دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گز روغنی یا مورینگای اولئیفرا ؛ ۱۰مزیت دانه های گز روغنی برای سلامتی

۱۰ خواص شگفت انگیز دانه گز روغنی برای سلامت بدن

گز روغنی یا مورینگای اولئیفرا ؛ ۱۰مزیت دانه های گز روغنی برای سلامتی
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
فواید گز روغنی : در این مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی دلگرم به بررسی گز روغنی می پردازیم. این گیاه فواید زیادی برای سلامتی دارد و تاثیر شایانی بر درمان بیماری ها می گذارد.

گز روغنی چیست؟

مزایای بذرها یا دانه های گز روغنی شامل کاهش سطح قند خون، حفظ کلسترول و فشار خون، بهبود سلامت پوست، تصفیه آب، بهبود خواب، بهبود هضم، جلوگیری از عفونت و بیماری، افزایش سطح انرژی، بهبود دید چشم و سم زدایی بدن است.

گونه ای از گز روغنی با نام مورینگای اولئیفرا که اغلب درخت زندگی نامیده می شود به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها، از خواص فراوانی برخوردار است. از پوست یا سبوس دانه های مثلثی شکل آن گرفته تا برگ های پهن و سبز رنگش، از کلیه قسمت های این گیاه می توان به عنوان داروی گیاهی استفاده کرد.

گز روغنی با خاصیت باورنکردنی مقاومت در برابر شرایط سخت محیط زیست، بیشتر در دشت های نیمه استوایی آفریقایی و آسیایی رشد می کند. این یک گیاه انعطاف پذیر و مقاوم است و در هر شرایط آب و هوایی در طول سال برداشت می شود.

پوست یا سبوس مثلثی شکل همیشه با دانه های مغذی پر می شوند که سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. دانه های گز روغنی شفابخش بوده و از بروز بیماری هایی چون دیابت، کلسترول بالا، مشکلات پوستی، هضم و اختلالات چشم پیشگیری می نماید.

بر اساس سازمان جهانی بهداشت، دانه های گز روغن علاوه بر دارا بودن مزایای سلامتی برای بدن انسان، تاثیر معضلات زیست محیطی بر بدن را هم معکوس و خنثی می نماید.

دانه یا بذرهای گز روغنی چه هستند؟

این گیاه که به طور گسترده و در همه جا کشت می شود، در اصل متعلق به مورینگ است و به نام درخت چوب طبلی معروف است. به دلیل دارا بودن بوته های بلند و باریک مثلثی، خاستگاه بومی این گیاه هیمالیا- به ویژه دامنه کوه های واقع در جنوب و شمال غربی هند است.

دانه های جوان گیاه گز روغنی عمدتا در مناطق استوایی کشت و سالانه برداشت می شوند. پایه بوته متوسط این گیاه مرتفع بوده وبه اندازه یک دوجین بذر، تولید می کند. پوسته دانه های گز روغن حاوی صدها دانه بوده و به روش های مختلف ازجمله بصورت جوشیده، بخارپز و برشته به عنوان میان وعده ها مصرف کرد.

به عنوان جایگزینی برای غذاهای پر شکر و بسیار شیرین، این دانه ها ازاولویت برخوردارند. علاوه بر این، مردم از دانه ها برای تقویت سطح ویتامین ث، پروتئین و پتاسیم بدن خود استفاده می کنند.

ارزش غذایی دانه های گز روغنی

۱۰ تا از مزایای سلامتی دانه های این گیاه

در اینجا ما مطالبی را در رابطه با شفابخش و مفید بودن دانه های گز روغنی برای سلامت شما گنجانده ایم.

1. کاهش سطح قند خون

  • دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر جهان است و شیوع رو به افزایش آن هشدار دهنده است. دانه های گز روغنی یک درمان مؤثر طبیعی است که روند تولید انسولین، هورمون مسئول تبدیل گلوکز به انرژی را بصورت دقیق و مو به مو کنترل می کند.
طبق گزارش سازمان سلامت در سال ۲۰۱۴، (مصرف) پوسته دانه های گز روغنی یک راه مناسب برای کاهش سطح قند خون هستند و به همین ترتیب، از شخص در برابر سایر عوارض طولانی مدت مرتبط با دیابت مانند نارسایی قلب و کلیه محافظت می کند.

2. حفظ کلسترول و فشار خون

  • طبق مطالعات اخیر، دانه های گز روغنی از خاصیت بهبود ضربان و انقباضات قلبی برخوردارند و همین به قلب این امکان را می دهد تا پمپاژ خونی را به طور موثر انجام دهد. دانه ها به عنوان یک محرک برای سیستم گردش خون عمل می کنند و فشار خون عروق را کاهش می دهند.
  • این امر نه تنها فشار خون را در برابر دیواره های قلب کاهش می دهد، بلکه حالت تنظیم آن را حفظ می کند.
  • علاوه بر این، دانه ها حاوی ۷۵٪ اسید اولئیک است که به تشکیل یک لایه محافظ در اطراف اعصاب قلبی کمک می کند. این لایه از غشاهای سلولی در برابر رادیکال های آزاد محافظت نموده و فشار خون را نیز کاهش می دهد.

3. بهبود سلامت پوست

  • عصاره گز روغنی به دلیل دارا بودن ترکیب اسید اولئیک و ویتامین ها ومواد معدنی ضروری از قابلیت استثنایی نفوذ درلایه های پوستی برخوردار است. این عصاره همچنین پوست را از طریق افزایش تولید کلاژن- پروتئین ساختاری ضروری برای داشتن وحفظ یک پوست جوان و نرم، تغذیه می کند.
  • میزان کلاژن با بالا رفتن سن شما کاهش می یابد و عصاره بذر دانه های روغن به دلیل برخورداری از مقادیر زیاد ویتامین آ و ث، به شما کمک می کند تا پوستی شفاف و درخشان، جوان و مقاوم داشته باشید. اضافه کردن دو یا سه قطره عصاره دانه گیاه گز روغنی به مرطوب کننده خود، یک راه عالی برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز موجود بر روی پوست ناشی از سالخوردگی تان است.

4. تصفیه آب

  • روغن استخراج شده از دانه های گیاه گز روغن نیز از خواص و مزایای کافی برخوردار است. کیک تهیه شده از بقایای دانه گیاه گز روغنی یک روش آسان و مقرون به صرفه برای تصفیه آب آلوده است.
  • کیک های دانه ناخالصی های باکتریایی، جلبک ها و خزه ها و گرد و خاک را از آب خارج کرده و آن را برای نوشیدن و سایر مصارف خانگی از صافی عبور می دهند.
  • دانه های گیاه گز روغن به دلیل برخورداری از این ویژگی، استثنائی و دارای تاثیر اعجاب انگیز و باورنکردنی در حوزه محیط زیست، بهداشت، و سلامت محسوب هستند.

5. بهبود خواب

  • قرن هاست که ازدانه های گز روغنی به عنوان یک محرک خواب در فرهنگ های سنتی و قدیمی گوناگون استفاده می شود.
  • این دانه ها به دلیل تاثیرشان در کاهش استرس و از بین بردن خستگی به منظور کمک به بهبود خواب شناخته شده و معروف هستند.
  • نوشیدن محلول تهیه شده ازدانه های گز روغن و آب گرم قبل از رفتن به رختخواب، خوابتان را بهبود می بخشد و به شما احساس نیرو و قدرت می دهد.

6. بهبود گوارش

  • دانه های گز روغنی از مقادیر کافی فیبر برای حفظ عملکرد صحیح سلول های کولون برخوردار است. تعدادی از متخصصان تغذیه به منظور بهبود گوارش و متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، مصرف روزانه دانه های گز روغنی را توصیه می کنند.
  • فیبر موجود در دانه های گز روغنی، آب مواد غذایی را جذب می کند و از چسبیدن ذرات مواد غذایی به دیواره دستگاه گوارش جلوگیری و به تبع آن، به هضم کمک می کند.
  • فیبرهمچنین مدفوع را آسان و زمان عبور آن (مدفوع) را کاهش می دهد.
  • همچنین به روده بزرگ اجازه می دهد تا آب اضافی را جذب کند. فیبر با کمک فعالیت شکمی سالم، باعث تخلیه مدفوع می شود و از افزایش وزن، نفخ و یبوست جلوگیری می کند.

7. جلوگیری از عفونت ها و بیماری ها

  • دانه های گز روغنی به دلیل دارا بودن مواد مغذی قوی و پر کاربرد مانند آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و کلسیم نه تنها تقویت کننده های انرژی، بلکه جایگزین مناسب داروهای ضد- باکتریایی هستند.
  • وجود آنتی اکسیدان ها به دلیل مهار تولید رادیکال های آزاد نقش مهمی در تقویت مکانیسم دفاعی بدن ایفا می کند. علاوه بر این، وجود پتریگوسپرما در دانه های گز روغنی به عنوان یک فرمول ضد عفونی کننده طبیعی و آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ها و جلوگیری از بیماری مانند زردی یا یرقان، برونشیت، تورم غدد و عفونت چشم عمل می کند.

8. افزایش انرژی

  • ماده مغذی حاوی ۱۰۰ گرم دانه های گز روغنی به تنهایی برای متعادل کردن مصرف روزانه آهن در بدن شما و بالا نگه داشتن سطح هموگلوبین خون شما کافی است. و همین از بدن شما در برابرکمبود آهن محافظت می کند و انرژی شما را جهت فعال بودن در طول روز افزایش می دهد.

9. بهبود بینایی چشم

  • دانه های گز روغنی از مقادیر بالایی از لوتئین که به عنوان یک کاروتنوئید نیز معروف است‌، برخوردار می باشد. این ماده مغذی به دلیل پیشگیری از بیماری های چشمی مانند عصب بینایی و آب مروارید با بهبود سلامت چشم مرتبط است.
  • کاسه ای حاوی ۷۰ گرم دانه های گیاه گز روغنی، غنی از – لوتئین و دوز مصرفی مناسب و توصیه شده به افراد مبتلا به انواع واقسام بیماری های مختلف چشمی است.

10. سم زدایی بدن

  • دانه های گیاه گز روغنی علاوه بر دارا بودن مزایای سلامتی متعدد، منبعی عالی برای سم زدایی سموم بدن شما هستند.
  • کلروفیل موجود دردانه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به بدن شما در پاکسازی رادیکال های آزاد مختلف و نیز افزایش و تقویت عملکرد کبد کمک می کند.
  • با سم زدایی آلاینده های محیط زیست از بدن شما توسط کبد، بدن شما سلامت وحیات در از مدت خود را بهبود می بخشد.

کلام آخر

  1. در کل، دانه های گیاه گز روغنی بدون شک یک درخت معجزه آسا است که از مزایا و خواص متعدد در زمینه سلامتی برخوردار می باشند.
  2. این دانه ها به دلیل ماندگاری باور نکردنی خود، مقرون به صرفه بوده و به راحتی در بازار و فروشگاه ها موجود و در دسترس هستند.
  3. بنابراین، مراقبت از سلامت کلی بدن خود با مصرف دانه های گیاه گز روغنی یکی از ساده ترین راه هایی است که می توانید انتخاب کنید.

همچنین بخوانید:

۱۴ فواید معجزه آسای روغن هسته انار بر روی پوست

هرگز روغن نارگیل مصرف نکنید!

خاصیت بی نظیر روغن خراطین

خواص کرچک و روغن کرچک - ۲۰ خاصیت درمانی روغن کرچک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits