی آن برای بهبودی زخم های کهنه بواسیر نافع است و کمپرس کردن با آب تب را کاهش می دهد.

خواص ریشه نیل

آب جوشانده ی آن را بخورید. مدر است و برای سنگ کلیه مفید می باشد، برای رفع ترشحات مخاطی به خصوص ترشحات سوزاکی مجرای ادرار نافع است، ضد سم می باشد و برای مسمومیت های ارسنیکی اثر مفید دارد.

گل نیل


خواص درمانی گیاه نیل

درمان گیاهی سرفه با نیل

اگر ۰/۲ گرم از آن با داروهای مناسب خورده شود، برای رفع سرفه شدید اطفال که از شدت سرفه قی می کنند نافع است.

اگر گرم از گرد آن با داروهای مناسب خورده شود، برای رفع درد سینه و کلیه مفید است، خونریزی را بند می آورد و برای جلوگیری از اخلاط خونی سینه و درمان زخم های ریه مفید می باشد. اگر گرم از گرد آن را با سکنجبین مخلوط کنید و بخورید، برای اطفال نافع است.

درمان گیاهی استسقا با نیل

۴ گرم از گرد آن را با مغز فلوس کوبیده مخلوط کنید و بخورید. برای رفع استسقا مفید است. اگر آن را با آب بسایید و بر ناف اطفال بمالید، مانند مسهل عمل می کند و اگر به پشت آلت تناسلی اطفال مالیده شود، ادرار که بند آمده است را باز می کند.ضماد آن برای درمان زخم های بدو التیام جراحت های کهنه نافع است.

درمان گیاهی بواسیر با نیل

اول موضع را با آب بارهنگ و عسل بشویید، بعد محلول نیل که در آب گرم تهیه شده باشد را به موضع بمالید. برای تسکین درد بواسیر مؤثر است. آن را در آب حل کنید، بعد پارچه ای به آن آغشته کرده روی موضع ببندید. ضربه خوردگی ناخن را درمان می کند.

آن را در آب جوش حل کنید و آنقدر به هم بزنید تا کف کند، بعد با چاقو یا دُم قاشق کف های آن را بگیرید و بر موضع بمالید و هفت روز هر روز هفت بار این کار را تکرار کنید. رشکا یا اگزمای کودکان را درمان می کند.

separator line

بیشتر بخوانید:

درمان عفونت ریه در منزل با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی شادی آور و انرژی بخش در طب سنتی کدامند؟!

داروهای گیاهی مناسب میگرن درد

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits